ALU bakken lassen?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

demito
Contacteer:

ALU bakken lassen?

Bericht door demito »

Door de trillingen en een beetje misbruik hier en daar is mijn touratech bak gescheurd. Geen deuk of zo. Het materiaal is nog mooi vlak. Als je het niet weet zie je het zelfs niet. Maar naar waterdichtheid is dat natuurlijk niet alles. Weet iemand of en waar dit te herstellen is. Kan een ALU plaat gemakkelijk gelast worden?

Tnx

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
tweecilinderke

Re: ALU bakken lassen?

Bericht door tweecilinderke »

Kan een ALU plaat gemakkelijk gelast worden?
jeep met nen tig :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Ik weet niet waar maar Alu kan wel gelast worden ik heb 35 jaar geleden daar een diploma van gehaald van Alu lassen maar heb het sindsdien niet meer gedaan anders dee ik het direct voor u.

Bougimain
demito schreef:Door de trillingen en een beetje misbruik hier en daar is mijn touratech bak gescheurd. Geen deuk of zo. Het materiaal is nog mooi vlak. Als je het niet weet zie je het zelfs niet. Maar naar waterdichtheid is dat natuurlijk niet alles. Weet iemand of en waar dit te herstellen is. Kan een ALU plaat gemakkelijk gelast worden?

Tnx

T
Afbeelding
PHILIP

Bericht door PHILIP »

lijm er een op maat geknipte ALU tegen langs de binnenkant met tec 7. Vlakke plaat lassen is bijna altijd knoeiwerk.
Je kan ook een versteviging aanbrengen langs de buitenkant met poprevetten.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Een 20 jaar geleden redelijk wat aluminium moeten lassen, ge moet het toch wat gewoon zijn....wil je mooi resultaat.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
mmmmaxxxx

Bericht door mmmmaxxxx »

demito schreef:Door de trillingen en een beetje misbruik hier en daar is mijn touratech bak gescheurd. Geen deuk of zo. Het materiaal is nog mooi vlak. Als je het niet weet zie je het zelfs niet. Maar naar waterdichtheid is dat natuurlijk niet alles. Weet iemand of en waar dit te herstellen is. Kan een ALU plaat gemakkelijk gelast worden?

Tnx

T
Ik ben eens benieuwd wie dat zilverpapier dunne aluminium gaat kunnen lassen. Ik heb ooit ook aluminium gelast, Dikkere platen waren geen probleem, maar dunne platen daar vallen de gaten zo in. Ook de samenstelling van het aluminium is belangrijk, hoe meer magnesium of ander vreemde metalen er in zitten hoe moeilijker. Ik zou aan de binnenkant van de bakken met vloeibaar metaal of polyester werken. Een aluminium plaatje met tec 7 kan ook

Mvg Maxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

PHILIP schreef:lijm er een op maat geknipte ALU tegen langs de binnenkant met tec 7. Vlakke plaat lassen is bijna altijd knoeiwerk.
Je kan ook een versteviging aanbrengen langs de buitenkant met poprevetten.
Prima recept :thumleft:
Afbeelding
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Alu lassen is in 2eze alleen mogelijk als mem het juiste materiaal heeft. Er zijn zoveel verschillende alu legeringen dat het willekeurig proberen geen bij het lassen geen zin heeft. Dan is plakken met een op maat gemaakt plaatje vaak beter.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
K'adéé

Bericht door K'adéé »

hallo beste
We hebben dit jaar 2 standaard benzinetanken aangepast van 21l naar 43l en 40l inhoud en dit in plaat van 1.5mm. Het is niet altijd even gemakkelijk maar het lukt wel. Er is ook wel alu. die bijna niet te lassen is maar warschijnlijk is dat niet bij U het geval. Als ge dunne plaat moet lassen dan plaatst ge aan de binnenzijde een stuk koper of messing en dat maakt het al heel wat minder moeilijk.
grtjs
zundap/kreidler/BSA500/suzuki500gt/bmwR1200C/bmwk1100lt/bmwK1200lt/BMW K75rt /DEFENDER

DANNY
cooper

Bericht door cooper »

Je gaat volgens mij altijd een "golfplaat" krijgen (plaatselijke verhitting) nadat het gelast is.
Best een goeie dots silicone ertegen langs binnen.
Afbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Met een AC/DC laspost en het gepaste materiaal kan dit gelast worden. Wat is de juiste wanddikte van die koffers ?
Ik wil het anders wel ergens tussen zwieren...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
mmmmaxxxx

Bericht door mmmmaxxxx »

JüRgen schreef:Met een AC/DC laspost en het gepaste materiaal kan dit gelast worden. Wat is de juiste wanddikte van die koffers ?
Ik wil het anders wel ergens tussen zwieren...
Jurgen in een ver verleden heb ik ooit Alu gelast. ’t Is maar juist uit nieuwsgierigheid, ik weet het niet zeker meer.
Is het niet zo dat je wisselstroom nodig hebt om alu te lassen. De constant vernieuwende oxidatielaag in je smeldbad, kan je enkel doorbreken omdat je met wisselstroom ze als het ware langs 2 kanten probeert te doorbreken.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik zat was als ze mij ooit deze uitleg gaven. :lol:
Ik weet wel dat je relatief veel stroom moest hebben en dat er een belangrijke hoeveelheid warmte vrij kwam. Het was ook oppassen geblazen dat je het werkstuk, zonder handschoenen, vergenoeg van de lasnaad vastgreep omdat het aluminium veel beter warmte geleide dan bv inox of staal. :monkey:

Sluuu maxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
Iron Gonzo

Aluminium kan inderdaad gelast worden en dit volgens verschillende technieken, te selecteren al naargelang de toepassing. Er dient genoteerd te worden dat de ene legering beter lasbaar is dan de andere; er bestaat een overzicht van de lasbaarheid van de meest voorkomende legeringen. TIG en MIG lassen zijn de meest gebruikte technieken voor aluminium. Hierbij moet je wel rekening houden met een aantal belangrijke aspecten. Aluminium heeft een laag smeltpunt (570-660°C), maar de oxidelaag heeft een zeer hoog smeltpunt (>2000°C). Daarenboven verkleurt aluminium niet zoals de meeste metalen bij verhitting. de lasser krijgt geen visuele feedback van de toestand van het smeltbad, waardoor er ervaring nodig is om aan te voelen wanneer het moedermateriaal begint te smelten. Zorg steeds voor een goede reiniging van het oppervlak om gasholtes te vermijden. Doe dit vlak voor het lassen. Kies ook steeds het juiste toevoegmateriaal om scheuren te vermijden. De vervorming ten gevolge van het lassen is vergelijkbaar met staal. Je bekomt een mooier uitzicht met TIG dan met MIG. Daarnaast kan je aluminium ook verbinden met weerstandslassen, laserlassen en hybride laserlassen. Friction Stirr Welding is een optie die voor alle aluminiumlegeringen toepasbaar is.

Het TIG lassen kan zowel met gelijk als wisselstroom geschieden. Het voedingsapparaat moet een constante stroom leveren ook als er per ongeluk kortsluiting wordt gemaakt. Daardoor wordt voorkomen dat de wolfraam electrode wordt oververhit. Letop! Bij gelijkstroom moet de toorts worden aangesloten op de negatieve pool. Dit zorgt ervoor dat de boogwarmte voor ongeveer een derde naar de toorts gaat en voor tweederde ten goede komt aan het werkstuk zodat oververhitting en afsmelten van de wolfraam elektrode wordt voorkomen. De omgekeerde aansluiting, elektrode positief, heeft een reinigende werking. Vandaar dat we wisselstroom (waarbij de spanning voordurend wordt omgepoold) gebruiken voor het lassen van materiaal zoals aluminium dat bedekt is met een oxidehuid die doorbroken moet worden.
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
mario
Contacteer:

Bericht door mario »

Met een AC/DC laspost

dacht dat die mannen alleen maar met muziek bezig en waren :grin: :grin: :grin:
Heb ik gelijk; of heb ik gelijk ???,
R1200RT BMW MOTOR CLUB VLAANDEREN LID , ONTHAALMEDEWERKER
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Tja, waar AC/DC staat voor wisselstroom... inderdaad enkel te lassen met een wisselstroom apparaat. Wij doen enkel TiG lassen, dus perfect mogelijk.
mmmmaxxxx

Bericht door mmmmaxxxx »

JüRgen schreef:Tja, waar AC/DC staat voor wisselstroom... inderdaad enkel te lassen met een wisselstroom apparaat. Wij doen enkel TiG lassen, dus perfect mogelijk.
Altijd gedacht dat de AC voor Alternating Current of wisselspanning,en dat DC direct current of gelijkspanning stond. Dus met een AC/DC laspost zou je in principe moeten kunnen kiezen. Maar het maak mij niet verder uit, ik zit allang niet meer in die branche. Ik durf nog wel eens een lasbagette te trekken met mijn ik denk wel 40 jaar oude jubox. Maar een fotolasje zit er voor mij niet meer in :lol: .

happy 2009 Sluuuuu Maxxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
Pol

Bericht door Pol »

mmmmaxxxx schreef:
JüRgen schreef:Tja, waar AC/DC staat voor wisselstroom... inderdaad enkel te lassen met een wisselstroom apparaat. Wij doen enkel TiG lassen, dus perfect mogelijk.
Altijd gedacht dat de AC voor Alternating Current of wisselspanning,en dat DC direct current of gelijkspanning stond. Dus met een AC/DC laspost zou je in principe moeten kunnen kiezen. Maar het maak mij niet verder uit, ik zit allang niet meer in die branche. Ik durf nog wel eens een lasbagette te trekken met mijn ik denk wel 40 jaar oude jubox. Maar een fotolasje zit er voor mij niet meer in :lol: .

happy 2009 Sluuuuu Maxxxx
Goe gezien wat die DC betreft en altijd juist gedacht mijn gedacht :wink:
't Beste aan allen voor 09
Pol
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Euhmm, misschien niet duidelijk genoeg geweest.
De standaard TiG lasposten zijn gelijkstroom ; een wisselstroom is een optie.
Een AC/DC is dus een apparaat die beide aankan, vandaar.
mort
Contacteer:

Bericht door mort »

misschien niet onbelangerijk; alu las je het best met een post die een pulserende functie heeft. er wordt dan als het ware een sterke en zwakke stroom afgewisseld, de sterke om door de oxidelaag te komen de lage om niet meteen door uw werkstuk te branden. (ik spreek wel over TIG). bij het lassen met de half-automaat is snelheid de boodschap, één moment te lang ter plaatse trappelen resulteert gegarandeerd in een gat. 8-)
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
dirkske

Bericht door dirkske »

Hoi iedereen,

blijkbaar zijn er daar mensen die serieus van alu lassen afweten, ik niet veel, enkel dat het echt niet simpel is :-?

Wat te denken van solderen ?

zie : http://www.durafix.nl/

Of is het zoals met zoveel op de markten, de demonstrateurs die kunnen het wel todat je zelf dat uitprobeerd ?
Iron Gonzo

zulke bagetten heb ik hier thuis.
werkt perfect.
zit momenteel wel effe zonder gas, moet achter een nieuw brandertje en gas pulleke :-?
TRIUMPH TROPHY SE
dirkske

Bericht door dirkske »

IRON GONZO schreef:zulke bagetten heb ik hier thuis.
werkt perfect.
zit momenteel wel effe zonder gas, moet achter een nieuw brandertje en gas pulleke :-?
Alee vooruit dan ditmaal geen valse promo maar wel goed product. En de strekte, ook goed?
Als dit syteem werkt dan heb je voor zover ik kan vermoeden ook geen last van kromtrekken. :grin:
Iron Gonzo

niet meer los te krijgen.
als je het toch los trekt zal de aluminum scheuren en niet waar het gesoldeerd is.

ik heb zelfs die verkoper een gasschuifje van een oude delorto carb, waar een hoekje was afgebroken er terug zien aan solderen.
zo goed en fijn kan je daar zelfs mee werken.
TRIUMPH TROPHY SE
dirkske

Bericht door dirkske »

IRON GONZO schreef:niet meer los te krijgen.
als je het toch los trekt zal de aluminum scheuren en niet waar het gesoldeerd is.

ik heb zelfs die verkoper een gasschuifje van een oude delorto carb, waar een hoekje was afgebroken er terug zien aan solderen.
zo goed en fijn kan je daar zelfs mee werken.
Aha, wel dan weet ik wat er me te doen staat als ik ook ooit nog eens iets in alu dien te herstellen, heb dit ooit ook eens geprobeerd met een laspost (weet den naam er niet van een TIG dacht ik) diende dan wel een aluspoel te kopen, en dan ook nog speciaal gas, en herinner me dat het me wel lukte maar elk ander stuk alu vereiste een andere gasdruk of lasdraadtoevoer, en alu plaat was helemaal niet te doen.
Ik dien er wel bij te vermelden dat ik absoluut geen lasser ben, eerder een probeerfoefelaar :mrgreen:
Solderen kan ik echter wel vrij goed, dus..... :grin:
En .... heb ooit "font" gelast met 2 "gewone baguettes" en dat is me gelukt ook, de las was zelfs sterker dan het stuk zelf.
De avond en de dag nadien wel wreed veel last van een laskin, aangezicht ed. wist toen helemaal nog niet dat de UV van een laspost zo ingrijpend was, wat wil je als volslagen leek :clown:
Maar ja wie niet waagt niet wint he :grin:
Plaats reactie