gelbatterij

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: gelbatterij

Bericht door Gaby »

't Is voor een lader niet altijd gemakkelijk om het verschil te zien tussen een volgeladen
en een kapotte accu, al naargelang de aard van het defect kunnen beiden een aantal
dingen gemeen hebben waardoor de lader tot het verkeerde besluit kan komen.
Een belastingstest geeft vaak wel een goed beeld van de capaciteit die een accu nog
kan leveren (een weerstand over de polen aanbrengen die voor een serieuze afname
van stroom zorgt, dan spanning meten om te zien of deze terug is opgekomen dan wel
door de knieën is gegaan). Als de belastingstest wordt uitgevoerd na een laadbeurt
staat meteen vast of de accu nog voldoende energie kan opslaan, dan wel of hij na
een beetje stroom geladen te hebben al tot de nominale spanning komt (hoge inwendige
weerstand) zonder deftig (bij)geladen te hebben. Een belastingstest kan de Optimate
niet doen denk is, hij zou er wel eens heeeel warm van kunnen worden :mrgreen:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: gelbatterij

Bericht door Iron Gonzo »

lamp of sturing foutje?

mischien eens de batterij - klem terug afkoppelen en na 1 minutje dan terug aankoppellen.
wie weet helpt het.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Relax
Berichten: 5718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: gelbatterij

Bericht door Relax »

Gaby schreef:'t Is voor een lader niet altijd gemakkelijk om het verschil te zien tussen een volgeladen
en een kapotte accu, al naargelang de aard van het defect kunnen beiden een aantal
dingen gemeen hebben waardoor de lader tot het verkeerde besluit kan komen.
Een belastingstest geeft vaak wel een goed beeld van de capaciteit die een accu nog
kan leveren (een weerstand over de polen aanbrengen die voor een serieuze afname
van stroom zorgt, dan spanning meten om te zien of deze terug is opgekomen dan wel
door de knieën is gegaan). Als de belastingstest wordt uitgevoerd na een laadbeurt
staat meteen vast of de accu nog voldoende energie kan opslaan, dan wel of hij na
een beetje stroom geladen te hebben al tot de nominale spanning komt (hoge inwendige
weerstand) zonder deftig (bij)geladen te hebben. Een belastingstest kan de Optimate
niet doen denk is, hij zou er wel eens heeeel warm van kunnen worden :mrgreen:
Da's duidelijk, zelfs voor mij. Batterij liep al op laatste pootjes, dus nu was het wel zeker.
169 euro is ook niet niks. Kon wel ergens anders kopen, maar 'k had geen tijd om te zoeken, morgen rijen.

Bart, zal morgen wel zien wat het geeft met m'n licht. Ze gaan me nu wel sneller zien. Da's een voordeel.
De flikken ook. Da's dan weer een nadeel.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: gelbatterij

Bericht door Obiwan »

Gaby schreef:
Obiwan schreef:Die 10% regeling is echt wel achterhaald inmiddels.
.
Bedoel je dat 10% te veel is, of dat het geen kwaad kan om met een (veel) hogere stroom te laden?
Overigens denk ik wel dat een Optimate een goeie keuze is, ook al vanwege de extra functies.
Ik bedoel dat die 10% aanhouden te hoog is voor de gesloten (gel) accu's.
Ze beginnen flink te borrelen en dan droogt de gel in of de overdrukbeveiliging springt open.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: gelbatterij

Bericht door Gaby »

NMNK (neem me niet kwalijk), maar ik heb het woord "aangehouden" niet gebruikt, wel gesteld
dat de laadstroom best niet hoger dan 10% van de capaciteit van de accu gekozen wordt.
Gelieve mijn antwoord waar het daarover gaat nog eens na te lezen.
Trouwens, de alternator van de motor gaat wel feller te keer, en indien de rit van dien aard is
dat er voldoende toerentallen worden gereden dan zal de laadstroom hogere percentages
aanhouden, en wel zolang tot de spanning van de accu voldoende hoog is om de lading af te
bouwen tot een ruststroom.
Natuurlijk zal een accu uiteindelijk stuk gaan als eender welke laadstroom wordt aangehouden ook
als de accu al vol is. Dat kan dan echter enkel door de spanning op te drijven en dat doet een lader
niet langdurig, wel eventueel in een poging om een diep ontladen accu te reannimeren, maar dan
wordt de duur ervan beperkt.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
marc
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:10
Locatie: lanaken (rekem)

Re: gelbatterij

Bericht door marc »

Ik heb sinds ongeveer 2 jaar een gel batterij en hang deze afhankelijk van de weersomstandigheden om de week of om de twee weken eens aan een optimate ,als de motor enige tijd heeft stilgestaan.
greyman
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 jan 2008, 18:46

Re: gelbatterij

Bericht door greyman »

Mijne 1150RT hangt konstant aan een optimate van eerste uitvoering, is wel 10 jaar oud en volgens de lampjes gaat dit zonder problemen
Greyman
mort
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Re: gelbatterij

Bericht door mort »

IRON GONZO schreef:heb je de kabeltjes al eens bekeken aan de stekker?
dit begrijp ik nu even niet; heb je de draadjes van de lader zelf al eens bekeken? die zijn net even dik (of dun, hoe je het bekijkt) en als je bekijkt welke stroom er maar door gaat zie ik niet het probleem hoor :-|
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
CAT
Berichten: 174
Lid geworden op: 18 jul 2006, 13:07
Locatie: Waasland

Re: gelbatterij

Bericht door CAT »

Gisteren voor de 1e keer nieuwe batterij moeten steken op mijn R1100S boxercup. Wist niet dat ik daar de halve moto voor moest afbreken. Waar halen ze het uit. Bij mijn duc 1 zijpanneeltje eruit met een paar snelkoppelingen aan de buitenkant en okidoki. :-o :cyclopsani: Gelbatterijke gestoken.
toerbaard
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 okt 2005, 12:46
Woonplaats: thuis

Re: gelbatterij

Bericht door toerbaard »

Heb verleden week mijn batterij ook eindelijk vervangen.
Is inderdaad even wat werk....
zijpanelen aan tank los
zijstukje rechts los
afdekkappen van oliekoelers los
bevestigingen van oliekoelers los ( hangen vast aan tank )
benzinetank los
benzineleidingen afkoppelen ( snelkoppelingen )
stekker van benzinepomp los
benzinetank verwijderen
batterij vervangen
en alles terug in omgekeerde volgorde monteren.....
tweede benzineleiding in mekaar klikken gaat altijd beetje moeizaam ( weinig plaats )

binnen 8000 km nog eens doen want dan moet er een nieuwe brandstoffilter in
er zijn makkelijker systemen , maar ...niets aan te doen omdat de batterij onder de tank zit .... (r 1150 r )
neem rustig je tijd , dan lukt het wel !!
Laatst gewijzigd door toerbaard op 20 jan 2009, 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: gelbatterij

Bericht door Gaby »

Dan is BMW blijkbaar toch beter bezig tegenwoordig, althans op dit vlak.
Bij de 1200 modellen is de afbraak om bij de batterij te komen beperkt :wink:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
marc
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:10
Locatie: lanaken (rekem)

Re: gelbatterij

Bericht door marc »

TOERBAARD schreef:Heb verleden week mijn batterij ook eindelijk vervangen.
Is inderdaad even wat werk....
zijpanelen aan tank los
zijstukje rechts los
afdekkappen van oliekoelers los
bevestigingen van oliekoelers los ( hangen vast aan tank )
benzinetank los
benzineleidingen afkoppelen ( snelkoppelingen )
stekker van benzinepomp los
benzinetank verwijderen
batterij vervangen
en alles terug in omgekeerde volgorde monteren.....
tweede benzineleiding in mekaar klikken gaat altijd beetje moeizaam ( weinig plaats )

binnen 8000 km nog eens doen want dan moet er een nieuwe brandstoffilter in
er zijn makkelijker systemen .................
niets aan te doen omdat de batterij onder de tank zit .... ( r1150r )

Bij mij persoonlijk hetzelfde Probleem ook een R1150R.
Relax
Berichten: 5718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: gelbatterij

Bericht door Relax »

'k Kan mij niet ontdoen van enig leedvermaak: voor m'n 1150 RT moest ik alleen de linderkuip demonteren, batterij vervangen en terug opgooien. O nee, moest één stekker uittrekken. Vraag mij niet wat dat was.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Scarto
Berichten: 710
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:47
Locatie: Merelbeke

Re: gelbatterij

Bericht door Scarto »

Dirk,

Rechterkuipdeel afnemen, nadien het luchtfilterdeksel losmaken om de aanzuigbuis te verwijderen. Pas nu kan je de batterij uitnemen.

Ik dacht het nooit te kunnen, maar Google heeft me op weg geholpen. Ahja, 140 Euro lichter en een Odessey rijker... :D

Groeten.

Martin
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Relax
Berichten: 5718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: gelbatterij

Bericht door Relax »

Sjust van die buis. 'k Had het ding in m'n handen voor ik kon zien hoe het er af moest. Bij zo'n dingen val ik van de éne verbazing in de andere.

Maar het blijft de linkerkant. Als je naar voor kijkt.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: gelbatterij

Bericht door Gaby »

Relax schreef:'k Kan mij niet ontdoen van enig leedvermaak: voor m'n 1150 RT moest ik alleen de linderkuip demonteren, batterij vervangen en terug opgooien. O nee, moest één stekker uittrekken. Vraag mij niet wat dat was.
Enig begrip, of medelijden nog tot daar aan toe, maar leedvermaak? Leuk!
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Scarto
Berichten: 710
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:47
Locatie: Merelbeke

Re: gelbatterij

Bericht door Scarto »

Inderdaad Dirk, nu moet jij me corrigeren. Het is weldegelijk het linker kuipdeel dat men moet demonteren.

Mijn excuses daarvoor en de groeten. :salut:


Martin
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
toerbaard
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 okt 2005, 12:46
Woonplaats: thuis

Re: gelbatterij

Bericht door toerbaard »

Relax schreef:'k Kan mij niet ontdoen van enig leedvermaak.
Absoluut niet nodig hoor ! :grin:
Sleutelen aan onze boxers valt wel mee, je kan practisch alles zelf !
Als ik zie hoe sommigen voor alles naar de dealer lopen .......... :roll:
Relax
Berichten: 5718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: gelbatterij

Bericht door Relax »

Voor alle duidelijkheid: ik ben één van die (on)handigen / luiaards / kwieten met te veel geld / "zo'n ding dient om te rijen, ni om aan te werken" / ... *

'k Vond het gewoon grappig dat er bij de badkuip der badkuipen (op de LT na) zowat het minste werk kroop in het vervangen van een batterij.





* schrappen wat niet past
I respect your opinion. But I don't give shit.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: gelbatterij

Bericht door Gaby »

Misschien is dat omdat er in een badkuip nu eenmaal tamelijk wat plaats is :mrgreen:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Relax
Berichten: 5718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: gelbatterij

Bericht door Relax »

:-)

Iets met "nagel" en "kop".
I respect your opinion. But I don't give shit.
jakke
Berichten: 3521
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: gelbatterij

Bericht door jakke »

Relax schreef:Voor alle duidelijkheid: ik ben één van die (on)handigen / luiaards / kwieten met te veel geld / "zo'n ding dient om te rijen, ni om aan te werken" / ... *
'k Vond het gewoon grappig dat er bij de badkuip der badkuipen (op de LT na) zowat het minste werk kroop in het vervangen van een batterij.
* schrappen wat niet past
:scratch: Denk niet dat er iets te schrappen valt. :mrgreen:

:grin: :grin:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Relax
Berichten: 5718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: gelbatterij

Bericht door Relax »

:-)

Je bent er kort bij, maar schrap die geldkwiet maar. 'k Heb weer een lief.
I respect your opinion. But I don't give shit.
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: gelbatterij op 1150 RT

Bericht door OlivierToebosch »

aan de heren die al zo'n oddysey battery gestoken hebben op de 1150 RT:
is het een één op één swap met de origineel geleverde batterij, of moet er wat extra geknutseld worden?
Mijn batterij is aan vervanging toe. daarnet gaan tanken, na een rit van 200 km, mijn lichten aangelaten tijdens een tankbeurt en de motorfiets startte niet meer...Tijd dus!

Groetjes,

Olivier
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
Scarto
Berichten: 710
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:47
Locatie: Merelbeke

Re: gelbatterij

Bericht door Scarto »

Olivier,

Als je kiest voor een Odyssey-batterij, dien je een verlengkabeltje van zo'n 10cm aan te schaffen of zelf te maken. Deze moet op de negatieve pool aangesloten worden. De batterij op zich is ietsje lager geconstrueerd tegenover een originele batterij, dus heb ik een stukje tuinslang gebruikt tussen batterij en rubberen spanriem om die op spanning te houden zodat de batterij mooi op haar plaats blijft zitten.

Zo word je nog een professionele prutser! 8)

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie