gs 1200 2009

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
van landschoot

gs 1200 2009

Bericht door van landschoot »

Hoi,

Ik ga me volgende week een gs 1200 bestellen ( kadootje voor mezelf voor mijn 45 ste).
Rij al 25 jaar met de motor waarvan de laatste 5 met bmw (r1100s en r1150gs).
Ik gebruik mijn motor 75% voor woon-werk verkeer en de rest voor dagritjes, en vakantie,
Moezel, Rijn , Normandie, Oostenrijk,( meestal alleen, soms met duo).
Wat zijn de ervaringen met de kofferset van bmw? Positief of negatief, koop ik
beter een vervangmerk of niet? Zijn er duo's die ervaring hebben met die topkoffer?
Nuttig voor extra comfort of niet?
De originele tanktas ziet er mij nogal groot uit, zijn er alternatieven? (tas van wunderlich).
Zijn abs (en dat nieuwe esa) systeem hun geld waard als optie?
Heb zelf nog nooit met abs gereden.
Ga mijn gs1150 overlaten aan de dealer ( 2001, 50000km) is 5000 euro een eerlijke prijs?
Heb ook nog een tanktas (bmw) en twee binnentasen op overschot. Is er daar interesse
voor, en wat kan ik daar voor vragen?

Groetjes Chris.

Groetjes Chris.
Beemerboy09

Re: gs 1200 2009

Bericht door Beemerboy09 »

Ik rij met een 850 RT met geïntegreerd remsysteem en ABS.
Fenomenaal !
Ik kan het alleen maar aanraden.
I love my R 850 RT.
freebeemer

Bericht door freebeemer »

Beste Chris,

Ik rij nu een 3 maand met een 1200gs (voordien 1150GS)en ben best tevreden met mijn variokoffers.
Het voordeel is dat je ze kan vergroten indien het nodig is en het toont iets minder lomp(volgens mij hee).
Het nadeel is dat als je zonder binnen-tassen op reis gaat en je dient er iets uit te halen alles op de grond valt.
Bij één met een deksel bovenaan heb je dit probleem niet.

Ik heb de kleine originele tanktas aangeschaft en vind dit ruim genoeg.
Ze zit ook perfect vast en is gemakkelijk los te maken.
Het nadeel is dat je er moeilijk een plannetje of landkaart kan infriemelen.

Een vario topkoffer is besteld, dus daar heben we nog geen ervaring mee.

ABS en ESA staat er op en zou je dit wel aanraden.

Véél succes!

freebeemer
BMW R1250GS - 2021
Honda Super Cub - 2019

Oprichter van ontstressgroep "de Vikings"vzw
Lukkie

Bericht door Lukkie »

Hallo Chris,

ik heb een tanktas van Wunderlich (Xtreme) en ben daar zeer tevreden van. Je kunt er eenvoudig een A4-tje aan de bovenzijde inschuiven, nog wat vakjes aan de zijkant en in volume aanpasbaar. Deze is niet zo bombastisch als de originele GS-tas en is ook een stuk goedkoper (165 euro vorig jaar, incl regenhoes) Deze heb ik besteld bij BMW dealer Mabbe.
Kortom, een aanrader :lol:

Succes met de keuze !

Grz,
Lukkie
R1200 GSA 2011 - 30 years edition
patrick de cock

Bericht door patrick de cock »

Hallo chris
Ik rij ook met een 1200 gs met abs en asc,en ben daar heel tevreden over.
Er staat ook een vario topkoffer op,maar er gaat GEEN systeemhelm in,type Evo 4 of schoei multitec.
Ik had dit wel gevraagd bij aankoop, antwoord was: ja zeker meneer.
Daarna terug geweest met dit probleem,ze hebben dan zelfs een nieuwe koffer geprobeerd maar dit was hetzelfde.
Mits druk te zetten op het deksel sluit hij,maar dan bestaat de kans dat er later dan weer een probleem komt met de sloten.
groeten
one-one

Bericht door one-one »

hoi....
ivm ABS zou ik zeggen neem die optie want abs heeft al meer dan genoeg zijn nut aangetoond
inzake tanktas.. als je geen BMW tas neemt moet je vooralleer je ze koopt ze eerst even plaaysen om na te gaan als je kort draait je klaxon of je richtingsaanwijzers niet in werking treden...
ride with pride
one-one
gsa 1150
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

ABS is 'n must, alleen al voor wederverkoop, de meesten hebben graag ABS!
Die kofferkes van BMW.... :cry: In topkoffer krijg ik zelfs niet 1 Shubert in, vroeger op mijne varadero : : 2 helmen erin! :grin:

Vond ik erg gemakkelijk op reis : als 't warm is, met die helmen nog rondsleuren.... :cry:

Tanktas van BMW : duur maar goed, met Wunderlich geen ervaring.
I like my bike!!
Toedel

Bericht door Toedel »

Geen ruimte voor één helm in de Vario-topkoffer :?: :?:
Welja, gewoon op zijn zijkant erin steken, dat lukt bij mijn Schuberth C2 en J1.

