Vervangen van Michelin Pilot Road

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

p@rick

Vervangen van Michelin Pilot Road

Bericht door p@rick »

18500 km met het stel Michelin Pilot Road dat bij levering op mijn 1200RT lag. Dit heb ik nog met geen enkel ander stel banden op geen enkele van mijn vorige beemers (R1100RS, R1150RT) kunnen doen, niettegenstaande mijn rijstijl toch steeds dezelfde is gebleven .
Het wordt nu wel stilaan tijd om een afspraak te maken voor nieuw rubber zodat ik met 'n gerust gevoel de winter tegemoet kan rijden. Vermits ik tevreden ben over de Pilot Road zie ik niet direct een reden om van merk of type band te veranderen. Echter, als ik op de site van Michelin ga kijken welke band geschikt is voor de 1200RT, krijg ik uiteindelijk dit te zien :

Afbeelding

En dan vraag ik me natuurlijk af waarom er bij de voorband een "B" staat, en bij de achterband een "K". Bestaan er misschien specifieke voorbanden voor de Boxermodellen, en specifieke achterbanden voor de K-reeks ? Weet de betere bandenboer dat ie desgevallend deze specifieke banden moet bestellen ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
K1200GT

Re: Vervangen van Michelin Pilot Road

Bericht door K1200GT »

:idea: Zoekfunctie :wink: Michelin en ook Metzeler (Z6) maken speciale uitvoeringen (= met versterkte flanken) voor zware motorfietsen. Dit geldt niet alleen voor een RT of GT, maar ook voor andere zware motorfietsen.
Toen ik Metzelers op mijn GT wilde, bleek de Z6K achterband niet beschikbaar. Heb dan maar de Z6C genomen (die eigenlijk voor de FJR 1300 bestemd is), en die heeft me 8000 Km heel goed bevallen. Een beetje bandenman moet er in slagen die speciale uitvoeringen voor je te bekomen.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Mijn bandenleverancier kijkt in de Duitse TÜV gegevens welk type band op mijn moto gehomologeerd is voor Duitsland.
Die bestelt hij dan.

ik heb je een pb gestuurd :wink:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
p@rick

Bericht door p@rick »

Ben vandaag bij GDF gaan informeren naar de prijs voor een stel nieuwe banden voor mijn 1200RT.
Bridgestone BT21 : 341,88
Metzeler Z6-C : 361,00
Michelin Pilot Road 2 : 360,61
Deze prijzen zijn inclusief dé- + montage van de wielen van de moto, monteren op de velg, uitbalanceren.
Milieubijdrage is niet inbegrepen.

Op de website van Bandendepot in Temse lees ik (na 'n tip van Xantingo) volgende prijzen :
Bridgestone BT21 : 298,00
Metzeler Z6 : 314,00
Michelin Pilot Road 2 : 310,00
Ook deze prijzen zijn inclusief (dé-)montage van de velgen van de moto, plaatsen + uitbalanceren van de band. Milieubijdrage is in deze prijzen wel al inbegrepen.

Prijsverschil tussen GDF en Bandendepot kan dus oplopen tot meer dan 50 euro, in't voordeel van de Waaslander. Omdat prijzen op 'n website al eens achterhaald lijken te zijn, heb ik een mailtje gestuurd naar deze bandenboer in Temse voor zijn actuele prijzen. Ben benieuwd...
GDF heeft natuurlijk weer het voordeel dat ie omzeggens vlak naast mijn woon-werktraject is gelegen, en dat ik er zelf al enkele keren heb mogen ervaren dat hij een perfecte service levert. Waarmee ik natuurlijk niéts wil zeggen over de kwaliteit van de bandenman uit Temse, ik ken 'm (nog) niet en mag er dus (nog) niets over zeggen.
Greetz,

P@trick
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Hey P@rick,

Ik ben ook aan een nieuw setje toe, de Metz's hebben na 10.700km het beste gehad

Heb een bandenboer in 't Leuvense gemaild na positieve feedback over hem hier te hebben gelezen, hij mailde me volgende prijzen (2weken geleden), all in:
Hi , prijzen zijn / set alles incl. op de moto
Michelin road 2 305 euro
Metzeler roadtec z6 290 euro.
Ik ben zéér tevreden van de Metz's doch zou wel eens de PilotRoad II willen testen...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
p@rick

Bericht door p@rick »

(s)Campi Di Pampi schreef:Ik ben zéér tevreden van de Metz's doch zou wel eens de PilotRoad II willen testen...
Mijn voorkeur gaat ook uit naar de PR2, maar voor 5 euro verschil mag ik van mijn spaar :pig: niet naar Leuven rijden :wink:
Greetz,

P@trick
Werner Von C.
Contacteer:

Jou spaar :pig: is een slim varken :lol:

Maar wat ik me afvraag, ik zeg zélf tevreden te zijn van die Metzelers (was voorheen een Bridgestone adept...) én toch wil ik de PilotRoad's testen omdat ik er veel positief's over lees...da's toch niet logisch?

