onderhoud 30.000 km

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ior

onderhoud 30.000 km

Bericht door ior »

hej!

de gs heeft er nu 30.000 km opzitten en moet eigenlijk binnen voor onderhoud. hij is ook net uit garantie (motor is 2ehands gekocht)

Nu wil ik dat zelf doen, en heb daarvoor ook al het werkplaatshandboek voor de 1150 gs gevonden.

Maar waar kopen jullie de onderdelen? gewoon bij de dealer? bepaalde merken die ik moet mijden?

De laatste tijd merk ik echter dat hij wat bruut draait en het verbruik is ook wat meer. zou het kunnen dat er kleppen gesteld moeten worden?
vermitst het ook mijn eerste boxer is, ik heb wel eens gehoord dat er iets moet gesyncroniseerd worden bij de oudere modellen. is dat bij de 1150 uit 2003 ook zo (met dubbele bougie) zou dit de oorzaak kunnen zijn, en is dat zelf te doen of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? in het werkplaatshandboek dat ik heb staat er niks over in denk ik.

grtjs, Danny
tweecilinderke

Re: onderhoud 30.000 km

Bericht door tweecilinderke »

Ior,

Onderdelen koop je best bij de dealer.:wink:
Het hogere verbruik en onregelmatig draaien kan te wijten zijn aan de syncronisatie die eens zal moeten worden nagekeken.
Maar voor je syncroniseerd eerst de kleppen stellen!

veel suc6
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
ior

Bericht door ior »

IK heb best wel wat ervaring met vespa's en land rovers, maar kleppen stellen heb ik nog nooit zelf gedaan,hoewel ik wel de theorie ken. is er iemand van in de buurt van zoersel die hier ervaring mee heeft en wel eens wil helpen?

Dat syncroniseren, is dat zelf te doen? speciaal gereedschap nodig?

het gaat hier over een 2003 1150 gs
John
Contacteer:

Bericht door John »

Als ge ergens een boekske of internet bestandje opsnort is dat allemaal best zelf te doen. Enheuu...den dealer voor wisselstukken???? Ga dan eerst maar eens achter de prijzen. :mrgreen:
Hein Gericke heeft ook filters. En een gewone autoshop ook. Heb je echt BMW onderdelen nodig is er ook nog De Knalpot, voor jou niet zo ver hé! :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

ior schreef:IK heb best wel wat ervaring met vespa's en land rovers, maar kleppen stellen heb ik nog nooit zelf gedaan,hoewel ik wel de theorie ken. is er iemand van in de buurt van zoersel die hier ervaring mee heeft en wel eens wil helpen?

Dat syncroniseren, is dat zelf te doen? speciaal gereedschap nodig?

het gaat hier over een 2003 1150 gs
Het is goed dat iemand je het kleppen stellen en het synchroniseren eens voordoet. Er zijn zoveel parameter om op te letten en als je iets verkeerd doet kan dat dure gevolgen hebben. Ik heb ooit gedacht om om de procedure eens op papier te zetten. De foto's zijn al gemaakt maar ik heb mij bedacht. Stel dat iemand deze operaties waagt aan de hand van mijn instructies en zijn boxer naar de filistijnen sleutelt, heb ik een morele verantwoordelijkheid.
Er is één stuk ongewoon gereedschap dat je nodig hebt: een synchronisatie meter. Bestaat met manometers, electronisch of met buizen. Kan je ook zelf maken. Verder heb je ook een precieze Voltmeter nodig.

Jammer dat je zo ver woont want hier ben je altijd welkom voor een demonstructie.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Toedel

Bericht door Toedel »

bdemeyer : ... Jammer dat je zo ver woont want hier ben je altijd welkom voor een demonstructie.
:lol: :lol: :lol:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Plaats reactie