Boite R850RT of R1100RT
Moderator: GVN
-
johan reynders
Boite R850RT of R1100RT
Ik heb hier al wel eens gelezen van problemen met de boite van deze moto's van bouwjaar 96 tot 98 dacht ik?
Maar een moto die nog ouder is van 95 hebben die ook last van dit probleem, of zijn het echt alleen de modellen van 96 tot 98?
Maar een moto die nog ouder is van 95 hebben die ook last van dit probleem, of zijn het echt alleen de modellen van 96 tot 98?
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Re: Boite R850RT of R1100RT
modellen '98 zijn al gemodificeerd en dus "ok" -ik dacht zelfs model 97 ook maar ben niet zeker voor 100%
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
Iron Gonzo
de problemen zijn van 93 tot 96, nadien zijn er modificaties en andre type versnellingsbakken gebruikt 
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
wat waren die problemen ??IRON GONZO schreef:de problemen zijn van 93 tot 96,
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage
)
Het uit veel gebruikte versnelling vallen en dat voor korte duur.
Dit impliceert een korte onderbreking van de energie stoom ri achterwiel.
Als je even googled op het forum dan vind je van alles over dit probleem.
De oplossing is te vinden in andere lagers, diep liggende kogellagers en tandwielen met nokken met een kleinere tolerantie.
Dus beter gemaakte tandwielen.
oorzaak van de problemen is ruimte in de lagers te samen met afgeronde nokken op de tandwielen, waardoor na inschakelen van bijv. de derde versnelling deze een halve slag los schiet en daarna wel weer pakt.
Destructief voor de bak als je dit lang volhoudt.
Zie ook http://www.stolpje.nl/~cees/bmw/gearbox.pdf
voor nadere info
Dit impliceert een korte onderbreking van de energie stoom ri achterwiel.
Als je even googled op het forum dan vind je van alles over dit probleem.
De oplossing is te vinden in andere lagers, diep liggende kogellagers en tandwielen met nokken met een kleinere tolerantie.
Dus beter gemaakte tandwielen.
oorzaak van de problemen is ruimte in de lagers te samen met afgeronde nokken op de tandwielen, waardoor na inschakelen van bijv. de derde versnelling deze een halve slag los schiet en daarna wel weer pakt.
Destructief voor de bak als je dit lang volhoudt.
Zie ook http://www.stolpje.nl/~cees/bmw/gearbox.pdf
voor nadere info
-
nonkel moto
heb ook al 2a3 x voorgehad dat ik tussen 2en3 versnelling zat(in het begin)
bij pan europ(1100) geen probleem, koppeling in en hoger schakelen zelfs in hogere toeren
bij r1100rt(2000) is het alsof je tanden afgeslagen worden en ik krijg hem niet hoger of lager
het enige dat helpt is koppeling in,naar de kant en dan naar nul en terug vertrekken
was wel bangelijk
bij pan europ(1100) geen probleem, koppeling in en hoger schakelen zelfs in hogere toeren
bij r1100rt(2000) is het alsof je tanden afgeslagen worden en ik krijg hem niet hoger of lager
het enige dat helpt is koppeling in,naar de kant en dan naar nul en terug vertrekken
was wel bangelijk
joehoe
-
Iron Gonzo
hoi Johan
heb je nu een RT gekocht?
anders heb ik hier nog een mooie RS van 97, dus met zeer goede versnellingsbak in aanbieding

heb je nu een RT gekocht?
anders heb ik hier nog een mooie RS van 97, dus met zeer goede versnellingsbak in aanbieding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
en mag me op mijn r1100rs '93 met 51000km daar nu nog aan verwachten ?
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage
)
Ja probleem treed op tussen de 60 en 100 duizend km.
-
johan reynders
Maar als BMW zich bewusd is van dit probleem, hebben ze dan nooit deze motoren terug binnen geroepen om aan te passen, hoor je bij auto's toch regelmatig?
Och BMW en garantie, dat gaat niet samen. Ik heb er nu versie 4 van de versnellingsbakken inzitten en weer is het probleem daar.
Kortom ze roepen gewoon eens komt het risico voor de eigenaar. In mijn beleving moet de levensduur van de bak (boite) de levensduur van de motor overstijgen. Dus heeft het product niet de eigenschappen die je redelijkerwijs mag verwachten.
En niet alle bakken hebben het probleem. Wel veel ik denk zo rond de 80 % en als je rustig rijdt merk je het niet geef maar eens vol vermogen in zijn 3.
Dus in zijn 3 zetten en open dat gas.
Kortom ze roepen gewoon eens komt het risico voor de eigenaar. In mijn beleving moet de levensduur van de bak (boite) de levensduur van de motor overstijgen. Dus heeft het product niet de eigenschappen die je redelijkerwijs mag verwachten.
En niet alle bakken hebben het probleem. Wel veel ik denk zo rond de 80 % en als je rustig rijdt merk je het niet geef maar eens vol vermogen in zijn 3.
Dus in zijn 3 zetten en open dat gas.