Probeer eens op een technische school om de bak te laten lassen. De meest voorkomende legering voor alu toevoegmateriaal is AlMg 5 Tig op wisselstroom, ampére instellen op een proefstuk van dezelfde dikte. Zorg dat alle vernis eraf is, anders gegarandeerd " net of er een vogel op ge... heeft" effect Zorg dat de pulsfrequentie goed ingesteld is. Voor mijn werk heb ik Alu gelast ( dagelijks, 8 jaar ) met een dikte varierende van 0.8 mm. en 6 mm. Voor dunne plaat zelfde stroomsterkte als een plaat van 1.5 mm en zeer snel toevoegen. Alu lassen is niet zo moeilijk, enkel het smeltbad "zien" vraagt wat training. Het pulserende effect is nodig om door oxidatiehuid te "breken" deze heeft een hoger smelttemperatuur dan aluminium, vandaar de vele sukkelingen met alu lassen. Met een goed tig kom je dus al ver. Eventueel is er ook de mogelijkheid om chemisch te lassen met een vloeimiddel.
Eens gelast, traag laten afkoelen ( niet schrikken in water, zoals sommige prutsers ) Daarna de lasnaad afpolieren met 3M harde pads ( roloc disc ) finaal polieren met " een schoolbord krijtje" op de polierschijf te verslijpen en dan op de te bewerken las.
Normaliter moet je dan van de lasnaad niks meer zien. Denk er aan "lassen is een kunst", maar polieren en slijpen ook.
Ik geef nu zelf les lassen,frezen, draaien maar heb geen TIG... Shit happens
Groeten,
Hans
ALU bakken lassen?
Moderator: GVN