Zijn koffers windvangers ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Andrenaline

Zijn koffers windvangers ?

Bericht door Andrenaline »

Ik rij nog niet zo lang met mijn R 850 RT en dan is dit meestal op rustige baantjes.

Ik heb me voorgenomen om, als ik voor mijn werk een vergadering heb in Brussel -ik woon in de buurt van Gent - met de moto te rijden.

Normaal gezien heb ik een topkoffer en 2 zijkoffers.
Mij komt het voor dat, bij veel wind, ik minder stabiel rij.

Komt dit vooral door die zijkoffers of is het de topkoffer die het meeste (zij)wind opvangt ?

2de vraagje : hoe kan men best een truck voorbijsteken om zo weinig mogelijk hinder te hebben van de luchtverplaatsing ? Spelen de koffers hier ook een rol ?

Mijn snelheid : ong. 125/u op de teller.
Hans

Re: Zijn koffers windvangers ?

Bericht door Hans »

Andrenaline schreef:Ik rij nog niet zo lang met mijn R 850 RT en dan is dit meestal op rustige baantjes.

Ik heb me voorgenomen om, als ik voor mijn werk een vergadering heb in Brussel -ik woon in de buurt van Gent - met de moto te rijden.

Normaal gezien heb ik een topkoffer en 2 zijkoffers.
Mij komt het voor dat, bij veel wind, ik minder stabiel rij.

Komt dit vooral door die zijkoffers of is het de topkoffer die het meeste (zij)wind opvangt ?
Haal die topkoffer er maar af, 't zal een veel stabieler gevoel geven.
Adrenaline schreef:2de vraagje : hoe kan men best een truck voorbijsteken om zo weinig mogelijk hinder te hebben van de luchtverplaatsing ? Spelen de koffers hier ook een rol ?
Zo snel mogelijk er voorbij, en zo veel mogelijk links houden.
Afbeelding
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

tja, ik heb er ook al wat over gelezen en gehoord hier en daar.
Ik rijd altijd met de 3 koffers ... de topkoffer omdat ik hem veel gebruiksvriendelijker vind (zeker om in te rommelen :lol: ) en de zijkoffers voor bescherming bij omvallen of aanrijdingen.
Ik heb al enkele keren zonder topkoffer en zonder alle koffers gereden en enige verschil dat ik voel is dat zonder alle koffers de motor veel lichter wordt achteraan => minder rechtuitstabiliteit bij hogere snelheid maar veel wendbaarder :wink:
wat last van wind betreft, mijn mening : hoe zwaarder de motor, hoe minder last ! als je op een roadster rijd of een GS aan 130km/h met zijwind dan ken je het verschil, de RT met koffers lijkt daar (in vergelijking !) bijna geen last van te hebben.

Wat die vrachtwagen betreft ... tja, niks aan te doen, anticiperen (naast de vrachtwagen zuigt de wind je naar rechts en net voor de vrachtwagen blaast hij je terug naar links) en vooral blijven gas geven ! niet het gas dichtdraaien als je verschiet want dan wordt het allemaal erger ... zo vlug mogelijk voorbij dus ! :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hallo
Uiteraard zijn zijkoffers windvangers want u zijdelingse oppervlakte wordt groter. De topkoffer vangt ook wind vooral bij solo rijden en heeft een remmende werking die vooral U topsnelheid naar beneden haalt en zorgt voor een meer verbruik en doordat deze meestal achter het achterwiel geplaatst wordt kan hij bij zware belading een pendelbeweging veroorzaken. Hiervoor is er bij de 12GS de mogelijkheid om de topkoffer op de duo te zetten wat dit effect volledig teniet doet doordat de koffer zijn gewicht voor de achteras brengt. Echter alle kleine nadelen van koffers wegen niet op tegen de voordelen van koffers. Persoonlijk rij ik altijd met de topkoffer en vrij dikwijls met de zijkoffers. Een tip voor goede belading is ook dat de zwaarste stukken zo laag mogelijk in de zijkoffers gaan en zo ver mogelijk naar voor. Dit omdat het zwaartepunt van de motor dan zo laag mogelijk blijft en de handelbaarheid ten goede komt.

