Wat kan dit nu zijn ?
Moderator: GVN
Wat kan dit nu zijn ?
Als we rijden met de motor, maakt niet uit hoe snel en hoeveel km's reeds afgelegd zijn, dan 'schokt' de motor soms. Het geeft de indruk dat je één keer hard de voorrem gebruikt, ook al blijf je er bij wijze van spreken met je vingers van af. Op een korte afstand van ca. 8 km gebeurt het éénmaal. Op een rit van ca. 50km, gebeurde het dan 3x.
De uitlaat pruttelt ook bij een snelheid van 20-30km/u.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
Weten jullie soms ook hoeveel het zou kosten om de motor door een computer te laten "lezen" bij een bmw-dealer ?
De uitlaat pruttelt ook bij een snelheid van 20-30km/u.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
Weten jullie soms ook hoeveel het zou kosten om de motor door een computer te laten "lezen" bij een bmw-dealer ?
BMW K1200LT, bj1999
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Volgens bedraagt het tarief 50 eurokes voor het uitlezen via de computer.
Re: Wat kan dit nu zijn ?
laat eens uw bougiekes bekijken...?
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Ik heb juist hetzelfde gehad. De gasklep moet opnieuw afgesteld worden. Bij een BMW-dealer kunnen ze het uitlezen en regelen.
Roger
R1100RT/K1200LT/K1200LT/K1600GTL/K1600GTL
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
R1100RT/K1200LT/K1200LT/K1600GTL/K1600GTL
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Het is de TPS, de throttle position sensor, een zwart doosje met stekkertje op het einde van de gasschuiven.
Een mogelijkheid is deze vervangen (moet wel afgesteld worden maar dat kan je zelf), een andere mogelijkheid is de oude open te prutsen (heb ik gedaan) en de sleep-borsteltjes voorzichtig te kuisen met electronicaspray.Je lijmt het doosje terug dicht met siliconen.
Later nooit meer last gehad. Hou er wel rekening mee dat indien het mislukt je motor geïmmobiliseerd is want zonder tps loopt je motor wel op vrijloop, maar zodra je gas geeft valt hij stil.
succes, philip
Een mogelijkheid is deze vervangen (moet wel afgesteld worden maar dat kan je zelf), een andere mogelijkheid is de oude open te prutsen (heb ik gedaan) en de sleep-borsteltjes voorzichtig te kuisen met electronicaspray.Je lijmt het doosje terug dicht met siliconen.
Later nooit meer last gehad. Hou er wel rekening mee dat indien het mislukt je motor geïmmobiliseerd is want zonder tps loopt je motor wel op vrijloop, maar zodra je gas geeft valt hij stil.
succes, philip
Re: Wat kan dit nu zijn ?
ok ... ik denk dat we, voor alle zekerheid, de motor eens zullen laten uitlezen.
bedankt voor de tips iedereen !
bedankt voor de tips iedereen !
BMW K1200LT, bj1999
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Ah ja ... vergeten te vermelden dat we de motor een dikke 2 weken terug binnen gedaan hebben in Oostkamp. De dag zelf werd de boordcomputer uitgelezen door de computer, zonder succes want die vond niets. We hebben besloten de motor er toch achter te laten, desondanks dat deze voor 4-5/11 niet klaar ging zijn aangezien ze een week gingen sluiten. Het klein onderhoud ging onmiddellijk ook doorgaan, en hij ging de ... euh ... de souspappen ofzo (ben naam kwijt
) checken om te zien of ze nog goed geregeld zouden zijn want hij dacht dat het probleem daar mss zou liggen. Dit is normaal een jobke voor't groot onderhoud, dus dit ging hij dan ook overslaan aangezien hij het nu ging doen.
Dinsdagmorgen heb ik gebeld voor de stand van zaken. De motor draaide weer naar behoren, de souspappen of hoe het ook weeral heette, zaten terug goed (die zaten heel slecht), maar de motor "schokte" nog altijd. Kheb vandaag dan teruggebeld, en het probleem bevond zich aan de zijstandaard. Een kabel zat niet goed meer op zn plaats en zorgde zo voor slecht contact.
Morgenvroeg kunnen we weer achter onze vroemvroem gaan.![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Dinsdagmorgen heb ik gebeld voor de stand van zaken. De motor draaide weer naar behoren, de souspappen of hoe het ook weeral heette, zaten terug goed (die zaten heel slecht), maar de motor "schokte" nog altijd. Kheb vandaag dan teruggebeld, en het probleem bevond zich aan de zijstandaard. Een kabel zat niet goed meer op zn plaats en zorgde zo voor slecht contact.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Morgenvroeg kunnen we weer achter onze vroemvroem gaan.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
BMW K1200LT, bj1999
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Het is rap gezegd: de kleppen stonden heel slecht zenne....in begin kunnen die kleppen nogal afstel gevoelig zijn, één keer wat km vergaat de spelling min.
Bijzonderste dat hij terug goed rijd......
Gr, meca.
Bijzonderste dat hij terug goed rijd......
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Gr, meca.
Laatst gewijzigd door mecapuet op 07 nov 2008, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Mogen we weten wat dat grapje gekost heeft?
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Ik volg alvast dit draadje nauwlettend nu ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop![Afbeelding](http://gfxlovers.com/smilies/imgs/sporty/sporty060.gif)
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
![Afbeelding](http://gfxlovers.com/smilies/imgs/sporty/sporty060.gif)
Re: Wat kan dit nu zijn ?
nee ... het is over een kleine maand (ondertussen) begonnen. En die deed het niet altijd met een kuiltje in de weg ofzo. Maar ook gewoon op vlakke baan. Althans dat was me opgevallen toen ik achter hem reed toen we de moto binnenbrachten.John schreef:Kleppen regelen op een (oudere) K is iets wat raar of zelden moet gebeuren. Dus zou het mij verwonderen dat daar iets mis mee was. De zijpikkel heeft een startonderbreking en dat kabeltje dat doorgesleten is en af en toe kortsluit kan dat stotteren veroorzaken. Maar dan moet het toch iedere keer geweest zijn dat je in een putje of andere oneffenheid in het wegdek reed denk ik.
En dit "grapje"
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Het is ook niet de eerste garage die over het regelen van de kleppen begint. Toen we naar Oostende reden om info, zei die ook dat het afstellen van de kleppen moest gebeuren bij volgend groot onderhoud.
BMW K1200LT, bj1999
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Valt nog best mee, geloof mijIsabelle schreef:En dit "grapje"zou ongeveer 350€ kosten. Dus klein onderhoud + regelen van kleppen.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop![Afbeelding](http://gfxlovers.com/smilies/imgs/sporty/sporty060.gif)
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
![Afbeelding](http://gfxlovers.com/smilies/imgs/sporty/sporty060.gif)
Re: Wat kan dit nu zijn ?
kleppen regelen
Ja wij moeten de regels volgen van bmw,maar daar komt zelden iets aan of er moet eerst né klosser aan het prutsen zijn geweest.
Je kan moeilijk van op afstand een oordeel geven.Maar kan ook zijn,zeker bij wat oudere K,dat de rubbers tussen de carburators en motor hard worden en kleine bartjes vertonen en zo de motor valse lucht krijgt en zich verslikt.
Hoe kan je dat best weten dat die slecht zijn?Motor starten,remreineger of wd 40 op spuiten(op de rubbers) en de motor gaat dan even de toeren op drijven zonder dat je aan de gashendel komt.Dan mag je zekers van zijn dat die slecht zijn.En zekers als je over een slechte weg rijd,moeten die rubbers er voor zorgen dat alls goed afsluit en dat kunnen ze niet.Ik zeg moeilijk van op afstand te zeggen.Maar kan even zeer een slechte schakelaar zijn of dat de bougiekoppen er niet goed op zitten.
Grts paul
![scratch :scratch:](./images/smilies/icon_scratch.gif)
![scratch :scratch:](./images/smilies/icon_scratch.gif)
Je kan moeilijk van op afstand een oordeel geven.Maar kan ook zijn,zeker bij wat oudere K,dat de rubbers tussen de carburators en motor hard worden en kleine bartjes vertonen en zo de motor valse lucht krijgt en zich verslikt.
Hoe kan je dat best weten dat die slecht zijn?Motor starten,remreineger of wd 40 op spuiten(op de rubbers) en de motor gaat dan even de toeren op drijven zonder dat je aan de gashendel komt.Dan mag je zekers van zijn dat die slecht zijn.En zekers als je over een slechte weg rijd,moeten die rubbers er voor zorgen dat alls goed afsluit en dat kunnen ze niet.Ik zeg moeilijk van op afstand te zeggen.Maar kan even zeer een slechte schakelaar zijn of dat de bougiekoppen er niet goed op zitten.
Grts paul
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Gonzo krijgt weer de schuldPaul vde schreef:kleppen regelen![]()
Ja wij moeten de regels volgen van bmw,maar daar komt zelden iets aan of er moet eerst né klosser aan het prutsen zijn geweest.
Je kan moeilijk van op afstand een oordeel geven.Maar kan ook zijn,zeker bij wat oudere K,dat de rubbers tussen de carburators en motor hard worden en kleine bartjes vertonen en zo de motor valse lucht krijgt en zich verslikt.
Hoe kan je dat best weten dat die slecht zijn?Motor starten,remreineger of wd 40 op spuiten(op de rubbers) en de motor gaat dan even de toeren op drijven zonder dat je aan de gashendel komt.Dan mag je zekers van zijn dat die slecht zijn.En zekers als je over een slechte weg rijd,moeten die rubbers er voor zorgen dat alls goed afsluit en dat kunnen ze niet.Ik zeg moeilijk van op afstand te zeggen.Maar kan even zeer een slechte schakelaar zijn of dat de bougiekoppen er niet goed op zitten.
Grts paul
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Gelijk heb je Paul....
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Wat kan dit nu zijn ?
mja, da weet ik allemaal niet zu.
