Moeilijk schakelen naar 1e bij stilstaan

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jan_s

Moeilijk schakelen naar 1e bij stilstaan

Bericht door jan_s »

Hallo techneuten.

Ik heb ondertussen al een paar ritjes met mijn nieuwe motor (R1150RT) achter de rug. Het plezier is niet te beschrijven en hij overtreft mijn verwachtingen (voordien Honda Deauville).
Rika is ook in de wolken van het zitcomfort en heeft al plannen voor weekends :grin: .
Maar naast al het goede toch een minpuntje: bij stilstaan de 1e inschakelen gaat van niet vlot tot zeer moeilijk. Zolang ik bol gaat het vanzelf.
Iemand met hetzelfde probleem of een oplossing of verklaring voor dit fenomeen?
Oh ja, nog een vraagje voor ik het vergeet: we zijn beginnelingen (ik rijd van mei 2008) en vragen ons af met welke toeren we best beginnen. Algemene info is voldoende, ik zoek dan wel gedetailleerde info en probeer dat in mijn Streetpilot 2610 te krijgen :-(

Tot binnenkort

Jan
JH.
Contacteer:

Re: Moeilijk schakelen naar 1e bij stilstaan

Bericht door JH. »

Klinkt me als een vraag van menig beginnend bmw-rijder in de oren.

Die eerste versnelling mag een ferme stamp krijgen voor ie der in gaat.
Laat voor alle zekerheid eens een rt rijder jouw machine eens in z'n één schakelen,
maar gewoon worden is de boodschap.

Veel plezier alvast!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

om in 1ste te schakelen kan je de koppelingshendel lichtjes laten komen terwijl je op de versnellingskeuzehefboom duwt.
eens ingeklikt wel koppeling terug intrekken, tenzij je direct vertrekt.

afhankelijk van uw kunnen ga je best zelf uitmaken welke routes je wil rijden.
begin alvast niet te snel grote afstanden af te malen, neem voldoende rustpauzes bij grote trippen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
kalimero

Bericht door kalimero »

hallo

sinds vrijdag ben ik de trotse bezitter van een rt850
en inderdaad soms gaat hij bij stilstand moeilijk in eerste
maar voor de rest een prachtig machien was 20 jaar geleden dat ik nog had gereden
groetjes kalimero
marray

Bericht door marray »

Kijk eens op http://www.demotorsite.be Er staan mooie dagroutes op die een rondrit in alle provincies heeft. Er zijn ook meerdaagse routes te downloaden in de buurlanden. Nog veel plezier deze zomer. Marray
jan_s

Bericht door jan_s »

Bedankt voor de ongelooflijk snelle reakties!
En ik word zelfs een beetje rood want ik doe net hetzelfde (koppeling wat laten opkomen) als mijn wagen af en toe moeilijk in de achteruit gaat.
Ik zal in 't vervolg wat meer nadenken :-) of :-(

Jan
nonkel moto

Bericht door nonkel moto »

jan_s schreef:Hallo techneuten.

Ik heb ondertussen al een paar ritjes met mijn nieuwe motor (R1150RT) achter de rug. Het plezier is niet te beschrijven en hij overtreft mijn verwachtingen (voordien Honda Deauville).
Rika is ook in de wolken van het zitcomfort en heeft al plannen voor weekends :grin: .
Maar naast al het goede toch een minpuntje: bij stilstaan de 1e inschakelen gaat van niet vlot tot zeer moeilijk. Zolang ik bol gaat het vanzelf.
Iemand met hetzelfde probleem of een oplossing of verklaring voor dit fenomeen?
Oh ja, nog een vraagje voor ik het vergeet: we zijn beginnelingen (ik rijd van mei 2008) en vragen ons af met welke toeren we best beginnen. Algemene info is voldoende, ik zoek dan wel gedetailleerde info en probeer dat in mijn Streetpilot 2610 te krijgen :-(

Tot binnenkort

Jan
weet niet van welke regio je bent, maar zie eens bij: autoroutes: dat is van de vlaamse touristenbond ofzoiets
zeer mooie uitgestippelde routes met alle info (vb krekenroute,reynaertroute,uilenspiegelroute enz)
zeer gemakkelijk en goed tevolgen. succes. :farao:
joehoe
Stelo

Bericht door Stelo »

Hello Jan,

Proficiat met je aankoop!
Je zal ongetwijfeld veel plezier beleven aan je R1150RT.

Ook de mijne nam moeilijk zijn 1e versnelling.
Hoe ik dat dan aanpakte?
Eens proberen om alvorens je het koppelingshendel intrekt, alvast een minimale druk op het schakelpedaal uit te oefenen (zeker niet hard). Als je dan de koppeling intrekt valt ie als vanzelf in eerste. Zeker als je ondertussen een dotje gas geeft. Bij het terugvallen van het toerental is ie enorm gewillig.

Eventjes proberen, en eens je de ideale manier gevonden hebt, zal je die versnellingsbak als heel aangenaam ervaren.

Wat het rijden van routes betreft: gewoon eens kijken op de michelin-kaarten, en de groen omrande banen volgen.
Ben je uit West-Vlaanderen? Dan kan ik je wel toffe baantjes opgeven.
Tip: rijd niet teveel ineens. Als je tijdig een rustpauze inlast, dan zal je duozitster dit zeker apprecieren. Tevens blijf je fit en alert gedurende de hele rit.
Wie te lang rijdt raakt vermoeid, en dan worden er wel eens fouten gemaakt....

