Ik wil gehoord worden: luidere uitlaat.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

pablo sirenzo 2

Ik wil gehoord worden: luidere uitlaat.

Bericht door pablo sirenzo 2 »

Over uitlaten is al heel wat geschreven op dit forum.
Ik heb een deel van de topics gelezen, maar soms werd het me te technisch.
Daarom deze vraag.
Ik heb een R1200GS van 2008 met een Akrapovic uitlaat.
Ik had deze speciaal bij de dealer gevraagd om meer "geluid" te produceren, en dit meerbepaald tijdens het woon-werk-verkeer Wetteren-Brussel met 35 km autostrade en 10 km stadscentrum (de oh zo drukke Leopold 2 en Kruidtuintunnel).
Dus niet om de stoeffer uit te hangen in 't weekend.
Het valt me iedere keer weer op dat bij moto's met een luide uitlaat iedereen de motorfiets beter hoort aankomen, dus heeft het wel degelijk met veiligheid te maken. En niet persé met een klein pietje.
Ik heb hier in topcis een aantal alternatieven zien staan, maar telkens met nadelen (niet goedgekeurd, koffer kan er niet meer op...).
Is er één type uitlaat dat ik bij mijn BMW dealer kan bestellen (mijn onderhoud moet via het werk daar gebeuren), en dat meer geluid produceert dan de Akrapovic die er nu opstaat?
Thanks, PABLO
Gaby

Re: Ik wil gehoord worden: luidere uitlaat.

Bericht door Gaby »

Misschien wil je er nog eens over slapen, luide uitlaten hebben
ook nadelen, ze werken niet-motorrijders vaak op de zenuwen.
BMW doet al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw moeite
om een motor wat stiller te maken, in onze drukke maatschappij
is dat volgens mij eerder een plus dan een minpunt.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
John
Contacteer:

Bericht door John »

Simpel én goedkoop, geen uitlaat. :wink:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

pablo sirenzo 2 schreef:Het valt me iedere keer weer op dat bij moto's met een luide uitlaat iedereen de motorfiets beter hoort aankomen, dus heeft het wel degelijk met veiligheid te maken. En niet persé met een klein pietje.
En flitsers staan er ook voor onze veiligheid en niet om de kas te spijzen :roll: :roll: :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
pablo sirenzo 2

Dat een luidere uitlaat storend is voor de omgeving, is inderdaad waar. En het is heel nobel dat BMW streeft naar minder lawaai.
Maar dat is een eindeloze discussie. En die helpt me geen stap verder.
Bovendien ben ik ervan overtuigd dat je persoonlijke rijstijl daar ook veel mee te maken heeft. Als ik een cowboy ben, die elk weekend 10 keer in dezelfde woonwijk ga rondscheuren, is dat irriterend. Als ik enkel autostrade en kleine ring doe, is dat gewoon een pak veiliger.
Deze avond nog, bij het buitenrijden van Brussel, zit ik achter een moto (kon merk niet zien) met een vrij indrukwekkende diepe grom. Resultaat: auto's horen hem goed aankomen en hij kan vrij goed filefilteren tussen de stilstaande auto's in de Leopold 2 tunnel. Ik kom daar 30 meter achter gereden, en voor mijn neus voegen de auto's weer in, zodat ik telkens moet remmen. Waarom? Omdat ze mij niet horen aankomen. Mensen zitten in auto's te gsm-en, radio te luisteren, sms'jes te sturen, de krant te lezen, enz.
Moet ik dan, omdat sommigen anderen irriteren met hun uitlaat, ook bij een stillere uitlaat blijven zweren?
Tja, da's een etische discussie, en eigenlijk had ik een praktische vraag.
Die blijft dus. Als iemand daar op wil antwoorden...?
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

ga me onthouden van zedenprken ,ik moet daar zelf ook niet van weten :roll:

to the point:

sommige dealers verdelen REMUS ,Lazer, ... als je nu een kat vervanger plaatst in combinatie met de Akra , dan heb je meer geluid

PS is de DB killer al uit de demper verwijderd ??
pablo sirenzo 2

Nee, er is nog niks aan gebeurd. De DB killer zit er dus nog in, veronderstel ik.
Is dat legaal, zoiets eruithalen?
Jo De Paepe

Ja , rare vraag :wink:

een andere uitlaat en meer lawaai willen is ook niet legaal he
Jo De Paepe

Statisch de verkeersstroom meevolgen zorgt ervoor dat je niet opgemerkt wordt. een beetje dynamiek in je rijstijl verhoogt de kans dat ze denken he die motor achter mij die wil er misshien door. Niet steeds op de zelfde plaats in hun spiegeltje hangen want anders denken ze snel dat je een onderdeel bent in de wegeninfrastructuur of dat hun spiegeltje een slijtplekje heeft
overschot van gelijk.
UpJohn

Bericht door UpJohn »

Ik wil gehoord worden
Net een tourritje achter de rug (far west).. toevallig 2x achter een groepie HD rijders beland.
PABLO .... Kom maar eens klaar op uw lawaaipijp .... t'schijnt de max te zijn ... :lol: :lol:
John
Contacteer:

Bericht door John »

Rare gast gij zenne! Die hint van zonder uitlaatdemper is geen grap hoor! Een simpel elleboogpijpje op de Y en je bent er.
Pinker

Bericht door Pinker »

Ik reed indertijd met een Remus zonder db killer, opvallen gegarandeerd. Ik zou de db killer al maar eens verwijderen, dan word je zeker gehoord.
Nu met KTM adv en twee (2) akra's zonder db killer en twee weken terug aan 't filefilteren naar Leuven en auto van rechts naar links zonder pinker vlak voor me, ik ga mee en rij letterlijk met mijn schouder en mijn stuur tegen de linkerachterzijde van de auto en terwijl remmen... gelukkig enkel versnelde hartslag. Auto had niks gezien of gehoord..

Volgens mij heb je enkel voordeel wanneer de rest stilstaat, dan voelen ze u ook een beetje komen...
Ik reed weg en kwam aan bij de weg. De weg was weg. Sjans, ik zat op mijne GS... neen GS ook weg nu op KTM!!
Sjeezen doe ik ook met R1200S, liefst op circuit en niet in de grindbak, ook niet meer, R1200S ook weg
HP2 Sport vanaf 2009, nog efkes..., geannuleerd...
Lid sinds 11/11/06
http://www.lostroads.eu - ism. SOS Kinderdorpen
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Veel luider (en degoutanter) dan sommige HD's kan niet hé. Awel, wanneer hoor je die als je in de auto zit temidden van het lawaaierige verkeer met je autoradio aan: ten vroegste als ze al naast je hangen en vooral als ze je gepasseerd zijn en dan gaat heel die theorie van "veiligheid" de mist in. Zelfs de dienstvoertuigen (brandweer, politie, ziekenwagens) moesten overschakelen naar multi-toon sirenes om tegenwoordig nog gehoord te worden en dan gaat dat extra bromgeluid het hem wél doen, ofwa :roll:

Toen ik pas was overgeschakeld naar BMW, wou ik ook persé meer geluid. Nu ik het gewend ben, aprecieer ik net de stilte 8-)
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Toedel

Bericht door Toedel »

