Luchterfilter R1100S

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bour R1100S

Luchterfilter R1100S

Bericht door Bour R1100S »

Yep,

k' Heb een vraagje over mijn luchtfilter. Ik ben bezig een nieuw filter element(k&n) aan het steken in mijn R1100S en ik heb ondekt dat er onderaan in die grote zwarte pot enkele plasjes (rode) olie staat, waarschijnlijk van de vorige filter. Moet ik die erin laten of kuis ik die er best uit?
En als ik die moet uitkuisen hoe krijg ik die zwarte pot eruit?

Ben ook op zoek naar een oliekoeler beschermer waar kan ik die vinden?

Ik ben ook van plan om mijn catalisator weg te laten en andere dempers te steken maar is er daar een economisch haalbaarder manier voor dan set van Lazer voor +/-1000€?

Ook een onderkuip zie ik wel zitten.

Als er mensen zijn die deze zaken verkopen laat gerust iets weten.

Mvg,
Kristof
Iron Gonzo

Re: Luchterfilter R1100S

Bericht door Iron Gonzo »

alles mooi zuiver maken en niet te veel olie op de K&n filter anders heb je problemen.
best vanal is nog altijd een originele luchtfilter.
daar de K&n op de zelfde periode dan de gewone even vuil wordt en moet gereinigd worden.
daar heb je dan weer producten voornodig om het goed te doen en kosten bijna evenveel of meer dan een gewoon luchtfilterellement.
K&n is goed voor profecioneel circuit of off road gebruik.
als amateur heb je dat niet van doen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Een K&N filter geeft een betere luchtdoorstroming naar je motor ,
bijgevolg zal hij door de meer lucht ook een ietsje meer benzine krijgen en mooier en soepeler lopen .
Verwacht echter geen vermogenswinst.
Op termijn komt een K&N nog altijd goedkoper uit als een gewoon filter .

@ Gonzo voor terrein is een K&N niet geschikt , beter is een schuimfilter van Twinair
Bour R1100S

Bericht door Bour R1100S »

Merci,

Ik had ergens gelezen dat als je van plan bent om een open uitlaatsysteem te steken dat je dit best dan ook combineert met een andere inlaatfilter (vandaar mijn keuze) en met een Chip.
Dit ben ik dan ook van plan, ben nog op zoek naar goed systeem voor redelijke prijs?

Weet er iemand hoe ik die zwarte pot van mijn filter eruit krijg?

Tips zijn altijd welkom.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

die zwarte pot gewoon laten zitten en uitkuisen met een vod gedrenkt in remreiniger of benzine.
Iron Gonzo

Bour R1100S schreef:Merci,

Ik had ergens gelezen dat als je van plan bent om een open uitlaatsysteem te steken dat je dit best dan ook combineert met een andere inlaatfilter (vandaar mijn keuze) en met een Chip.
Dit ben ik dan ook van plan, ben nog op zoek naar goed systeem voor redelijke prijs?

Weet er iemand hoe ik die zwarte pot van mijn filter eruit krijg?

Tips zijn altijd welkom.
in combinatie met uitlaat en chip ga je inderdaad ook ietsje voordeel uit uw machientje halen.

als je effe in google "R1100S tuning" of dergelijke combinatie, intypt zal je wel uw gading vinden :idea:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Coké

Bericht door Coké »

IRON GONZO schreef:alles mooi zuiver maken en niet te veel olie op de K&n filter anders heb je problemen.
best vanal is nog altijd een originele luchtfilter.
daar de K&n op de zelfde periode dan de gewone even vuil wordt en moet gereinigd worden.
daar heb je dan weer producten voornodig om het goed te doen en kosten bijna evenveel of meer dan een gewoon luchtfilterellement.
K&n is goed voor profecioneel circuit of off road gebruik.
als amateur heb je dat niet van doen.
Niet akkoord. Een K&N moet maar een onderhoud krijgen wanneer je vermogensverlies of een stijging in verbruik merkt. Volgens K&N is dat niet binnen de 30.000km en ze stellen zelf zo'n 80.000km voor.

Ook voor off-road is K&N perfect bruikbaar, maar als er veel in 't stof gespeeld wordt, gebruik je best een hoesje...
Iron Gonzo

vraag eens aan frans hoe zijn luchtfilter er uit zag na 20000km
POT DICHT; POT DICHT en 'k zal 't geen 2keer zeggen :clown:
resultaat = mijn motor draaid niet schoon meer en trekt gelijk niet zo hard meer....

na demontage en reinigen was alles terug als voordien. :grin:

laat jullie dus geen blaaskes wijsmaken.
een luchtfiter = gelijk welke, vangt evenveel vuilte op het even aantal Kmters.

dus besluit: filter moet evenveel gereinigd worden.

dan nog iets wat ik heb meegemaakt:
ook de motor draaid vierkant met K&N en nieuwe filter.
wat was er gebeurd:
te veel olie en sensor hangde daardoor vol met olie.
Daardoor kreeg de sensor een verkeerde meetwaarde en was zijn mengsel dus om zeep en slechte verbranding.

na reinigen was alles terug als vanoud.

vandaar dat ik zeg dat je moet opletten met filters op oliebasis.
als je profecioneel te werk gaat: "lees circuit of tuning" is er niets aan de hand.
echter voor gewoon toerritjes en woon werk heb je dit niet nodig.
TRIUMPH TROPHY SE
Coké

Bericht door Coké »

Ik ben er mee akkoord dat hij even veel vuil vangt, maar hij zal minder snel toe zitten omdat hij veel poreuzer is dan een originele papieren filter. Als de K&N al na 20.000km potdicht zat, dan moet een origineel exemplaar er na 10.000km ook verschrikkelijk aan toe geweest zijn. En je blijft sowieso met het voordeel zitten dat een K&N een eenmalige aankoop is terwijl je een originele filter elke keer in de vuilbak mag gooien. Als je wat kilometers maalt, haal je dat verschil er snel uit. ;-)
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Hoi,

Voor die zwartebak van de luchtfilter er uit te halen is niet zo simpel.Wel staan er aan bijde zijde van de luchtfilterkast aan de onderkant twee stopjes waar u de olie die er in zit kunt verwijderen.Twee rubberstopjes met klembantje er rond. :wink:
lgeenens

Bericht door lgeenens »

heb ook een r1100s gehad zeer goeie machiene, verpruts ze niet met allerhande filters hoe poreuzer hoe meer stof er in de motor gaat wanneer je een chiptuning doet verander je best ook de benzinedrukregelaar anders heeft het niet veel zin en vergeet niet vermogen vanboven nemen = vermogenverlies onderaan.
na het vervangen vd katalisator door een tussenstuk van lazer (die nu schandalig veel duurder zijn geworden) ging hij wel beter in toeren en had ik duidelijk minder verbruik de einddemper heb ik nooit vervangen het enige wat je er mee wint is een paar kg in gewicht, wel moet ik zeggen dat na het vervangen vd kat. de motor meer ging knallen bij het gas toe draaien. voor het beschermen vd oliefilter gebruikte ik een stukje siergaas uit de brico wel zien dat het roestvrij materiaal is.
Plaats reactie