Remproblemen met de RT

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Remproblemen met de RT

Bericht door Walt »

Sinds de terugrit uit Duitsland vorige week heeft mijne RT , tijdens het remmen last van trillingen . Hoe hoger de snelheid en hoe sterker de remkracht, hoe heviger de trillingen in het stuur. Tijdens het rijden is er niks merkbaar, totaal geen trilling. De remkracht is ook normaal.
Heeft er iemand enig idee wat de eventuele oorzaak kan zijn?
Ik hou jullie op de hoogte :cry:
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

hoe is de staat van uw blokken????
het profiel van uw band???
de hoeveelheid olie aanwezig(let op bij versleten blokken staat het niveau laag en is er geen tekort)????
heb je speling op het balhoofd???????
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Bericht door Walt »

R1100RS schreef:hoe is de staat van uw blokken????
het profiel van uw band???
de hoeveelheid olie aanwezig(let op bij versleten blokken staat het niveau laag en is er geen tekort)????
heb je speling op het balhoofd???????
Remblokken zijn 50% versleten.
De voorband ligt er 6000 km op en is gelijkmatig versleten (50%) zonder "blokvormingen".
De remolie staat ong. halfweg tussen max. en min.
Ik denk niet dat er speling op het balhoofd . De moto rijdt stabiel (ook bij hoge snelheden) op rechte- en bochige wegen. Baanligging is idem aan vroeger.
De remkracht is normaal.
Op lage snelheden zijn de trillingen niet waarneembaar.
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

het balhoofd kan je best eens controleren door: op de moto zitten
voorem toeknijpen en eens vooruit en achteruit te bewegen.
kijk ondertussen of je het niet ziet bewegen in de langsrichting.
je kan ook de moto opbokken en voorwiel van de grond. vorkbenen vast nemen en eens voor en achterwaards bewegen.
tevens kan je dan het wiel vastnemen en eens in de langsrichting over de as bewegen,kantelen.(speling lagers van wiel)
kontroleer ook eens of de blokken gelijkmatig zijn versleten en of ze niet vast zitten(voorzichtig proberen terug duwen met schoevendraaier)
LET OP dat je daarna eerst enkele malen met de remhendel moet pompen om ze terug te positioneren.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Stef RT
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 jan 2005, 17:07
Locatie: 9000

Bericht door Stef RT »

Hallo,

Kan komen van slijtage banden of de voorste remschijven die beginnen te slijten.
Ik heb het zelfde gehad een paar duizend km's geleden.
(ik heb nu 46000 km)
In de garage heb ik zelf gevraagd of het van de schijven kon komen en ik kreeg hierop een bevestigend antwoord. (zelf vind ik dat nogal vroeg om nu al last te hebben van schijfslijtage)
Ik heb wel de indruk dat het achteraf verminderd is bij mij.

Groeten, Stef 8)
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Bericht door Walt »

Stef RT schreef:Hallo,

Kan komen van slijtage banden of de voorste remschijven die beginnen te slijten.
Ik heb het zelfde gehad een paar duizend km's geleden.
(ik heb nu 46000 km)
In de garage heb ik zelf gevraagd of het van de schijven kon komen en ik kreeg hierop een bevestigend antwoord. (zelf vind ik dat nogal vroeg om nu al last te hebben van schijfslijtage)
Ik heb wel de indruk dat het achteraf verminderd is bij mij.

Groeten, Stef 8)
Mijn eerste gedacht ging ook uit naar de remschijven.
Morgen gaat hij binnen voor nazicht remschijven. Meten is weten! :idea:
op 17000 km kromme- of versleten schijven is wat vroeg dacht ik.
De schijven hebben geen sleetgroeven langs binnen- en buitenkant
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Bericht door Walt »

Remprobleem is opgelost. Bijde schijven waren krom en zijn onder garantie vervangen. Weg trilling en we kunnen terug heerlijk genieten van het motorrijden. 8)
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
ajmo
Berichten: 322
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:32
Locatie: Breskens, Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door ajmo »

Hallo,

En was er ook een reden aan te geven waarom die schijven nu al krom waren?

groet ajmo
Walt
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 okt 2004, 21:15
Locatie: Aalst

Bericht door Walt »

ajmo schreef:Hallo,

En was er ook een reden aan te geven waarom die schijven nu al krom waren?

groet ajmo
ajmo,

Blijkbaar had men beemer een stel schijven van mindere kwaliteit. Het is een probleem dat zelden voorkomt.

Walt.
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Plaats reactie