Back on topic :
Ik zat laatst achter een R12GS met Remus Revolution, zonder kat. Duidelijk luider.
Kon de eigenaar echter niet vragen of er verder nog wijzigingen waren aangebracht, kon z'n tempo niet bijhouden :oops:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Jo De Paepe schreef:Ja , rare vraag :wink:

een andere uitlaat en meer lawaai willen is ook niet legaal he
:bsstupid: Trouwens, als je de testverslagen in Motorrad moet geloven, zijn ook de gekeurde uitlaten (dus met E stempel) meestal luider dan wettelijk is toegelaten. Dus, een heel luide uitlaat, zal nooit een E-stempeltje krijgen en dus illegaal zijn Als je meer aandacht wil trekken in het verkeer, zonder daarbij te beginnen irriteren, denk ik dat Xenon verlichting "vooralsnog" enige indruk maakt, maar ik vrees dat zal ook snel voorbij zijn, eens er teveel Xenonrijders zijn. Voor de rest treed ik Bigfoot46 bij.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... en volgende week vragen welke helm nu echt de stilste is...?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
den Bullet

Bericht door den Bullet »

John schreef:Rare gast gij zenne! Die hint van zonder uitlaatdemper is geen grap hoor! Een simpel elleboogpijpje op de Y en je bent er.
:bsstupid:

http://i34.tinypic.com/27zk8sm.jpg

:wink:
K1200GT

Bericht door K1200GT »

den Bullet schreef:
John schreef:Rare gast gij zenne! Die hint van zonder uitlaatdemper is geen grap hoor! Een simpel elleboogpijpje op de Y en je bent er.
:bsstupid:

http://i34.tinypic.com/27zk8sm.jpg

Maar :-? het moest wel om een gekeurd alternatief gaan :wink:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

BMW heeft relaties met Akropovic en Lazer. Deze leveren dan uitlaten die niet buiten de grenzen gaan.
Remus en anderen leveren ook, maar heeft BMW geen contracten mee (wat niks uitmaakt uiteraard) ; zolang ze de goedkeuringen hebben is er geen probleem.

De discussie van wel of niet ga ik niet voeren... is hier al te veel aan bod gekomen.

En alle moraalridders : van een racebanaan met race-uitlaat en een BMW durven ze misschien wel zeggen dat het te luid is, maar een Harley rijder met open pipes zullen ze niet durven aan te spreken... want dat is dan weer te ruig volk... om nog maar te zwijgen van alle mono-bikers en quads met overdreven decibels, en Ducati rijders die dan opscheppen dat hun machine al stationair 85dB maakt... maar tenslotte zijn we allemaal motorrijders... toch ?
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
den Bullet

Bericht door den Bullet »

K1200GT schreef:
Maar :-? het moest wel om een gekeurd alternatief gaan :wink:
Wat er niet is, kunt ge ni keuren, hè :drunken:

En veel lawaai maakt da ni: diene cat dempt al meer dan genoeg :roll:
pablo sirenzo 2

Om deze topic af te ronden: ik ben daarnet naar de garage geweest.
De demper is eruit.
OK, ik wist dat niet dat ze die erin lieten.
Aan de mensen op dit forum die me hierop attent hebben gemaakt, dank daarvoor.
Vanaf morgen zal ik het verschil dus merken.
Of niet natuurlijk.
't Klinkt in elk geval al dieper en voller.
Aan iedereen, bedankt voor de reacties, PABLO
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

nu nog een power commender plaatsen Pablo :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
BEER
Contacteer:

Bericht door BEER »

:pirat: Zo klinkt de Remus op mijn R1150GS :
broembroem
Dit is zonder katalisator maar wel nog met de demper erin .
( er staan er nog wel enkele op You-Tube )

Alain GS

Bericht door Alain GS »

Tuurlijk dadde, pablo sirenzo ! Bij mij is de db-killer er ook uit, en van meetaf aan, toen ik de Akrapovic er liet opzetten.
De db-killer heb ik wel ten allen tijde mee in mijn topkoffer, want als je nu wordt tegengehouden door de "constateurs der wet", kan je d' er hem meteen weer invijzen, en hopen dat ze (= nog steeds diezelfde "constateurs der wet") alsnog door de vingers zien en een uitnodiging tot betaling afwimpelen ... .
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
ErikD

Bericht door ErikD »

Hoe gaat die DB killer er uit op een 1150GS? Is dat gewoon uitvijzen?

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Plaats reactie