Zinvolle optie(s)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Gaby

Zinvolle optie(s)

Bericht door Gaby »

Ik neem aan dat er heel wat BMWers de ASC optie al hebben, ik ben benieuwd
wat men er van vind en of men het opnieuw zou nemen. Ik zou denken dat het
systeem werkt met de al aanwezige sensors en dat het "enkel" een programma
is dat ergens in een computer loopt. Klopt dat zo'n beetje?
Het alarm lijkt dan weer niet zo goed in de smaak te vallen, misschien omdat
men er niet in gelooft dat het in staat is om een diefstal te vermijden of is er
de vrees dat het ook de rechtmatige eigenaar ervan kan weerhouden om een
ritje te gaan maken :mrgreen:
Zijn er ook opties dit absoluut niet mogen achterwege blijven? De bandencontrole
lijkt me wel zinvol te kunnen zijn, als het tenminste geen pseudo controle is :-?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
WimLT
Contacteer:

Re: Zinvolle optie(s)

Bericht door WimLT »

Om op deze vraag een nuttig antwoord te krijgen, zult ge toch wat specifieker moeten zijn kwestie modellen. Anders is het appelen met citroenen, hé. Hetgeen nuttig is op één model is het niet persé op een ander.

Ik heb een full-option, dus ... En ik vind ze allemààl nuttig. Integendeel, ik vind er nog extra uit als het moet :mrgreen:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Hangt van uw gadget niveau af....electronica heeft ook al eens de neiging om defect te gaan hé...WAt er niet opstaat kan nie kapot gaan....Ik moet enkel handvatverwarming hebben, krijg nogal rap kou pollekes en rij bij voorkeur met dunne handschoenen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ja wadde!
Bob

Bericht door Bob »

Ik kocht mijn R1200RT in augustus 2008 uit stock en moest dus niet kiezen welke opties ik wou of welke niet, want buiten een muziekinstallatie stond alles er zowat op. Daar waren opties bij waarvan ik dacht : "indien ik wél had moeten kiezen, zou ik dit er niet bijgenomen hebben". Achteraf bekeken ben ik toch blij dat bepaalde opties toch aanwezig zijn, anderen zou ik dan zo weer kunnen missen. Hieronder een klein overzicht met mijn bedenkingen. Uiteraard zijn die bedenkingen puur persoonlijk en moet niemand het er eens mee zijn.

Handvatverwarming : gebruik ik zelden. Op de autosnelweg bewijst het zijn nut, op andere wegen moet je geregeld remmen en ontkoppelen en ... zodat je handen tóch afkoelen.

Zadelverwarming : éénmaal opgezet om eens te ondervinden hoe dat voelt, maar ik denk niet dat ik dat schakelaartje ooit nog eens zal bedienen. Misschien zal mijn vrouw - die iets sneller dan ik last heeft van de kou - deze optie ooit wel weten te waarderen.

Boordcomputer : louter een gadget. Ik zou véél liever hebben dat ik in plaats van de buitentemperatuur (die naar mijn aanvoelen niet correct wordt weergegeven, ondanks software-update tijdens nazicht 1000 Km), de totale kilometerstand én de twee dagtellers samen op mijn display zou kunnen zien. Gemiddeld verbruik bereken ik zelf wel tijdens een tankbeurt, nog af te leggen kilometers met resterende brandstof kan ik zelf wel inschatten aan de hand van de benzinemeter, olie- en bandendrukindicatie mag wat mij betreft vervangen worden door een waarschuwingslampje bij te lage druk. Bovendien staat het bedieningsknopje van de boordcomputer dusdanig hoog dat ik er met mijn duim niet bijkan zonder gas te moeten lossen. Als ik dan toch eens wil scrollen tussen de diverse functies doe ik dat met mijn linkerhand, maar of dat dan wel veilig is ???

Cruise-control : vond ik aanvankelijk onzinnig, voor lange trips op de autosnelweg blijkt dat echter toch comfortabel te zijn. Maar of ik er nu bewust voor zou kiezen en bijbetalen bij aankoop van een andere moto ? Dat denk ik niet.

ASC : Verhoogt allicht de veiligheid, maar met mijn rijstijl denk (en hoop) ik niet dat dat ding ooit in werking zal moeten treden. Misschien dat ik op een dag eens iets meemaak waardoor ik mijn mening zal herzien.

ESA : Leek me aanvankelijk écht onzinnig. Bij mijn vorige machines zette ik de vering doorgaans vrij hard en dat bleef zo staan tot de moto verkocht werd. Daarna moest de nieuwe eigenaar zijn keuze maar maken. Evenwel ben ik al snel tot de vaststelling gekomen dat ik de veerinstelling quasi dagelijks wel een paar keer verander. Kasseistrookje ? Snel even op comfortstand. Bochtig parcours voor de wielen ? Sport aub. Vrouw en bagage mee op pad ? Vering instellen op duo en bagage. Dit alles komt weldegelijk het rijgedrag van de moto ten goede, dus voor mij onmiddellijk weer een ESA bij mijn volgende moto.

Alarm : Ik gebruik het altijd, besef evenwel dat het geen garantie biedt dat de moto niet gestolen zal worden en ik deel de mening die sommigen hier recent in een ander topic neerschreven, dat de sirene wat mij betreft gerust wat meer decibels zou mogen produceren.

Bon, dat is 't zo een beetje denk ik. Ik heb de moto hier nu niet bij me staan, dus misschien vergeet ik nog één en ander. Andere forumgebruikers zullen dat dan wel aanvullen vermoed ik.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Je zal waarschijnlijk twee soorten reacties krijgen: manifeste tegenstanders van (electronische) speeltjes aan de ene kant, en voorstanders aan de andere kant. Ik was altijd een kritisch tegenstander, todat ik de GT kocht waarbij een aantal voor mij toen onzinnige dingen zoals cruise control of verwarmd zadel in het pakket met de Xenon verlichting zaten. Ik wilde Xenon voor de zichtbaarheid; ik weet niet meer of ESA in het pakket zat, maar na een twee weken durende testrit met duo op een huurmodel door Frankrijk was ik overtuigd van het nut van ESA.

Nu, na bijna twee jaar gebruik van de speeltjes ben ik een kritisch voorstander geworden.

Veel hangt af van het gebruik dat je van je motorfiets wil maken: als je enkel zomerritjes doet, heb je geen verwarmde handvaten of - zadel nodig (alhoewel de handvaten kunnen helpen bij natte handen wegens niet waterdichte handschoenen; een verwarmd zadel lijkt totaal overbodig totdat je duo het heeft ontdekt :wink: , of, je op een koude winterochtend er zelf van hebt mogen genieten). Rij je steeds alleen op biljarts, heb je geen ESA nodig; maar, als je vaak onderweg bent met wisselende belading (duo; bagage) op verschillende soorten wegdekken, dan is ESA imho "nice to have" en verdomd gemakkelijk (er zijn er natuurlijk ook die de vering of demping nooit bijstellen :roll: , maar die hebben evenmin iets aan ESA). Cruise Control: prettig als je lange autosnelwegritten doet, anders imho overbodig. Ik heb geen ervaring met ASC, en voor de bandendrukcontrole, vertrouw ik op mijn Flaig. Boordcomputer: zie ik meer als entertainment :oops: als je tegen 120 op een lege autosnelweg moet tuffen...

Is motorrijden zonder deze speeltjes minder prettig? Verre van! Op mijn Guzzi staat niets van de bovenvermelde dingen (Met Ohlins wil je geen ESA :wink: ). Buiten de verwarmde handvaten heb ik de GT speeltjes nog niet gemist, maar ik moet daarbij vermelden dat ik de Guzzi steeds alleen rij, en als't mooi weer is. Indien de Guzzi in dezelfde omstandigheden als de GT zou worden gebruikt, zou de zaak totaal anders liggen.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
tazdevil

Bericht door tazdevil »

Hey Bob,pssst ge zijt ABS vergeten. :wink:
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Bob

Bericht door Bob »

tazdevil schreef:Hey Bob,pssst ge zijt ABS vergeten. :wink:
Verdoeme, ja ! 'k Wist dat er nog iets was. Maar voor die ABS ben ik BMW beginnen kopen in the first place :cheese:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
tazdevil

Bericht door tazdevil »

Ik moest ABS eigenlijk niet hebben,maar als ge dan hoort dat een occasie bMW bijna niet verkoopt zonder ABS, :twisted: dan heb ik het
er maar bij genomen. :roll:
Tis net zo als bij de wagens hé met die pakketten allemaal.Moet ge iets niet hebben uit een pakket dan gaat ge er voor betalen. :mrgreen:
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

WimLT schreef:Om op deze vraag een nuttig antwoord te krijgen, zult ge toch wat specifieker moeten zijn kwestie modellen. Anders is het appelen met citroenen, hé. Hetgeen nuttig is op één model is het niet persé op een ander.

Ik heb een full-option, dus ... En ik vind ze allemààl nuttig. Integendeel, ik vind er nog extra uit als het moet :mrgreen:
Daar is iets van, ik neem ook aan dat niet alle opties op alle modellen te krijgen zijn :oops:
Het gaat over een R1200RT.
Gechromeerde uitlaten, maakt dat wat uit in het reinigen, of gaat het alleen om de blinkfactor?
Gaby

Bericht door Gaby »

Dirk Pauwels schreef:Hangt van uw gadget niveau af....electronica heeft ook al eens de neiging om defect te gaan hé...WAt er niet opstaat kan nie kapot gaan....Ik moet enkel handvatverwarming hebben, krijg nogal rap kou pollekes en rij bij voorkeur met dunne handschoenen.
Misschien hangt het ook wel af van mij niveau tout-court, beter eerst zijn en 't zelf zeggen nietwaar :-P :-P
Maar het klopt wel natuurlijk. Ik heb "noties" van electronica en dat maakt het vertrouwen er niet groter op,
te weten wat er allemaal zoal kan sneuvelen. Toch helpen die dingen de stand van zaken ook wel vooruit, als
je alle zogenaamde gadgets van onze motoren en auto's zou wegdenken is het misschien toch niet zo plezant meer.
Is de passagier in sommige gevallen ook als een gadget te beschouwen? :clown:
webcommerce

Bericht door webcommerce »

ABS en ASC vind ik eigenlijk onmisbaar vandaag de dag op een motor. Er zullen er natuurlijk altijd zijn die van zichzelf vinden dat ze beter kunnen remmen zonder dan met ABS, tot ze eens onderuit gaan.
We spreken over de openbare weg he, en jammer genoeg is de staat van het Belgische wegdek meestal dusdanig dat je alle hulpmiddelen kan gebruiken... ook handvatverwarming draagt toe tot je veiligheid, probeer je motor maar eens te controleren met bevroren vingers.
Wat het alarm betreft, ik denk niet dat het helpt als men effectief je motor wil stelen, maar als je zoals ik een omnium op je machine wil, tja dan heb je geen keus, zonder alarm geen omnium.
Een cruisecontrol lijkt mij, indien je veel autosnelweg moet doen ook wel nuttig.
En probeer nadien maar eens een motor te verkopen die geen ABS enz heeft, moeilijk hoor.
Ach je kan op het autosalon alles nog eens rustig bekijken en vergelijken.... :grin:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Gaby schreef:Gechromeerde uitlaten, maakt dat wat uit in het reinigen, of gaat het alleen om de blinkfactor?
Das een héél goei vraag. Ik heb ondervonden dat er toch een heel groot kwaliteitsverschil bestaat tussen alle soorten chroom onderling. Als je een goede kwaliteit chroom hebt, zal dit zeker bijdragen tot het onderhoud. In het andere geval verre van, want dan moet je dit weer speciaal gaan behandelen en reinigen wat eigenlijk vechten tegen de bierkaai is.

Dit los van het feit of deze gechromeerde delen het geheel wel verfraaien. Soms is gepolitoerd aluminium veel mooier. Dat laatste prefereerde ik op mijn vorige geel/zwarte RT. Op mijn huidige LT zijn alle speciale onderdelen gechromeerd en die vormen samen dan weer een mooi geheel in contrast met het zwart van de carnage.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Mijn GT ('07 model) is ook full options.
I-ABS II (standaard): het beste remsysteem dat ik tot nu toe op een motor heb gehad. Goed te doseren, krachtig, maar je moet wel iets meer kracht zetten dan bij het servobekrachtigde systeem.

ASC, automatic stability control - plat gezegd, tractiecontrole: volkomen nutteloos en overbodige optie, totdat ......
Ik heb één keer meegemaakt, tijdens een heftige regenbui op de snelweg dat ik rap uit de voeten moest voor een auwtomobilist die naar links toe kwam. Op dat moment gaf ik zoveel gas dat het ASC ingreep. Heeft het mij van een fikse crash gered? Ik weet het niet, ik wil wel graag zo geloven. Het systeem is net als ABS passieve veiligheid. Het hoeft je maar één keer voor onheil te behoeden en je hebt de kosten ervan dubbel en dwars terugverdiend.

ESA, electronic suspension adjustment: een zaligheid om zonder gefrutsel de voorspanning te kunnen aanpassen van solo naar duo / bagage. Ook het instellen van de demping aan de rit en de wegomstandigheden (comfort/normal/sport) is voor mij ideaal.

RDC, reifendruck kontrolle, bandenspanningscontrole: misschien niet 100% zuiver in aflezing, maar geeft wel aan wanneer de band spanning verliest. En dat is belangrijke informatie tijdens het rijden!

BC, boordcomputer: leuk, informatief, maar niet erg nauwkeurig.

CC, cruise control: onmisbaar, zeker op lange ritten.

DWA, diebstahlwarnanlage, het alarm: voor mij geen optie, maar een must. Al was het alleen om de verzekering.

HVV, handvatverwarming: voor als het wat frisser wordt, erg comfortabel; zeker op langere ritten met de knuistjes in de wind.

zadelverwarming: als het echt koud is, geeft dit net even dat beetje extra warmte.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

WimLT schreef:Op mijn huidige LT zijn alle speciale onderdelen gechromeerd en die vormen samen dan weer een mooi geheel in contrast met het zwart van de carnage.
En dat is een van de redenen waarom ik mijn '04 LT na twee jaar (einde garantie) de deur uit heb gedaan.
Groet,
Erwin

WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Als doorrijder is al dat chroom niet ideaal, nee. Ik rijd er nooit mee door het zout in ieder geval :wink:

John
Contacteer:

Bericht door John »

En ook nooit in de regen gereden hé Wim :wink:
Gaby

Bericht door Gaby »

WimLT schreef:Als doorrijder is al dat chroom niet ideaal, nee. Ik rijd er nooit mee door het zout in ieder geval :wink:
Dat chromen spul is toch iets eigenaardig. Vandaag heb ik het zout eens van de motor gespoeld (eerste
keer deze winter :oops: ) en de valbaren zagen er serieus roestig uit (chroom over niet-RVS). En toch,
met enkel water en een borstel was het grootste deel roest weg! Dat roest komt dus door het chroom
in een heel dun laagje naar boven, anders kan ik het niet uitleggen.
Ondertussen heeft een collega een andere mening over die gechromeerde pijpen. Ze zouden mooier
verkleuren (blauw) terwijl de "gewone" eerder str*nt-bruin zouden verkleuren en dat kleurtje voegt naar
het schijnt niet overal bij :razz:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

John schreef:En ook nooit in de regen gereden hé Wim :wink:
Regen en kou deren me zo niet, maar vooral ook het chroom niet :mrgreen: Strooizout vreet echt in :twisted:

®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

WimLT schreef:Regen en kou deren me zo niet, maar vooral ook het chroom niet :mrgreen: Strooizout vreet echt in :twisted:
Bij het verchromen heeft BMW zich te houden aan zeer strenge milieu-eisen. Hierdoor is de chroomlaag niet echt sterk. Zelfs zonder zout heeft het chroom, of beter het metaal onder het chroom snel te lijden en tast dit de chroomlaag aan. Bij mijn LT waren er in die twee jaar al diverse chroomdelen onder garantie vervangen. Ook lieten de chroomstripjes (de kleine) bij het embleem op de zijkant van de kuip telkens los. Die waren denk ik elk al 2 of 3 keer vervangen.
Groet,
Erwin

K1200GT

Bericht door K1200GT »

Ik neem aan dat deze "mindere" chroomkwaliteit niet geldt voor verchroomde uitlaatbochten. Puur estethisch (louter mijn persoonlijke mening) zou ik me een GS(A) met niet-verchroomde uitlaatbochten nog kunnen voorstellen, maar een R of RT :thumbdown: . Verchroomde bochten zijn trouwens ook veel gemakkelijker proper te houden (bijvoorbeeld met Belgom of autosol), dan de niet-verchroomde die je eigenlijk te lijf moet met al of niet bijtende middelen. Maar, ieder zijn smaak :wink:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Dat weet ik niet. Maar het effect op het chroom is ook sterk afhankelijk van het basismateriaal en de omstandigheden waarin het zich bevindt. Een verchroomde voetplaat is altijd koud en blijft lang nat, terwijl een uitlaatbocht altijd heet wordt (bij draaiende motor); dat zal ook wel invloed hebben.
Groet,
Erwin

WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

®win schreef:Bij mijn LT waren er in die twee jaar al diverse chroomdelen onder garantie vervangen. Ook lieten de chroomstripjes (de kleine) bij het embleem op de zijkant van de kuip telkens los. Die waren denk ik elk al 2 of 3 keer vervangen.
Tanks, ik hou het in de gaten nu de garantie nog loopt :idea:

Is dit nu allemaal on- of off-topic vraag ik mij af, want eerlijk gezegd vind ik persoonlijk chroom geen "zinvolle" optie, hoor :mrgreen: Hoogstens kan het optisch wat bijdragen tot het geheel :wink:

Gaby

Bericht door Gaby »

@Erwin: kan je een beetje omschrijven welke gewaarwording dat gaf, het ASC dat ingreep?
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Een knipperend lampje op het dashboard. Voor de rest hield de motor zich retestrak. Van enige aarzeling in het vermogen heb ik niets gemerkt.

Ik heb overigens ook al eens 'geoefend' met het ASC op een zandpad en daar was de ingreep duidelijk merkbaar door inhouden van de motor (ingreep motormanagement). Dat was, door het losse zand, een extreme ingreep.
Groet,
Erwin

Plaats reactie