KFR R850R

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
850

KFR R850R

Bericht door 850 »

Ik heb de motor kleppen laten stellen en de motor laten synchroniseren. Omdat hij toch wel wat kfr had bij 3500 toeren. Dit alles laten doen maar hij heeft dit na de beurt nog steeds. Terwijl ik dit eerst niet had. Dit moet toch beter kunnen? Ik dacht altijd dat de r850r geen last had van kfr/

GR Marten
Synchro Bob
Contacteer:

Re: KFR R850R

Bericht door Synchro Bob »

Nog 2 opties: de code plug eruit kieperen en/of 98 RON tanken.
Laatste optie: KFR'en mentaal onderdrukken

Allez, nog eentje: aan 50Km/u in 4de rijden...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
850

Bericht door 850 »

Mijn R850R had dit eerst niet, dus het kan wel goed. Hij wordt binnenkort na gekeken door een andere dealer. Deze zegt dat het aan de gaskabels kan liggen. Er zijn nog meerdere opties. Als de oplossing gevonden is dan meld ik dit nog even. Ik zit op dit moment ziek thuis en ik mag niet motor rijden van de dokter.

gr Marten
Gaby

Bericht door Gaby »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat ander bougies het probleem ook
kunnen verhelpen. Om welk type of merk het dan zou gaan weet ik niet meer :oops:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Synchro Bob
Contacteer:

Gaby schreef:Ik meen ergens gelezen te hebben dat ander bougies het probleem ook
kunnen verhelpen. Om welk type of merk het dan zou gaan weet ik niet meer :oops:
BRISK of HALO ?
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
850

Bericht door 850 »

Ik heb er halo's in zitten. Dit heb ik overigens niet gedaan voor kfr maar omdat de motor dan wat feller is. Maar ook al heb je er halo of brisk inzitten de afstelling moet wel goed zijn.

gr Marten
rafe56

Bericht door rafe56 »

Hey Marten,
Mijn R1100R doet het totaal niet, zelfs nu niet terwijl een afstelling van alles weer eens dichterbij komt.
Tank wel altijd 98Ron. Misschien toch eens proberen, kan nooit kwaad.
Gr Ralph,
ErTe-er

Bericht door ErTe-er »

Codeplug eruit , ietsiepietsie meerverbruik maar smeuiger motor rond 3500 tr. ipv.die schrale mileuafstelling. :wink:
Maakte bij mijn 850 geoeg verschil en idd. volgens dealers kan dat niet bij een 850 maar te arm afgesteld blijft volgens mij te arm bij eender welke CC.
850

Bericht door 850 »

Vandaag de motor op nieuw afgesteld. Hij stond niet helemaal goed. Nu loopt hij veel beter. Het kfr is er nog een klein beetje maar niet meer echt hinderlijk.

gr Marten
Vanguard

Bericht door Vanguard »

zwol schreef:Vandaag de motor op nieuw afgesteld. Hij stond niet helemaal goed. Nu loopt hij veel beter. Het kfr is er nog een klein beetje maar niet meer echt hinderlijk.

gr Marten
Kfr had ik met mijne 850R gene last van tot er een andere technieker mijne grijze geschelpte afstelde.
Daarom denk ik dat het veel te maken heeft met een ervaren motordokter.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
ErTe-er

Bericht door ErTe-er »

Vanguard schreef:
zwol schreef:Vandaag de motor op nieuw afgesteld. Hij stond niet helemaal goed. Nu loopt hij veel beter. Het kfr is er nog een klein beetje maar niet meer echt hinderlijk.

gr Marten
Kfr had ik met mijne 850R gene last van tot er een andere technieker mijne grijze geschelpte afstelde.
Daarom denk ik dat het veel te maken heeft met een ervaren motordokter.
Weet niet of het klopt maar heb eens nen ervaren mekanieker horen vertellen dat de klepspeling iets ruimer dan volgens de standaard specificaties moet afgesteld worden op de boxers om fahrruckeln te minimaliseren.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

zeer ervaren mecanieker??? :shock:

verder no comment
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Synchro Bob
Contacteer:

ErTe-er schreef:Weet niet of het klopt maar heb eens nen ervaren mekanieker horen vertellen dat de klepspeling iets ruimer dan volgens de standaard specificaties moet afgesteld worden op de boxers om fahrruckeln te minimaliseren.
Kleppen iets ruimer afstellen mag (volgens mij). Ik doe er UIT 0,02 mm bij en IN 0,01 mm bij(dus 0.32 en 0,16 mm). Maar of het iets tegen KFR'en helpt, weet ik niet. Je verliest een beetje vermogen omdat je een kleiner volume gassen per slag verwerkt. Dat zal misschien een minimaal gunstig effect hebben op het KFR'en.

Kleppen gaan zich met de kilometers dieper op hun zittingen nestelen waardoor de klepspeling vanzelf vermindert. Vandaar dat ik ze bij een beurt ruimer zet. Iemand al klachten daaromtrent gehad ?

Bij te weinig spel gaan de (uitlaat-) kleppen verbranden omdat ze niet lang genoeg op de zitting rusten waarbij ze hun warmte afstaan aan de cilinderkop. Dus liever iets te veel speling dan te weinig.

On topic: die oorspronkelijke monteur van Zwol lijkt mij een knoeier.... Ik wou het al eerder zeggen maar nu is het toch bewezen.

En nu terug naar mij KFR-loze bike :wink:
Laatst gewijzigd door Synchro Bob op 06 nov 2008, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

bdemeyer schreef:Kleppen gaan zich met de kilometers dieper op hun zittingen nestelen waardoor de klepspeling vanzelf vermindert. Vandaar dat ik ze bij een beurt ruimer zet. Iemand al klachten daaromtrent gehad ?
Nope Bob, nadat je eens m'n 1100RT heb "gesteld" heeft 'ie steeds KFR-loos gereden, 't was just een naaimachien :wink: :!:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

IRON GONZO schreef:zeer ervaren mecanieker??? :shock:

verder no comment
tussen de 0.15 -0.20 en 0.30-0.35 is idd beter,ik deed dit op mijn 1100 en 1150 altijd en ook op de boxers van anderen en ik had nauwelijks last van KFR. Er zijn nog een paar andere truukjes, CO rijker als de moto nog een pot meter had, plug eruit bij de 1100, bij de 1150 liet ik die netjes zitten, de TPS verzetten naar 385mv ip 350, en niet alleen de gaskleppen synchroniseren maar ook de bypass kanalen uitkuisen (na enkele 10k km zitten die bijna dicht) en de kleppen ook mooi synchroon stellen. Het duurt effe, maar het resultaat mag er wezen. De KFR krijg je er nooit volledig uit, dat ligt gewoon aan een "ruwe" mapping enis eigen aan het concept en de gebruikte injectie
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

de waardes die jij opgeeft zijn wel de juiste door BMW vastgelegd.

een goede syncro doet zeer veel aan de KFR
je moet een glas water op de tank kunnen zetten en het moet blijven staan 8-)

het is eigen aan alle boxers, de 1200 reeks heeft nu meer sensoren en betere electronica om dit allemaal tegen te gaan.
doch komt het ook voor, maar voel je het amper
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
850

Bericht door 850 »

Ik ben er inderdaad achter gekomen dat hoogstwaarschijnlijk de vorige monteur niet zo goed was. Waar het ook nog aan kan liggen is de stekkerverbindingen onder de tank. Ik merkte voordat hij eigenlijk kfr had bij droge dagen dit bij nat weer wel ietsje vertoonde. En nu doet hij dit continu. Misschien toch maar even de stekkerverbindingen in spuiten. Dan moet de tank er wel even af is dit een grote klus? En waarmee moet ik de stekker verbindingen in spuiten?

gr Marten
Dirk Pauwels

zwol schreef:Ik ben er inderdaad achter gekomen dat hoogstwaarschijnlijk de vorige monteur niet zo goed was. Waar het ook nog aan kan liggen is de stekkerverbindingen onder de tank. Ik merkte voordat hij eigenlijk kfr had bij droge dagen dit bij nat weer wel ietsje vertoonde. En nu doet hij dit continu. Misschien toch maar even de stekkerverbindingen in spuiten. Dan moet de tank er wel even af is dit een grote klus? En waarmee moet ik de stekker verbindingen in spuiten?

gr Marten
Benzine leidingen (toevoer en retour) loskoppelen, indien er geen snelsluitingen tussenzitten, moet je de toevoer dichtklemmen (bv met een griptang) eens los kun je er een plug insteken.
aansluiting stekker vlotter en benzinepomp losmaken
Overloopleidingen losmaken
Bout tank losmaken
Ongeveer 5-10 min werk op een R

De stekker verbindingen kun je inspuiten met WD40 of een contactspray. Als je vochtproblemen vreest kun je eens de stekkers terug ineenzitten er ook een speciale waterafstotende spray opspuiten, maar die hecht niet als je eerst WD40 erop gespoten hebt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
TonTon

Bericht door TonTon »

ErTe-er schreef:Codeplug eruit , ietsiepietsie meerverbruik maar smeuiger motor rond 3500 tr. ipv.die schrale mileuafstelling. :wink:
euh , ik ken er niks van : geldt dit ook voor een R1100R van 1995 ? en zoja waar kan ik die "codeplug" vinden ?
Dirk Pauwels

Arnold schreef:
ErTe-er schreef:Codeplug eruit , ietsiepietsie meerverbruik maar smeuiger motor rond 3500 tr. ipv.die schrale mileuafstelling. :wink:
euh , ik ken er niks van : geldt dit ook voor een R1100R van 1995 ? en zoja waar kan ik die "codeplug" vinden ?
Onder zadel in zekeringkastje. Is eigenlijk gewoon een relais. De kleur durft nogal eens verschillen, ik dacht dat het de beige was.....Er is waarschijnlijk wel iemand die een codenummer of de correcte plaats kent...
ErTe-er

Bericht door ErTe-er »

Ziet er als een relais uit maar is in feite gewoon een doorschakelplug.
Geloof bij mijn 1150 een roze kleur.
850

Bericht door 850 »

Nog even over kfr, Ik vond mijn motor de laatste tijd zo rauw lopen en kfr en. Ik rij altijd heel rustig. En in de wintermaanden weinig gereden dus heb ik de motor even 120 km stevig aan gepakt zo nu en dan even 160 km per uur. En wat schetst mijn verbazing hij loopt weer als een zonnetje. Nu weer helemaal tevreden met mijn boxer. Alle over bodige trillingen zijn weg. Nu gaat er alleen zo nu en dan bij 100km per uur een trilling door de motor. Maar ja je kunt niet alles hebben
MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

Voor het inspuiten van je pluggen/connectors gebruik ik zelf altijd een spuitbusje zuurvrije vaseline. (Hema)
Dit werkt prima en vocht problemen behoren dan tot het verleden.
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Plaats reactie