Stelvio en andere passen

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Hobgoblin

Stelvio en andere passen

Bericht door Hobgoblin »

Ik plan een trip in juni naar de Stelvio-, Furka-, Grimsel- en andere passen in die streek.
Bestaat de kans dat die begin juni nog dicht zijn en is het mss aangeraden om eerder eind juni erheen te rijden?
Alle info is welkom.
Thx
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Koppel!!

Re: Stelvio en andere passen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Begin Juni, ga er maar vanuit dat de door jou opgesomde passen quasi allen nog dicht zijn :-(

Zijn traditioneel bij de laatsten in de Alpen om geopend te worden, als je enigszins later kan vertrekken, doe 't dan, veel meer kans op den berg op te mogen dan :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Ik geloof niet dat de weersvoorspellingen zover reiken dat je nu al een eensluidend antwoord kan krijgen.. :wink: Natuurlijk bestaat de kans dat ze (of sommige passen) nog dicht zijn, terwijl ze (of sommige) evengoed open kunnen zijn. Misschien kan je tijdens de komende maanden af en toe hier kijken http://www.alpen-journal.de/alpenpaesse.html , en in functie van de toestand, alternatieven plannen?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
pieje

Bericht door pieje »

vorig jaar eind mei, begin juni in die streek geweest. Toen waren er nog wat passen dicht. Op dat moment waren er ook op veel plaatsen wegenwerken (herstellingswerken na de winterperiode). Volgens de hoteluitbater is begin september de beste periode. Niet te druk, niet te warm (inderdaad vorig jaar eind mei +25 graden), minder wegenwerken en meer kans dat de passen open zijn.
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Ik ben vorig jaar ook in begin september daar geweest.
Alle passen waren toen nog open en al het vuil op de weg (zand en steentjes) zijn dan weggereden.
PS: en we hebben prima weer gehad :sunny:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Toedel

Bericht door Toedel »

In 2007 de Stelvio gedaan op 31 mei. Fantastisch :drunken: , geen kip te zien. Wel sneeuw boven, maar niet op de weg.
We waren bij 't vertrek 's morgens uit Lindau (Bodensee) niet zeker of de pas open zou zijn, maar wie niet waagt...
Het éne jaar is 't andere niet ...
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Johannetje

Bericht door Johannetje »

GS 'er schreef:Ik plan een trip in juni naar de Stelvio-, Furka-, Grimsel- en andere passen in die streek.
Bestaat de kans dat die begin juni nog dicht zijn en is het mss aangeraden om eerder eind juni erheen te rijden?
Alle info is welkom.
Thx
Hoi,

Ben niet zo stellig als vorige sprekers.
Vorig jaren waren de Grimsel en Furka regelmatig gewoon open in juni, behalve de Stelvio niet. De Stelvio is vaak laat/later en als hij open gaat gaat hij vaak kort daarop weer dicht. Nadeel van de Stelvio is dat (zelf meegemaakt) het bord op " Open" staat ,vervolgens de hele rit naar boven rijdt en je dan moet constateren dat hij toch dicht is, kan zo maar gebeuren. Wat vooral leuk was dat iedereen moest keren op de pas, dat was minder leuk.............hahahaha :grin: :grin:
De passen hebben ook een webcam waar je op kunt zien hoe de weersgesteldheid is.

Vaak is het geluk hebben, maar stellen dat ze allemaal dicht zijn is glazen-bol wetenschap.

Groet,

Een frequente passenrijder..........
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
JaN

Bericht door JaN »

GS-er, als je vrijdagavond naar de onthaalavond gaat kan ik je hierover nog het één en "anderwijs-maken", ook met eventuele overnachtingsplaatsen..... C.U :salut:
Afbeelding
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Kwas ook begin juni in de buurt van de Stelvio en ja deze was dicht ... Timmelsjoch daarentegen was open en ook een mooie pas (wel betalend)

mvg

Stef
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

JaN schreef:GS-er, als je vrijdagavond naar de onthaalavond gaat kan ik je hierover nog het één en "anderwijs-maken", ook met eventuele overnachtingsplaatsen..... C.U :salut:
Thx Jan, maar je zal me vrijdag niet zien op de onthaalavond.
Je mag me evt wel altijd info doormailen.
Alvast bedankt.

Grtz
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
poestexas

Bericht door poestexas »

zomvorig jaar geprobeerd half juli en toen mocht ik er niet op omdat het aan het sneeuwen was. Maar iedere zomer is anders...
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Johannetje schreef:Ben niet zo stellig als vorige sprekers.
Heb ook niet gezegd dat 't zo gaat zijn, ik zeg enkel maar dat hoe later op 't jaar, hoe beter.

@ GS'er: De Furka en Grimsel zijn toch traditioneel bij de laatsten om open te zijn, vergeet niet dat de Zwitsers de tunnels als alternatief hebben. Als je de eerste open bergpassen van de Alpen wil rijden, dan moet je ofwel naar Frankrijk, ofwel naar de Dolomieten, dat zijn de enigste zekerheden, en dan nog...

De Sellaronde is traditioneel vroeg open, ook omdat de Pordoi zowat 't hele jaar geopend blijft.

't Is eigenlijk simpel, als 't een belangrijke verbindingsweg is, dan doen ze extra moeite, anders wachten ze gewoon wat langer met sneeuw ruimen, en herstellingen doen. En dat wachten kan soms maar twee weken duren, maar als je een dag te vroeg huiswaarts moet gaan, is 't zuur.
Heb 't al meegemaakt, of nog erger, de Cayolle nemen omdat op 't internet de Bonette gesloten staat, terwijl je in Barcellonete te horen krijgt dat hij net die dag geopend was :-(

Soit, net daarom, als 't wat later kan, doe 't dan, 't weer zal er hoogstwaarschijnlijk niet op verslechteren :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
BMW-4-Ever

Bericht door BMW-4-Ever »

Was er vorig jaar in de eerste week van juli.
Aangereden via de Umbrailpas, altijd leuk om met de LT gravel te rijden :mrgreen: en toen eerst de kant naar Bormio gereden. Toen we weer omhoog waren en langs de andere kant verder wilden was dat dus afgesloten. Toen weer via de Umbrail terug
Da's dus ook nog een mogelijke variant, half open, half dicht :clown:

Hoe dan ook, het wordt een mooie ervaring.

Enjoy.
Erik
jupke

Bericht door jupke »

GS 'er schreef:
JaN schreef:GS-er, als je vrijdagavond naar de onthaalavond gaat kan ik je hierover nog het één en "anderwijs-maken", ook met eventuele overnachtingsplaatsen..... C.U :salut:
Thx Jan, maar je zal me vrijdag niet zien op de onthaalavond.
Je mag me evt wel altijd info doormailen.
Alvast bedankt.

Grtz

Jan, als je wil mag je dat mailtje van overnachtingsadressen en/of routes of dergelijke ook doorsturen naar mij.
Na 3 jaar franse alpen en enkele jaren vogezen gaan wij deze keer ook naar die kanten.
indien iemand anders overnachtingsadressen of uitgestippelde routes (liefst met mapsource)heeft mag je die uiteraard ook doorsturen.
alvast bedankt.
broem..broem..GAAAAZ
Plaats reactie