Motorbeheersing Tongeren

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Dominique
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:25
Woonplaats: 3530

Motorbeheersing Tongeren

Bericht door Dominique »

Ben zondag basiscursus gaan volgen in Tongeren, was van plan te starten met een off road cursus om men R1200GSA beter onder controle te krijgen maar daar er enkel nog een basis cursus een plaatje vrij was en dit net na het jaarfeest heb ik na het lezen van dat programma besloten deze cursus te volgen.
Heb mezelf leren motorrijden, gewoon 5jaar terug een BULLDOG gaan kopen en rijden maar, en op die 5jaar ben ik steeds een doorrijder geweest, dus winter en zomer, minimum 30.000 Km per jaar
en ik durf gerust te stellen dat ik weet waar ik mee bezig was, ben nooit gevallen op die tijd en kan in elk weer eender waar naartoe rijden en weet dat ik terug geraak, maar als je dan goed nadenkt
kom je op een moment dat je vast zit in je voorruitgang, een hele boel basistechnieken doe je niet omdat je niet wil dat je motor valt, keer me nooit al rijdend om in een straat, rij gewoon stukje om tot volgend
rond punt en hops dit is ook elegant en op mijn manier gebeurd.
Nu ik eindelijk men basis heb gekregen kan ik iedere dag aan men techniek werken terwijl ik naar men werk ga, en geloof me voelde me am veel beter in de fille naar Brussel, niet moeten wandelen (zoals Wim) het zou zeggen
maar constante gas en met achterrem en beide voetjes op de steps ontspannen naar het werk.
Gelukkig heeft het de ganse dag water gegoten bladeren op de weg en veel modder, en door dit alles heeft Wim ons op een veilige manier gelootst.
Toen hij vertelde dat we ons overal aan de snelheid zouden houden dacht ik dat we gingen traag rijden, maar ben ervan verbaasd geweest hoe snel het is om met dit rotweer waar ik van hou aan 70 of 90
Km per uur door kronkelende wegen te rijden met modder en bladeren.
Echt een aanrader dus en op de eerste off road cursus van volgend jaar zal ik aanwezig zijn, en voor het geld moet je het ook niet laten, want ben daar te weten gekomen dat ik gewoon kan betalen met opleidingscheques
en daar voor 240€ per jaar van kan bestellen.
Proficiat Wim voor de Cursus ik kom volgend jaar men 240€ in Tongeren spenderen aan een paar nuttige en leerrijke lessen.
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door sprint »

Ik reed al bijna 20 jaar autodidact, voor ik ook een eerste basis cursus volgde. :-?
Toen werd het motorrijden pas echt fun en sindsdien nog op cursus geweest (basis, gevorderde enz…)
Weet dat zelfs de beste nog iets bijleert op zo’n cursus.
En elk jaar terug is zeker geen overbodige luxe. :idea:

Soms weet ik zelfs niet hoe ik de eerste 20 jaar heb overleefd :wink:
Marnix.

Afbeelding
TonTon

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door TonTon »

ja , ik denk eraan om volgend jaar ook eens terug zo'n opleiding te volgen , heb er eens één gedaan georganiseerd door de MAG en het was verbazend hoe groot het verschil was tussen enerzijds diegenen die verplicht hun opleiding hebben moeten doen en anderzijds wij die zomaar hun motor hebben kunnen aanschaffen zonder opleiding omdat we reeds lang een rijbewijs hebben.
die "youngsters" deden het veel beter dan wij , wij beheersten merkelijk minder onze motor ( niettegenstaande ik reeds 33 jaar ongeval vrij rij ) , vooral het manoeuvreren bij lage snelheid , het keren op de weg zelf , de kijk techniek ( had daar nog nooit van gehoord ) , de positie van de voeten op de steunen enz...
in de namiddag wèl m'n brevet gehaald :grin: ( maar t'was zweten ).
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door one-one »

het hoeft geen betoog...opleidingen zijn onontbeerlijk en zoals voorzightigheid de moeder is van de porselein kast :wink:
ride with pride
one-one
gsa 1150
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door Den Dirk »

Ik heb ook geen examen moeten doen, maar heb vanaf ik een moto had ( 12 jaar geleden) alle cursussen gevolgd die ik kon : basic, gevorderden, bochtencursus, 2x bergcursus, trial,2 x circuit en off-road voor all-road. Nooit geen spijt van gehad! Kan het iedereen aanraden!
Goed rijden doet veilig rijden! :-)
I like my bike!!
Dominique
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:25
Woonplaats: 3530

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door Dominique »

Gisteren van men werk terug naar huis gereden in echt rotweer en steeds de regeltjes toegepast die ik geleerd heb, het was echt fun.
Zit wel met klein probleem, wat is nu de juiste methode voor de bochten??
Heb vorig jaar bij Free bike de Cursus MT Ardennen gevolgd, hier ging men ervan uit dat je kon rijden.
'sMorgens aangekomen ontbijt met theorie, bochtentechniek werd uitgelegd en dit kwam wat betreft de rijlijnen
overeen met wat we in Tongeren kregen. We leerden toen in een mooie overzichtelijke bocht in bergaf remmen met de
achterrem, en dan met de voorrem en motor in de bocht blijven drukken als hij zich begon op te richten.
Dan rit gemaakt van goede 200 km waarbij we om beurt vooraan reden en via een oortje bijgestuurd werden.
Heb daar veel vertrouwen opgedaan om bochten goed te nemen, maar over constante gas werd daar niet gesproken,
met juiste snelheid bocht ingaan en eens men het einde zag uitaccelereren.
Bij Wim was de hoofdregel, als stuur recht staat gebreuken we de voorrem en anders de achterrem, en met constante gas door de bocht, met de voorrem kon men zich enkel onderuit remmen.
Heb beide methodes nu al toegepast en bij slecht weer of als je geen mooi droog wegdek hebt is je motor veel stabieler met de methode van Wim, en vermoed dat hij ons een methode wil aanleren waarbij men veilig door elke bocht komt.
Hij zal ook wel weten dat we uit ons zelf gaan uitaccelereren als de omstandigheden het toelaten want niets is zo fijn dan bij het uitkomen van de bocht (in droge omstandigheden) het gas erop te zetten en de motor een beetje te laten driften.
Zie ik dit verkeerd?
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
In Extremo
Berichten: 248
Lid geworden op: 07 apr 2008, 18:54
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door In Extremo »

Imho zijn beide methode correct.
Als je met de juiste snelheid een bocht ingaat zal je niet veel gas (= eigenlijk ook met een constante aandrijving) moeten geven in de bocht zelf,
ga je trager de bocht in kan je met een costante gas mooi door de bocht.
Het belangrijkste is om geen schokken/schommelingen te creëren in een bocht.

Remmen doe je voor de bocht, dus motor recht met de voorrem, moto schuins zeer voorzichtig (liefst niet) met de voorrem ook als je abs hebt want
dat werkt niet op radiale krachten/verschuivingen ....

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door GStephen »

Motorbeheersing biedt deze cursus ook in Kortrijk aan.
Deze wordt dan gegeven door een instructeur van de federale wegenpolitie.
Wanneer ABS aan de orde komt, zegt hij het volgende: Alles Behalve Sturen.

Ik heb dit jaar zowel de basis als een week daarna de doorgedreven cursus gevolgd.
twas dik in orde.
Vooral het kegeltjesrijden bleek niet gemakkelijk te zijn.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door Dirk Pauwels »

dergelijke cursussen zouden eigenlijk verplicht moeten zijn, weliswaar dan wel aan een zeer democratische prijs. en herhalen om de xjaar....Ben er zeker van dat de ongevallen cijfers wat motards betreft gevoelig zouden dalen. Er zijn nog altijd heel veel oudere motards zoals ik die nooit een specifiek motorrijbewijs hebben gehaald.....(Ik zeg al jaren dat ik er ook beter wat zou volgen....)

