nieuwe remblokken R1100RS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Iron Gonzo

nieuwe remblokken R1100RS

Bericht door Iron Gonzo »

http://groups.msn.com/BMWWorkshops

beste doe het zelvers of degene die het zelf eens willen doen.
op deze site heb ik foto's geplaatst van de uit te voeren werken, met info
als ik hier de foto's wil plaatsen via deze site lukt het niet.
als iemand andres ze hier wil plaatsen, heel lief gevraagd AUB.

Tijdens de rit met koen kapoen heb ik vastgesteld dat de voorrem piepte.
Bij thuiskomst en controle viel mij op dat ze waren versleten.
Direct vervangen is de boodschap. Dit heb ik dan ook gedaan.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Iron Gonzo

http://groups.msn.com/BMWWorkshops/voor ... lbumlist=2
mischien lukt het nu om ze te bekijken
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Bikeron

Bericht door Bikeron »

RS, heb jij geen boodschap aan Carbon Lorraine remblokjes? Heb in het verleden er heel goede ervaringen mee opgedaan. De R1100RS is nu ook geen voorbeeld van perfecte voorremmen. Achteraan niks dan lof. Het is net dat sponzig effect bij trage remmaneuvers dat me stoort. Dat niet exact kunnen bepalen waar je het voorwiel net laat stoppen. Zeker met mijn korte beentjes zijn start en stop situaties niet erg leuk op die manier.

Even nog een opmerking die goed bedoeld is. De foto's van de workshop vertonen off focus fouten. Als je bijvoorbeeld de eerste foto bekijkt zal je merken dat het wiel scherp is maar de remklauw niet. Dit is ook zo bij diverse andere zo. Misschien kan je die camera eens laten nakijken. Je bent niet de enige die soms zulke camera problemen heeft. Heb het zelf met ook eens voorgehad alsook mensen uit men vriedenkring. Hopelijk is dat snel euvel snel verholpen en heb je volgende keer haarscherpe pics. Proficiat met het initiatief!
Bikeron

4 Wheels are 2 to many
R1100RS Metallic Black '94
Iron Gonzo

wat dat spons gedoe betreft
dit heb ik toch niet en de remmen doen precies wat ik vraag.
ik vind dat mijn RS perfect stopt of het nu snel of traag is.
om het voorwiel te doen blokkeren voel ik goed wanneer het punt eraan komt.
vermoedelijk heb jij ergens problemen met uw leidingen of is uw remvloeistof aan vervanging toe.

mijn cammera is 2 jaar oud(2.0MPIX) en heeft al vanalles meegemaakt.(vallen, duiken, aardbevingen enz...) :?
Ik weet dat hij aan vervanging toe is :(
doch voor zulke kiekjes zal deze nog zijn dienst bewijzen. :lol:
eens hij de geest geeft wordt hij vervangen. 8)
Ik probeer de doe het zelver of de leek die het zelf ook eens wil proberen een handje te helpen via deze foto's en de korte uitleg. :D
bedankt voor uw zegen :D :D :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
Bikeron

Bericht door Bikeron »

Ik dacht dat je dit ging antwoorden. Nee hoor, nieuwe remvloeistof, originele blokjes, remleidingen OK. Ben trouwens ook mekanieker doch oefen de job beroepshalve niet meer uit. Mijn vorige twee bikes hadden veel betere remmen. Heb met een vriend zijn RS gereden en een paar weken geleden nog een andere en die remden net hetzelfde als de mijne. Ik ben mischien te veeleisend of te veel verwent in het verleden. Maar ja, als je vlijmscherpe remmen gewoon bent... Toch maar vervangen door CL blokjes en eventueel versterkte remleidingen monteren in de toekomst. Het blokkeren van de rem gaat uit de kunst het is net die paar laatste meters die zo onberekenbaar zijn.
Bikeron

4 Wheels are 2 to many
Iron Gonzo

ik heb wel NISSIN remblokken, omdat ik de originele niet goed vind.
en je merkt goed het verschil.
Ik heb ook al met vanalles gereden en inderdaad op race-bananen bijten ze veel straffer. vandaar dat we verwend zijn he :D
maar ik vind mijn remmen op de BMW toch zeer goed.
TRIUMPH TROPHY SE
Bikeron

Bericht door Bikeron »

RS, ja hoor ze zijn goed maar er zijn altijd van die kerels (me, myself and I) die over futiliteiten struikelen. Van de remkracht niks dan lof maar juist net dat tikje waar ik een hekel aan heb dat samen met mijn kleine gestalte en minder gevoel voor evenwicht de schaal naar de andere zijde doen uitslaan. Dus als die wrijvings elementen versleten zijn, sito presto CL exemplaren tussen de klauwen. Wie weet zijn mijn bezwaren dan van de baan.

Drive safe,
Bikeron

4 Wheels are 2 to many
w

Bericht door w »

En voor we het vergeten,

@Prins Karnaval, heel fijn dat ge al uw onderhoudswerk fotografeerd en op de website zet, zodat we er allemaal van kunnen leren. Ik ben zelf veel te lui geweest om dat te doen, maar bij mijn volgende werk, ga ik daar ook eens aan beginnen.
Iron Gonzo

leeg kijkglaasje
Afbeelding

los maken klauw
Afbeelding

veiligheids veertje verwijderen
Afbeelding

asje uitschuiven
Afbeelding
de blokjes vallen er uit zodra het asje is verwijderd

hier zie je de zuigertjes in uitgeschoven toestand
die moeten voorzichtig gereinigd worden (brake cleaner en tandenborstel)
Afbeelding

de zuigertjes voorzichtig terug duwen
Afbeelding

de oppervlakte van de zuigertjes lichtjes invetten met kopervet
Afbeelding

:arrow: plaats de blokjes
:arrow: steek het asje er door
:arrow: plaats het veiligheidsveertje terug :!: :!: :!: :!:
:arrow: monteer de klauw met nieuwe blokjes
Afbeelding

:!: :!: pomp verschillende malen met de remhendel om alles terug op druk te zetten. :!: :!:
Afbeelding
en zie daar terug een vol kijkglaasje.

enkel tips :idea:
doe klauw per klauw
zo voorkom je dat uw zuigertjes eruit springen aan de andere kant, als je de ene zijde terugduwd.

niet overdrijven met het kopervet
zo vookom je dat overtollig vet op uw schijf terecht komt

gebruik het juiste gereedschap
zo voorkom je beschadigingen aan bouten en moeren en andere onderdelen.

zelf vervangen van blokken algemeen
het princiepe is bijna gelijk bij iedere moto.
hier en daar kan er een klein verschil zijn, dus kijk goed eer je begint

daar mijn fotos verdwenen zijn op mijn andere site :? :oops:
post ik alles hier :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
jakke

Bericht door jakke »

Dit is een ongelooflijk 8) gebaar.
Lijkt mij net hetzelfde systeem dan vroeger aan mijn VW Golf. Daar verving ik ook steeds mijn blokken zelf.

Maar hoe verklaar je in het begin dat lege kijkglaasje ??
Ik veronderstel dat je zeker geen remolie af laat, gezien de mogelijke problemen met lucht in de leidingen. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Iron Gonzo

ironjakke schreef:Dit is een ongelooflijk 8) gebaar.
Lijkt mij net hetzelfde systeem dan vroeger aan mijn VW Golf. Daar verving ik ook steeds mijn blokken zelf.

Maar hoe verklaar je in het begin dat lege kijkglaasje ??
Ik veronderstel dat je zeker geen remolie af laat, gezien de mogelijke problemen met lucht in de leidingen. :wink:
de olie gaat zich meer in de klauw situeren daar uw blokjes verslijten.
:arrow: blokjes worden dunner
:arrow: daar de zuigertjes zich maar nihil terug trekken om de druk tebehouden op uw remhendel(anders moet je blijven pompen tot je remdruk krijgt), blijven ze uitstaan
:arrow: de olie situeert zich dan achter de zuigers waaar de ruimte groter is geworden.

begrijp je :wink:
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 27 jul 2006, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
TRIUMPH TROPHY SE
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Mooie reportage Gonzo ! Duidelijk en compleet.

@ijzenjaak
De lage stand van de remolie vóór de vervanging heeft te maken met het feit dat, bij versleten remblokjes, de zuigers verder uitsteken. De ruimte in de cilinders achter de zuigers is dan opgevuld met remolie dat (bij deze goede oude RS) komt uit het potteke aan het stuur.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
jakke

Bericht door jakke »

Ijzenjaak. :lol: :lol:

Bedankt Gonzo en Bob voor deze zeer verhelderende toelichting.
Dit gegeven geeft mij meer en meer het vertrouwen om, als het nodig is, zelf mijn blokjes te vervangen. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Iron Gonzo

vandaag dus weer een geval van
IK MAAK ER MIJ VANAF ONDERHOUD MEEGEMAAKT
tis nu wel niet over mijnen RS, maar over mijn pajerotje

hij is namelijk uit garantie en dus doe ik onderhoud nu zelf
dus aha kriiiikriiieekeieikekii remblokken versleten effe nieuwe gaan kopen
voor 42 euro :D
achter 105 euro :shock:
begin met de werkzaam heden en steek dus nieuwe blokken
eens de werken gedaan doe ik controle van mijn remvloeistof en ja hoor POTJE STROOMT OVER. :twisted:
wat is er gebeurd (in de garage)
effe kijken ah er zit te weinig in zal effe bijvullen :roll:
JONGENS DOE DAT NOOIT( nog bij uw MOTO als bij uw AUTO )
UW REMVLOEISTOF PEIL IS UW INDIKATOR OM TE ZIEN HOE VER UW BLOKKEN VERSLETEN ZIJN.
zelfde bij vervangen van de remvloeistof ENKEL BIJ HET STEKEN VAN NIEUWE REMBLOKKEN
TRIUMPH TROPHY SE
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

IRON GONZO schreef:vandaag dus weer een geval van
IK MAAK ER MIJ VANAF ONDERHOUD MEEGEMAAKT
tis nu wel niet over mijnen RS, maar over mijn pajerotje

hij is namelijk uit garantie en dus doe ik onderhoud nu zelf
dus aha kriiiikriiieekeieikekii remblokken versleten effe nieuwe gaan kopen
voor 42 euro :D
achter 105 euro :shock:
begin met de werkzaam heden en steek dus nieuwe blokken
eens de werken gedaan doe ik controle van mijn remvloeistof en ja hoor POTJE STROOMT OVER. :twisted:
wat is er gebeurd (in de garage)
effe kijken ah er zit te weinig in zal effe bijvullen :roll:
UW REMVLOEISTOF PEIL IS UW INDIKATOR OM TE ZIEN HOE VER UW BLOKKEN VERSLETEN ZIJN.
zelfde bij vervangen van de remvloeistof ENKEL BIJ HET STEKEN VAN NIEUWE REMBLOKKEN
Dat klopt in theorie, maar bij mijne Landrover was het remolie peil zover gezakt, dat het lichtje aanging en de blokken waren nog lang niet versleten, dus zelf bijgevuld en nog kleine 10000km doorgereden. (ga maar binnen om de 20k) Je weet nu zelf hoe duur die blokken zijn, dus vroegtijdig vervangen is enkel voor de kapitaalkrachtigen onder ons. Alsje garage niet had bijgevuld maar de blokken had vervangen bij je vorig onderhoud had je misschien geklaagd dat dat te vroeg was of te veel kost...Ik ben niet van mening dat dit slecht onderhoud is, maar ze hadden je wel mogen verwittigen dat ze hadden bijgevuld. Stond waarschijnlijk wel op factuur?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Iron Gonzo

Alsje garage niet had bijgevuld maar de blokken had vervangen bij je vorig onderhoud had je misschien geklaagd

ik ben zelf mecanieker en ik werk zowel aan motos, autos, vrachtwagens, forklifts, enz...
en mijn pajeroke is een jonge 2dehands.
zolang hij in garantie was heb ik dus onderhoud laten doen in de garage waar ik hem ook heb gekocht.
over remmen moet je mij dus weining leren, klagen ging ik dus zeker niet doen als ze deze hadden vervangen
Ik ben niet van mening dat dit slecht onderhoud is
goed dan dat is uw mening ik denk er anders over
remmen is uw grootste veiligheid op de wagen, motor, vrachtwagen, bussen, enz...
indien versleten moeten ze vervangen worden en moeten ze niet zitten prutsen met potteke vloeistof bij te vullen
kapitaal is hier van geen belang
TRIUMPH TROPHY SE
Danny

Bericht door Danny »

de remolie indicatie is een louter theoretische en gaat zeker niet op voor de semi zwevende achterrem van de R1100/1150 tigers (blokken slijten links rechts te onregelmatig en je zit met één blok op 't ijzer nog voor je potje leeg is) op de RS uitgezonderd zit nog een ouder model K rem, Joost mag weten waarom BMW dat deed (geen enkele dealer had er trouwens een zinnig antwoord op)
visuele controle aan beide zijde's van de klauw lijkt me altijd veel safer en is ook de enige echte methode als je rembekrachtiging hebt omdat het oliepeil dat daalt niet meer zichtbaar is aan het handvat (is slechts stuurolie geen drukolie) 't zit namelijk in een apart reservoir onder de tank.

Remolie enkel vervangen met nieuwe blokken is toch wel wat met zijn haar getrokken he, er is geen enkele reden om de olie niet te vervangen wanneer de tijd of periode zich aandient, bij vervangen van de blokken op een later tijdstip pomp je gewoonweg wat olie uit het reservoir en breng je het op het voorziene niveau, zo klaar als pompwater !!!

nie paranoia worden he
Plaats reactie