beginner

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

ardbeg

beginner

Bericht door ardbeg »

hallo iedereen,
Ben nieuw op dit forum. Wil me daarom toch even voorstellen.
ik ben 35 jaar oud en vader van 3 kinderen. Sinds enkele jaren droom ik ervan om een motor te hebben. Tot nu toe is dit enkel gebleven bij dromen van en denken aan. Maar de laatste weken is het idee steeds concreter geworden, en laat het me ook minder en minder los. Niet overdrijven hé, k heb zelfs nog geen rijbewijs of zo, maar toch.
De vraag die ik mij nu vooral stel is: welke motor zou ik het beste kopen? Het internet staat precies vol van de 2 de hands aanbiedingen! Ik ben vooral op zoek naar een comfortabele motor, waarop ik al eens iemand kan meenemen. Ik weet niet of het belangrijk is, maar ik ben niet zo groot (170). Voor mij hoeft het niet per sé een BMW te zijn hoor, andere merken mogen ook. Of is dit heiligschennis? :razz:
Enfin, eigenlijk komt het er gewoon op neer dat ik een absolute beginneling ben die hoopt op dit forum van een aantal kenners gouden tips te krijgen.
Alvast bedankt!
PS: laatste vraagje: hoe veel zou ik ongeveer moeten uitgeven om een deftige tweedehands te hebben?
J-P
Contacteer:

Re: beginner

Bericht door J-P »

Welkom! je moet er hier echter niet van versteld staan dat ze je een BMW proberen aan te smeren :wink:

Mijn advies: ga eerst eens leren rijden voor je een motor koopt. Het is niet hetzelfde als een keuken hebben als je niet kan koken..

Het kopen van een motor is afhankelijk van veel faktoren: budget, doeleind (vakanties, woonwerk, alleen/duo etc), zithouding (scheelt heel veel) en ervaring, daar is nu nog geen eensluidend advies over te geven. Gewoon, aanmelden bij een rijschool, eerst maar eens proberen of het uberhaubt wat voor je is. Succes!
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

ardbeg schreef:andere merken mogen ook. Of is dit heiligschennis? :razz:
Op DIT forum wel :wink: Logisch toch :cyclopsani:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Bruno 1200 RT

Bericht door Bruno 1200 RT »

[quote][/ardbeg schreef:
andere merken mogen ook. Of is dit heiligschennis?
Op DIT forum wel Logisch toch quote]

Logisch ? Wij zijn BMW-liefhebbers geen fanatici. Zie het probleem nt indn hier wordt aangeraden 'koop eerst redelijk geprijsde 'Yamaha/Honda/Kawa' type XX, om wat ervaring op te doen.
Frank K

Bericht door Frank K »

Bruno 1200 RT schreef:
[/ardbeg schreef:
andere merken mogen ook. Of is dit heiligschennis?
Op DIT forum wel Logisch toch quote]

Logisch ? Wij zijn BMW-liefhebbers geen fanatici. Zie het probleem nt indn hier wordt aangeraden 'koop eerst redelijk geprijsde 'Yamaha/Honda/Kawa' type XX, om wat ervaring op te doen.
Als je goed rondkijkt zijn er ook al "redelijk" geprijsde BMW's te vinden en daar kan je ook ervaring mee opdoen.
Koop een moto die je graag ziet, maar kijk wel of deze in orde is....

Voor de rest kan ik alleen maar het advies van J-P volgen maar....
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

welkom op het forum.

wat ik zoal lees, kan ik eigelijk het volgende op antwoorden.
daar je op een BMW forum zit, heb ik een sterk vermoeden dat je BMW wil rijden.
om te beginnen en afhankelijk van uw smaak, zou ik een R850 / 1100 / 1150R aanraden, tevens ook omdat je nog af en toe eens iemand wil mee nemen achterop.
wat je wil uitgeven aan een motor is natuurlijk afhankelijk van uw budget.
voor het model dat ik aanraad zit je tussen de 2800 a 3500 euro.
wil je echt zekerheid (dus 1 jaar garantie) , ga dan eens langs bij een bmw dealer
op deze site http://www.bmw-motorrad.be/be/nl/index.html ga je dan naar 2de hands motoren en maak een keuze uit de vele aanbiedingen.

veel suc6 met uw motortoekomstplannen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik weet de perfecte moto voor jou, voor een schappelijk prijsje
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 12&t=22071
:grin: :grin:

Nee jong, begin met je rijbewijs te halen, dat zal al een uitdaging genoeg zijn...Daarna heb je al een beter idee wat je best ligt.
Welk model je wil hangt af van enkele factoren hé, lengte en gewicht vd rijder, veel met 2 personen en bagage, veel stads verkeer, veel fileverkeer, enkel vrije tijd en mooi weer rijder of doorrijder, budget, rijstijl etc....
Ik raad beginners meestal een transalp aan, of voor de woon-werk rijders een deauville, niet omdat het honda's zijn, gewoon omdat het betrouwbare, niet te zware en niet te lichte moto's zijn, redelijk betaalbaar. Na een 2 tal jaar weet je meestal al iets beter waar je voorkeur naar uit gaat en kan je alsnog de moto van je dromen kopen.

Veel succes met het halen van je rijbewijs.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
ludo V E

Bericht door ludo V E »

ik sluit mij aan bij voorgaande , maar onthou zeer goed motorrijden leer je alleen door veel te rijden en dan nog !!!!
het gevaar ligt soms in een klein hoekje , ga eerst maar eens naar de rijschool en dan zien we wel verder .
veel geluk . :wink:
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
Fox30

Re: beginner Ardbeg

Bericht door Fox30 »

ardbeg schreef:hallo iedereen,
....
PS: laatste vraagje: hoe veel zou ik ongeveer moeten uitgeven om een deftige tweedehands te hebben?
Beste Ardberg,

ik zou je ook de raad geven, zoals al enkele forumleden hiervoor deden, koop een eenvoudige motor, die niet te zwaar is (ik bedoel kilo's)
Een te zware motor zou niet alleen je aandacht wegtrekken van het verkeer naar het beheersen van de motor zelf.
in de prijsklasse tussen 2000 en 4000 eur vind je al heel wat. cilinderinhouden tot 600 cc.
Let er ook op dat je in je budget ruimte houdt voor de degelijke en gepaste motorkledij en helm.
Slecht passende kledij of een helm verprutst een groot deel van je motorplezier.
In het begin kan het wel eens gebeuren dat je valt. Zorg er dan zeker voor dat je degelijke motorlaarzen aan je voeten hebt.
ook de opstap-motor heeft best niet te veel koetswerk, wat kan krassen bij een lichte aanraking met een hindernis.

heb je al eens gekeken naar een BMW Funduro 650cc of zo iets?
Veel succes
Fox30
Alx

Bericht door Alx »

ludo V E schreef: ga eerst maar eens naar de rijschool en dan zien we wel verder .
veel geluk . :wink:
Haal misschien inderdaad eerst dat (voorlopig) rijbewijs, niks zo frustrerend als zo een fantastisch machien in de garage te hebben staan, er alleen maar verlekkerd te mogen opzitten en zelf maar "Vrooooooooem" zeggen ... Anders ga je nog (net als ik deed :pirat: ) stiekem rond t blokje rijden zonder rijbewijs, inschrijving of verzekering.

Succes en vooral ... gewoon doen!
R850R '95 / Honda CB sevenfifty '92 / R1150R Rockster '03
jakke

Bericht door jakke »

Beste Ardbeg,

Zeer wel gekomen op het forum! 8-)
Mijn eerste moto gekocht op mijn 41e levensjaar, een BMW R1100R. Tot op heden, bijna vier jaar geleden, nog steeds zeer tevreden over deze machine.
Voorheen nooit met een brommer of motor gereden.
Als ik het heb over een opstapmoto kan ik dit model zeker aanraden. Niet te hoog model, laag zwaartepunt, ideaal voor jouw lengte, mooie rechte zit en een echt afstandsbeestje. Met zijn 250 kg een toch zeer wendbare machine die zelf iemand zonder ervaring en in stilstand mooi in balans kan houden.
Dat is in korte lijn hoe ik mijnen Beemer ervaar.

De raad die men mij van in het begin heeft meegegeven is, van geen al te lichte moto te kopen ivm het aantal cc. Uw postuur speelt ook wel een rol natuurlijk.
Hiermee bedoel ik maar, iemand van 1.40 m en 45 kg op nen 1200LT. :roll: (Enkel WimLT is hierop de uitzondering.) :clown:
Kies vooral een model waar je gemakkelijk op zit. Zet u in de winkel gerust een minuut of tien achter het stuur, en dit op verschillende moto's.
Het is een beetje gelijk schoenen passen hé, het ene paar zit makkelijker dan het andere paar. :razz:

Alvast veel succes in uw zoektocht en keuze! Shrijf uw bevindingen maar neer op het forum.

Gr, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

ardbeg schreef:hallo iedereen,
Ben nieuw op dit forum. Wil me daarom toch even voorstellen.
ik ben 35 jaar oud en vader van 3 kinderen. Sinds enkele jaren droom ik ervan om een motor te hebben.
:bsofftopic: En toevallig liefhebber van the Ultimate Single Islay Malt Scotch Whisky ?

Afbeelding Been there, drunk it and still loving it !

Slainte,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

jakke schreef:een BMW R1100R. Als ik het heb over een opstapmoto kan ik dit model zeker aanraden.
Volledig akkoord met Jakke (i.v.m. de motor toch). Prima opstapper en soepele bochtenpiker :wink: Tweede voordeel: de duo zit er ook heel erg goed op, vooral als je een Givi topkoffer hebt of installeert (redelijk hoge ruggesteun). Derde voordeel: je kan er ook mee op reis, want je kan daar uiteindelijk heel veel op kwijt. Ik noemde hem wel eens mijne kamion (foto). Er staan er massa's te koop op http://www.mobile.de

Afbeelding

Alleen ..... 'k ben wel ietsje groter en hélààs ook ietsje zwaarder dan Jakke denkt :pig: :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

Dirk Pauwels schreef:Ik raad beginners meestal een transalp aan, of voor de woon-werk rijders een deauville...
Pas op van de Deauville. Ik heb er twee gehad. Kwa betrouwbaarheid hoort dit type inderdaad bij de top: ik heb nooit moeten controleren voor olie- of waterpeil. Zelfs voor verre reizen moest enkel de bandenspanning en de vering aangepast en daarna wegwezen. Ik heb er heel graag mee gereden.
Dit gezegd zijnde, wanneer ik overstapte op mijn huidige GS, dan had ik de indruk dat ik met een (zij het zware) fiets op weg was.
De deauville heeft een zwaartepunt die hoger ligt dan de gs, hetgeen het maneuvreren (zowel erop als aan de hand) er niet gemakkelijker op maakt.
De deauville is er voor gekend dat ie gemakkelijk kantelt bij trage maneuvers. dus niet echt een "makkelijk" fietsje.
Aan de andere kant, als je het met deze kan dan zal je het zeker ook met een ander type moto kunnen :-)

Maar eerst rijlessen volgen. Als dat is meegevallen, dan pas kijken voor een brommerke
Succes
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
ardbeg

Bericht door ardbeg »

zo veel reacties al! Leuk om te lezen allemaal en absoluut boeiend. Ik leer hier elke dag wat bij.
De tip om eerst maar es mijn rijbewijs te halen lijkt mij de meest verstandige. Dat is precies wat mijn vrouw ook al een tijdje zegt, en wie ben ik om te twijfelen aan haar gelijk? :wink:
Voor de rest ben ik ondertussen al behoorlijk zot van die R1100R. Miljaar, wat een schoon machien, zeg!
Dat zou het precies wel es kunnen worden denk ik, indien passende in het budget natuurlijk. Als die inderdaad zo leuk is om mee te rijden als sommigen hier beweren...
Enfin, in geval van nog meer tips laat maar komen hoor. Ik meen dat dus hé, weet echt nog van niets.

gr!
wat betreft off topic opmerking: you bet!
GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

Zie dan maar ook naar de huidige Motoren en Toersime waar de R1100R en zijn nakomelingen worden getest.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Idd en persoonlijk vind ik ook daar de R1100R er het beste uit komen, maar of dat een objectief oordeel is :drunken:

semtex
Contacteer:

Bericht door semtex »

Heb leren rijden met een BMW (uiteraard) R850R.
Prima masjien, ideaal voor woon-werk verkeer ook; ge kunt er idd al eens iemand op meenemen; en ze zijn voor een goeie prijs 2dehands te koop.
Heb er mijn eerste jaar 17.000 km mee gebold, en zoals het er nu naar uitziet zal dat het tweede jaar niet minder zijn.

Succes dermee !

(En als ge graag Ardbeg drinkt, ziet dan maar eens op mijne website : http://www.lordofthedrams.be )
Mijn speeltuin vindt ge op http://osm.skynetblogs.be

Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

WimLT schreef:Idd en persoonlijk vind ik ook daar de R1100R er het beste uit komen, maar of dat een objectief oordeel is :drunken:
Ervaring leert veel hé Wim!! Ik wou ook eerst gaan voor een Deauville. Mijn belangrijkste punt was het feit dat ik liefst een cardan aangedreven machine had.
Daar kwam de Honda ook voor in aanmerking natuurlijk. Maar aan de Boxer heb je toch wat meer moto mijn ged8.
Ik kan mij enkel uitspreken over de R natuurlijk, maar deze is zeker niet te versmaden en wel op vele aspecten. Ik ben alleen van gedacht dat de max. lengte van de bestuurder een 1.85 m is. Soms vind ik bij lange ritten dat ik iets te veel met mijn knieën opgetrokken zit (ik ben 1.80 m), en los dit dan op door iets meer naar achteren te gaan zitten. Volgens mij is 90 % van diegene die ooit met een R850-1100R gereden hebben er zeer over te spreken.

Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

[quote="jakke"]Volgens mij is 90 % van diegene die ooit met een R850-1100R gereden hebben er zeer over te spreken./quote]
Ben ik volledig mee eens :wink:

Luna
Contacteer:

Bericht door Luna »

Hier nog een tevreden R1100R-rijder. Was ook mijn "opstapmotor", en nog geen minuut spijt van gehad. En ook interessant: comfortabel op lange afstanden, ook voor passagier. Deze zomer ermee naar Toscane gereden, mijn echtgenote achterop, koffers dus volgeladen :wink: . In alle situaties vermogen genoeg, en ginder zonder rug- of kniepijn (ben 1.72m, en heb serieus wat problemen met mijn rug) aangekomen. Terugreis (1560 km) in 2 dagen: niet echt leuk maar wel vlot met deze R1100R,ook voor de passagier.
Waarmee ik wil zeggen: opstapmotor,ja, maar niet ene waarmee je al vlug aan de grenzen van je mogelijkheden zit (denk dit van een 600cc wel...)
En ik kan verkeerd zijn maar ik denk dat een Transalp, met uw lengte van 1.70m, niet ideaal is als opstapmotor wegens de zithoogte.Bij de R1100R staat die voor mij op de middelste stand.
ardbeg

Bericht door ardbeg »

nogmaals bedankt voor tips en reacties!

de stand van zaken is als volgt:
- de goesting blijft groeien
- beslissing dat het toch een bmw zal worden is gevallen (niet dat dit op veel kennis is gebaseerd hoor, mijn vrouw en ik vinden dat gewoon het mooiste)
- nu wat aan het studeren voor mijn theoretisch rijbewijs
- budget is vastgelegd: omdat het gaat om mijn eerste moto zou ik toch graag voor een 3000 euro iets vinden. Denken jullie dat dat lukt? op internet natuurlijk veel mogelijkheden, maar mijn vraag is of je voor die prijs ook iets deftigs hebt. (R1100R-droom kan worden opgeborgen zeker?? met dit budget??)

Nog een vraagje: mijn boerenverstand zegt mij dat het nu (in de winter) waarschijnlijk de beste (goedkoopste) periode is om een moto te kopen. Klopt dit, maw moet ik er toch wat spoed achter zetten of liegt boerenverstand?

mvg michel
TonTon

Bericht door TonTon »

ardbeg schreef:nogmaals bedankt voor tips en reacties!
budget is vastgelegd: omdat het gaat om mijn eerste moto zou ik toch graag voor een 3000 euro iets vinden. Denken jullie dat dat lukt? op internet natuurlijk veel mogelijkheden, maar mijn vraag is of je voor die prijs ook iets deftigs hebt. (R1100R-droom kan worden opgeborgen zeker?? met dit budget??)
tja Michel ik denk dat je idd te kort zult schieten met je huidig budget als je een R850/1100R wilt.
denk daarbij naast je budget voor je motor zelf , aan volgende :

1) verzekering +- 200 €
2) inschrijving +- 100 €
3 ) helmen ( +- 200 € , x2 indien 2 pers ? )
4 ) kledij ( vest & broek & handschoenen & laarzen , als je het veilig wilt houden :-? ) +- 200 € , x2 indien 2 pers ? )

ikzelf heb nu pas een R1100R gekocht ( bwj 95 , 28.000 km , zijkoffers en topkoffer , (prijs : mail me :wink:) , één jaar garantie )en ik moet zeggen dat het m'n leukste motor is die ik al heb gehad , ik rij er het liefste mee :grin:
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

voor dat budget kan je al iets vinden genre K75 of K100 .
Bezuinig niet op beschermkledij en helm(en ) . Desnoods spaar je iets langer door :wink:
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

En als je er mee gaat werken, dan mag je het dubbel van dat budget investeren.
Je krijgt het verschil toch terug, welliswaar pas in schijven vanaf het jaar erna.

Dat opend zeker heel wat mogelijkheden, dus zeker rekening mee houden.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Plaats reactie