Ervaringen met Ohlins op een GSA.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Vinny

Ervaringen met Ohlins op een GSA.

Bericht door Vinny »

Wie heeft er hier Ohlins BM606 en BM 607 op zijn R1200GSA geplaatst en wat zijn je ervaringen?
Gr,
Vincent
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
J
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ohlins op een GSA.

Bericht door J »

als ik uw fotooke vanonder bekijk moet je ze dringend aanschaffen. Die standaardvering is voor dat niet geschikt in combinatie met een passagier.
Vfoor zweerde bij Olihns, zoek hier maar eens op zijn nickname.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Ik heb nu al eventje Ohlins onder mijn GS1150 staan en dat werd hoog tijd.
Na 70-80.000 km werd de vering echt te slecht.
Het spijtige was dat de vering nog niet op mijn machine stond toen ik met mijn vrouw naar Schotland geweest was voordien.

Ik ben heel tevreden - 1500 euro is niet weinig maar het zorgt er nu wel voor dat ik veilig kan verder rijden.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Ohlins rules. Ik heb op mijn 1150GSA gekozen voor een straffere achterveer (offroad met bagage) en vooraan de gewone ohlins. Ik vind dat die schokdempers de wegligging road zowel als off road stukken verbetert. En een rebuild is mogelijk, wat bij de originele veer niet kan...

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
gilles volke

Bericht door gilles volke »

toen ik de dvd long way down bekeek,was dit voor mij nogmaals een bevestiging NOOIT ÖHLINS te kopen.Als ze to goed zijn hoe komt het dan dat er dan 3 achterschokdempers kapot gaan? Ik heb vroeger toen ik crosste altijd met wp gereden die zijn goedkoper en beter,echte hollandse degelijkheid.Moeten wel elk jaar geserviced worden maar dan heb je ook nooit problemen. Nu heb ik onder mijn nieuwe gsa van 2008 het esa pakket van wp.Voor mij nooit geen ÖHLINS veel geld voor veel brol.groeten gilles 8-) 8-) 8-) 8-)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik heb ook geen Ohlins meer maar Hyperpro. Erg goed spul en erg klantgericht. http://www.hyperpro.com
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Nadeel van Ohlins is dat ze produceren voor de professionele gebruikers en de particuliere markt.
Wat je als particulier kunt kopen is maar ietsje beter dan het standaard gemonteerde spul en is dan prijstechnisch gezien weer erg duur.
Nou ben ikzelf een Hyperpro fan en als je is bij ze langs gaat, kijk dan eens hoeveel geel Ohlins spul er in de bak voor oud ijzer ligt.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

en toch zweer ik bij Ohlins heb reeds 3 motoren met Ohlins gehad en zeer tevreden over (telkens met hoge kmstand)en zonder revisie of lekken
Eenmaal WP laten plaatsen en op 1jaar 2x achterschokdemper die lekte (K1200RS)Nu op de Basic zit er achteraaan ook WP en na 30.000km is het beste er al vanaf. Deze zomer komt er ook Ohlins op.
De Adventure heeft ze nog te goed ,voorlopig nog met standaard fietspompen :mrgreen:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Hyperpro heb ik ooit gehad op mijn duc en vond het toen rommel, kan al veel verbeterd zijn natuurlijk. Het loont wel de moeite om even prijs te vergelijken, want de bewering dat WP goedkoper zou zijn dan Ohlins klopt niet helemaal. Bij mijn weten is van de gevestigde waarden enkel Wilbers goedkoper. WP, Technoflex en Bitubo zijn allemaal duurder. Tenzij je natuurlijk het duurste model van Ohlins neemt, maar dat is mijns inziens niet nodig.

Wel effe oppassen, hoe meer instelmogelijkheden je met de nieuwe dempers hebt, hoe meer ervaring er nodig is om een motor goed af te stellen, laat de boel instellen door de kenners (Van mol, Geysemans, Kroon, bike setup etc) en verander enkel zeer beperkt de settings voor duo en/of bagage, waarden worden ook opgegeven door de experts als je er naar vraagt.

Koop niet bij je BMW garage, de meesten hebben er geen idee van hoe je een vering afsteld (er zullen wel uitzonderingen zijn, maar ben ze nog niet tegengekomen) en ze rekenen te hoge prijzen......
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

gilles volke schreef:toen ik de dvd long way down bekeek,was dit voor mij nogmaals een bevestiging NOOIT ÖHLINS te kopen.Als ze to goed zijn hoe komt het dan dat er dan 3 achterschokdempers kapot gaan? Ik heb vroeger toen ik crosste altijd met wp gereden die zijn goedkoper en beter,echte hollandse degelijkheid.Moeten wel elk jaar geserviced worden maar dan heb je ook nooit problemen. Nu heb ik onder mijn nieuwe gsa van 2008 het esa pakket van wp.Voor mij nooit geen ÖHLINS veel geld voor veel brol.groeten gilles 8-) 8-) 8-) 8-)
Ik kan alleen mar zeggen dat die van mij serieus hun peren hebben afgezien in Zuid Amerika. Honderden kms continu high speed wasbordpiste en ontelbare putten en bulten. Nooit enig probleem gehad, behalve dat de bout om ze te monteren krom gereden was, maar dat ligt dan weer niet aan de schokdemper. Ik had wel een hardere veer laten monteren (160 Nm ipv 140 Nm).
Afbeelding
Frans

Bericht door Frans »

Ik ben zeer tevreden van WP geplaatst en uitgemeten door Camiel Geysemans , zowel op de K1200 GT als op de R1200GS.
Zijn gegevens vindt je in het clubblad.
Dirk Pauwels

Frans schreef:Ik ben zeer tevreden van WP geplaatst en uitgemeten door Camiel Geysemans , zowel op de K1200 GT als op de R1200GS.
Zijn gegevens vindt je in het clubblad.
Brave vent hé, ben er vroeger ook goed door geholpen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
gerd2

Bericht door gerd2 »

Heb öhlins op gsa 1200 '07 steken, geplaatst voor trip in marocco eind 2007 hebben daar 3000km offroad gereden. Deze zomer door voormalige russische republieken tot op 30km van chinese grens (in de buurt van waar de foto's van brochure zijn getrokken, en wij wel tot daar gereden) bijna 20dkm waarvan 8500 offroad en groot deel op slechte asfalt. Ze heeft nu een goeie 40dkm en geen klop verkeerd, veel confort voor duo, geen lekkages (zelfs niet in kazakstan in tegenstelling tot gsa van 2008 met esa). Gaat binnekort eens binnen voor nazicht bij Steven Caesar.
Kan niet vergelijken met andere merken maar dit werkte ook zeer goed op bandit 1200 die 95dkm binnen kreeg...
Vinny

Bericht door Vinny »

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik toch voor de ohlins zal gaan. Ben alvast benieuwd wat voor verschil dit gaat geven t.o.v. de originele veren! :?:
Gr,
Vincent
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
LucVB

Bericht door LucVB »

Vinny schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik toch voor de ohlins zal gaan. Ben alvast benieuwd wat voor verschil dit gaat geven t.o.v. de originele veren! :?:
Gr,
Vincent

Hou ons op de hoogte ,en veel succes ermee

Luc
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Zoals Dirk Pauwels al schreef, zorg er ook voor dat je een ervaren "installateur" hebt; anders kan het enorm tegenvallen (letterlijk en figuurlijk :oops: ). Veel plezier
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
J
Contacteer:

Bericht door J »

Gisteren op Club 2009 hebben ze me ook aangeraden om Ander verenset te steken ivm de hoogte regeling.
Nu we met twee op de motor gaan vind ik de originele fietspompen niet voldoende.
Ik kreeg ook de tip dat je deze veren ook kan aanpassen in de hoogte, zodat mijn gsa wat lager komt te staan zonder dat die iets zou schelen aan de demping. Iets lager zou voor mij wel goed uitkomen als we met twee steeds op de motor zitten. Niet voor te rijden, maar voor te manoeuvreren, opstappen en afstappen van de duo.

Hoe valt dit te regelen? Is dit mogelijk op elke type van verenset?

J
Dirk Pauwels

J schreef:Gisteren op Club 2009 hebben ze me ook aangeraden om Ander verenset te steken ivm de hoogte regeling.
Nu we met twee op de motor gaan vind ik de originele fietspompen niet voldoende.
Ik kreeg ook de tip dat je deze veren ook kan aanpassen in de hoogte, zodat mijn gsa wat lager komt te staan zonder dat die iets zou schelen aan de demping. Iets lager zou voor mij wel goed uitkomen als we met twee steeds op de motor zitten. Niet voor te rijden, maar voor te manoeuvreren, opstappen en afstappen van de duo.

Hoe valt dit te regelen? Is dit mogelijk op elke type van verenset?
J
Kun je best even checken met Bikesetup, op de ohlins die ik had kon je de hoogte niet verlagen, zonder de veervoorspanning aan te passen. Er zijn wel setjes waar je de hoogte kan aanpassen, ook kanje elke set op een bepaalde lengte laten afleveren.
VFooR

Bericht door VFooR »

Wel,

Ik heb ruim anderhald jaar gereden met öhlins en was daar uitermate tevreden over. Weet dat je bij bikesetup 5 jaar garantie krijgt wat toch wel het vetrouwen sterk verhoogt.

öhlins blijft al jaar en dag de referntie en heeft elk klein onderdeelje binnen. öhlins is net wat duurder omdat ze meer tijd steken in het testen op de motor. Elke demper wordt uitvoerig getest op ELKE motor...andere merken durven hier wel eens aan zondigen.

Wat de long way down betreft...elke andere schok zou dit voor kunnen hebben. Bij dergelijk gebruik en zeer veel steenslag, zand en andere zaken kunnen lekkages ontstaan. Geen enkel probleem...revisie en in 1u tijd is je demper weer de oude.

Heb mijn nieuwe motor (VFR) opnieuw voorzien bij bikesetup van öhlins. Je weet niet wat je onder je krijgt.

@J: ga eens informeren bij www.bikesetup.be. Elke nieuwe shock kan je aanpassen in de hoogte op jouw vraag. De veerstangen kunnen af abriek ingekort worden, zoals je mar wil. Die van mijn VFR het ik zelfs af fabriek 3mm verhoogt voor meer grondspeling.

Ahe ja, kwam daar vorige week demito tegen bij Steven Casaer voor zijn voordemper. Uw site is de max...de rode VFR-rijder
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Toedel

Bericht door Toedel »

Wat Long Way Down betreft : geen enkele standaard vering-demper combinatie houdt het lang vol op de 'golfplaatwegen' die ze daar bereden hebben. Gevraagd naar commentaar zei Ohlins dat de standaard veren die de LWD-groep hadden gebruikt niet geschikt waren voor de wegen van Afrika. De plaatsing van Ohlins onderdelen was gedaan zonder de firma te consulteren.

Voor een vergelijking van verschillende vering-demper combinaties op een R12GS zie onderstaande test, verschenen in PS magazine 07/2006.

http://gsri.info:80/forum/index.php?pag ... 41ebb528b9

Merk op dat de BMW vering ondertussen niet meer van dezelfde toeleverancier is.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Frans

Bericht door Frans »

ik denk dat WP nog altijd de beste keuze is als je nu en dan off road gaat, op de motocross is WP schering en inslag; Voor circuit heb ik de indruk meer Ohlins te zien.
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Toedel schreef:Wat Long Way Down betreft : geen enkele standaard vering-demper combinatie houdt het lang vol op de 'golfplaatwegen' die ze daar bereden hebben.
De mijne hebben nochthans de 100den kms wasbordpiste en 1000den kms offroad met glans doorstaan. Misschien net omwille van die straffere veer die ik heb gemonteerd. Als je vering te slap is gaat die lek putje en bultje proberen volgen en gaat de demper al gauw over verhitten. En geloof mij, er zijn verhalen zat op het net van dempers van alle merken die vastlopen door over verhitting. Dit is geen "Ohlins only" verschijnsel.
VFooR schreef:Ahe ja, kwam daar vorige week demito tegen bij Steven Casaer voor zijn voordemper. Uw site is de max...de rode VFR-rijder
Leuke babbel gehad, tot in den draai :wink:

T
Afbeelding
Dirk Pauwels

Toedel schreef:Wat Long Way Down betreft : geen enkele standaard vering-demper combinatie houdt het lang vol op de 'golfplaatwegen' die ze daar bereden hebben. Gevraagd naar commentaar zei Ohlins dat de standaard veren die de LWD-groep hadden gebruikt niet geschikt waren voor de wegen van Afrika. De plaatsing van Ohlins onderdelen was gedaan zonder de firma te consulteren.

Voor een vergelijking van verschillende vering-demper combinaties op een R12GS zie onderstaande test, verschenen in PS magazine 07/2006.

http://gsri.info:80/forum/index.php?pag ... 41ebb528b9

Merk op dat de BMW vering ondertussen niet meer van dezelfde toeleverancier is.
akkoord, maar als je bv tegen ohlins gaat zeggen: "wij zijn 2 rijke, verwende filmsterren en wij gaan met een hele filmploeg een LWD trip maken die dan wereldwijd wordt vertoond......" denk ik dat je een voorkeursbehandeling gaat krijgen bij ohlins die uiteindelijk geen referentie is voor de gewone stervelingen die de gewone dempers kunnen kopen....
uiteraard had de ploeg van LWD een demper moeten kopen voorzien op de pistes, (zoals Demito) maar mss hebben ze dat ook wel gedaan?
Dirk Pauwels

Ben wel akkoord met de bevindingen van PS voor wat betreft Ohlins. Voorkant ok, achterkant te straffe veer. Die straffe veer had dan weer zijn voordelen bij rijden met bagage en/of duo, dan was de wegligging schitterend, solo had ik soms een zachtere veer gewenst. Dit kon wel, bij Bikesetup kan alles, maar ben er nooit aan toe gekomen. Tevens stond de motor iets op de kop,(door de hardere veer?) wat wel leuk is, stuurde makkelijker in, maar gaf iets minder stabiliteit bij hard remmen, zeker als je de demping vooraan iets zachter zette...) Gelukkig moest ik bijna nooit echt hard remmen :lol:
ook valt in de PS test op dat bij sommige merken de demping of preload volledig open of toe moest, dat wil zeggen dat de demping/veer volledig ongeschikt was voor dit type motor, je hebt dan totaal geen range meer om te regelen...

Ik twijfelde lang tussen ohlins en Wilbers, heb uiteindelijk voor Ohlins gekozen omwille vd herverkoopwaarde (waren trouwens heel snel verkocht en was veel belangstelling voor), maar Wilbers had zeker ook een goede keuze geweest.
J
Contacteer:

Bericht door J »

een hoogteregeling zit er niet op bij Ohlins. je kan ze wel op voorhand permanent op hoogte bestellen en laten monteren, maar dan is dat voor eens en voor altijd.(cfr Bike setup) Ik zit liever op de normale hoogte als ik alleen rijd, maar met twee liever wat lager.

Ik zal eens bellen naar bike setup om andere opties te bespreken, miss wilbers of iets anders.

J
Plaats reactie