@Dominique: Goe bezig, de technieken die je aangeleerd hebt zijn imho correct. In grote lijnen geldt dat je op droog wegdek sneller, scherper, bruter kunt insteken, later kan remmen en vroeger en harder kunt uitaccelereren. Op nat wegdek rem je vroeger en zachter, vermijd je brute bewegingen, is het idd beter om constante aandrijving op het achterwiel te houden, als je durft en je moto goed kent kun je zelfs ook lichtjes uitaccelereren op nat, een schuivend achterwiel is makkelijk te controleren (beetje gas minderen, niet ineens dicht draaien...) en met de juiste dosering schuif je zo snel nog niet zenne
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
R erik RT
Berichten: 148
Lid geworden op: 16 mar 2008, 22:54
Woonplaats: lommel
Locatie: limburg

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door R erik RT »

Voor de mensen die zo'n cursus wel zien zitten. De cursus kost 150 euro voor een ganse dag, natje en droogje inbegrepen. Vraag je opleidingscheques aan voor dit bedrag, dan kost je dit 75 euro. Vadertje staat sponsort de helft!
Als je je kont verbrandt heb je geluk dat je niet andersom stond!
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door sprint »

soupapke schreef:Voor de mensen die zo'n cursus wel zien zitten. De cursus kost 150 euro voor een ganse dag, natje en droogje inbegrepen. Vraag je opleidingscheques aan voor dit bedrag, dan kost je dit 75 euro. Vadertje staat sponsort de helft!
Maar dan alleen voor arbeiders/bedienden.
Hoe het voor zelfstandigen moet weet ik niet, misschien kan ook daar een belastingsvoordeel.
Marnix.

Afbeelding
bijnaextuc
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:09
Locatie: Hasselt

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door bijnaextuc »

sprint schreef: Hoe het voor zelfstandigen moet weet ik niet, misschien kan ook daar een belastingsvoordeel.
Deze gebruiken hun zwart geld want dat is ook een belastingsvoordeel. :lol:
Joker
Berichten: 163
Lid geworden op: 05 nov 2008, 23:25
Woonplaats: Westmalle
Locatie: Antwerpen

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door Joker »

bijnaextuc schreef:
sprint schreef: Hoe het voor zelfstandigen moet weet ik niet, misschien kan ook daar een belastingsvoordeel.
Deze gebruiken hun zwart geld want dat is ook een belastingsvoordeel. :lol:
Zéér grappig :cry:
Zelfstandigen kunnen dit niet verkrijgen, maar als de organisatie wil kan je evt er bestellen op naam van je partner die niet zelfstandig is :lol:
Doe het of doe het niet. Proberen bestaat niet!
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door Den Dirk »

Joker schreef:
bijnaextuc schreef:
sprint schreef: Hoe het voor zelfstandigen moet weet ik niet, misschien kan ook daar een belastingsvoordeel.
Deze gebruiken hun zwart geld want dat is ook een belastingsvoordeel. :lol:
Zéér grappig :cry:
Zelfstandigen kunnen dit niet verkrijgen, maar als de organisatie wil kan je evt er bestellen op naam van je partner die niet zelfstandig is :lol:
De ganse som kan waarschijnlijk ingebracht worden als de moto ingeschreven is op de zaak en de moto gebruikt wordt om te werken.en ev. BTW kan worden gerecupereerd?
I like my bike!!
freebeemer
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 nov 2004, 09:56
Locatie: Gijzegem

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door freebeemer »

VROM in Schellebelle geeft ook motorbeheersing en deze kosten slechts de helft, dus ook geen opleiding cheques nodig.

En inderdaad een extra cursusje kan je veel leed en geld besparen. :-)
BMW R1250GS - 2021
Honda Super Cub - 2019

Oprichter van ontstressgroep "de Vikings"vzw
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door sprint »

http://www.vrom-rijopleidingen.be/
Ik heb daar maar één keer geweest, maar ik was meer dan tevreden.
Johan zit hier zelfs op't forum :wink:
Marnix.

Afbeelding
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door mecapuet »

Ik ook tevreden van VROM.....

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door moh_fan »

Ik zou willen dat er NL zoiets zou bestaan als Opleidings-cheques...
Voor hetzelde geld dat ik nu kwijt ben per jaar, zou ik dan mooi het dubbele aantal trainingen kunnen volgen!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door mecapuet »

moh_fan schreef:Ik zou willen dat er NL zoiets zou bestaan als Opleidings-cheques...
Voor hetzelde geld dat ik nu kwijt ben per jaar, zou ik dan mooi het dubbele aantal trainingen kunnen volgen!
Ik woon wel in België, wel in Waals-Brabant en ik krijg ze ook niet.... :-?
Betaal ook de volle pot, behalve bij Johan... :wink:
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door moh_fan »

mecapuet schreef:... Betaal ook de volle pot, behalve bij Johan... :wink:
Persoonlijke vriend of vriend van BMW MC Vlaanderen, waardoor ook ik en andere clubleden kunnen profiteren? (...blijf Hollander... :wink: )

addendum: moet zeggen dat die prijzen van vrom al behoorlijk onder die van de NL prijzen liggen. Ik betaal al snel 100 tot 200 euro voor een cursus...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door stefke »

Wel triestig dat men maar blijft kankeren over de prijs van een doorgedreven opleiding terwijl men uitgerekend op dit forum met de duurste fietsen onderweg is, bij voorkeur nog is voorzien van pokkedure toeters en bellen. Beetje zielig toch...
De vaardigheden die je daar bijgebracht worden draag je voor je hele rijderscarriere mee. En het rijplezier en de veiligheid zal toenemen. Terwijl een motor eigenlijk elke drie jaar vervangen wordt, liefst door een nog duurdere. :roll:

PS: Zo'n dagopleiding van pakweg 180 euro duurt ongeveer 6 uur? Hoeveel betaalde je dan per uur? Wat vraagt je garagist aan uurloon? En de schilder-behanger, de loodgieter, de advocaat....?
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door J-P »

Helemaal eens met m`n bovenbuurman. Wordt er hier een motor gekocht dan is het meestal full option, wil men een pak moet er vaak een BMW logo opstaan maar als het op eigen rijvaardigheid aankomt wil men vaak voor een frank op de eerste rang...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door J-P »

moh_fan schreef:
mecapuet schreef:... Betaal ook de volle pot, behalve bij Johan... :wink:
Persoonlijke vriend of vriend van BMW MC Vlaanderen, waardoor ook ik en andere clubleden kunnen profiteren? (...blijf Hollander... :wink: )

addendum: moet zeggen dat die prijzen van vrom al behoorlijk onder die van de NL prijzen liggen. Ik betaal al snel 100 tot 200 euro voor een cursus...
Een RMT of sliptraining kost bij mij 150 euro, tijdens een RMT ben je dan van `s ochtends 8 tot `s middags half 5 op stap, een goede lunch inbegrepen, met 3 personen, max. 4. Laatste RMT had ik 1 leerling, een hele dag, die man heeft een hele dag prive cursus gedaan voor 150 euro, ik zweer je, hij vond het een koopje en gezien begin en eindniveau was dat ook zo.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door John »

J-P schreef:Helemaal eens met m`n bovenbuurman. Wordt er hier een motor gekocht dan is het meestal full option, wil men een pak moet er vaak een BMW logo opstaan maar als het op eigen rijvaardigheid aankomt wil men vaak voor een frank op de eerste rang...
Zeg zuunigen Hollander... wanneer gaan we nog een gratis met jou als instructeur opleidingkske krijgen?? :mrgreen:
Het is ondertussen al wel een paar jaartjes geleden hé! (samen met nonkel Harald)
Als het er nog eens van moest komen (ja, ik woon vlak tegen de grens van die zuunige artiesten :lol: ) ben ik er zekers bij hé! :roll:
chocoladepitje
Berichten: 148
Lid geworden op: 29 okt 2005, 18:40
Locatie: Wilrijk-Antwerpen
Contacteer:

Re: Motorbeheersing Tongeren

Bericht door chocoladepitje »

John schreef : Zeg zuunigen Hollander... wanneer gaan we nog een gratis met jou als instructeur opleidingkske krijgen??
Het is ondertussen al wel een paar jaartjes geleden hé! (samen met nonkel Harald)
Als het er nog eens van moest komen (ja, ik woon vlak tegen de grens van die zuunige artiesten ) ben ik er zekers bij hé!
Mocht dit het geval zijn dan : Count me in!

Groetjes,
Nadine
The mind is like a parachute, it only functions when its open.

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Onze foto's
Onze films
Plaats reactie