De technieker zei vandaag dat de kleppen weer moesten afgesteld worden. Hij zei iets van 4mm speling, maar ik kan da natuurlijk weer verkeerd opgevat of verstaan hebben. Mn geheugen laat me ook regelmatig in de steek, dus don't shoot me.
Hij heeft ook een nieuwe dichting moeten zetten. Olie werd vervangen.
dichtring = 1 x 0.45
olie castrol = 3.75 x 8.47
dichting = 1 x 39.64
PE werk = 60 x 4.54
milieubijdrage = 1 x 3.02
klein materiaal en smeermiddelen = 1 x 3.02
+ nog ne keer de btw dr bij
en we zaten aan 350.14 euro
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
De technieker zei vandaag dat de kleppen weer moesten afgesteld worden. Hij zei iets van 4mm speling, maar ik kan da natuurlijk weer verkeerd opgevat of verstaan hebben. Mn geheugen laat me ook regelmatig in de steek, dus don't shoot me.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
dichtring = 1 x 0.45
olie castrol = 3.75 x 8.47
dichting = 1 x 39.64
PE werk = 60 x 4.54
milieubijdrage = 1 x 3.02
klein materiaal en smeermiddelen = 1 x 3.02
+ nog ne keer de btw dr bij
en we zaten aan 350.14 euro
BMW K1200LT, bj1999
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Mijn slecht karakter doet me vermoeden dat er zoveel kleppen worden geregeld omdat ze dat op school geleerd hebben en je komt er rustig de dag mee door en het tikt goed voor de baas goed aan in werkuren. 'k Heb gezegd dat ik een slecht karakter had. Jullie waren verwittigd.Maar ik ben het stilaan beu om voor een klein onderhoud bijna evenveel te betalen dan voor een bandenset.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Klein onderhoud op de GS1200 234 euro, geen banden of remmen, enkel olie, filter en werkuren. Maar ze steken er wel ongevraagd olie op van 20 euro/loberon schreef:Mijn slecht karakter doet me vermoeden dat er zoveel kleppen worden geregeld omdat ze dat op school geleerd hebben en je komt er rustig de dag mee door en het tikt goed voor de baas goed aan in werkuren. 'k Heb gezegd dat ik een slecht karakter had. Jullie waren verwittigd.Maar ik ben het stilaan beu om voor een klein onderhoud bijna evenveel te betalen dan voor een bandenset.
En eerlijk gezegd: vorige keer heb ik hem zelf opnieuw gesynchroniseerd omdat het in de garage op niets trok en ik denk dat het nu weer van dattem is want mijn werkpaard rijdt weer niet echt lekker....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: Wat kan dit nu zijn ?
wat houd u tegen een cursus motormechanica te volgen en uw onderhoud zelf te doen?
trouwen eens de kleppen gesteld (en zekers bij een K1200LT) komt er amper nog verschil op.
zelfs na bijna 100000km is er zelden of nooit iets te merken.
dus mijn conclusie......verder no comment
trouwen eens de kleppen gesteld (en zekers bij een K1200LT) komt er amper nog verschil op.
zelfs na bijna 100000km is er zelden of nooit iets te merken.
dus mijn conclusie......verder no comment
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Wel mijn gevoel voor motormechanica zegt me dat je een motor die goed draait niet opensmijt op het gevaar af dat de dichtingen niet meer dat zijn nadien.Een moderne motor moet 100.000 km kunnen rijden zonder kleppen te stellen, als je er normaal mee rijdt en niet bij elke vitesse in het rood trekt.
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: Wat kan dit nu zijn ?
inderdaad.oberon schreef:Wel mijn gevoel voor motormechanica zegt me dat je een motor die goed draait niet opensmijt op het gevaar af dat de dichtingen niet meer dat zijn nadien.Een moderne motor moet 100.000 km kunnen rijden zonder kleppen te stellen, als je er normaal mee rijdt en niet bij elke vitesse in het rood trekt.
enkel het gepaste onderoud, bij een goed draaiende en niet lekkende motor.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: Wat kan dit nu zijn ?
Paul dit euveltje komt mij bekend voorPaul vde schreef:kleppen regelen![]()
Ja wij moeten de regels volgen van bmw,maar daar komt zelden iets aan of er moet eerst né klosser aan het prutsen zijn geweest.
Je kan moeilijk van op afstand een oordeel geven.Maar kan ook zijn,zeker bij wat oudere K,dat de rubbers tussen de carburators en motor hard worden en kleine bartjes vertonen en zo de motor valse lucht krijgt en zich verslikt.
Hoe kan je dat best weten dat die slecht zijn?Motor starten,remreineger of wd 40 op spuiten(op de rubbers) en de motor gaat dan even de toeren op drijven zonder dat je aan de gashendel komt.Dan mag je zekers van zijn dat die slecht zijn.En zekers als je over een slechte weg rijd,moeten die rubbers er voor zorgen dat alls goed afsluit en dat kunnen ze niet.Ik zeg moeilijk van op afstand te zeggen.Maar kan even zeer een slechte schakelaar zijn of dat de bougiekoppen er niet goed op zitten.
Grts paul
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
grtz,
Chris