Pekel
Moderator: GVN
Pekel
Rijden tijdens de winter kan ik niet laten. Maar wat met het zout dat bij bakken op onze wegen wordt gestrooid? Voor velen is dat een reden om niet te rijden. Ik spoel mijn RT achteraf heel grondig in alle hoeken en gaten met een dunne straal water. Is dat voldoende? Of toch maar beter niet rijden?
Laat eens jullie bevindingen weten.
Groeten
Dirk
Laat eens jullie bevindingen weten.
Groeten
Dirk
-
J-P
- Contacteer:
Re: Pekel
ik rij ook gewoon door hoor, koud water afspoelen na de rit is prima. heb je daar de tijd niet voor is het best de motor met Tectyl, of wd40 in te spuiten zodat de pekel er niet in kan vreten.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
John
- Contacteer:
Een beetje overbodig, deze vraag, maar goed. Jo is zo een doorrijder die héél goed weet hoe je fiets te prepareren zonder enige schade achteraf. Dus het sleutelwoord...ZOEKEN! (Tectyl) 
Gemakkelijker te verwijderen, wat houdt dat in?
Kunnen de motoren van de huidige generatie nog steeds niet tegen het zout, je zou
toch denken dat de coatings van tegenwoordig daar tegen zouden kunnen! Niet dus?
En ja, dat afspoelen gaat enkel als het niet (meer) vriest, ik ze me nog niet met
water spelen op mijn oprit zolang het te koud is, zal de volgende ochtend spectakel zijn
Dit vind ik wel een leuke test: http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm
Kunnen de motoren van de huidige generatie nog steeds niet tegen het zout, je zou
toch denken dat de coatings van tegenwoordig daar tegen zouden kunnen! Niet dus?
En ja, dat afspoelen gaat enkel als het niet (meer) vriest, ik ze me nog niet met
water spelen op mijn oprit zolang het te koud is, zal de volgende ochtend spectakel zijn
Dit vind ik wel een leuke test: http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
®win
- Contacteer:
De tectyl moet je met wasbenzine of petroleum verwijderen. Dat is een rotklus. De S100 totaalbeschermer kun je met een goede reiniger verwijderen, zij het dat je ook wel het nodige moet borstelen.
Gevaar van het inspuiten met een beschermer is, dat je niet in alle hoeken komt en dat daar alsnog pekelschade kan ontstaan. Je zult dus zorgvuldig en minutieus moeten inspuiten (pas op voor remmen en banden).
Rijd je zonder bescherming, dan spoel je het best minimaal om de dag de motor af (liefst na elke rit) om de pekel geen kans te geven. Gebruik koud water en wacht eerst tot de motor is afgekoeld. Elke vorm van warmte zorgt voor een snellere corroderende inwerking van de pekel.
Gevaar van het inspuiten met een beschermer is, dat je niet in alle hoeken komt en dat daar alsnog pekelschade kan ontstaan. Je zult dus zorgvuldig en minutieus moeten inspuiten (pas op voor remmen en banden).
Rijd je zonder bescherming, dan spoel je het best minimaal om de dag de motor af (liefst na elke rit) om de pekel geen kans te geven. Gebruik koud water en wacht eerst tot de motor is afgekoeld. Elke vorm van warmte zorgt voor een snellere corroderende inwerking van de pekel.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
hallo,
ik heb twee bedenkingen.
1. De test geeft duidelijk de verschillende beschermende factor weer maar, welke invloed heeft de temperatuur op het product? De uitlaten worden trouwens gloeiend heet dus zal dat wel nefast zijn voor het toegepaste product.
2. Na elke pekelrit spoel ik direkt de motorblok en uitlaten af met koud water. Ik wacht echter nooit tot de boel koud is. Waarom wachten tot de motor koud heeft? Warmte geeft het zout extra kracht, dus wachten tot de motor koud heeft geeft het zout 30min meer tijd!
groeten, bart
ik heb twee bedenkingen.
1. De test geeft duidelijk de verschillende beschermende factor weer maar, welke invloed heeft de temperatuur op het product? De uitlaten worden trouwens gloeiend heet dus zal dat wel nefast zijn voor het toegepaste product.
2. Na elke pekelrit spoel ik direkt de motorblok en uitlaten af met koud water. Ik wacht echter nooit tot de boel koud is. Waarom wachten tot de motor koud heeft? Warmte geeft het zout extra kracht, dus wachten tot de motor koud heeft geeft het zout 30min meer tijd!
groeten, bart
greetzzz, bart
-
®win
- Contacteer:
Maar warmte + zout = droog = relatief onschadelijk. Doe je daar water bij, dan gaat de zoutoplossing direct in alle hevigheid inwerken...dikken schreef:Warmte geeft het zout extra kracht, dus wachten tot de motor koud heeft geeft het zout 30min meer tijd!
Groet,
Erwin
Erwin
-
Jochen1200
Ik spoel die eerst af met de Gardena spuitslang (regenwater is vettig)
Daarna wassen met zeep (Mer) is een super autopolish welke ik al jaren gebruik.
Daarna brommer afspoelen met regenwater en klein dopje klare petorleum.
Op deze wijze moet ik mijn brommer nooit simoniseren, deze staat altijd mooi glad en vuil heeft er geen vat op.
Ik rij de winter door, enkel voor plezier dus maw weekends, natuurlijk een moeilijker verhaal als je je brommer voor woon werk gebruikt om deze iedere dag zo te behandelen !
Grtz
Daarna wassen met zeep (Mer) is een super autopolish welke ik al jaren gebruik.
Daarna brommer afspoelen met regenwater en klein dopje klare petorleum.
Op deze wijze moet ik mijn brommer nooit simoniseren, deze staat altijd mooi glad en vuil heeft er geen vat op.
Ik rij de winter door, enkel voor plezier dus maw weekends, natuurlijk een moeilijker verhaal als je je brommer voor woon werk gebruikt om deze iedere dag zo te behandelen !
Grtz
-
tweecilinderke
Inderdaad ook naar mijn mening het beste produkt op de markt!Daarna wassen met zeep (Mer) is een super autopolish welke ik al jaren gebruik.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Ik heb in feite nog niet veel tegengekomen dat de uitlaatbochten zoutaanslag vertonen. Wat er wel kan gebeuren met de S100 is verkleuring ... in ieder geval zit ik er dan na de winter met wondersteen op
Ik heb ook altijd gelezen dat je de motor onmiddellijk best na de rit met koud of lichtjes lauw water afspuit ... als er dan geen S100 ophangt tenminste ;o))
Ik heb ook altijd gelezen dat je de motor onmiddellijk best na de rit met koud of lichtjes lauw water afspuit ... als er dan geen S100 ophangt tenminste ;o))
dikken schreef:hallo,
ik heb twee bedenkingen.
groeten, bart
Het ideaal zou dus een pima beschermend middel zijn dat nogal makkelijk te verwijderen valt.
Tectyl kan ik zo te zien dan al wel vergeten. Zou je die spuitvaseline of S100 met een of andere
cleaner voor de motor opgelost krijgen?
Tectyl kan ik zo te zien dan al wel vergeten. Zou je die spuitvaseline of S100 met een of andere
-
moh_fan
- Contacteer:
ACF50 does the job for me!Gaby schreef:Het ideaal zou dus een pima beschermend middel zijn dat nogal makkelijk te verwijderen valt. ...
Inspuiten en een aantal uren laten 'drogen'.
Het spul verdwijnt vanzelf weer na een aantal wasbeurten.
Met de huidige winters is één à twee keer herhalen voldoende om de winter door te komen.
Als ik de test in de link er nog eens op na lees, dan kan dan kloppen, de ACF50 houdt het
redelijk goed uit voor een aantal weken. Hoe intensief spuit je dat spul eigenlijk?
Vorkbenen, front en zijkanten van de motor voor zover het metaal betreft en uitlaat neem
ik aan. Wielen ook? Een verlengd spatbord vooraan zou misschien ook helpen (Wunderlich?)
Verdwijnt het product ook als je enel met water wast? Zo te horen heb je in ieder geval geen
heel weekend werk aan om het na de winter weg te krijgen, een pluspunt dus
redelijk goed uit voor een aantal weken. Hoe intensief spuit je dat spul eigenlijk?
Vorkbenen, front en zijkanten van de motor voor zover het metaal betreft en uitlaat neem
ik aan. Wielen ook? Een verlengd spatbord vooraan zou misschien ook helpen (Wunderlich?)
Verdwijnt het product ook als je enel met water wast? Zo te horen heb je in ieder geval geen
heel weekend werk aan om het na de winter weg te krijgen, een pluspunt dus
-
moh_fan
- Contacteer:
Roestgevoelige punten (bouten) spuit je gewoon in met ACF50.
Uit de spuitbus is het spul dik-vloeibaar, na verloop van tijd gaat het wat stroperiger worden.
Grotere of liever-niet-op-te-spuiten oppervlakken, zoals bijv. vorkbenen of remklauwen, de ACF50 op een doekje spuiten en opdeppen.
Met een wasbeurt zie je het water gewoon van de behandelde oppervlakken aflopen / parelen.
Na een aantal wasbeurten zie je dat dat effect wat minder wordt, het vettige gaat er af zal ik maar zeggen...
Met mijn poets-mentaliteit is dit een ideaal goedje... kost weinig tijd bij het opbrengen en vergt geen tijd voor te verwijderen.
Uit de spuitbus is het spul dik-vloeibaar, na verloop van tijd gaat het wat stroperiger worden.
Grotere of liever-niet-op-te-spuiten oppervlakken, zoals bijv. vorkbenen of remklauwen, de ACF50 op een doekje spuiten en opdeppen.
Met een wasbeurt zie je het water gewoon van de behandelde oppervlakken aflopen / parelen.
Na een aantal wasbeurten zie je dat dat effect wat minder wordt, het vettige gaat er af zal ik maar zeggen...
Met mijn poets-mentaliteit is dit een ideaal goedje... kost weinig tijd bij het opbrengen en vergt geen tijd voor te verwijderen.
De S100 blijft er gewoon gans de winter op zitten en daarna wordt die eenvoudig verwijderd met de S100 GEL verwijderaarGaby schreef:Het ideaal zou dus een pima beschermend middel zijn dat nogal makkelijk te verwijderen valt.
mvg
Stef
Dit zal een beetje maf klinken (over the top
) :
Allereerst : wat ik maar enigszins kan behandelen met een goede autowax krijgt daar een preventieve behandeling mee : alu wielen, carosserie, cardanbehuizing, bereikbare delen van het chassis, ... De chroomdelen krijgen een behandeling met specifieke produkten. Niet alleen beschermt het, maar het laat je moto ook nog eens blinken, want het laat geen vettige sporen na. Dat geeft dus het hele jaar door een mooi resultaat.
Dan ACF50 : de voorkant van de motor krijgt een behandeling, al die bouten vooraan (incl bouten zwart alternatorriem-deksel), dat vrààgt om problemen. Verder controleer ik de moto op andere roestgevoelige plekken, daar gaat ook ACF50 op. Fantastisch goedje.
Om corrosie te voorkomen ònder het zwart alternatorriem-deksel wordt de spons eronder flink gedrenkt in WD40, zodat water er niet door wordt opgeslorpt. Je kunt die spons ook verwijderen, dan kan er ook geen zout water in. Sowieso verwijder ik dat deksel af en toe, om opgestapeld vuil te verwijderen (meestal los zand onderin).
Ten slotte het belangrijkste : na een rit goed afspoelen met KOUD water op KOUDE motor.
't Is met alles eigenlijk hetzelfde : als je 't regelmatig bijhoudt blijft het goed.
Wel lastig, maar het resultaat is ernaar.
De inruilprijs ook.
Allereerst : wat ik maar enigszins kan behandelen met een goede autowax krijgt daar een preventieve behandeling mee : alu wielen, carosserie, cardanbehuizing, bereikbare delen van het chassis, ... De chroomdelen krijgen een behandeling met specifieke produkten. Niet alleen beschermt het, maar het laat je moto ook nog eens blinken, want het laat geen vettige sporen na. Dat geeft dus het hele jaar door een mooi resultaat.
Dan ACF50 : de voorkant van de motor krijgt een behandeling, al die bouten vooraan (incl bouten zwart alternatorriem-deksel), dat vrààgt om problemen. Verder controleer ik de moto op andere roestgevoelige plekken, daar gaat ook ACF50 op. Fantastisch goedje.
Om corrosie te voorkomen ònder het zwart alternatorriem-deksel wordt de spons eronder flink gedrenkt in WD40, zodat water er niet door wordt opgeslorpt. Je kunt die spons ook verwijderen, dan kan er ook geen zout water in. Sowieso verwijder ik dat deksel af en toe, om opgestapeld vuil te verwijderen (meestal los zand onderin).
Ten slotte het belangrijkste : na een rit goed afspoelen met KOUD water op KOUDE motor.
't Is met alles eigenlijk hetzelfde : als je 't regelmatig bijhoudt blijft het goed.
Wel lastig, maar het resultaat is ernaar.
De inruilprijs ook.
Laatst gewijzigd door Toedel op 08 feb 2009, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
-
Jo De Paepe
http://www.pictureparking.com/show_gallery.php?gid=3369
kuisen doe ik maar 2keer per jaar , ne keer voor de winter en ne keer na de winter
't dient om mee te rijden en niet om op te wrijven , daar zijn andere dingen voor 
kuisen doe ik maar 2keer per jaar , ne keer voor de winter en ne keer na de winter
-
TonTon
tja ieder zijn ding hé , ik heb in de 33 jaar dat ik motor rijd al altijd heel mooie overname prijzen gekregen op mijn in te leveren motoren , juist omdat ze altijd in een ongelooflijke mooie nieuwstaat stonden...Jo De Paepe schreef:kuisen doe ik maar 2keer per jaar , ne keer voor de winter en ne keer na de winter't dient om mee te rijden en niet om op te wrijven , daar zijn andere dingen voor
voor mij is het een deel van m'n hobby , ga ik in het weekend rijden dan wordt er de maandag gepoetst (ik werk wel in ploeg dus tijd genoeg,ofwel in de voormiddag ofwel in de namiddag).
ik kruip dan in mijn garage (2 oude tapijten van vroeger in huis op de vloer,dus kan al eens op de rug gaan liggen voor de moeilijke plaatsen) , beetje muziek en een taske koffie of een aperitiefke en dan is poetsen zeker geen straf voor mij , integendeel
hij kan ook nooit heel erg vuil worden op die manier , dus moet ik ook niet zo heel lang kuisen eraan.
zo heb ik ooit een R100RT ingeleverd,ik kreeg er evenveel voor als ik betaald (toen 240.000 Bfr) had en toch 1,5 jaar mee gereden, de vrijdag de motor bij de dealer afgeleverd (normaal moest ie de donderdag binnen maar ik wou niet omdat het regende
-
tweecilinderke
Arnold , ik ga voledig mee met u
ben ook z'on kuis(freak) 
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
clublid
clublid
-
Chris Wils
Als er mensen zijn die moto,s kuisen als een soort hobby zien, laat eens iets weten dan, ik heb hier nog een R1100RS in de garage staan die wel eens een goede poetsbeurt kan gebruiken, ik kan u verzekeren, ge gaat eer hebben van uw werk, ik denk dat ik hem de laatste vijf jaar een of twee keer gekuist heb, voor de rest, het enige water dat,m gezien heeft is regenwater.
Ik wacht vol ongeduld op een vrijwilliger( voor het tasje koffie of een drankje wil ik wel zorgen).
Salu.
Chris.
Ik wacht vol ongeduld op een vrijwilliger( voor het tasje koffie of een drankje wil ik wel zorgen).
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
-
tweecilinderke
Awel ik ga u een plezierke doen! Ge moogd hem brengen .Als er mensen zijn die moto,s kuisen als een soort hobby zien, laat eens iets weten dan, ik heb hier nog een R1100RS in de garage staan die wel eens een goede poetsbeurt kan gebruiken, ik kan u verzekeren, ge gaat eer hebben van uw werk, ik denk dat ik hem de laatste vijf jaar een of twee keer gekuist heb, voor de rest, het enige water dat,m gezien heeft is regenwater.
Salu.
Chris.
En daarna laat ik u nooit meer binnen
Zal nog een foto plaatsen van het resultaat nadien en als ge braaf zijt moogd ge er nog ne keer opzitten met uw wit kostuum aan !
clublid
clublid
-
Dirk Pauwels
Mijne GS1200 had ondanks dattem nooit zout (in combinatie met water) gezien heeft (wel heel veel regen en een beetje modder) toch een flink geoxideerd alternator deksel. Schuldige was die stomme mousse die onder het plastiek deksel zat....Ondanks dat BMW vh probleem op de hoogte was heeft mijnen dealer (verkoopt nu blijkbaar vespa's, verklaard veel...) die gewoon laten zitten. En aangezien ik de 1200 nooit zelf een onderhouds beurt gegeven heb (te weinig tijd) was mij dat nooit opgevallen. Niet schoon, zo'n oxidatie... de pellen verf hingen eraf...Het leek wel een Suzuki van 20 jaar geleden die een tijdje in zout water gestaan had....Dus smijt die stomme mousse er direct uit, is voor niets nodig. Ik kreeg trouwens geen nieuw deksel, moto was dan ook al bijna 4 jaar oud toen. Zelf opgelost op een redelijk esthetische manier.
Ik reed tijdens de winter meestal met een oud motoke, bv een XT660tenere, gekocht voor 900 euro geloof ik, rijdt lekker, redelijk wat bescherming, superbetrouwbaar, makkelijker op te rapen dan een BMW en na de winter zo goed als geen schade (enkel roeste moeren en bouten). Ketting goed smeren, da's was al dat ik eraan deed.
ah ja ik heb een hekel aan moto's kuisen...mijne 1200 werd ongeveer 2 a 3 keer per jaar gekuist, ne keer voor de passenparade, ne keer na de passenparade en na de herfstrit...Toch zag hij er na 52000km en bijna 4 jaar nog heel goed uit, afgezien van die oxidatie aan het deksel helemaal geen schade of zo. Maar zoals gezegd werd er dan ook niet mee in het zout gereden.
Ik reed tijdens de winter meestal met een oud motoke, bv een XT660tenere, gekocht voor 900 euro geloof ik, rijdt lekker, redelijk wat bescherming, superbetrouwbaar, makkelijker op te rapen dan een BMW en na de winter zo goed als geen schade (enkel roeste moeren en bouten). Ketting goed smeren, da's was al dat ik eraan deed.
ah ja ik heb een hekel aan moto's kuisen...mijne 1200 werd ongeveer 2 a 3 keer per jaar gekuist, ne keer voor de passenparade, ne keer na de passenparade en na de herfstrit...Toch zag hij er na 52000km en bijna 4 jaar nog heel goed uit, afgezien van die oxidatie aan het deksel helemaal geen schade of zo. Maar zoals gezegd werd er dan ook niet mee in het zout gereden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Jo De Paepe
tja ieder zijn ding hé , ik heb in de 33 jaar dat ik motor rijd al altijd heel mooie overname prijzen gekregen op mijn in te leveren motoren , juist omdat ze altijd in een ongelooflijke mooie nieuwstaat stonden... de mijne gaan ook buiten in nieuwstaat aan een mooie prijs
voor mij is het een deel van m'n hobby , ga ik in het weekend rijden ik rijd 7dagen op 7 6voor mijn werk en 1dag voor mijn plezier, zomer en wnter
dan wordt er de maandag gepoetst (ik werk wel in ploeg dus tijd genoeg,ofwel in de voormiddag ofwel in de namiddag). Ik heb gewoon geen tijd , voor mij is mechanisch onderhoud belangrijker en daar ben ik dan ook maniak in