R 1200 S

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

ODW007

R 1200 S

Bericht door ODW007 »

Hallo,

ik heb volgende week testrit met de R 1200 S in Bornem.
Model wordt echter uit de handel genomen. (weinig succes met dit model)

2 vragen:

- heeft iemand ervaring met dit model? bepaalde nadelen? correctereden dat deze uit de handel wordt genomen?
- verbruikt dit model ook (veel) olie? Heb vroeger nog met R 1100 S gereden en zuipte olie!
- ervaring met duozit voor dit model?

Dank voor jullie info!

Gr,

Olivier
K1200GT

Re: R 1200 S

Bericht door K1200GT »

Sommige vragen kan je het best zelf beantwoorden: is jou duo een gezonde Vlaamse dame/heer, dan vrees ik dat het kan tegenvallen (gewoon afgaande op foto's van het zadel en de stand van de voetsteunen, en eigen ervaringen met gelijkaardige motorfietsen). Dus, probeer de motorfiets uit met jouw duo :wink: . Niemand is beter dan haar/hem geplaatst om die vraag te beantwoorden. De enige reden om de R1200S uit de markt te nemen is de markt zelf: tegenvallende verkoopsresultaten; te dicht bij HP2 Sport;.... Er lijkt me geen objectieve reden te bestaan dat een R1200S meer olie zou verbruiken dan een andere R1200...
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Hey,

Heb nu al meer dan 2 jaar R 1200 S.Op je vraag over de duo kan ik niet veel zeggen enkel mijn zoon heeft meegereden en hij had geen klagen.Lengte 1,73 voor 60 kg maar ik denk dat er voor een duo betere moto's zijn.
Olieverbruik awel de eerste 10000 km ongeveer 125 cc per 1500 km na de 10000 beurt zo goed als niks.
Voor mij super motor zowel lange ritten +350 km als circuit.
Natuurlijk is dit allemaal persoonlijke voorkeur maar ik zou op dit ogenblik geen andere motor willen ook vanwege de cardan op een sportieve motor.
Laat maar weten hoe je testrit was!!

GRTZ Mario.
Toedel

Bericht door Toedel »

Hoi,
de redenen dat de R1200S uit de markt wordt gehaald is de slechte positionering in de markt. BMW is al een tijdje bezig zijn imago te veranderen, en dat lukt niet altijd. BMW wil een jonger publiek aanspreken, en dus werd de R1200S radikaler ontworpen, wég van het tour/sport-imago en -gebruik van de R1100S.

De R1100S had een meer rechtop zitpositie, de R1200S heeft een duidelijk sportievere zit, met dus meer gewicht op je polsen. De R1100S had bagagemogelijkheden, de R1200S bij het begin van de productie niet (enkel tassen), later is daar een mouw aangepast, maar toen was de boot al vertrokken. Op de R1100S had de duo een echte zitplaats, bij de R1200S is dat eerder een alibi-zitje.

Dat heeft teleurstellende verkoopcijfers opgeleverd, want het BMW-publiek is niet geïnteresseerd (touren quasi onmogelijk), kopers van Japanse sportmotoren zijn niet overtuigd van het concept, en de jeugd heeft het moeilijk met de prijzen. Kortom, een zware mislukking van de marketinglui.

Dat neemt niet weg dat de R1200S een prachtmachiene is, die technisch goed in elkaar zit.
Iedereen kwijlt van de HP2 Sport met 133 pk/115 Nm, maar vergeet dat de R1200S ook 122 pk/112 Nm heeft ...

Persoonlijk : ik vind 'em magnifiek ! Jammer dat ie verdwijnt.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
djeezebel

Bericht door djeezebel »

Ik heb 'm 1,5 jaar gehad. Met héél veel spijt in het hart verkocht. Ik rij veel met duo en voor haar was het niet te harden (en ik verzeker u : ze kan iets verdragen ;-) Door de veel te hoge duozit en enkel mogelijkheden om een beetje op de tank te leunen ga je als duo erg voorover hangen (is ook nodig voor de wind), en daardoor wordt de nek van de duo onwaarschijnlijk belast.

Olieverbruik : 0,0

Ik heb nu een K1200R Sport (Ultima), heeft nog veel meer power, maar qua sportiviteit moet ik toch nog dikwijls aan m'n R1200S denken ... voor een beemer : niet te evenaren.

P.S. : Vroeger had ik een R1100S, als daar een opvolger voor komt ben ik de eerste om terug te gaan boxeren ... (want de R1200S is dus absoluut geen opvolger voor de R1100S, eerder een voorloper op de HP2 Sport)

P.S. 2 : Strafste is : als je er mee rond rijdt, vindt iedereen het een ongeloofelijk knappe machine ... En toch wordt dat dus niet verkocht, niet te begrijpen.

P.S. 3 : Ik heb eens mét duo de Grand Ballon gedaan (voor altijd in mij geheugen dat tripje), met in m'n kielzog een solorijder op een RSV1000. Hij kon me wel bijhouden maar ging er slechts op het laatste recht stukje over.... Boven samen een pint gaan pakken, die kerel was serieus onder de indruk van de (op dat moment) nieuwste beemer.

En nu stop ik met bleiten

Greetz
ODW007

Bericht door ODW007 »

Hallo,

zaterdag testrit gedaan met duo (en vriendin vloog telkens naar voor, dus absoluut niet comfortabel)
zonet een testrit gedaan alleen van 60 km, en eerlijk, was content als ik hem terug mocht zetten.

Absoluut NIET te vergelijken met mijn vorige moto R 1100 S...
Dat was pas een prachtmachine (jammer van het vele olieverbruik, maar qua rijervaring uitstekend!!!).

Nu weet ik waarom de R 1200 S NIET verkoopt... (wel de mooiste moto van het moment, maar enkel circuitgebruik)

Eventjes afwachten nu, er zullen de eerstvolgende jaren wel nog modellen uitkomen die me bekoren.

Bedankt voor de geleverde info!

Motorgroeten.
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Met een ander kroonplaat is het een feest op zo'n beest.

Afbeelding

Afbeelding
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Enkel cicuit moto!!!Dat durf ik zo niet zeggen,ik heb mss 3% van de gereden km op circuit gereden en kan je zeggen zelfs rustig touren in de Polder of kleine landwegen is fijn.Stap eens op een R1 of GXer of Blade......Dat is nog wa anders dan de R 1200 S.Je mag niet vergeten dat deze motor eigenlijk een sportfiets is.Mijn vorige moto was een VFR 800 en ik moet eerlijk zijn ik rijd veel liever met de BMW.Waarom mss het gevoel meer koppel en hij loopt als op rails zelfs even bijremmen in de bocht hij vergeeft het je allemaal.
Ik denk dat het zo een moto is van bent ervoor of je bent ertegen.....................
Als ik dan ook de onderhoudsintervallen en de daaraan verbonden kosten denk dan is de rekening rap gemaakt in het voordeel van de Q.

GRTZ :D :D :D :D
Hanzy_S

Bericht door Hanzy_S »

Ik rij er bijna elke dag mee naar m'n werk. .....
Niet slecht voor een circuitmoto, hé
Tot slot. M'n vorige was een r1100r en daar kreeg ik last van de onderrug. Nu helemaal niets.
Een voordeel .... vrouw kan niet mee dus .... ik kan overal wat langer blijven hangen. :grin:
[ s ]R1100R[ /s ]
R1200S
Afbeelding
Robbe89

Bericht door Robbe89 »

Heb ook een R1100S gehad en uw uitspraak "zuipt olie" kan ik toch niet mee eens zijn, want deze motor verbruikt inderdaad wat olie maar toch niet veel, ongeveer 100cl op 2000km,
dit valt best mee voor een boxer, cylinders liggen plat en bij elke stillegging blijft olie in de kamer, die er bij het starten weer uitgaat.K's verbruiken meer olie als ze op de zijvoet geplaatst worden. En niet zueren over japanners want die cylinders staan naar boven waardoor de olie naar onder loopt in het carter.

MVG
ODW007

Bericht door ODW007 »

Ter info: mijn R 1100 S heeft 2.4 liter verbruikt op 4000 km, ik denk dat ik dan wel mag stellen dat hij olie ZUIPTE!!!
Motor is uiteindelijk ook vast gelopen.
Na veel discussie en expertises heeft dealer dan uiteindelijk toch 2/3 van de kostprijs op zich genomen...

Groeten,
Boxer John
Contacteer:

Bericht door Boxer John »

ODW007 schreef:Ter info: mijn R 1100 S heeft 2.4 liter verbruikt op 4000 km, ik denk dat ik dan wel mag stellen dat hij olie ZUIPTE!!!
Motor is uiteindelijk ook vast gelopen.
Na veel discussie en expertises heeft dealer dan uiteindelijk toch 2/3 van de kostprijs op zich genomen...

Groeten,

Als ge het zelf al eigenaardig vond dat em 2.4liter op amper 4000km verbruikte waarom dan eens geen controle ?
Om maar iets te zeggen , zuigerveren konden slijtage vertonen . Of zoveel andere dingen maar als ge loopt
te kneuten ;' hij zuipte abnormaal ' ( wat een oorzaak heeft meestal ) en ge deed er niks aan , tja ........
nen boxer moet olie stoken , anders ist genen boxer !
Allesinds veel succes met den 1200 als ge deze zou kopen , is een ferm machintje :shock:
PHILIP

Bericht door PHILIP »

Als ik dit hoor denk ik aan een verkeerde interpretatie van het peilglas, waardoor de motor uiteindelijk overvuld is geworden en finaal verwoest.
ODW007

Bericht door ODW007 »

Ik ben dit grote olieverbruik pas teweten gekomen op het moment dat de motor vast gelopen is!
Veel kon ik er toen niet meer aan doen é.
Wie denkt nu dat een motor kan vast lopen op 4 000 km? (was op groot onderhoud geweest)
Ik heb hem na dat groot onderhoud gekocht bij officiële dealer die mij NIETS zei van een eventueel olieverbruik, ENKEL maar dat ik voor een 10 000 km goed was.
voorheen met een japaner (Honda) gereden die NIETS verbruikte...
Dus ja!
Verhaal van 1200 gaat niet door.
We zien wel wat het wordt!
tootje
Contacteer:

Bericht door tootje »

Mijn vriendin rijdt niet zoveel mee, maar ze zit liever op de 1200 dan op mijn vorige boxercup,
daar schoof ze constant naar voor/beneden, op de 1200 is het zadel afgebakend ondanks de hoge zit.
Olieverbruik is verwaarloosbaar ondanks sportief bollen

Een rapidbike erop om het vermogensgat rond de 4-5.000 toeren weg te halen, de schoendoos van onder het zadel weg en dan heb je een prachtmachine ...

Afbeelding
Afbeelding
mort
Contacteer:

Bericht door mort »

vette uitlaat is dit! zéér mooi 8-)
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Afbeelding

Erg mooie fiets.
(duo voetsteuntjes id garage leggen :wink: )
R1200S
Contacteer:

Bericht door R1200S »

Hey,

ik heb er zelf ook eentje. Binnenkort wordt ie (ze?) 2 jaar. Super machientje, plezier verzekerd!
Wat de duo betreft; als het de bedoeling is om regelmatig iemand mee achterop te nemen, zijn er zeker betere modellen. Mijn vrouw heeft het eenmaal gewaagd. 't Is een sportieve bike, en daarom staat de suspensie ook hard afgesteld. Bijgevolg gaat de duo bij elk hobbeltje in de weg (en dat zijn er heel wat op onze vlaamse wegen) de lucht in.
Nu, ik vind dat niet erg, zit sowieso toch liefst alleen op de motor.
Olieverbruik heb ik geen klagen van. Na de eerste 5000 km heb ik er een 150cc bijgedaan, nadien nog niet nodig gebleken (10000km nu).
Als solo rijder zeker een aanrader, de S. Met "maar" 122pk, maar wel een koppel om ù tegen te zeggen, een powerboost vanaf 6000rpm, en een relatief laag gewicht. Je gaat er geen GP mee winnen, alhoewel ik er toch al boven de 250km/u uitgehaald heb.
Juist een beetje opletten met de "oren", deze steken nogal ver uit als je de motor op stal zet.
karoshi

Bericht door karoshi »

Ben ook eigenaar van een R1200S sinds een kleine 2 jaar...

De grootste fout die mensen maken is hem proberen te vergelijken...
Met de R1100S, ja dan heeft ie minder tourcapaciteiten, slechtere duo positie
Met de supersport bikes (R1, GSX,...) dan is hij weer niet extreem genoeg qua pk's & nm...

Voor mij persoonlijk is de R1200S met niets te vergelijken. Normaal koop ik een motor en kijk eigenlijk al stiekem uit naarr de volgende (dromen he)...
Dat gevoel heb ik dus niet bij deze. De S doet alles wat ik wil. Ik kan hem makkelijk gebruiken voor woon-werk verkeer met de kofferset, heb hem al verschillende keren losgelaten op circuit + vogezen en al lekker gewoon stukken van 670km per dag gedaan zonder problemen.

Iedereen vind hem er maar groot en zwaar uitzien tot ze opeens effe met mijn Sje mogen rijden. Vanaf 2 km/u is hij verderlicht en reageert zoals je zou verwachten...

Ieder zijn ding... Maar ik mijn S :-)
erictdm

Bericht door erictdm »

Heb er sinds vorige vrijdag ook eentje in mijn garage staan, één van de laatste die te verkrijgen waren.
Mijn GS er voor ingeruild.
Rijdt sowieso sportiever, maar da's geen probleem. Vraagt wat meer aandacht bij het rijden, maar rijdt vooral erg lekker.
Was er al enkele jaren zot van. Heb nu het gevoel dat ik er wel een jaartje of 10 mee verder kan....

Karoshi , welke kofferset heb je er op staan? zelf geplaatst? heb je er een foto van? Ben er wel in geinteresseerd, want wil er ook mee op reis gaan. En voor woon- werkverkeer is het soms ook interessant.

Ben erg tevreden :wink:
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
tootje
Contacteer:

Bericht door tootje »

erictdm schreef: welke kofferset heb je er op staan? zelf geplaatst? heb je er een foto van? Ben er wel in geinteresseerd, want wil er ook mee op reis gaan. En voor woon- werkverkeer is het soms ook interessant.

