banden met stikstof

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Fluppe
Contacteer:

banden met stikstof

Bericht door Fluppe »

Een goeie week geleden heb ik mijn voor en achterband laten vernieuwen
en heb me laten overhalen om deze op stikstof te laten zetten.
Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja welke?
Zogezegd is de molecule van stikstof groter en ontsnapt deze niet,
zodat je meer kilometers (minder slijtage dus) er mee kan rijden.
Klopt dat???
1200 GSA 2012
1150 GSA 2005
1150 RT 2004
1150 GS 1999
http://www.devidange.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Harald

Bericht door Harald »

Fluppe,
Ik heb dat verhaal ook al gehoord.
Maar of het echt werkt voor ons ,
als woon werk
verkeerstoeristen :roll:
Ik denk het niet.
Anders zouden we hier al veel meer van gehoord hebben :?: :!: :roll:

Zou dit gebruikt worden in de racerij , F1 Super bike enz. :?:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ik ben trouwens benieuwd wat ze ervoor DURVEN vragen.... dan kan ik eens overwegen om mijn gasflessen met N2 ook te gaan verkopen...

Ja, banden vullen met Argon kan ik ook nog.. ??
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

En als men ze vult met helium, wordt dan de motor niet zo'n 10 Kg lichter? :wink:
scorpio69
Contacteer:

Bericht door scorpio69 »

vorige week nog kwam er iemand bij onze garage langs, die zijn banden van z'n had laten vullen met stikstof.
Hiervoor betaalde hij 12.50€.
De moleculen van stikstof zijn inderdaad dikker dan zuurstof, zodat de band langzamer afloopt.
Maar !!! de lucht uit een bandenvulapparaat is toch ook 20% zuurstof en 80 !!! % stikstof.
Dus om hier nu zoveel voor te betalen ?
Ik kijk liever m'n banden op tijd en stond eens na, want als er een nageltje in de band zit loopt hij zowiezo leeg, stikstof of niet, en dit kan je enkel voorkomen door regelmatig te kontroleren !!!
K100RS 4V '91
Sparkling Grafite
18 Til I Die !
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

En als men ze vult met helium, wordt dan de motor niet zo'n 10 Kg lichter?
Misschien wel, maar kalmkes bollen dan, de banden mogen niet te warm worden, remember de Hindenburgh :wink:

Grtz, Koppel!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

het is niet alleen minder rap leeglopen van de band
stikstof zet ook minder uit waardoor de band dus minder vervormd.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Scarto

Bericht door Scarto »

Bij AUTO5 kan je bij plaatsen van nieuwe rubbers opteren voor vulling met stikstof tegen meerprijs. Dit zou oa de levensduur van de band verlengen omdat de banden beter op spanning blijven.:roll:

Groeten
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

GSPeP schreef:En als men ze vult met helium, wordt dan de motor niet zo'n 10 Kg lichter? :wink:
Niet zo'n goed idee... Helium is zeer fijn... wij gebruiken het om eventuele lekken in leidingen op te sporen met een zogezegde "snuffelaar"... het is dus veel fijner van samenstelling.
Scarto

Bericht door Scarto »

Zou propaan geen uitkomst bieden :?: We hebben al knallende uitlaten....
Laatst gewijzigd door Scarto op 24 mei 2005, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

R1100RS schreef:het is niet alleen minder rap leeglopen van de band
stikstof zet ook minder uit waardoor de band dus minder vervormd.
Ook juist... :wink:

Maar 12,50 EUR, ik heb de verkeerde stiel gekozen... :roll: :shock:
Graptjen hé Pol.. 8)
Fluppe
Contacteer:

Bericht door Fluppe »

ik heb een meerprijs van 5 € betaald voor beide banden, nu ja voor die
prijs zal ik wel niet geruïneerd zijn zeker, en stel dat de banden het daardoor 1OOO km langer volhouden, dan heb ik ze terugverdiend.
Dus met andere woorden nog niemand die er ervaring heeft ?
1200 GSA 2012
1150 GSA 2005
1150 RT 2004
1150 GS 1999
http://www.devidange.be" onclick="window.open(this.href);return false;
GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

JüRgen schreef:Niet zo'n goed idee... Helium is zeer fijn... wij gebruiken het om eventuele lekken in leidingen op te sporen met een zogezegde "snuffelaar"... het is dus veel fijner van samenstelling.
Inderdaad, ik moet regelmatig helium lektesten laten uitvoeren op apparaten die wij bestellen. Meestal is een hydrotest voldoende, maar voor bepaalde toepassingen vereist de norm een helium lektest.

Bovendien zou door al die ontsnappende helium de uitlaat een raar geluid beginnen maken :wink: :D :wink: :D
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Volledig terzijde...maar kom 8)

Een kleine correctie op het bericht van Koppel. De Hindenburg was gevuld met waterstof. Helium is een edelgas en onbrandbaar.
Voor de volledigheid. De Hindenbrug was 245m lang en voorzien van 4 dieselmotoren. Snelheid bedroeg een ferme 135 km/h.
Het ongeval vond plaats op 6 mei 1937 te Lakehurst. Oorspronkelijk voorzag het design het gebruik van helium maar door een Amerikaans embargo was dit niet voorhanden. Het is trouwens opmerkelijk dat deze ramp een einde betekende van het Zeppelin tijdperk. Het zusterschip (de Graf Zeppelin) legde meer dan veilige 1.6 miljoen km af.

dit moest er even bij, beroepsmisvorming :D

Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

diene avatar van u is anders gene hindenburg he :lol: :wink:

ik meen ergens gelezen te hebben dat stikstof inderdaad wat voordelen heeft, maar zeker ook nadelen voor de gewone motard. Zo zou de band heel wat meer nodig hebben om op te warmen (en dat is nodig om een goeie betrouwbare wegligging, zeker bij nat weer). Ik ben nu niet van plan elke dag eerst een schotland-type ritje te doen achter de joooozef om mijn rubber wat op te warmen :lol:
zoals Harald dus al zei, nuttig in racerij, overkill in recreatief gebruik :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
brit

Bericht door brit »

scorpio69 schreef:Maar !!! de lucht uit een bandenvulapparaat is toch ook 20% zuurstof en 80 !!! % stikstof. Dus om hier nu zoveel voor te betalen ?
juist, dus je kan je banden zelf voor 99,9999999% op stikstof zetten. na 11x je band wat lossen en heroppompen kan je dit percentage bekomen.

ik zie meer heil in volgende uitvinding: mms://a1421.v92488.c9248.g.vm.akamaistream.net/7/1421/9248/v0001/msnauto.download.akamai.com/9248/NAIAS_2005/09Michelin.wmv
GSven

Bericht door GSven »

Ik vrees dat de manier om 99,99% stikstof te bekomen beetje verkeerd wordt voorgesteld.
Als je het (gemengd) gas laat ontsnappen via het ventiel, verlaagt de druk maar het mengsel blijft hetzelfde. Als je het geduld hebt om de zuurstof door de band te laten onsnappen, dan zou het er ooit wel eens van kunnen komen dat je een hoog percentage stikstof krijgt.
Ik heb ni zoveel geduld ;)

GSven
brit

Bericht door brit »

idd, 'lucht' lossen mag niet :oops: zuurstof moet ontsnappen.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Oorspronkelijk voorzag het design het gebruik van helium maar door een Amerikaans embargo was dit niet voorhanden.
Ja maar zeg, 'k was er toch kort bij, hé :?
Weet ik veel dat die Amerikanen een embargo tegen helium hadden, wat had da helium misdaan :( .
Daarbij, ze hebben ginder ooit is, als ik me ni vergis, een embargo ingesteld tegen alcoholische dranken :wink: , da heeft ook véél verschil gemaakt :roll: :? :roll: . Strange people sometimes :P .

Fin soite, we gaan nogal off topic, vind ik :?

Terug naar de banden, in de mijn zit LUCHT, en da marcheert ook 8)

Grtz, Koppel!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
archi

Bericht door archi »

Hallo,

voordelen van zuivere stikstof (97-98 %):

-houdt veel langer spanning. De hoeveeleheid zuurstof in de gewone vulling bedraagt ongeveer 20% en door het feit dat de molecule veel kleiner is dan de stikstofmolecule migreert deze langzaam door de rubberlaag. Voordeel van correcte bandenspanning alom gekend.
-geen verontreinigingen zoals water en olie in de samengeperste lucht. Doordoor langer meegaan van banden en velgen. Interessant voor caravans en banden die weinig km bollen.
-stikstof warmt minder snel/goed op. Voordeel voor overladen vrachtwagens of caravans die daardoor minder snel een klapband krijgen.

Mijn ervaring op een paar jaar winterworkshops: ongeveer de helft van de motorbanden staan op te lage spanning. 1 op 10 op een veel te lage/ minder dan 2 bar. Reken dat je op minder dan 6 maand 1 bar verliest.

Uit het voorgaande kan je ook opmaken dat er voor motorbanden volgens mijn weinig of geen voordelen zijn aan het vullen met stikstof. Je kan je zelfs afvragen of het minder snel opwarmen van de band geen nadeel is voor motorbanden. Je kan er immers toch van uit gaan de fabrikant geen rekening houdt met vulling met stikstof en dat de band dan misschien nooit goed op temperatuur komt.

In ieder geval gebruiken wij op de firma al een paar jaar stikstof voor de vrachtwagens.
Ook in formule 1 zouden alle teams op stikstof rijden.
Ook vliegtuigen rijden met stikstof in de banden.

Eric
Plaats reactie