bandenspanning op een funduro

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ozerbes

bandenspanning op een funduro

Bericht door ozerbes »

Een vraagje, op mijn funduro hangt een originele bmw sticker ivm bandenspanning: op gewone weg, solo, vooraan 1.8 achteraan 1.9 en met duo: achteraan 2.5 Een bandenboer uit de streek zegt dat dit volkomen verkeerd is : moet zijn: solo op de gewone baan: vooraan 2.3 en achter 2.6, met duo achteraan voor lange ritten mag je gaan tot 2.8. Die verschillen zijn toch wel zeer groot :?: Is er iemand die daarover iets meer duiding kan geven . Dank bij voorbaat. bart
Iron Gonzo

Re: bandenspanning op een funduro

Bericht door Iron Gonzo »

de bandendruk verschilt van merk tot merk en type.
de bandenboer heeft van alles wat hij normaal verkoopt tabellen met de juiste druk voor de band.
op de site's van de banden vind je normaal ook de info terug.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

De bandenboer weet in dit geval duidelijk totaal niet waar hij het over heeft.

Een Funduro is een typisch voorbeeld van een motorfiets met een gemiddeld lage bandenspanning.
Solo :

vooraan 1,86bar (je mag dus 1,9 nemen), en achteraan 1,96 (mag je dus 2bar voor nemen).

Volle belasting : vooraan hetzelfde, achteraan 2,45 (mag dus 2,5 zijn).
Nil volentibus arduum
ozerbes

Bericht door ozerbes »

Bedankt, dat lijkt mij inderdaad ook logisch, gezien de originele BMW info op de moto, Ik vond de verschillen ietwat te groot. Wat is trouwens het gevaar bij veel te hoge spanning? uitschuivers? vooral bij nat, of gaat het veeleer over teveel sleet?
Groeten
Bart
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Bij een (veel) te hoge bandenspanning gaat de band niet meer voldoende vervormen en komt hij nooit op bedrijfstemperatuur, met bijhorende verminderde grip als gevolg.
Iets waar je met temperaturen van 25°+ niet teveel last van gaat hebben, maar onder de 15° of bij regenweer zou het minder aangename effecten kunnen hebben.

Er bestaan zoveel misverstanden over bandenspanningen. Als je doorrijder bent, kan je in de winter (of wanneer de temperatuur constant onder 5° zit gedurende een paar dagen) de bandenspanning met 3 tot 4 tienden bar verlagen om de banden te helpen opwarmen, maar voor de rest volg je best de waardes opgegeven door de fabrikant van de motorfiets.
Nil volentibus arduum
ozerbes

Bericht door ozerbes »

Bedankt voor de uitleg. :-)
groeten
bart
benn

Bericht door benn »

ik blijf het verwarrend vinden :

- in de handleiding van mijn Funduro vind ik ook 1,8/1,9 bar en 1,8/2,5 bar (volle belasting)
- maar bij het laatste onderhoud bij een officiele BMW dealer, stond op mijn factuur dat ik de bandenspanning beter moest controleren en dat het 2,3/2,6 moest zijn ?

Bij volgend onderhoud toch eens vragen, intussen rij ik met 1,9 bar en vind dit vlot rijden.
ybr125 => F650 funduro => F650 scarver => R1150R
ozerbes

Bericht door ozerbes »

Ik rij (funduro)ook met 2.0 achteraan en 1.9 vooraan. heb nog geen problemen ondervonden.
Ik laat onderhoud doen bij een niet Beemer dealer, en hij heeft mij die getallen gegeven. Misschien moeten we dat toch nog eens vragen bij een officiele dealer.
groeten
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

In de gebruikshandleiding staat 1,9 -2, in de Clymer manual idem. Met 2,6 in den achterband rijdt ge niet meer door uw bochten maar stuitert ge erdoor :wink: ...
Nil volentibus arduum
Plaats reactie