plots vermogensverlies op de motor en uitvallen toerenteller

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
BMWfan

plots vermogensverlies op de motor en uitvallen toerenteller

Bericht door BMWfan »

Wie heeft een idee over de oorzaak van volgend probleem?

Ik probeer het hieronder zo goed en zo kwaad mogelijk onder woorden te brengen.

Beemer (K 1100 LT) heeft tot 2 week-ends geleden stil gestaan van november maar wel aan druppellader. 2 week-ends geleden wat mee gaan rijden (+/- 50km) en buiten moeilijke start niks abnormaals gemerkt. Benzinetank terug volgedaan en een week stilgestaan tot vorig weekend.

Vorig Weekend even willen uitzetten. Na tijdens de eerste km's enkele malen voor enkele seconden plots een vermogensverlies te hebben dat dan weer overging, deed het probleem zich plots opnieuw voor na een km of 8 en bleef duren. De toerenteller valt op nul en de motor heeft zo goed als geen vermogen meer maar blijft wel draaien. Ik heb me aan de kant gezet. De motor bleef draaien maar op halve kracht. Hij reageerde op gas geven doch maar voor de helft(?). Stil gelegd, terug gestart, hetzelfde. Dan maar rechtsomkeer gemaakt en onder 4 pinkers tegen 40-50 km/h naar huis. Op een km van huis kreeg hij dan plots weer opnieuw zijn volle vermogen en de toerenteller tekende weer normaal. Helaas had ik geen tijd meer om nog wat verder te rijden.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Hobgoblin

Re: plots vermogensverlies op de motor en uitvallen toerenteller

Bericht door Hobgoblin »

jaren geleden heb ik ook eens zoiets voorgehad (niet met een K). motor draaide maar op halve kracht of zelfs nog minder.
reden was dat niet alle cilinders hun werk deden. dus het zou kunnen dat jouw K slechts op 1 of 2 cilinders draait. reden bij mij was de ontsteking (oa bougies).
veel succes ermee.
Laatst gewijzigd door Hobgoblin op 05 feb 2009, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Bougiekes nakijken/vervangen.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
ludo V E

Bericht door ludo V E »

het kan ook zijn dat er iets in uw benzinetank zit en dit de toevoer van benzine verminderd , ergens slechte benzine getankt of de laatste liters van de pomp waardoor er iets meegekomen is wat er niet bijhoord . ik zou de tank ledigen en ze eens controleren daar het probleem mischien te groot is om tot bij de filter te komen en daarna de filter ook te vervangen nu de tank toch leeg is . het voorgaande geschreven zou ik ook controleren .
mvg ludo v e
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
PHILIP

Bericht door PHILIP »

Dit is het falen van één van de twee hallevers vooraan op het blok. Deze hallgever wordt ook gebruikt voor de toerental-indicatie. De ander hallgever blijft werken, die helft (2 cilinders) blijven ok.
Dit is een "veel" voorkomend euvel bij de k11-reeks, hoewel ikzelf het nooit voorgehad heb.
Even zoeken (op hallgever, k1100, toerenteller) in dit forum of op google levert alle benodigde info op.
succes,
philip
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

p'sies, dat idee had ik ook, Hall Sensor.
Klepje eraf, even verwarmen met fohn en dan kijken of de storing opnieuw optreed.

Verder als de sstoring er is, de hall sensor afkoelen met vries spray.
Maar indeed fff googlen in dit forum en vele hits.
Erik

Bericht door Erik »

Een defecte Hallgever komt maar zeer zelden voor.

Als de bougies zijn goedbevonden en de stekkerverbindingen onder de tank en het contactslot met contactspray zijn behandeld, is het statistisch gezien waarschijnlijker dat er water onderin de benzinetank zit , of dat de temperatuursensor verontreinigd is.

Het eerste is op te lossen door een systeemreiniger zoals Forté of Desolite B of andere door een volle tank benzine te mengen
Het tweede euvel kan opgelost worden door de temperatuursensor te kuisen. Is vanaf rechts te benaderen nadat de onderste helft van het luchtfilterhuis is verwijderd.

Pas als dat niet helpt zou ik gaan zoeken bij de Hallgever, of bij de injectoren
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
PHILIP

Bericht door PHILIP »

Volgens mij wijst het uitvallen van de toerenteller toch op een defecte hallgever, bij eventueel benzinetekort gaat de toerenteller blijven aanduiden zolang de motor uitbolt op motorrem. Een defecte TPS geeft dan weer schokjes, evenwel zonder storingen op de toerenteller.
philip
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Volgens mij wijst het uitvallen van de toerenteller toch op een defecte hallgever, bij eventueel benzinetekort gaat de toerenteller blijven aanduiden zolang de motor uitbolt op motorrem. Een defecte TPS geeft dan weer schokjes, evenwel zonder storingen op de toerenteller.
philip
ook mijn gedacht!
Mocht er water in de tank zitten dan zal hij stationair ook niet vlot lopen zunne.
En als de toerenteller uitvalt is het een electrisch probleem
Dus volgens mij ook de hallgever.
Toch eerst ne keer de bougiekabels en bougies bekijken op eventuele beschadigingen,heb dat eens voorgehad met nen gs die ook vermogenverlies had af en toe.
De isolatie van de bougiekabel was geschonden en de vonk liep weg langs de massa zo draaide de motor op ene poot gelijk dat ze zeggen.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
den_Ket

Bericht door den_Ket »

ik heb da vroeger ook eens gehad op ne honda (v-blok).
ik reed plots op half vermogen & mijne toerenteller viel uit.
na wat zoeken had ik het gevonden en het was mijne spanningsregellaar die nie meer ging.
FreekC

Bericht door FreekC »

Ook de hallgevers van de k-serie komen voor revisie in aanmerking.
Kijk voor een verhaaltje over hallgevers even hier.

Freek
Niet l.... gas geven
R1150 GS 49000 km
BMWfan

Probleem opgelost! Dank voor de info!

Bericht door BMWfan »

Ja, ik weet het ik zou me moeten schamen! Maar het heeft helaas tot nu geduurd eer ik het probleem kon aanpakken.

En dit eindpostje is vooral voor de newbies (zoals ik) die dit probleem ook een keertje kunnen meemaken.

Ben dus nieuwe gloeikaarsen gaan kopen en toen ik ze wilde vervangen merkte ik dat gloeikaars nummer 2 (van voren te beginnen) gewoon los in zijn schroefdraad zat.

Ik heb ze dan toch allemaal maar vervangen en het probleem is opgelost!

Dank allen die gepost hebben voor hun nuttige sugesties
Erik

Re: Probleem opgelost! Dank voor de info!

Bericht door Erik »

BMWfan schreef:.. toen ik ze wilde vervangen merkte ik dat gloeikaars nummer 2 (van voren te beginnen) gewoon los in zijn schroefdraad zat.
Ik heb ze dan toch allemaal maar vervangen en het probleem is opgelost!
zoals zo vaak ligt de oorzaak van een probleem meer voor de hand dan menig expert denkt
doordat er geen rekening mee wordt gehouden dat zoiets simpels over het hoofd wordt gezien
gefeliciteerd en zeer bedankt voor de feedback
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Plaats reactie