Je zal waarschijnlijk twee soorten reacties krijgen: manifeste tegenstanders van (electronische) speeltjes aan de ene kant, en voorstanders aan de andere kant. Ik was altijd een kritisch tegenstander, todat ik de GT kocht waarbij een aantal voor mij toen onzinnige dingen zoals cruise control of verwarmd zadel in het pakket met de Xenon verlichting zaten. Ik wilde Xenon voor de zichtbaarheid; ik weet niet meer of ESA in het pakket zat, maar na een twee weken durende testrit met duo op een huurmodel door Frankrijk was ik overtuigd van het nut van ESA.
Nu, na bijna twee jaar gebruik van de speeltjes ben ik een kritisch voorstander geworden.
Veel hangt af van het gebruik dat je van je motorfiets wil maken: als je enkel zomerritjes doet, heb je geen verwarmde handvaten of - zadel nodig (alhoewel de handvaten kunnen helpen bij natte handen wegens niet waterdichte handschoenen; een verwarmd zadel lijkt totaal overbodig totdat je duo het heeft ontdekt

, of, je op een koude winterochtend er zelf van hebt mogen genieten). Rij je steeds alleen op biljarts, heb je geen ESA nodig; maar, als je vaak onderweg bent met wisselende belading (duo; bagage) op verschillende soorten wegdekken, dan is ESA imho "nice to have" en verdomd gemakkelijk (er zijn er natuurlijk ook die de vering of demping nooit bijstellen

, maar die hebben evenmin iets aan ESA). Cruise Control: prettig als je lange autosnelwegritten doet, anders imho overbodig. Ik heb geen ervaring met ASC, en voor de bandendrukcontrole, vertrouw ik op mijn Flaig. Boordcomputer: zie ik meer als entertainment

als je tegen 120 op een lege autosnelweg moet tuffen...
Is motorrijden zonder deze speeltjes minder prettig? Verre van! Op mijn Guzzi staat niets van de bovenvermelde dingen (Met Ohlins wil je geen ESA

). Buiten de verwarmde handvaten heb ik de GT speeltjes nog niet gemist, maar ik moet daarbij vermelden dat ik de Guzzi steeds alleen rij, en als't mooi weer is. Indien de Guzzi in dezelfde omstandigheden als de GT zou worden gebruikt, zou de zaak totaal anders liggen.