Ik ben happy met de variokoffers. Als ik bij een hotel/B&B aankom neem ik ze gewoon mee op de kamer, nog nooit problemen mee gehad. Maar het klopt wel dat als je onderweg iets uit de zijkoffers moet halen, je moet uitkijken dat er niets uitvalt. Hou daar rekening mee bij het inpakken, en dan heb je geen problemen.

Afbeelding

Wat mij bijzonder bevalt is het variosysteem. Staan ze smal, dan is de bike niet breder dan het stuur.
En dan kan er op reis nog altijd iets extra in, gewoon uitschuiven en klaar is kees.
De topkoffer staat er bij mij altijd op. Op reis altijd uitgeschoven.
De linker is wel klein in ingeschoven toestand. De rechter slikt een helm in uitgeschoven positie.
Mijn duo zou graag tegen de topkoffer aanleunen, en dus zijn de kussentjes in bestelling.

Maar ik denk dat ieder voor zich moet uitmaken, naargelang gebruik, wat voor koffers je aan je bike wil.
Een alu bak kan beter tegen een stootje, bvb.
Laatst gewijzigd door Toedel op 17 nov 2008, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Vario koffers: zeer tevreden van, binnentassen wel duur. In een zijkoffer kan een shubert C2, geen probleem
Ik heb de tanktas van wunderlich, zeeeer degelijk, neem wel de regenhoes erbij.
ABS heb ik veel opgevloekt, de 1200 was mijne eerste moto met ABS, sommigen zweren erbij, ik hoef het niet meer. Ivm met weerverkoop is er wel meer interesse als er ABS opstaat. De nieuwe generatie ABS is naar het schijnt veel beter

Veel plezier ermee
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
petervdc

Bericht door petervdc »

Dirk, wat vind je niet goed aan het abs ?
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

petervdc schreef:Dirk, wat vind je niet goed aan het abs ?
Kan niet voor andere motards spreken of vergelijken met andere motoren met ABS, want de GS1200 was mijnen eersten met ABS, maar de ABS slaat veel te vroeg aan, bv bij sportief rijden en aanremmen voor een bocht op slecht wegdek schiet het ABS aan, kan ik missen als kiespijn....ABS en servo is ook al eens uitgevallen tijdens een afdaling in de bergen....ook verschietachtig. Over de remmen zelf (zonder ABS) niets dan lof.....De nieuwe modellen (zonder de electrische servo remmen, hebbn hier naar het schijnt minder last van maar kan het niet bevestigen. Geluukig kan ik het ABS wel afzetten, maar dit moet je dan iedere keer bewust doen als je start....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Ik heb een GSA 2008, met abs maar zonder elektrische servo remmen, en vind de abs goed werken.
Bij sportief rijden en als ik dan eens met de achterrem rem, komt de abs soms in werking, maar dat gebeurt altijd
zoals verwacht.
Bij hard remmen, met de voorrem, wordt de motor achteraan altijd lichter, zeker bij solo gebruik, waardoor de band grip verliest en
zo begint te slippen en dus de abs activeert, heel normaal ...
Was bij mijn vorige moto, Yam FJR, niet anders.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
Toedel

Bericht door Toedel »

Hello,

Mijn eerste R12GS uit 2005 (60000km) had ABS mét rembekrachtiging, de R12GS uit december 2007 (27000km) heeft ABS zonder rembekrachtiging.

Mijn ervaring tot nu toe :

Het nieuwe remsysteem zonder rembekrachtiging is zonder twijfel beter :
- beter doseerbaar
- bij remmen op losse ondergrond minder risico op wegglijden
- het ABS slaat minder snel aan (omdat de remmen minder neiging hebben te blokkeren)
- de accu wordt minder belast
- met een zwakke batterij heb je toch nog remmen

Ook het ABS systeem is verbeterd :
- het regelinterval is verkort (snellere pulsen)
- de ABS remming is niet meer on/off (veranderd ingrijpen)
- als er risico is op een 'stoppie' worden de remmen niet meer enkele meters losgelaten

Eerlijkheidshalve : het systeem mét rembekrachtiging heeft als voordeel dat je met minimale handkracht een maximale remkracht kunt oproepen. Handig bij hoge snelheid, zware belading of noodstops.
Bij het nieuwe systeem moet je dan harder knijpen.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
MitchGT

Bericht door MitchGT »

Kocht dit jaar een GS en een GSA.

Kunnen beiden niet tippen aan kofferinhoud van m'n GT. Inhoud 4 Evo5 helmen!
De RT en GT zijn absolute reismotoren de GS is een allrounder met een accent op offroad.
Maar 95% heeft nooit gravel bereden. Ik zal het ook niet ( 500 meter ja ) doen.
Met m'n GT reden we 12000km in 3 weken.
De GSn zetten we op de remorque en 1000 km verder beginnen we onvermoeid aan onze mototrip.

Op de Gs wordt je doornnat op de RT en GT blijf je droog.
Na 300km bochtenwerk ben ik doodmoe met m'n GT. Met de GS wil ik nog 200km doorgaan.
Op de GT word ik halfdoof, op de GS rijd ik met de helm geopend. RT trouwens ook.
Ik kocht voor m'n GT alle windschermen van klein naar zeer groot en soms getint ook maar steeds dat " gesuis ". Oordoppen verdraag ik niet.

De GS is een zware fiets, de GT is een zware moto.
De GS is een superbike.
De GT is een super moto.
M'n oude RT100 was subliem. In feite een beetje de mix van beiden. We missen hem.
We rijden ook nog maar 3 jaar maar hebben ondertussen toch zo'n 40.000 km.

Op de GPS van de GT staat de log op 256km/u op 20 juli 2007 - Luxemburg - Met ons beiden. Ik liet het stuur los ( niet lang! ) de intercom stond gloeiend warm door het geschreeuw! Raad van wie. Dit is geschiedenis en niet voor herhaling vatbaar. Alhoewel die " power " en baanligging mis ik.

Vandaag is het GS en of GSA. Het is kalmer geworden. Ik denk dat het daar bij blijft.
Het is wennen maar anders genieten, maar de K blijft in m'n hart.

Michel
Dominique

Bericht door Dominique »

Heb sinds 26/9 een R1200GSA full option met Alu koffers en topcase van Givi.
Op 2maand staan er reeds 9500 Km op de teller en dat zonder problemen.
Eerste 5000 km wel litertje olie gebruikt maar is nu aan het minderen.
Ben er elke dag mee gaan werken ook als er sneeuw lag en zeer tevreden over wegligging.
Nooit in de problemen gekomen gedurende het rijden, ben op men werk wel uitgeschoven bij het afstappen van men motor,
maar daar ik steeds eerst motor op de zijpikkel zet, dan afstap en hem vervolgens op de middenbok plaats
had ik geen probleem, was net van plan om te leren afstappen zoals iedereen, maar met deze ervaring heb ik beslist dit te blijven
doen als een beginner.
R1200GSA is een echte aanrader, zeker als je motor als enige vervoermiddel hebt
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Dominique schreef:Nooit in de problemen gekomen gedurende het rijden, ben op men werk wel uitgeschoven bij het afstappen van men motor,
maar daar ik steeds eerst motor op de zijpikkel zet, dan afstap en hem vervolgens op de middenbok plaats
had ik geen probleem, was net van plan om te leren afstappen zoals iedereen, maar met deze ervaring heb ik beslist dit te blijven
doen als een beginner.
Kan mij volledig in herkennen, het is, zeker met topkoffer, gewoon gemakkelijker/veiliger om met motor op de zijpikkel op en af te stappen. :wink:

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
Tommeke

Bericht door Tommeke »

Hey,

ik heb ook een GS 2008 met ABS en ESA en ben tot op heden zeer te spreken van die fiets. Voorheen reed ik met een 1150 RT en vergelijken kan je mijn mening niet doen. Het zijn totaal verschillende fietsen. Nu, over de GS:

Ik heb de variozijkoffers en ben daar wel zeer tevreden over. Dat er zaken kunnen uitvallen kan effectief gebeuren, maar als ik mijn koffers vul (en daarna open), dan hou ik daar wel rekening mee. Als topkoffer heb ik ook voor Givi gekozen: (Een stuk) groter en (een stuk) goedkoper.
Wat het ABS betreft ben ik zeer tevreden. Ik heb daar nog geen negatieve ervaringen mee gehad. Eerlijkheidshalve moet ik misschien ook wel vermelden dat het tot op heden ook nog niet is opgesprongen, dus ook van vroegtijdig ingrijpen heb ik nog geen last gehad.
En ESA, dat is volgens mij iets dat je niet mist zolang je het niet hebt, maar wel mist eens je het hebt gehad. Ik vind het in elk geval super. Ik moet zelf niet meer zitten draaien als ik eens goed geladen ben, met duo rij of (in dit geval) licht off-road of op circuit rijd. Vroeger bij mij RT nam ik dikwijls de moeite niet om de instellingen te verzetten en beklaagde ik mij dat nadien tijdens het rijden. Nu is het gewoon een druk op de knop.
Wat betreft wind- en regenbescherming vind ik dat op de GS ook heel goed meevallen. Wel is het zo dat als je in de regen rijdt zonder zijkoffer, je gemakkelijker vuil wordt van opspattend water. Dat de bescherming niet hetzelfde is als op een RT spreekt voor zich, maar wat de Gs wel voor heeft op de RT is de bescherming aan de handen. Met die kappen op een GS krijgen uw handen bijna niet koud en worden ze niet zo snel nat. Ik rijd nu nog met mijn zomerhandschoenen rond, wel in combinatie met de handvatverwarming op stand 1. Dit moest ik op mijn RT bij deze temperaturen niet doen.

Dan misschien nog enkele tips:
- Als je valbaren zou willen zetten en cylinderbescherming, tracht deze dan after market te kopen. Goedkoper en volgens tests beter. Ik ga mij die binnenkort ook eens aanschaffen daar ik ga beginnen met licht off-roadwerk
- Givi biedt ook een iets grotere ruit aan voor niet te veel geld. Zo zou de turbulentie bij grotere rijders wat verminderen en dit is iets waar ik wel aan denk om te veranderen.
- Als je andere zijkoffers wenst, kijk dan ook eens goed rond. Er zijn immeres serieuze prijsverschillen. Zelf zal ik er mij na verloop van tijd ook andere aanschaffen (binnen het jaar) en dit met het oog op off-roadreizen en dus een betere valbestendigheid en bescherming naar de motor toe.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Ikke heb GS van 2007 ( = 'oud' model :wink: ) , zalig machien!
Beste verandering die ik gedaan heb ishet grote GIVI-scherm ( 100€) plaatsen, 'k rij nu met open vizier tot 160 km/u!
Als ge plannen hebt om te vallen :-( : de valbeugels van BMW zijn ontoereikend om de cylinderdeksels te beschermen! Laat dan die cylinderbeschermers van de GSA monteren!
I like my bike!!
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

NOOIT twijfelen omtrent ABS, het is bewezen dat dit levens kan redden :wink:
Is trouwens ook veel beter voor de wederverkoop :wink:

mvg

Stef
OFrank

Bericht door OFrank »

Heb eveneens 1200GS met vario-top en zijkoffers. Zowel in de topkoffer als in de re zijkoffer krijg ik mijn shubert C2. Groot voordeel van het variosysteem is dat je de koffers kleiner kan maken, wat je ook bij enkel rijden met de topkoffer, goed voelt. Daar mijn echtgenote af en toe mee rijdt, heb ik de topkoffer met ruggensteuntje gekocht. Deze kleine kussentjes verhogen het komfort tijdens het rijden voor de persoon achterop.
Voor de rest kan ik maar herhalen wat reeds eerder is gemeld.
Groeten :grin:
Dominique

Bericht door Dominique »

Heb nu al 10500 Km op men GSA zonder problemen.
Motor heeft net 10000Km beurt achter de rug geen problemen en prijs was te vergelijken met men Fazer.
Zelfs bij dit weer ABS en of ADC niet in werking voelen treden, alhoewel ik er vrij vlot door verkeer mee rijd.
Bij mij in de straat is het elke morgen glad maar rij dan heel voorzichtig en moet zeggen het verbaasd me dat op dit
gladde wegdek men ABS niet aanspringt. heb al geremd tegen 20Km met motor recht natuurlijk en voeten over de grond
en motor stopt gewoon.
Zou het kunnen dat er minimum snelheid op ABS staat? kan ook zijn dat ik echt te voorzichtig rem.
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

1. ik geloof dat het abs werkt vanaf 10 km/u, maar ik kan daar mis in zijn
2. ja, je remt te zacht om het te doen werken :mrgreen:
Sleetie

Bericht door Sleetie »

van landschoot schreef:Hoi,

Ga mijn gs1150 overlaten aan de dealer ( 2001, 50000km) is 5000 euro een eerlijke prijs?

Groetjes Chris.
Ik heb de mijne vorige maand verkocht voor 5700€ aan een niet BMW garage
+ 80.000km / Bj 2001

(hij was om op te sturen naar Polen)

Particulier verkopen is nu niet de moment. Daarvoor moet het mooi weer komen.
Niet te rap toegeven aan die garagisten.
Zeker een 1150 moet meer waard komen dan een 1200 want daarvan zijn er teveel verkocht
Eventueel naar andere garagisten gaan om te vergelijken.

Het wordt crisis, dat ze nu maar ne keer beginnen toegeven.

gr.
Sleetie
Plaats reactie