Alvast veel plezier gewenst !

Groetjes,

Stelo
Laatst gewijzigd door Stelo op 24 feb 2009, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200RT
RobTWo

Bericht door RobTWo »

Ik ben dus gelukkig niet de enige die moest uitvinden hoe de versnelling wel gemakkelijk in z'n 1 gaat. Het heeft mij ook even wat uitproberen met de koppeling gekost, maar eenmaal gewend, gaat het eigenlijk altijd vanzelf goed.
Groet,

Robert

BMW R1200GS
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Dat is bij verschillende motoren van verschillende merken, hoor. ALS je een motor hebt met dat fenomeen, dan schakel je, terwijl je bijvoorbeeld naar een rood verkeerslicht bolt, helemaal terug voorbij N tot in eerste. Sta je stil, schakel dan pas naar Neutraal en wacht op het groene licht. Wanneer je nu naar eerste schakelt, gaat dat probleemloos :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
mecapuet

Bericht door mecapuet »

WimLT schreef:Dat is bij verschillende motoren van verschillende merken, hoor. ALS je een motor hebt met dat fenomeen, dan schakel je, terwijl je bijvoorbeeld naar een rood verkeerslicht bolt, helemaal terug voorbij N tot in eerste. Sta je stil, schakel dan pas naar Neutraal en wacht op het groene licht. Wanneer je nu naar eerste schakelt, gaat dat probleemloos :wink:
Dat is het.... :wink:

Gr meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Hans

Bericht door Hans »

Als ik dat hier lees zal iedereen zo wel zijn truukje hebben :-)
Dit is het mijne : als ge stil staat, om naar 1ste te schakelen : de koppeling snel 2 maal na elkaar intrekken, en dan schakelen. Lukt altijd.

mvg
Hans
Afbeelding
Geert B

Bericht door Geert B »

Ik doe het net zoals Stelo.
Lichtjes op het schakelpedaal duwen, ontkoppelen, en hij valt vanzelf in de 1ste versnelling
Het vraagt wel wat feeling
jan_s

Bericht door jan_s »

Allemaal hartelijk dank voor de tips en vooral: er zijn er 2 die ik al getest heb en 't gaat vanzelf!
Lichte druk en koppeling laten opkomen: perfekt. Al uitbollend naar 1 dan stilstaand naar neutraal werkt ook maar ligt me minder.
2 maal koppelen zal ik nog eens proberen.

De groeten.

Jan
Relax

Bericht door Relax »

Desnoods vertrek je toch gewoon in tweede. Doet ie vlotjes.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Jochen1200

Bericht door Jochen1200 »

Koppeling lossen
Lichtjes wat gas geven
En gaat met de glimlach in z n 1

Heb ook een R1150RT, toffe en leuke brommer :-)

Succes ermee
jan_s

Bericht door jan_s »

@Relax
Je staat tijdens je eerste fatsoenlijke rit stil voor een rond punt met mevrouw achterop en eens er ruimte is wil dat ding niet in 1e.
Ik heb vanalles gedaan en geprobeerd en gelukkig stond er geen file vierwielers achter mij. Maar het gebrek aan ervaring is nefast op zo'n moment.
Ze zouden genoten hebben: ne motard die niet weg raakt! Maar Rika heeft thuis gewoon gevraagd of het met de nieuwe motor te maken had, wat inderdaad zo was.
Maar ondertussen kan ik als de beste naar de 1e.

Jan

En met mij lachen is toegestaan.
Relax

Bericht door Relax »

Iedereen herkent dit wel... 't Is hetzelfde als een gevalletje schijfremslot. Grappig, tot je aan jezelf terugdenkt.

Ik zet m'n motor nagenoeg nooit in neutraal. Als ik weet dat een verkeerslicht nog geruime tijd op rood blijft of voor een overweg, dan wel, anders nooit ofte jamais. Aankomen aan licht (file): erlangs en vooraan wachten. Dan is het altijd beleefder dat je eerst weg bent :wink:
Het lijkt me makkelijker tijdens het uitbollen dat ding in eerste te trappen dan stilstaand. Zal wel een uitleg voor zijn.
Ook als ik ergens aankom: nooit in neutraal. Motor in eerste, stoppen, pikkel eruit en hij legt zichzelf het zwijgen op. Hij zal zo ook nooit op z'n eentje gaan lopen op een hellend vlak, al dan niet van Ronquieres.
I respect your opinion. But I don't give shit.
cooper

Bericht door cooper »

WimLT schreef:terwijl je bijvoorbeeld naar een rood verkeerslicht bolt, helemaal terug voorbij N tot in eerste. :wink:
Als ik de mijne (1200RT) naar eerste schakel terwijl ik aan't bollen ben moet ik nadien altijd is naar achter kijken om te zien of m'n boite nog wel mee is :oops: .
Ah zo kraken dat hij dan doet !

Maar twee keer ontkoppelen alvorens te schakelen naar 1 durft wel helpen ja. Is zowat een BMW probleem vrees ik die eerste versnelling.
Afbeelding
Plaats reactie