Indien je andere opties afweegt:
Ik heb van iemand hier op het forum de "BMW bag" gekocht.
Ook handig, alhoewel je je koetswerk moet afplakken anders staat het vol krassen

Een foto hier:
http://www.speedkings.be/fotos/sp/2008/ ... ld041.html
karoshi

Bericht door karoshi »

erictdm schreef:Heb er sinds vorige vrijdag ook eentje in mijn garage staan, één van de laatste die te verkrijgen waren.
Rijdt sowieso sportiever, maar da's geen probleem. Vraagt wat meer aandacht bij het rijden, maar rijdt vooral erg lekker.
Was er al enkele jaren zot van. Heb nu het gevoel dat ik er wel een jaartje of 10 mee verder kan....

Karoshi , welke kofferset heb je er op staan? zelf geplaatst? heb je er een foto van? Ben er wel in geinteresseerd, want wil er ook mee op reis gaan. En voor woon- werkverkeer is het soms ook interessant.

Hey eric,
Veel succes met je S. Toevallig de zwarte die klaar stond bij Jorssen (Antwerp Motor Shop) voor aflevering? Zag er eentje staan vandaar ;)
Wel grappig dat er veel zijn die de stap zetten van S naar GS en jij net het tegenoverstelde doet :)
Ik heb de standaard BMW kofferset erop. Echt wel een aanrader als je een mooi geintegreerd systeem wil. Sluit goed aan en er kan meer in dan je verwacht.
Ik heb er bagage voor 2 voor 4 dagen ingekregen zonder ze te vergroten.
Ik heb ze niet zelf geplaatst aangezien die er bij aflevering op gemonteerd was (heb hem toen gekregen als extra korting). Dingen kostn 750E als ik me niet vergis...

Ik heb net effe foto's genomen en post ze vanavond...
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Wel grappig dat er veel zijn die de stap zetten van S naar GS en jij net het tegenoverstelde doet
Hoi Eric,
Succes met de S... en jou kende vind ik het echt geen onverwacht keuze... een beetje back to the roots... TRX gewijs dan.
Waarschijnlijk zijn tweede jeugd gevonden :grin:
Goede keuze man

GRTS Danny
karoshi

Bericht door karoshi »

Belofte maakt schuld:

1. de koffers "op het droge" dus niet bevestigd aan de motor.
http://users.telenet.be/px/forum/motor/ ... C_2935.jpg
2. Details van het systeem voor de bevestiging.
Zonder de koffers zie je alleen de bevestigingspunten + de redelijk subtiele bevestigings stang:
http://users.telenet.be/px/forum/motor/ ... C_2936.jpg
http://users.telenet.be/px/forum/motor/ ... C_2937.jpg
3. De koffers gemonteerd helemaal dicht:
http://users.telenet.be/px/forum/motor/ ... C_2938.jpg
4. De koffers gemonteerd op maximaal volume:
http://users.telenet.be/px/forum/motor/ ... C_2941.jpg

Ze zijn traploos instelbaar mbv 2 soorten beugels die stevig zijn. Open vangen ze natuurlijk wel meer wind.
Ze zijn wel volledig waterdicht (believe me uitvoerig getest).
Ze komen beide met een handige zak voor je bagage in op te bergen die ook nog eens waterdicht is.

Ik ben een happy gebruiker :-)
bikes at work

Bericht door bikes at work »

karoshi schreef:
erictdm schreef:Heb er sinds vorige vrijdag ook eentje in mijn garage staan, één van de laatste die te verkrijgen waren.

Hey eric,
Veel succes met je S. Toevallig de zwarte die klaar stond bij Jorssen (Antwerp Motor Shop) voor aflevering? Zag er eentje staan vandaar ;)
Wel grappig dat er veel zijn die de stap zetten van S naar GS en jij net het tegenoverstelde doet :)
Ik heb de standaard BMW kofferset erop. Echt wel een aanrader als je een mooi geintegreerd systeem wil. Sluit goed aan en er kan meer in dan je verwacht.
Ik heb er bagage voor 2 voor 4 dagen ingekregen zonder ze te vergroten.
Ik heb ze niet zelf geplaatst aangezien die er bij aflevering op gemonteerd was (heb hem toen gekregen als extra korting). Dingen kostn 750E als ik me niet vergis...

Ik heb net effe foto's genomen en post ze vanavond...
Karoshi,

Dat is mijn nieuw Beemertje dat je zag staan bij Jorssen. Vrijdag 20/3 opgehaald en er al een prachtig weekend motorrijden opzitten. De R1200S is voor mij het beste uit 2 werelden. nml. toeren/genieten van de natuur en sportief rijden waar kan...
Plaats reactie