GRTS Danny
GSeorgie

Re: Zijn koffers windvangers ?

Bericht door GSeorgie »

Andrenaline schreef: hoe kan men best een truck voorbijsteken om zo weinig mogelijk hinder te hebben van de luchtverplaatsing ? Spelen de koffers hier ook een rol ?

Mijn snelheid : ong. 125/u op de teller.
Zie video de "tien geboden"
is meer dan zo snel mogelijk en zoveel mogelijk naar links
trouwens tegenliggers veroorzaken ook turbulenties die vermeden kunnen worden.
Succes
CU
Georgie
GSeorgie R1200GS 2005 : veel koppel is veel rijplezier
Hans

Bericht door Hans »

@ Georgie : zie video "de tien geboden" ???

Er staat geen emoticon bij, dus 't is blijkbaar niet om te lachen.
Dus, wat is dat voor een video ?

mvg
Hans
Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

"Tien geboden van het motorrijden", een video die wordt overhandigd bij opleidingen ed. (dacht ik).
GSeorgie

Bericht door GSeorgie »

Relax schreef:"Tien geboden van het motorrijden", een video die wordt overhandigd bij opleidingen ed. (dacht ik).
Ongeveer juist. Is wel betalend neem ik aan. Ik heb die in elk geval gekocht, dec 2002.
Zal hier de coördinaten eens posten.

"De tien geboden voor beter en veiliger motorrijden"

1. Kledij - passieve veiligheid
2. Technische controles
3. Zithouding
4. Kijk- en observatietechnieken
5. Stuurtechnieken
6. Beheersing bij lage snelheden
7. Remtechnieken
8. Bochtentechniek
9. Defensief motorrijden
10. Mentale training & fysieke gesteldheid

VHS Pal systeem - 60 minuten / december 2002
info http://www.10geboden.be

VOC-Brugge bvba, Noordzandstraat 17, 8000 Brugge
tel 050/338218 http://www.voc-brugge.com

Kostprijs : geen idee meer van
maar staat wel op de site : 19,95 incl BTW + 3 euro verzendkosten
Eveneens op de site : videofragmenten

===========
Het is straks het weer niet voor
maar wel mooi om 's winters als 't regent :cry:
eens een half uurtje te zien.
De info is wel gigantisch, bv remtechniek : 10 onderdelen !!!
Ineens uitkijken is volgens mijn bescheiden mening niet aangewezen,
beter als een soort naslagwerk te bezien :wink:
===========
Cu
Georgie
GSeorgie R1200GS 2005 : veel koppel is veel rijplezier
Hans

Bericht door Hans »

Bedankt voor de info, Georgie.
Het lijkt me een mooi pakje voor onder de kerstboom. :)

mvg
Hans
Afbeelding
Andrenaline

Bericht door Andrenaline »

Bedankt voor de vele info.

Als ik al mag samenvatten, beter met zijkoffers dan met topkoffer.

Alleen kan ik beter de breedte inschatten van de moto bij het tussen de files rijden. Het lijkt me dat het stuur iets smaller is dan met die zijkoffers en ik voel me zekerder.
Alhoewel, laatst reed ik (enkele 100de meters) achter een GS met zijkoffers tussen de files en hij had er duidelijk geen last van. Waarschijnlijk iemand die dagelijks naar Brussel gaat.
Dat ze een veiligheid geven bij het vallen, daar had ik nog niet aan gedacht, maar mooi meegenomen.

Wat het voorbijsteken betreft : op een snelweg met 3 rijvakken ga ik indien ik niemand hinder, op het linker rijvak en als het niet kan, zeker niet vertragen, eerder gas bijgeven, als ik net voor de vrachtwagen uitkom.
Michel

Bericht door Michel »

Relax schreef:"Tien geboden van het motorrijden", een video die wordt overhandigd bij opleidingen ed. (dacht ik).
Te koop in de Hein Gericke winkels en in de Touring shop
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

dat valt allemaal goed mee
ik rij al jaren met koffers en merk weinig verschil
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie