kardan gsa kapot op 15000 km

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
survie

kardan gsa kapot op 15000 km

Bericht door survie »

Hallo bikers,kardan kapot op 15000 km.Het achterwiel slingert meer dan 1 cm.
Het bouwjaar is november 2007.Zijn er nog gsa's die dit probleem of fabrieksfout hebben.
Er wordt natuurlijk een nieuwe geplaatst onder garantie.
Heb het gemerkt met remmen,de remschijf slingert natuurlijk ook en daardoor ging de voetrem op en neer,
waardoor het schokkerig remmen was.
Laatst gewijzigd door survie op 22 jan 2009, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW-4-Ever

Re: kardan gsa kapot op 15000 km

Bericht door BMW-4-Ever »

Is het zeker dat het de cardan is? Ik had afgelopen jaar (voor de 2e keer) het grootlager kapot, geeft dezelfde verschijnselen.
Als de motor al is binnen geweest voor diagnose dan heb ik niks gezegd natuurlijk he :drunken:

Succes en de groeten,
Erik
survie

Bericht door survie »

Inderdaad hij is binnen geweest voor diagnose,en de kardan wordt besteld.
BMW-4-Ever

Bericht door BMW-4-Ever »

Ah, oke.
Succes met het herstel, hoop dat je weer snel op de baan bent.

Groeten,
Erik
Gaby

Bericht door Gaby »

Wil dat dan zeggen dat de kardan het achterwiel op zijn plaats houdt? Is dat niet de job van de eindoverbrenging?
Kan er iemand het verband uitleggen tussen een kapotte kardan en een slingerend achterwiel?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Gaby schreef:Wil dat dan zeggen dat de kardan het achterwiel op zijn plaats houdt? Is dat niet de job van de eindoverbrenging?
Kan er iemand het verband uitleggen tussen een kapotte kardan en een slingerend achterwiel?
Natuurlijk niet ! Maar op dit forum zijn we nu gewend om verkeerde termen te gebuiken :wink:
En kardanas is een achterbrug, een klepdeksel is een cilinderkop. een gasschuif is een gasklep, een carburator is een gasklephuis, een relenti is een ralenti, een cardinage is een carenage. Woordenschat genoeg om een grappig Peters BMW handboek te maken :-)
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Die cardan zelf ga nie veel aan zijn, het is waarschijnlijk het groot lager. Voor de gemakkelijkheid vervangen ze dan de gehele cardan, waarschijnlijk omdat er iets mis met de inbouwtolerantie, ma.w een constructiefout zeker. We zijn het ondertussen al gewoon van BMW hé.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Guidoviv
Contacteer:

Bericht door Guidoviv »

Mijn Gsa is van oktober 2007 en mijn kardan is vervangen (in garantie) op 13580km.Je zal zien dat je nu het nieuwe type kardan krijgt,dat wil zeggen met de olieaftapplug aan de onderkant,ook moet de kardanolie na 1000km ververst worden.
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Mijn cardan ging ook stuk maar pas op 81.000 km, echter wel een ander iets. m`n wiel slingerde niet maar er waren op 3 verschollende momenten een kleine knal. Gelijk naar de dealer gereden en daar bleek na onderzoek dat er 3 tanden van het kroonwiel waren afgebroken.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Gaby

Bericht door Gaby »

Zou het overdreven zijn om te stellen dat die cardans en/of lagers van de achterbrug
eerder op GS'sen sneuvelt vanwege de mogelijk grotere belasting waaraan dit type
motoren wel eens onderworpen wordt, of gaat het hier om een fenomeen dat bij alle
modellen tamelijk veel voorkomt in verhouding tot de gereden kilometers?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Geen idee, ik geloof niet dat een GS heel veel anders wordt bereden dan een RT bijvoorbeeld, er zijn er relatief maar weinig die er echt mee spelen zeg maar. Dat ie bij mij stuk ging lag een beetje in de lijn der verwachtingen, echter, met de Pan Europeans en CX500`s met cardan heb ik ook nooit problemen gehad.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
den bakker

Bericht door den bakker »

hier cardan of grootlager kapot na 44000K.
het jaar is goed begonnen. eerst een nieuw voorwiel (spaakwiel) want er zat een slag in en die is er niet uit te krijgen. € 960 ik dacht dat dat bij spaakwielen niet kon...
dan rijd ik binnen omdat rembekrachtiging op achterwiel wegvalt en tacho op hol slaat en waarschuwingslicht (rode driehoek) en snel flikkerend ABS led. diagnose zegt dat sensor abs kapot is. die wordt vervangen € 191
8 dagen later identiek dezelfde storing.... nu is de diagnose dat de grootlager kapot is. geschatte factuur € 1600....
zijn er hier mensen die ervaring hebben met tussenkomsten van BMW bij het vervangen van de cardan. ik hoor het graag. kwestie van de jongens in bornem toch een beetje onder druk te kunnen zetten.
ik ben zeker niet de enige die dit voor heeft kijk hier maar even [http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=181600/]
PLAT IN DEN BOCHT EN STILLEKES RECHTDEUR
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

'k Zou toch is een woordje klappen met m'n dealer, is vragen of hij geen extra moeite kan doen om een tussenkomst van huize BMW te vragen. Lijkt me dat je al genoeg "kweddelen" hebt gehad.

Dat voorwiel, hebben ze je dan een nieuw compleet voorwiel verkocht? En de naaf dan, die is toch nog altijd in perfect staat?
Ik had 't voorwiel gewoon laten herspaken, bij bv. Haan Wheels oid.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
K1200GT

Bericht door K1200GT »

:idea: Zoekfunctie :idea: Het gaat natuurlijk niet om de "cardan" maar om de achterwiellagers in de einaandrijving.... Je kan ook even googlen (bijvoorbeeld op "R1200gs hinterradlager" en dan ontdek je dat de achterwiellagers één van de "kinderziekten van de 1200GS zijn... Het lijkt me logisch dat je dealer daarvan op de hoogte is en er ook een beleid is bij BMW om met dit soort schadegevallen om te gaan...
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Plaats reactie