-einde filosofisch moment-
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

p@rick schreef:Omdat prijzen op 'n website al eens achterhaald lijken te zijn, heb ik een mailtje gestuurd naar deze bandenboer in Temse voor zijn actuele prijzen. Ben benieuwd...
De prijzen van Bandendepot zijn actueel, ik heb twee weken geleden een nieuwe PR2 laten monteren.
Waarschijnlijk heb je al een reactie gekregen op je vraag, gewoonlijk moet je niet lang wachten op antwoord.
p@rick

Bericht door p@rick »

xantingo schreef:
p@rick schreef:Omdat prijzen op 'n website al eens achterhaald lijken te zijn, heb ik een mailtje gestuurd naar deze bandenboer in Temse voor zijn actuele prijzen. Ben benieuwd...
De prijzen van Bandendepot zijn actueel, ik heb twee weken geleden een nieuwe PR2 laten monteren.
Waarschijnlijk heb je al een reactie gekregen op je vraag, gewoonlijk moet je niet lang wachten op antwoord.
Heb mijn mail nog maar 'n uurtje geleden verstuurd, ben dus nog niet ongeduldig.
Greetz,

P@trick
Alx

Bericht door Alx »

(s)Campi Di Pampi schreef: Heb een bandenboer in 't Leuvense gemaild na positieve feedback over hem hier te hebben gelezen, hij mailde me volgende prijzen (2weken geleden), all in:
Michelin road 2 305 euro
Hey Scampi,

Mag ik weten welke bandenboer dat is? Toevallig die gele boer aan afrit 18 Herent van de E314?
Na zelf 15000 km gereden te hebben op de PR-banden op mijn R, en de vorige eigenaar had er ook al flink mee gebold, wil ik er ook wel de PR2 opleggen. En 305 voor de set lijkt me wel een schone prijs!

Alexander
R850R '95 / Honda CB sevenfifty '92 / R1150R Rockster '03
p@rick

Bericht door p@rick »

(s)Campi Di Pampi schreef:Hey P@rick,

Ik ben ook aan een nieuw setje toe, de Metz's hebben na 10.700km het beste gehad

Heb een bandenboer in 't Leuvense gemaild na positieve feedback over hem hier te hebben gelezen, hij mailde me volgende prijzen (2weken geleden), all in:
Michelin road 2 305 euro
Ik ben zéér tevreden van de Metz's doch zou wel eens de PilotRoad II willen testen...
Scampi,
Gaat het hier om de Pilot Road 2 "B" dewelke specifiek voor de R1200RT/K1200GT/Yam FJR1300 bestemd is ?
Greetz,

P@trick
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Gewoon een set PILOT ROAD 2 laten monteren , zal zeker geschikt zijn voor je motor .... ik heb ze op mijn K1200R liggen :wink:

mvg

Stef
Werner Von C.
Contacteer:

Ik heb die bandenboer héél duidelijk gemaild dat mijnen fiets een Bmw R1200RT is...
CAT

Bericht door CAT »

PR2 is een bangelijke band. Woon werk verkeer met veel optrekken en stoppen. Momenteel 13.000 km en je ziet het loopvlak nog niet. Beste die ik al gehad heb. Voorband ziet iets meer af vind ik.
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

CAT schreef:PR2 is een bangelijke band. Woon werk verkeer met veel optrekken en stoppen. Momenteel 13.000 km en je ziet het loopvlak nog niet. Beste die ik al gehad heb. Voorband ziet iets meer af vind ik.
Dit heb ik ook willen zien, daarmee dat ik volgende keer vooraan gewoon een MPP ga monteren. Stuurt sneller en verslijt toch even snel ... maw ideale combinatie => MPP vooraan, MPR2 achteraan en dit op aanraden van de GELE leuvens bandenboer 8-)

mvg

Stef
p@rick

Bericht door p@rick »

Heb vandaag de knoop doorgehakt, het wordt een stel Michelin Pilot Road 2, en GDF in Aartselaar mag ze morgen monteren.
Was niet de goeiekoopste, maar nadat ie 'n goeie volle tank benzine van z'n prijs had afgedaan vond ik zijn prijs aanvaardbaar. Het feit dat deze man zeer goeie service levert en dat ik daar in't verleden steeds als tevreden klant ben vertrokken, heeft mij uiteindelijk doen besluiten om mijn nieuwe banden door hem te laten monteren.
Hij had ook reeds de B-variant van deze band (speciaal voor qua gewicht zware motoren) in voorraad, wat bij z'n concurrent in Temse niet het geval was.
Greetz,

P@trick
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

CAT schreef:PR2 is een bangelijke band. Woon werk verkeer met veel optrekken en stoppen. Momenteel 13.000 km en je ziet het loopvlak nog niet. Beste die ik al gehad heb. Voorband ziet iets meer af vind ik.

Bij mij net andersom : achterband na 8.000 km voor 4/5 weg. Op 10.000 km zal ie echt op zijn. Is beter dan de bridgestone die er eerst op lag (een 9.000 km), maar de zoektocht naar de ideale band bljft.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
p@rick

Bericht door p@rick »

GVN schreef:

Bij mij net andersom : achterband na 8.000 km voor 4/5 weg. Op 10.000 km zal ie echt op zijn. Is beter dan de bridgestone die er eerst op lag (een 9.000 km), maar de zoektocht naar de ideale band bljft.
Dan zal het toch wel voor 'n stuk aan uw rijstijl liggen... Ikzelf heb ondertussen +19000 km gedaan met het stel Pilot Roads dat erop lag toen ik mijn nieuwe RT ging afhalen bij de dealer. Het beste is er nu wel vanaf (van de banden hé :lol: ) maar de 20000 km zouden ze binnen een paar weken zeker nog wel gehaald hebben. 't Is alleen... binnen een paar weken kan 't echt k :twisted: tweer zijn, en om dan met nieuwe banden de baan op te moeten, nee, daar bedank ik voor...
Greetz,

P@trick
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

p@rick schreef:Hij had ook reeds de B-variant van deze band (speciaal voor qua gewicht zware motoren) in voorraad, wat bij z'n concurrent in Temse niet het geval was.
Wil je dan na montage eens kijken waar je die "B" terugvindt op de band?
Bij mijn band staat er een gewichtscode en die volstaat ruimschoots voor het maximum gewicht per as van de RT.
Enkel een letter of code "B" vind ik nergens terug :?:
p@rick

Bericht door p@rick »

xantingo schreef:
p@rick schreef:Hij had ook reeds de B-variant van deze band (speciaal voor qua gewicht zware motoren) in voorraad, wat bij z'n concurrent in Temse niet het geval was.
Bij mijn band staat er een gewichtscode en die volstaat ruimschoots voor het maximum gewicht per as van de RT.
Zal ik zeker doen.
De B-variant zou trouwens pas sinds oktober op de markt zijn, dus misschien daarom dat je die letter nergens ziet staan ?
Greetz,

P@trick
p@rick

Bericht door p@rick »

xantingo schreef:
Voor de R1150RT is volgens de Michelin-tabellen (waarvan je de recentste versie dd. 02/09/2008 kan downloaden van http://www.michelin.de) de B-versie blijkbaar niet nodig, jij zal dus de gewone PR2 op je velgen hebben liggen. En in diezelfde tabel is er van de B-variant voor de 1200RT eigenlijk ook helemaal geen sprake. Nochtans heb ik dan weer met mijn eigen ogen in andere originele Michelin-documentatie bij GDF gezien dat de PR2B wel degelijk vrijgegeven is voor de 1200RT.
Soit, de PR2's liggen er bij mij nu op, vooraan de PR2 en achteraan de PR2B, en of ik met deze banden ook 19000 km zal kunnen rijden... de tijd zal het uitwijzen.

Wat betreft die code "B" op de achterband : die staat (bij de PR2B tenminste) een tiental cm na de opdruk "Pilot Road 2" in een ovaaltje.
Greetz,

P@trick
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

xantingo schreef:
Hier is het 'b'-tje zichtbaar.
Afbeelding
Foto is van ®win

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
BMW Motor Club Vlaanderen lid :wink:
p@rick

Bericht door p@rick »

Dirk 9700 schreef: Hier is het 'b'-tje zichtbaar.
Afbeelding
Foto is van ®win

Groeten,
Dirk
Inderdaad, dat is het...
Greetz,

P@trick
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Bij mij geen "B" te zien...
Welk is dan de gewichtsindex van die band? Op mijn band staat "72", komt overeen met een draagvermogen van 355 kg. Het max. toegelaten gewicht op de achterband is 330 kg bij de 1150RT, dus dat volstaat.
Aangezien het rijklaar gewicht van de 1200 minder is dan van de 1150 (259 kg tegenover 289), en het maximum toegelaten totaalgewicht slechts 5 kg meer (490kg voor de 1150, 495 kg voor de 1200) lijkt het mij toch dat de banden identiek moeten zijn.
Werner Von C.
Contacteer:

Vanmiddag nieuw setje Pilot Road II's gaan halen @ €315
Prijs is inclusief dé- + montage van de wielen, monteren op de velg, uitbalanceren.
Milieubijdrage is inbegrepen
Eveneens extra "hoekventiel" laten monteren, dat maakt het geklooi ivm op druk brengen van de achterband tot de VVT. (€7)

Afbeelding
Plaats reactie