toeren r850r
Moderator: GVN
toeren r850r
Misschien een rare vraag. Als bij een motor het stationaire toerental te hoog is betekent dit dan ook dat hij teveel toeren draait bij 100 km per uur. Mijn motor draait stationair ongeveer 1300 toeren. Bij 80 km per uur draait hij 3500 toeren. Nu dacht ik dat hij eerst bij 80 km per uur ongeveer 3000 toeren draaide. Misschien verbeeld ik het mij wel. Een vraag aan andere r850r rijders is het toerental bij jullie motoren boj 80 km per uur ook 3500 toeren?
Marten
Marten
-
tweecilinderke
Re: toeren r850r
Uw stationair toerental word bepaald met de aanslag van uw gaskleppen.
Vanaf dat ge gas geeft zijn het uw gaskabels die de gaskleppen omhoog trekken ,en komen uw aanslagen vrij.
maw als uw toerental te hoog is stationair heeft dat geen invloed op uw toerental tijdens het rijden.
Vanaf dat ge gas geeft zijn het uw gaskabels die de gaskleppen omhoog trekken ,en komen uw aanslagen vrij.
maw als uw toerental te hoog is stationair heeft dat geen invloed op uw toerental tijdens het rijden.
misschien bij zetten in welke versnelling ge zit aan 80 per uur.Een vraag aan andere r850r rijders is het toerental bij jullie motoren boj 80 km per uur ook 3500 toeren?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Bij 80 km per uur in de vijfde versnelling 3500 toeren
Marten
Marten
geen ervaring met dit soort motor, maar dit lijkt me tamelijk hoog. geen slippende koppeling? hogere bandenmaat gemonteerd zodat het wiel iets trager draait en dus andere indicatie geeft op de snelheidsmeter?zwol schreef:Bij 80 km per uur in de vijfde versnelling 3500 toeren
Marten
Klopt,bij 80 km/u = +/- 3500 tr , bij 120 Km/u = +/- 4750 tr in 5e versnelling,maar ondanks dit hoge toerental,was het verbruik vrij laag !
Ik vind dat ook vrij hoog,maar daar is niets aan te verhelpen.
Ik spreek wel over de modellen van 1994 - 1995 (?) tot 2000-2001 (?).Van de veranderde modellen na deze jaartallen,kan ik niet over meespreken
Ik vind dat ook vrij hoog,maar daar is niets aan te verhelpen.
Ik spreek wel over de modellen van 1994 - 1995 (?) tot 2000-2001 (?).Van de veranderde modellen na deze jaartallen,kan ik niet over meespreken
Door een vriend met BMW,uit interesse ingelogd .
Volgens mij draaide hij eerst ongeveer 3000 toeren bij 80 km per uur. Kan dit door de koppeling komen. Ik merk verder niks al geprobeerd om snel op te trekken maar merk niks van een doorslippende koppeling. Als de koppeling door slipt merk je dit toch bij snel op trekken? Het enige wat ik volgens mij merk is dat het toerental in de vijfde versnelling wat hoger ligt dan normaal.
Marten
Marten
Joannes,
En bij 100 km per uur draait die van mij ongeveer 4300 toeren die van jouw ook? Anders heb ik het mij gewoon ingebeeld. Ik had er ook 2maanden niet op gereden.
gr Marten
En bij 100 km per uur draait die van mij ongeveer 4300 toeren die van jouw ook? Anders heb ik het mij gewoon ingebeeld. Ik had er ook 2maanden niet op gereden.
gr Marten
kunnen de hogere toeren ook komen door de nieuwe voorband. Dat die 5 mm verschil in omtrek het verschil maken? Geen 500 toeren maar ongeveer 150 toeren. Want dit is ongeveer het verschil wat ik op merk.
marten
marten
volgens mij wel, de indicatie op de tellers zal beinvloed worden doordat de motor normaal draait maar de wielomtrek veranderd is. bij een hogere band draait het wiel trager, dus zal je op de teller een "zogezegde" lagere snelheid meten bij dezelfde toeren dan als je een lagere band zou hebben (als dat bij dit type motor zo is tenminste, bij mijn K is het in elk geval zo). bij mijn K zit de sensor wel op het achterwiel, van uw motor weet ik dit niet.zwol schreef:kunnen de hogere toeren ook komen door de nieuwe voorband. Dat die 5 mm verschil in omtrek het verschil maken? Geen 500 toeren maar ongeveer 150 toeren. Want dit is ongeveer het verschil wat ik op merk.
marten
om het simpeler uit te leggen, op mijn lijkwagen (zie avatar) liggen standaard 15" velgen erg hoge banden. nu zijn er daar 13" velgen op gemonteerd met een lage band. wieltjes draaien dus sneller dan normaal en ik rij dus altijd "zogezegd" sneller dan werkelijk volgens de snelheidsmeter. de motor moet ook meer toeren draaien om aan de werkelijke snelheid te raken daardoor.
Okay bedankt voor de reaktie. Ik neem aan dat de sensor op de voorband zit net als vroeger. Ik begin namelijk wat meer problemen te zien omdat de motor nu ongeveer 90.000 km gedraaid heeft. Daarom dacht ik aan de koppelingsplaten. Hij rijdt ook altijd wat minder soepel als hij een tijdje heeft stil gestaan. Hoogstwaarschijnlijk moet ik gewoon wat meer vertrouwen hebben in mijn motor.. Hij heeft trouwens ook de 80.000 km beurt over geslagen. De grote beurt. Hij heeft wel de synchronisatie en het kleppen stellen gehad. Maar ik neem aan dat hij in plaats van de grote beurt 1 keer een kleine beurt heeft gehad dit niet veel kwaad kan. Ik doe gewoon bij 100.000 km gewoon een uitgebreide grote beurt. Ik rijd ongeveer 12000km per jaar
Ik rij in de winter door maar met zo'n weer buiten is dat zelfmoord. Dus, zodra ik een kans zie zal ik wat cijferkes doorgeven.
Ok, ben terug een weekske aan het rijden en kan het volgende meedelen:
stationair: +/- 1000
1ste @ 20 kph = 3000
2de niet gekeken
3de @ 50 kph = 2750 à 3000
4de @ 70 kph = 3500
5de @ 100 kph = 4000
Alle 'metingen' zijn gebeurd met een warme motor.
stationair: +/- 1000
1ste @ 20 kph = 3000
2de niet gekeken
3de @ 50 kph = 2750 à 3000
4de @ 70 kph = 3500
5de @ 100 kph = 4000
Alle 'metingen' zijn gebeurd met een warme motor.
Lid van BMW MC Vlaanderen
04/2008: R850R - 07/2013: R1200R Classic
Klopt het dat jouw motor van 2003 is? Dan zit op jouw motor hoogstwaarschijnlijk een 6 bak en op die van mij een 5 bak. En deze bakken zijn niet met elkaar te vergelijken. Ik heb trouwens even bij de dealer na gevraagd en als het toerental in de vijfde versnelling hoger zou zijn dan anders dan zijn de koppelingsplaten wel heel erg versleten. Dan zou ik het bij het optrekken ook merken. In ieder geval bedankt voor de info
gr Marten
gr Marten
Ik heb geen 6de versnelling. Maar ik zal morgen eens navraag doen bij de garagist (Meeusen) naar die koppelingsplaten. Ik moet toch een nieuwe voorband halen.
Ligt het toerental bij mijn 'test' dan zo veel hoger?
Ligt het toerental bij mijn 'test' dan zo veel hoger?
Lid van BMW MC Vlaanderen
Nee jouw toerental ligt niet hoger maar de van mijn motor ligt het toerental hoger.
gr Marten
gr Marten