slijtage banden
Moderator: GVN
slijtage banden
Hoi,
Kan en mij iemand uitleggen hoe het komt dat er bij mijne R1100RT de voor en achterband aan de linkerkant meer afslijt dan aan de rechterkant.
MVG Xavier1
Kan en mij iemand uitleggen hoe het komt dat er bij mijne R1100RT de voor en achterband aan de linkerkant meer afslijt dan aan de rechterkant.
MVG Xavier1
Groetjes Xavier1
Re: slijtage banden
ge zijt linksdragend en zwaar geschapen?xavier1 schreef:Hoi,
MVG Xavier1
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
Elke motorijder blijkt over een 'betere bochtenligging' voorkeur links of rechts. Het aansnijden van jouw linkerbochten blijkt dus iets beter, scherper, vlotter, dieper te gaan dan jouw rechterbochtwerk.
oplossing: werk aan jouw rechterkant ! (lees: rechterbochtwerk)
oplossing: werk aan jouw rechterkant ! (lees: rechterbochtwerk)
Iwan de Verschrikkelijke

bmw RT1150 Black Line 2004-bmw K1200 GT 2008- bmw 1600GTL

bmw RT1150 Black Line 2004-bmw K1200 GT 2008- bmw 1600GTL
-
bijnaextuc
Is het niet dat de weg een beetje afdraagt?
Linkse bochten worden op de openbare weg sneller genomen en met veel tractie omdat deze meestal overzichtelijk zijn , rechtse daarentegen worden over't algemeen trager en voorzichtiger genomen wegens binnenkant cirkel en géén overzicht.
De afhelling van de rijweg zou invloed kunnen hebben alsook de inertie van de krukas (vooral bmw's zouden hierdoor assymetrische bandenslijtage hebben).
De afhelling van de rijweg zou invloed kunnen hebben alsook de inertie van de krukas (vooral bmw's zouden hierdoor assymetrische bandenslijtage hebben).
PHILIP schreef:alsook de inertie van de krukas (vooral bmw's zouden hierdoor assymetrische bandenslijtage hebben).
een combinatie van drie zaken lijkt mij het meest aannemelijk
-verkanting van de weg zeer zeker
-linkse bochten inderdaad doorgaans stuk overzichtelijker
-oogdominantie en dus mogelijk beter "bochtengevoel" links
de krukas van onze bmw's draait in lengterichting, bij de meeste andere motoren haaks op de lengterichting van de motorfiets.
Het gyroscopisch effect van de krukas kan het evenwicht verstoren bij motoren met een krukas in lengterichting indien ze geen tegendraaiende balansas hebben.
Het gyroscopisch effect van de krukas kan het evenwicht verstoren bij motoren met een krukas in lengterichting indien ze geen tegendraaiende balansas hebben.
Llinker bochten zijn bij rechtsverkeer langer, dan rechterbochten.
Bij links verkeer (UK) is dit andersom. Dus als je gelijkmatige sluitage wild, regelmatig in de UK gaan toeren.
Bij links verkeer (UK) is dit andersom. Dus als je gelijkmatige sluitage wild, regelmatig in de UK gaan toeren.
Je kan het gedeeltelijk vermijden door de ronde punten langs de andere kant te nemen.
-
Kilometervreter(s)
Hallo,
Nog nooit met een andere motor gereden als een beemetje?
AWEL IK WEL.
ik kan ule zegge dat het een typisch R (boxer) fenomeen is.
Ik heb 2 motoren,een rtje en een vfrreke en veel links of rechts draaien of baan schuin maakt allemaal niets uit voor m'n VFRREKE de slijtage is evenredig.
Zudus heeft het wel iets te maken met de krukas enzv zoals enkele zeggen.
(We) rijden licht shuin,motor effe afzette en late bolle (test) han ja maar dan die schuine baan nog
wat nu.
Nooit gezien of gehoord bij een K raider
Nog nooit met een andere motor gereden als een beemetje?
ik kan ule zegge dat het een typisch R (boxer) fenomeen is.
Ik heb 2 motoren,een rtje en een vfrreke en veel links of rechts draaien of baan schuin maakt allemaal niets uit voor m'n VFRREKE de slijtage is evenredig.
Zudus heeft het wel iets te maken met de krukas enzv zoals enkele zeggen.
(We) rijden licht shuin,motor effe afzette en late bolle (test) han ja maar dan die schuine baan nog
comeback and stay
-
xantingo
- Contacteer:
Bij een K (uitgezonderd de nieuwste modellen) ligt de motor toch ook in de lengterichting? Dus draait de krukas toch op dezelfde manier...Kilometervreter(s) schreef: Ik kan ule zegge dat het een typisch R (boxer) fenomeen is.
...R1200RT... -
Kilometervreter(s)
yook ek sprak wel van de nieuw hé,
uitgezonderd de nieuwste modellen.
comeback and stay
-
noppenrijder
Kan iemand zeggen waarom de voorband schuin afslijt en dfe achterband niet? En waarom de achterband een plat vlak krijgt in het midden vd band (!) en de voorband niet?
Nooit last van gehad ...Firmin -den boXer- schreef:Kan iemand zeggen waarom de voorband schuin afslijt en dfe achterband niet?
Omdat je tractie op je achterband zit en er ook meer gewicht op je achterband komt en je meestal rechtdoor rijdt ...Firmin -den boXer- schreef:En waarom de achterband een plat vlak krijgt in het midden vd band (!) en de voorband niet?
-
Dré GS
Correcte reactie op off-topic,
Laatst gewijzigd door Dré GS op 25 feb 2009, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tot in den draai,enne..... je " houdt" hem best recht.
Dré GS
Lid BMW MC Vlaanderen
K1200GT-R1200GS
Dré GS
Lid BMW MC Vlaanderen
K1200GT-R1200GS
Nog eentje mbt bandenslijtage ...
Wie kan iets vertellen over het ontstaan van "cupping" ...
Ik stel vast dat bepaalde banden hier blijkbaar gevoeliger voor zijn dan andere ...
Uiteraard op dezelfde motor en bereden met dezelfde rijstijl...
Grtz,
Stally
Wie kan iets vertellen over het ontstaan van "cupping" ...
Ik stel vast dat bepaalde banden hier blijkbaar gevoeliger voor zijn dan andere ...
Uiteraard op dezelfde motor en bereden met dezelfde rijstijl...
Grtz,
Stally
Carpe Diem
-
BMW-4-Ever
Yep Stally, goeie vraag.
Ik heb er met Bridgestone's onder de LT behoorlijk veel last van. Komt door vervorming van rubber met de mogelijke oorzaken:
• Te lage bandenspanning
• Te veel remmen met het voorwiel in de bocht (ofwel, te hard op een bocht aanrijden en er remmend ingaan)
• Zo wie zo veel straf remwerk waardoor de druk op voorwiel wordt vergroot.
Komt voornamelijk voor op zwaardere fietsen.
Ik merk ook wel dat het in de winter minder is, waarschijnlijk omdat ik dan wat behoudender rijd
Groeten,
Erik
Ik heb er met Bridgestone's onder de LT behoorlijk veel last van. Komt door vervorming van rubber met de mogelijke oorzaken:
• Te lage bandenspanning
• Te veel remmen met het voorwiel in de bocht (ofwel, te hard op een bocht aanrijden en er remmend ingaan)
• Zo wie zo veel straf remwerk waardoor de druk op voorwiel wordt vergroot.
Komt voornamelijk voor op zwaardere fietsen.
Ik merk ook wel dat het in de winter minder is, waarschijnlijk omdat ik dan wat behoudender rijd
Groeten,
Erik
-
Relax
Er zijn al ettelijke topics over volgeschreven, ook hier. Ff zoekfunctie gebruiken loont. Wereldwijd zou er al oeverloos over gezwetst zijn zonder dat er nu echt iemand een correct antwoord kan op geven. Ik voor mijn part geloof niet in "linkerbochten harder dan rechterbochten" of "een goede en een minder goede kant'" of "kanting van de weg". In al deze gevallen zou je het ook zien bij andere motoren en dat is niet zo. Er zijn slechts een 10-tal types waarbij het wel voorkomt.
Ik geloof het meest in het technische verhaal: het zou idd te maken hebben met, in het BMW-verhaal, de boxermotor en de bewegende onderdelen hiervan. Bij de andere motoren heb ik geen idee. Links dragend? (sorry Dré)
Treffend: in de hele discussie heeft er zich nog nooit een deskundige van BMW gemengd. En de dealers gokken al even erg als hier. Of ze weten het en houden het stil.
Ik geloof het meest in het technische verhaal: het zou idd te maken hebben met, in het BMW-verhaal, de boxermotor en de bewegende onderdelen hiervan. Bij de andere motoren heb ik geen idee. Links dragend? (sorry Dré)
Treffend: in de hele discussie heeft er zich nog nooit een deskundige van BMW gemengd. En de dealers gokken al even erg als hier. Of ze weten het en houden het stil.
I respect your opinion. But I don't give shit.
YOO
Mannekes, mocht ge 't nog niet doorhebben, voor te zeveren hebben we 't Beemer Cafe, hier, in dit technisch gedeelte zie ik 't liever clean, en On-topic
Om zelf ook on-topic te gaan, het vreemde slijtagepatroon v.d banden zou, zoals Relax al aangaf, te maken hebben met het feit dat de motor in een bep. richting draait, echter, hoe 't helemaal en tot in detail in mekaar zit weet ik ook niet.
Over cupping is reeds heel wat geschreven, laten we 't erop houden dat het profiel v.d band voor een groot deel al dan niet verantwoordelijk is hiervoor, maar ook de bandenspanning en je rijstijl hebben een grote invloed.
En dit is dan nog is van band tot band afhankelijk, wat voor één band als oorzaak geldt kan voor de andere de manier zijn om cupping te vermijden.
Grtz, Philip!
Mannekes, mocht ge 't nog niet doorhebben, voor te zeveren hebben we 't Beemer Cafe, hier, in dit technisch gedeelte zie ik 't liever clean, en On-topic
Om zelf ook on-topic te gaan, het vreemde slijtagepatroon v.d banden zou, zoals Relax al aangaf, te maken hebben met het feit dat de motor in een bep. richting draait, echter, hoe 't helemaal en tot in detail in mekaar zit weet ik ook niet.
Over cupping is reeds heel wat geschreven, laten we 't erop houden dat het profiel v.d band voor een groot deel al dan niet verantwoordelijk is hiervoor, maar ook de bandenspanning en je rijstijl hebben een grote invloed.
En dit is dan nog is van band tot band afhankelijk, wat voor één band als oorzaak geldt kan voor de andere de manier zijn om cupping te vermijden.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser