knallen of ploffen van motor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
fletsje001

knallen of ploffen van motor

Bericht door fletsje001 »

Hoi, zoals je merken kan ben ik nieuw op het forum, ik rij met een R1200RT en mijn vrouwtje met een GS650Funduro, na wat uurtjes op dit forum te hebben rond geneust heb ik gemerkt dat er soms wel toffe en simpele oplossingen worden gegeven. Nu heb ik ook een probleem en hoop dat iemand van jullie mij kan helpen. Ik heb mijn motor 2de hands gekocht met amper 8000km op de teller, na een paar honderd km merkte ik bij het opschakelen in de eerste 3 versnellingen( in 3de zelden) of bij het bruks dichtdraaien van de gas dat de motor wel eens knalde of zoals je noemen wil poffen, :-? . Ik ben er mee naar de garage geweest en ze hebben de motor gecincroniseert (10000km later een 2de maal)!!! Het is wel beter maar het blijft zich manifesteren, ik heb er inmiddels iets meer dan 22000km mee gereden( op 1 jaar ) en nog steeds dat storend geknal(nog nooit in panne gestaan).
Heeft er iemand ervaring mee of ook dit probleem, wat kunnen de gevolgen zijn, wat is er aan te doen(ander soort bougies??), heeft het schadelijke gevolgen???? Volgens de garage kan het geen kwaad!!!!????? :-(
Alvasr bedankt voor te tips.

ps, wij reizen sinds 3 jaar met de motor en willen dit graag blijven doen zonder pech.
Grts
Ronny
R850RT "04-2005" R1200RT "10-2007"
Toedel

Re: knallen of ploffen van motor

Bericht door Toedel »

Als je knallende uitlaat in de zoekfunctie rechtsboven zet, vind je alvast meer info.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
jakke

Bericht door jakke »

Hoi Fletsje001,

Welkom op het forum. Over het technische van uw vraag ken ik weinig of geen fluit!!
Maar ik weet wel dat het ploffen niet echt abnormaal is. Het zal logischerwijs wel te maken hebben met het plots dichtdraaien van het gas waardoor er een ophoping van gassen ontstaat die niet anders kunnen dan op een ploffende manier de motor te verlaten.
Bij mijnen Beemer komt dat soms ook voor en ik heb het bij andere BMW's als bij niet BMW's ook al gehoord!

Ps: Zie in uw profiel dat ge aan den bassing werkt als DAK!
Ben dat tot over twee jaar ook geweest maar heb alles opgegeven om zelfstandig te worden.

Gr, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik wil niemand ongerust maken maar bij de 1200 serie is dat ploffen niet normaal. Bij de 1100 en de 1150 is het ploffen wel normaal (bij de mijne toch). Ik heb 50.000km met de 1200 gedaan met open uitlaat en geen enkel plofje is daaraan ontsnapt....
Denk dat de TPS (throttle position sensor) en motormanagement eens goed moet nagekeken worden. Zou ook kunnen dat hij valse lucht aanzuigt langs de inlaatspruitstukken......ook makkelijk te controleren.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
fletsje001

Hoi Jakke, ja ik werk aan de dok en wel in Beveren, vlak bij jou he, mss komen we elkaar wel is tegen.
Veel moto plezier he.
grts
fletsje001

Hé Dirk, Naar wat ik weet is alle electronica al eens nagzien en geresette, ik mag zeker niet klagen wat de garantie en service betreft want telkens ik het vraag om nog maar eens een goede controle te doen wordt dat ook gedaan in mijn bijzijn met de nodige uitleg. Ik zal de volgende keer eens vragen om na te kijken of hij geen valse lucht trekt, alvast bedankt voor je tip.
grts
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

ik ga ervan uit dat je en originele uitlaat hebt zitten?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
fletsje001

Ja de uitlaat is idd orgineel?????????????? zou het aan de lamda sonde kunnen liggen dan want die berend het mengsel dacht ik???
bartman

Bericht door bartman »

Ik zou zeggen : niets van aantrekken. De mijne R1100s doet dat ook. Zeker als hij goed warm heeft en het wat sneller gaat als normaal.

Bartman
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Ik heb 'n GS1200 van 7, en die doet het ook ( een beetje), met de testmotor van de garage , met vervanguitlaat, was het véél erger, :shock: , ik durfde echt ni plots toedraaien.
Bij de GS-en heb ik het ook eens gevraagd, en daar vond niemand het erg, dus bol ik maar verder met gedempte knalletjes :wink:
I like my bike!!
Dirk Pauwels

Den Dirk schreef:Ik heb 'n GS1200 van 7, en die doet het ook ( een beetje), met de testmotor van de garage , met vervanguitlaat, was het véél erger, :shock: , ik durfde echt ni plots toedraaien.
Bij de GS-en heb ik het ook eens gevraagd, en daar vond niemand het erg, dus bol ik maar verder met gedempte knalletjes :wink:
zo'n beetje pruttelen bij afkomen van vitesse is normaal, maar ik dacht dat het hier over knallen ging? Als het idd die kleine pruttel geluidjes zijn : geen zorgen over maken. als het echt om knallen gaat blijf ik erbij dat het niet normaal is voor een 1200. De mijne heeft (met sportuitlaat) zwaar werk moeten leveren en nooit geknald. Probeer eens een andere dealer?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Erik de viking

Bericht door Erik de viking »

bartman schreef:Ik zou zeggen : niets van aantrekken. De mijne R1100s doet dat ook. Zeker als hij goed warm heeft en het wat sneller gaat als normaal.

Bartman
Ik rijd ook met een R1100S met sportuitlaten en die ploft ook vaak. Heerlijke sound!
Lijkt me idd normaal.
CAT

Bericht door CAT »

Mijn R1100S boxercup heeft dat ook bij het coupéren. Mijn neef heeft er ook 1 gehad en had dat ook. Niets van aantrekken.
Epica rocks my world
Dirk Pauwels

Het gaat hier wel om ne 1200 hé, heel ander motormanagement dan een 1100 of 1150, niet te vergelijken.
fletsje001

He Mannen, met knallen bedoel ik niet dat ik daarmee de buurt wakker maak zene :grin: , maar ik had het niet met mijne R850RT dus was ik er niet mee vertrouwd he. De GS1200 heeft tog de zelfde moter?? op enkele pktjes na dan, ik zal hem nog eens goed laten sincroniseren en die andere bougies(Brinks) laten steken(die zouden ook helpen hoor ik)bij mijn volgende onderhoud, ik laat jullie dan wel iets weten. T'zal wel nog ff duren zene want je kan nu niet alle dagen rijden he, te gevaarlijk!
Alvast bedankt voor de tips en de geruststellingen.
Groeten
Ronny
Ps nog dit, ik heb op 1 jaar 4 lampen moeten vervangen van de koplamp unit, is da normaal??????? :-? :-?
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

die andere bougies(Brinks) laten steken(die zouden ook helpen hoor ik)
De kosten voor die rommel zou ik je besparen. Het helpt geen moer.
Beter is de motor eenns een goede afstelling te geven en een perfecte synchro , dat zal veel meer opbrengen dan andere bougies.
Neem dat van mij aan als ervaringsdeskudige met slechte Brisk ervaringen
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Jo De Paepe schreef:
die andere bougies(Brinks) laten steken(die zouden ook helpen hoor ik)
De kosten voor die rommel zou ik je besparen. Het helpt geen moer.
Beter is de motor eenns een goede afstelling te geven en een perfecte synchro , dat zal veel meer opbrengen dan andere bougies.
Neem dat van mij aan als ervaringsdeskudige met slechte Brisk ervaringen
Nochthans gebruik ik al jaren Brisk en heb nog geen enkele slechte ervaring met deze ontstekingskaarsen.
Mijn laatste setje zit er al meer dan 20.000 km in en mijn Helga doet het nog uitstekend! (Behalve dan dat uitgesleten rechter gasklephuis, maar daar valt mee te leven als je maar genoeg gas geeft)
Grtz Kurt
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Mijn laatste setje zit er al meer dan 20.000 km in en mijn Helga doet het nog uitstekend! (
Brisk adviseert nochthans vervanging op 10.000km
Ooit eens eentje defekt gehad op 4000km
Ik heb trouwens noch een setje voor de 1100 liggen nagelnieuw

PS mijn Helga doet het ook nog goed :mrgreen:
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Jo De Paepe schreef:
Mijn laatste setje zit er al meer dan 20.000 km in en mijn Helga doet het nog uitstekend! (
Brisk adviseert nochthans vervanging op 10.000km
Ooit eens eentje defekt gehad op 4000km
Ik heb trouwens noch een setje voor de 1100 liggen nagelnieuw

PS mijn Helga doet het ook nog goed :mrgreen:
Klopt van die 10.000km, maar ik geloof zomaar niet alles wat fabrikanten me proberen wijs te maken :wink:
bikeropa

Bericht door bikeropa »

Had ik ook , gewoon motormanagement laten updaten bij de dealer ivm het verleggen van de pingelgrens. Word door BMW aanbevolen. Je probleem zou dan over moeten zijn.
Beter een bike onder je kont dan 10 op een plaatje
Moto2

Bericht door Moto2 »

Simpel op te lossen. Volgens mij tank je altijd 95octaan.
Gewoon 98octaan tanken en het ploffen is voorbij direkt opgelost.

Mogelijks kan het tot aan de 2de tankbeurt zijn tegen dat het opgelost is, maar normaal 1keer 98oct tanken en het moet in orde zijn.
Je zal zien dat 98 tanken de beste benzine is en blijft. Het kan geen kwaad voor je motor, daar moet je echt niet mee inzitten.

succes.
Plaats reactie