Duorijder op GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Mtbiker

Duorijder op GS

Bericht door Mtbiker »

Hallo,

ben momenteel in het bezit van een Honda Deauville, maar wil na een jaar nu wel overschakelen op iets serieur.
We houden wel van touren met 2, dus goede duopositie is belangrijk.
Onze doelbestemmingen: Ardennen, Duitsland (Eifel, Moesel, Sauerland), en wie weet waar nog.
Langere ritten dus, vandaar mijn vraag: wie heeft er met een GS ervaringen op dit gebied?
Anders zal het een RT worden, daar hebben we wel al eens mee proefgereden bij BMW Bornem, maar 1 uur zegt niks, dus gaan we nog eens een halve dag huren bij Dockx (voor 50€ kan je daar al terecht dus..)
Hoelang kan je rijden, zonder hinder, en wat geeft het naar windbescherming tov een RT?

Ik zie jullie commentaar graag tegemoet. :grin:

thx,

Peter
WimLT
Contacteer:

Re: Duorijder op GS

Bericht door WimLT »

Als je een motor voor je duo koopt, blijf dan maar weg van de RT. ALLE RTees. Raar misschien, maar waar !!! Het best ga je dan naar de GSA omdat die meer windbescherming geeft dan de GS of naar de K1200LT 8-)
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Peter,

ik kom van een kawasaki GTR1000, Yamaha FJR1300 en nu dus de 1200GSA.
Volgens mijn duo is de GSA de best zittende van de drie.

Kwa windbescherming kan ik niet vergelijken met de rt, maar de gsa heeft bv een betere windbescherming als de fjr.
De gs is wat minder op dat gebied.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Mtbiker schreef:Hallo,

ben momenteel in het bezit van een Honda Deauville, maar wil na een jaar nu wel overschakelen op iets serieur.
We houden wel van touren met 2, dus goede duopositie is belangrijk.
thx,

Peter
Hoi,
Mag ik je waarschuwen dat je motor wel serieuzer zal worden maar de rijden steeds meer prettiger gestoord gaat zijn na aankoop van een GS.

En nu een serieus antwoord.
Voor de duo is de GS(A) zeker een aanrader. Ik heb al verschillende mensen mee achterop genomen die twijfelde tussen een RT of GS voor hun volgende aankoop. Telkens was het besluit van de Duo doorslaggevend. Deze hebben steeds voor de GS(A) gekozen wegens de comfortabele vering. Ook het feit dat ze net iets hoger zitten als de piloot vinden de meesten zeer aangenaam. Hierdoor zien ze niet altijd op de rug van de piloot. Verder is het kiezen tussen een GS en GS Adventure. Ik zou goed vergelijken. En niet alleen in de prijs maar zeker ivm comfort en je doel dat je voor ogen hebt. Voor reizen met twee zijn de Alu koffers zeker aan te raden wegens zeer handig en ruim. Veel ruimer dan de vario koffers. De windbescherming is op en GSA ook veel beter dan op een GS.
De GS is wel iets speelser ook met duo. Maar als hhet echt voor te touren is zou ik voor een GSA gaan

GRTS Danny
haté

Bericht door haté »

Rij reeds enkele jaren opeenvolgend met GS 1150, 1200 en nu 2 jaar met GSA (mét touratech opzetruitje). Rij kwasi altijd mét duo en ritten van 5-600 KM per dag vormen géén uitzondering. Voor mij én Volgens mijn partner als duo is de GSA de beste van de 3, zowel inzake zithouding, comfort en windbescherming, al is de opstap een serieuze klim....
Een (korte) proefrit op de RT viel tegen zowel voor mij als voor mijn duo...zo zie je maar...
tsjoeper

Bericht door tsjoeper »

Niet twijfelen... Ik kom van een RT en rij sinds 2 jaar met een GSA. Gewoon verslavend, ook vr mijn vrouw die nu veel liever meerijdt dan in m'n RT periode.
Het rijplezier is niet te vergelijken. Ik denk dat ik nooit nog met iets anders zal kunnen rijden...

tsjoeper
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

tsjoeper schreef:Ik denk dat ik nooit nog met iets anders zal kunnen rijden...
Blijven oefenen :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

zoef

Bericht door zoef »

ik zou kiezen voor de gsa toch als je altijd met duo rijd ikzelf rij met de een gs 1200 als mijn vriendineke mee is heeft ze last van teveel rijwind
Pollt

Bericht door Pollt »

Hoelang kan je rijden zonder hinder dat verschild van mens tot mens
Hoe meer je rijd hoe beter het is zoal met een fiets en een duo is al wat harder dan het andere
one-one

Bericht door one-one »

ik heb 1150 gsa en mijn madame is zeer tevreden van duozit...hebben eens 950 km gereden via N wegen naar Grenoble en geen problemen....
ride with pride
one-one
gsa 1150
TonTon

Bericht door TonTon »

WimLT schreef:Als je een motor voor je duo koopt, blijf dan maar weg van de RT. ALLE RTees. Raar misschien, maar waar !!! Het best ga je dan naar de GSA omdat die meer windbescherming geeft dan de GS of naar de K1200LT 8-)
hmm raar , voor mijn vrouw was onze 1150RT de beste voor de duo zowel voor de zit als voor bescherming , beter dan onze Pan 1100ST , we zaten dichter tegen elkaar aan en daardoor zo goed als geen turbulentie bij de duo op de RT....
ik had wel een verhoogde ruit van GIVI met flipup op de 1150RT.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

De bescherming was niet slecht, maar wat heb je daaraan als je telkens na +50 km geradbraakt afstapt. Wij zijn trouwens bijlange niet alleen om dat te beweren, hoor. Dat stukje zadel dat er maar voorzien was voor de duo. Daar kon zelfs Luc van Artisiek niet echt iets comfortabel van maken. Ik zat uitstekend. Nooit pijn, maar mijn duooke ..... :roll: Trànen :cry: en niet van geluk zoals nu wel het geval is op de LT :wink:

Zeppe

Bericht door Zeppe »

Kan het niet laten, zal het dus nog eens herhalen.

Een moto koop je voor een heel belangrijk deel met je hart. Als er geen passie is met het model/merk, weet dan zeker dat je redenen genoeg zal vinden om te klagen en kankeren over alles en niets. Elk defect, hoe klein ook, zal aanleiding geven tot frustratie en "kritiek" op het merk/model.
En omgekeerd, als er passie is, zal je veel toleranter zijn en sommige zaken er met plezier bijnemen.

Ik heb ervaring met de twee genoemde motoren (RT en GS) en ik rij zomer & winter, woon- werkverkeer, korte & lange trips, autostrade en secundaire paden.
RT blijft veruit de beste doorrijders-moto, met een kuip die je het best beschermd tegen de elementen.
GS blijft veruit de meeste fun-moto. Maar in slechte weersomstandigheden ben je .... nat, vuil..., maar persoonlijk neem ik dat er graag bij,
want ik vind hem zoveel cooler, leuker, speelser, wendbaarder, avontuurlijker, ..., gewoon G(oed) S(pul).
Heb het geluk dat ik met geen van beide motoren ooit al ernstige technische problemen heb gehad. RT zelfs totaal niets, GS eerste batterij na een jaar moeten vervangen.

Mijn duo heb ik nooit weten klagen over on-comfortabel, rijwind, pijnlijke poep of rug,etc..
Maar ze heeft de microbe van het motorijden wel overgenomen, en ze ment nu haar eigen stalen-paard (F650GS), duo-rijden is voltooid verleden tijd.

Motorijden is zoals verliefd zijn,
Hoe verliefder je ze bent,
des te meer zit je er..

Rijden is de boodschap
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

tricky schreef:Als er geen passie is met het model/merk, weet dan zeker dat je redenen genoeg zal vinden om te klagen en kankeren over alles en niets. Elk defect, hoe klein ook, zal aanleiding geven tot frustratie en "kritiek" op het merk/model.
Wij waren alletwee "verliefd" (stom woordgebruik i.v.m. een ding, maar allé) op die zwart/gele RT. Héél speciaal, héél mooi gepimpt. Maaaar ook dat heeft zijn grenzen, geloof mij. Het was veranderen of voortaan alleen rijden. Ik heb er dan maar ene laten tegen rijden, dan was de pijn van het verkopen niet zo groot :mrgreen:

RUSOR

Bericht door RUSOR »

WimLT schreef: Wij waren alletwee "verliefd"... Het was veranderen of voortaan alleen rijden.
Schattig hoor :grin: :grin: :grin:
TonTon

Bericht door TonTon »

WimLT schreef:De bescherming was niet slecht, maar wat heb je daaraan als je telkens na +50 km geradbraakt afstapt. Wij zijn trouwens bijlange niet alleen om dat te beweren, hoor. Dat stukje zadel dat er maar voorzien was voor de duo. Daar kon zelfs Luc van Artisiek niet echt iets comfortabel van maken. Ik zat uitstekend. Nooit pijn, maar mijn duooke ..... :roll: Trànen :cry: en niet van geluk zoals nu wel het geval is op de LT :wink:
dan moet mijn vrouwke een speciaal poepke hebben want we hebben toch serieuze dagtrips gemaakt , Ardennen +- 500km , Sauerland , Moezel , Eifel en o.a terugkeer uit de Vercors , 800 km , natuurlijk was er wat zadelpijn maar dat viel toch mee zenne...
wat mij is opgevallen is dat de duo op een GS(A) toch duidelijk hoger opgetrokken zit met de knieën dan op een RT , de hoek boven/onderbeen is scherper...
K1200GT

Bericht door K1200GT »

WimLT schreef:De bescherming was niet slecht, maar wat heb je daaraan als je telkens na +50 km geradbraakt afstapt. Wij zijn trouwens bijlange niet alleen om dat te beweren, hoor. Dat stukje zadel dat er maar voorzien was voor de duo. Daar kon zelfs Luc van Artisiek niet echt iets comfortabel van maken. Ik zat uitstekend. Nooit pijn, maar mijn duooke ..... :roll: Trànen :cry: en niet van geluk zoals nu wel het geval is op de LT :wink:
Er zijn minstens twee factoren die een rol spelen in dit verhaal: de motorfiets, en... de duo :idea: Mijn duo verkiest een GT boven een GS, terwijl het bij vrienden net omgekeerd is. Dit maakt duidelijk dat het bij vergelijkbare motorfietsen (ik laat duo-onvriendelijke sportijzers buiten beschouwing), voor een heel groot deel om persoonlijke voorkeur gaat. Dit gezegd zijnde, louter en alleen op basis van persoonlijke voorkeur een motorfiets afkeuren, zoals in dit draadje gebeurt, lijkt me niet helemaal kosjer. :wink:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Bob

Bericht door Bob »

Geen ervaring met een GS, maar niks dan tevreden gezichten vanop de duozit van mijn RT. 't Zal dus allemaal inderdaad niet zo eenduidig zijn voor iedereen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vinny

Bericht door Vinny »

Neem een GSA!!!!! Ik rij zelf bijna steeds met duo. Ik kom ook van een FJR1300, de gsa is gewoonweg een superfiets waar je fantastisch kan mee reizen en voldoende bagage kan meenemen (voor twee). :mrgreen:
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

K1200GT schreef:voor een heel groot deel om persoonlijke voorkeur gaat. Dit gezegd zijnde, louter en alleen op basis van persoonlijke voorkeur een motorfiets afkeuren, zoals in dit draadje gebeurt, lijkt me niet helemaal kosjer. :wink:
Nogal evident dat je het bij dit onderwerp over persoonlijke voorkeuren hebt :roll: Daar wordt dan ook naar gevraagd door topicstarter. Dat er weinig tevredenheid is van de duo's op RTees, zuig ik niet uit mijn duim, maar komt gewoon steeds naar voor bij discusies over het onderwerp. Ik ben écht niet over één nacht ijs gegaan voor ik mijn RT wegdeed en heb mijn opties grondig bekeken. Nagevraagd bij véél duo's en dat leidde ons tot twee opties: GSA of LT.

Natuurlijk waren er ook die tevreden waren op de RT, maar uitzonderingen bevestigen de regel, hé :wink: Simpele test: ga er zélf eens zitten voor een ritje van + 100 km :mrgreen:

K1200GT

Bericht door K1200GT »

WimLT schreef:
K1200GT schreef:voor een heel groot deel om persoonlijke voorkeur gaat. Dit gezegd zijnde, louter en alleen op basis van persoonlijke voorkeur een motorfiets afkeuren, zoals in dit draadje gebeurt, lijkt me niet helemaal kosjer. :wink:
Nogal evident dat je het bij dit onderwerp over persoonlijke voorkeuren hebt :roll: Daar wordt dan ook naar gevraagd door topicstarter. Dat er weinig tevredenheid is van de duo's op RTees, zuig ik niet uit mijn duim, maar komt gewoon steeds naar voor bij discusies over het onderwerp. Ik ben écht niet over één nacht ijs gegaan voor ik mijn RT wegdeed en heb mijn opties grondig bekeken. Nagevraagd bij véél duo's en dat leidde ons tot twee opties: GSA of LT.

Natuurlijk waren er ook die tevreden waren op de RT, maar uitzonderingen bevestigen de regel, hé :wink: Simpele test: ga er zélf eens zitten voor een ritje van + 100 km :mrgreen:
Wim, no hard feelings; je geeft het antwoord eigenlijk zelf: Je hebt het over je persoonlijk ervaring (en ervaringen van gelijkgestemden), en gebruikt die om een imho nogal verregaande conclusie te trekken (die als een soort van algemene conclusie overkomt voor een lezer die jouw schrijfstijl niet kent). Vervolgens blijkt (gelukkig) in dit draadje dat er ook RT-rijders zijn met andere ervaringen. Vandaar mijn anwoord :wink:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
dillen

Bericht door dillen »

Wat mijn duo als een super voordeel ervaart op de 1200rt is het verwarmde zadel (individueel in 2 standen te regelen), de goede rugleuning van de grote topkoffer (in die topkoffer kunnen vlot 2 helmen in) en het samen genieten van de radio/CD :wink:

Let wel op, een standaard 1200rt die je gaat huren zal hoogstwaarschijnlijk deze opties niet hebben.

Met de elektrische ruit kan je een stand zoeken die het minste turbulenties geeft.

Dit alles heeft bv. een GSA niet.

Groeten,

Dirk.
"...Explore, Dream, Discover!"
Pollt

Bericht door Pollt »

De beste moto rijder heeft al eens een zere kont ongeacht de moto
Mtbiker

Bericht door Mtbiker »

:drunken: 't wordt er precies niet gemakkelijk op.
Ik denk dat inderdaad over elk model wat positief valt te zeggen.
Ik vind de lijn van de RT zeker mooi, en kwa kuiswerk ook veel makkelijker dan de GS. Maar ik heb op het recente salon eens op een GSA gezeten, en ik moet zeggen als gast van 1m90 is da dag en nacht verschil van houding. Mijn madam is gelukkig zo groot nie, dus ik denk dat die op de duo weinig problemen gaat hebben.
Een testrit over minstens 100km zal moeten uitwijzen wat het beste overkomt. 'k lig hier nu wel me ne megafolder van de GSA en 't is toch wel een beest hé.
Of da schermken me genoeg windbescherming gaat geven als ge over de autostrade rijdt, da zien we dan wel. Ik zag dat da toch nog een beetje manueel kon versteld worden dus..
Hoe langer ik naar die GSA kijk, hoe meer dat da mijn goesting wordt, (kwijl).
En aangezien het niet de bedoeling is om er offroad mee te rijden, of in de gietende regen, zal da vuil worden nogal meevallen.
Kan je de GSA trouwens krijgen met de velgen van de GS? da zal nie zeker?
Toch al bedankt voor de reacties, het geeft toch al een goed idee over de meerderheid. :grin: :grin:

Peter
TonTon

Bericht door TonTon »

Beste MTbiker,
als je verzot bent op de GSA dan moet je die ook kopen , je kan wel met enkele praktische zaken rekening houden maar een motor moet je met je hart kopen , anders wordt het niks : ik kocht me na een jaar geen motor te hebben gehad onlangs een oude K75RT , fantastische motor , uitstekende staat maaarrrr het was me dat niet , ik mistte het "boxergevoel" , na 3 weken hem terug weggedaan en nu staat er een R1100R in de garage en nog geen seconde spijt van gehad :wink:
Plaats reactie