HULP mbt Koplamp van de 1200 RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Tetsu Uma

HULP mbt Koplamp van de 1200 RT

Bericht door Tetsu Uma »

Hallo,

Ik zoek hulp voor volgende:

Ik heb een RT van 2005 in de UK gekocht. Ik moet nu de koplamp veranderen om de moto in België te regulariseren.

Afbeelding

Ik heb een hoofdlamp in okkazie kunnen vinden, maar bij deze mankeert de stelbout om de hoogte -instelling an de koplamp te regelen. Ik heb dus 2 alternatieven:

Afbeelding

1) de spiegel van de okkazie koplamp demonteren en terug monteren in de engelse stuk, of

2) de stelbout van de engelse stuk op de okkazie stuk monteren.

Afbeelding

Maar dan heb ik op een probleempje gekommen. Ik krijg de glas van de okkazie stuk niet los. Er zijn 7 Kleppen die alles bij een houden + het glas is gelijmd met silicone:

Afbeelding

Afbeelding

De vraag is: heeft iemand al de koplamp open gekregen en hoe doe ik dat. Ik heb al de silicone proberen snijden met een mes en de kleppen open te doen, maar zonder success. :oops: :roll:

Kan/wil iemand ermee helpen?

dank U,

Peter
moh_fan
Contacteer:

Re: HULP mbt Koplamp van de 1200 RT

Bericht door moh_fan »

Tetsu Uma schreef:Afbeelding
Bij mijn weten is die zwarte stelschroef (rechts naarst de hoogte-verstel-schroef) voor de laterale verstelling van de lichtbundel.
Ik weet niet of je met deze schroef de koplamp zover kunt verstellen, dat de lamp geschikt is voor rechtsrijdend verkeer...
In ieder geval suc6 R mee.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

is het echt nodig om dit uiteen te halen?

kan je zien hoe het aan de binnenzijde is bevestigd door de opening?
dan eventueel zo uithalen en monteren?

daar het er uit is bij het belgische model, moet er toch een mogelijkheid zijn

ik vind nergens iets terug in mijn documentatie en microfiches
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Contacteer:

Bericht door John »

Voor zover ik weet is dat glas gelijmd op de behuizing en er niet zonder kleerscheuren af te halen.
Tetsu Uma

Bericht door Tetsu Uma »

IRON GONZO schreef:is het echt nodig om dit uiteen te halen?

kan je zien hoe het aan de binnenzijde is bevestigd door de opening?
dan eventueel zo uithalen en monteren?

daar het er uit is bij het belgische model, moet er toch een mogelijkheid zijn

ik vind nergens iets terug in mijn documentatie en microfiches
Ik heb het ook zo geprobeert, maar kan niet goed zien. van de buiten kant zie ik wel de 7 kleppen en silicone lijm.
Weet gij soms of er een mogelijkheid is om de stelbout te vervangen langs de buitenkant?

Dat likt me bijna onmogelijk dat ik dit stuk niet open kan doen. :-?

Bedankt
Peter
Who dares win
BMW R1200RT
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Tetsu Uma

Bericht door Tetsu Uma »

John schreef:Voor zover ik weet is dat glas gelijmd op de behuizing en er niet zonder kleerscheuren af te halen.
Hi John,

Het is maar proberen waard. Een nieuwe stuk kost € 560.
Who dares win
BMW R1200RT
Tetsu Uma

Bericht door Tetsu Uma »

moh_fan schreef: Bij mijn weten is die zwarte stelschroef (rechts naarst de hoogte-verstel-schroef) voor de laterale verstelling van de lichtbundel.
Ik weet niet of je met deze schroef de koplamp zover kunt verstellen, dat de lamp geschikt is voor rechtsrijdend verkeer...
In ieder geval suc6 R mee.
Dat klopt. Maar dat was mijn vraag niet. Ik wil de engelse koplamp gewoon vervangen door mijn okkazie koplamp.
Who dares win
BMW R1200RT
John
Contacteer:

Bericht door John »

Misschien moet je je eens af vragen waarom die laterale verstelling er op zit? Zie je verschil tussen die Engelse en de andere?
Laatst gewijzigd door John op 28 dec 2008, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Tetsu Uma schreef:Ik wil de engelse koplamp gewoon vervangen door mijn okkazie koplamp.
... nu ben je me kwijt.

Het gaat er toch om dat je lichtbundel de juiste kant op schijnt en dus tegenliggers niet verblind?
Als de laterale verstelling dan de juiste oplossing kan zijn, waarom dan per sé de Belgische, niet verstelbare unit?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Hangt er van af wat je met de engelse koplamp wilt doen.

Je kunt over wegen om een gat te boren in de buurt van de stel bout om te kijken hoe ie bevestigd is.
Of op de sloop gaan kijken bij een total loss ding, en daar de stelbout uit pulken.

Ik vermoed en let op VERMOED dat die bout met klikvingers vast zit. Dat betekend dat je vanaf de binnenzijde de klik
vingers moet indrukken om de bout er uit te krijgen.

Als iemand weet of er in een R1100RT een zelfde stelbout zit, dan kun je die van mij zo krijgen.
Ik heb namelijk een total loss 1100 RT staan als donor voor mijn RS.
PHILIP

Bericht door PHILIP »

Peter,
Waarschijnlijk moet er een juiste stempel in het glas staan alvorens je je papier krijgt van de invoerder.
Je moet er dus door. Ofwel monteer je "provisoir" je europese lamp, alleen voor de keuring en plaats je daarna je engelse lamp terug (die moet genoeg regelbaar zijn) ofwel ga je voor de ombouw. In dat geval zou ik het zwarte gedeelte houden en de europese lens plaatsen. Om beiden van elkaar te scheiden kan je de engelse lens kort bij de naad doorslijpen met een dremeltje, en de europese spiegel kort bij de naad. Daarna kan je mbv een warmeluchtblazer en een beetje fingerspitsengevoel de naden zuiver maken en weer lijmen.
succes, philip
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

moh_fan schreef:
Tetsu Uma schreef:Ik wil de engelse koplamp gewoon vervangen door mijn okkazie koplamp.
... nu ben je me kwijt.

Het gaat er toch om dat je lichtbundel de juiste kant op schijnt en dus tegenliggers niet verblind?
Als de laterale verstelling dan de juiste oplossing kan zijn, waarom dan per sé de Belgische, niet verstelbare unit?
In Europa hebben kruisingslichten een asymmetrische lichtbundel. Waar men rechts rijdt is de lichtbundel vlak aan de linker kant en oplopend aan de rechter kant. Waar men links rijdt is dat net anders om. Dus een engelse koplamp zal altijd linkste tegenliggers blijven verblinden hoe hard je ook de lichtbundel lateraal verstelt. Die assymetrie werd vroeger door middel van een patroon in de lens (i.e. het glas) bekomen. Nu is dat dankzij de spiegel.

Een weetje: in Amerika is (of was) de lichtbundel symmetrisch.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

P'sies het probleem zit in de berm verlichting.

Een gemiddelde amerikaanse lamp (stanley) heeft geen E4 keurmerk, dus zijn niet toegelaten op de weg.
Tenzij dit op het kenteken vermeld is.
Wat er vaak gebeurd is dat er een europees model koplamp ingezet wordt, waarna de keuring voor het kenteken/eenheids attest wordt egdaan en de importeur zet de orginele koplamp weer terug. De koper weet dit niet en de kans op controle is nihil.

Maar met een engels koplicht (Right Hand Drive) schijnt de berm verlichting de verkeerde kant op.
PatM

Bericht door PatM »

bdemeyer schreef:
moh_fan schreef:
In Europa hebben kruisingslichten een asymmetrische lichtbundel. Waar men rechts rijdt is de lichtbundel vlak aan de linker kant en oplopend aan de rechter kant.
Ik snap der niets van:
Ik dacht dat bij een auto de rechter lamp kort links voor scheen, en de linker lamp ver rechts voor (kruislichten = lichtbundels kruisen)
bij een moto schijnt alles gewoon recht vooruit.
Daarom moet je bij een auto met een plakkertje de linker koplamp afdekken om de tegenligger aan de rechter kant niet te verblinden.
Of ben ik helemaal abuis?
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

PatM schreef: bij een moto schijnt alles gewoon recht vooruit.
Toch niet.
Dit is een foto van de lichtbundel van een 1150GS.
Let op de knik naar rechts.
Afbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

PatM schreef:Ik dacht dat bij een auto de rechter lamp kort links voor scheen, en de linker lamp ver rechts voor (kruislichten = lichtbundels kruisen)
Of ben ik helemaal abuis?
Redelijk abuis, ja. Beide lampen van een auto hebben dezelfde lichtbundel, zoals op de foto hierboven.
"kruislichten" wil zeggen dat je daarmee een tegenliggen kan kruisen (zonder te verblinden); niet dat je lichtbundels "kruisen" :wink:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Plaats reactie