Motoraccu R1100RS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bart VR

Motoraccu R1100RS

Bericht door Bart VR »

Beste Beemers,

Mijn batterij heeft na een paar jaar trouwe dienst vermoedelijk de geest gegeven. :-(
De elementen waren bovendien bovenaan op de kop droog gekomen, heb ze bijgevuld met
demi-water en ze aan de lader gehangen bij mijn buurman. Morgen weet ik meer.

Kent er iemand van jullie een adres waar men -in deze tijden van crisis voor een zacht prijsje-
een nieuwe batterij (of 2e hands?) op de kop kan tikken? Mijn motorfiets > R1100RS 1994
Batterijtype 12V - 19Ah - 170A. Afmetingen hoogte 170mm-breedte 185mm-diepte 80mm.

Mijn huidige is een VARTA (nieuw 160-175 euro) maar goedkoper moet toch mogelijk zijn, lijkt me.

Graag jullie suggesties.

Alvast bedankt, Bart RS.
RopaS

Re: Motoraccu R1100RS

Bericht door RopaS »

Ik rij ook met een RS °1995. Heb in oktober een PC680 Odyssey batterij geplaatst.Gekocht bij Dobbelaere in Adegem. Prijs : € 140.
Ik ben zaterdag voor het eerst gaan rijden na een stilstand van ongeveer 3 maanden en .....1 druk op de startknop en ...broem-broem!!!!
De batterij heeft in totaal 1 week aan de Optimate gehangen.

Marc L.
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
Husafan450

Bericht door Husafan450 »

Ik kan ervan meespreken van die oddisey batterijen .
Is gewoon ongelooflijk wat een startvermogen die kunnen leveren.
Heb nu zelfs geen problemen meer met de ABS op mijn R1100RS van 1998 :lol: :lol:
sorry mijnheer de agent maar ik was gehaast om te gaan tanken,mijn tank was bijna leeg "100 euro boete"
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
Gaby

Bericht door Gaby »

Nu ja, een batterij die aan een lader gehangen heeft moet al iets mankeren om nadien
een motor niet meer in gang te krijgen :razz:
Alhoewel de PC680 een ijzersterke reputatie heeft is het zeker geen goedkoop item zoals
Bart zoekt. Om geld te besparen kan je beter een "klassieke" accu kopen, die kost niet
meer dan 100€. Of dat op de lange termijn dan weer gunstig is? Het zou kunnen dat er
2 "gewone" accu's versleten worden op de tijd van 1 PC680 en dan heb je natturlijk niks
gewonnen met een goedkope accu (en mogelijk nog wat ellende gehad ondertussen).
Ik zou durven stellen dat, indien er op wat langere termijn geredeneerd wordt en als de
motor niet erg regelmatig gebruikt wordt, zo'n Odyssey PC680 de betere oplossing kan zijn.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
RopaS

Bericht door RopaS »

De batterij hing in december 1 week aan de Optimate. Daarna niet meer en zaterdag starten .....!
De ABS schakelt nu ook onmiddelijk in!!!!
Marc L.
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
Gaby

Bericht door Gaby »

Waarom zou het ABS niet dadelijk inschakelen? Uw motor heeft toch het electro-hulppomp-systeem niet, of toch?
BeemerBert

Bericht door BeemerBert »

Deze zou moeten passen :-)

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0166087281

Veel goedkoper kan niet in deze crisistijd :grin:
dxamet

Bericht door dxamet »

bij hein gericke of bij rad, deze zijn goedkoop, doch blijf je nog met zuur knoeien...

http://www.rad.eu/nl/mymoto/?motoid=3070

http://www.hein-gericke-store.com/wShop ... or=2310104

groeten,
dixamet
:salut:dxamet
Husafan450

Bericht door Husafan450 »

Gaby schreef:Waarom zou het ABS niet dadelijk inschakelen? Uw motor heeft toch het electro-hulppomp-systeem niet, of toch?
Als de batterij spanning tijdens het starten iets zakt kreeg ik steeds de heen en weer flikkerende lampjes . :cyclopsani: :cyclopsani: :cyclopsani: :cyclopsani:
Nu met die oddysey batterij nog nooit een melding gehad tijdens het starten,je voelt ook dat die batterij meer vermogen levert.
Gedaan dus met terug stilleggen en herstarten.
Mijn R1100RS is van 98 welk ABS systeem erop zit weet ik niet maar daar kan iemand van hier me misschien uitleg over geven. :idea: :idea: :idea: :idea:

Groetjes Luc
sorry mijnheer de agent maar ik was gehaast om te gaan tanken,mijn tank was bijna leeg "100 euro boete"
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
leslie

Bericht door leslie »

m'n bike - R1100R - heeft meer dan 5 maanden stil gestaan in een onverwarmde garage, noch druppellader, noch andere batterijlader aangesloten !!!

zonet em onder het stof vandaan gehaald, even oliepeil nagekeken, contact aan , shoke 1/4 geopend en met één druk op de knop, draaide dat beestje. :grin: :grin: :grin:

batterij is ondertussen 3 jaar oud en in die 3 jaar nooit problemen gehad.

superkwaliteit of heb ik geluk gehad ????
Bart VR

Bericht door Bart VR »

Bij mij staat de motorfiets ook in een onverwarmde ruimte met een doek erover.
De voorbije drie jaar nooit startproblemen gehad, ook al stond hij drie maanden stil.
Ook geen druppellader gebruikt, evenmin batterij afgekoppeld.
Een tweetal weken terug -hij stond stil sinds eind november- startte hij probleemloos en heb
ik hem een klein halfuur stationair laten draaien terwijl ik hem aan het poetsen was.
De grote fout die ik -denk ik- gemaakt heb is dat ik er niet even een toerke mee heb gedaan.
Ik heb hem stilgelegd en teruggezet in de berging tot eergisteren natuurlijk...willen starten
om een rit te gaan doen en accu zo plat of een vijg.
Aan het sluipverbruik kan het niet liggen, alleen maar een digitaal klokje.

Omdat ik al die jaren geen problemen gehad heb ben ik ook nalatig geweest om de accu eens degelijk
te controleren. Mijn elementen stonden bovenaan bijna droog (onder het minimumpeil dus)
Ik heb deze bijgevuld met demi-water en mijn buurman heeft ze opgeladen.
Ik heb ze gisteren terug gemonteerd want ze was voldoende bijgeladen (oef) en heb probleemloos
kunnen starten. Ben een uurtje gaan rijden, rit van ongeveer 65km.
Dit weekend de grote test natuurlijk, kan ik hem terug starten? Is hij opgeladen tijdens de rit of niet?
Of loopt hij verder leeg omdat de oplading niet meer ten volle kan gebeuren door de elementen in de cellen
die onherroepelijk beschadigd zullen zijn door sulfatering?

Hopelijk heb ik geluk maar ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor jullie reacties...
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

startte hij probleemloos en heb
ik hem een klein halfuur stationair laten draaien terwijl ik hem aan het poetsen was.
Amaai :shock: zo lang stationair laten draaien uw olie had ver zijn kookpunt zeker?
Niet gezond lijkt mij in elk geval.
En ja op stationair laad uw batterijke niet op he! Dus rijden is de boodschap :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Bart VR

Bericht door Bart VR »

Neen, het was redelijk fris buiten en mijn temperatuur steeg niet spectaculair.
Zoiets hou ik wel in het oog natuurlijk, dat weet ik ook wel.
Inderdaad, ik had een toerke moeten gaan rijden!!
Gaby

Bericht door Gaby »

Als de motor stationair draait is er omzeggens geen belasting en daarom
zal de olie ook niet erg snel op temperatuur komen of oververhit raken.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Allez , weeral wat bijgeleerd :roll:

die uitlaatbuisjes zullen mooi roodgloeiend gestaan hebben , en als je een R1100RS met volledige kuip of RT hebt, is het niet de eerste die een deel van zijn kuipwerk ziet vervormen of wegsmelten.
Bart VR

Bericht door Bart VR »

Is dat niet wat overdreven?!
Ik heb een semi-kuip dus daar heb ik al geen last van. En laat dat 'roodgloeiend' maar achterwege... :wink:
leslie

Bericht door leslie »

Jo De Paepe schreef:

die uitlaatbuisjes zullen mooi roodgloeiend gestaan hebben , en als je een R1100RS met volledige kuip of RT hebt, is het niet de eerste die een deel van zijn kuipwerk ziet vervormen of wegsmelten.
Ben gene techneut, maar mij is altijd gezegd dat een boxer laten warmdraaien - en dan spreek ik niet van een minuutje of twee opwarmen voor vertrek - maar echt warm laten draaien heel slecht is vanwege geen (lucht)koeling. :?: :?: :?:
Bart VR

Bericht door Bart VR »

Er wordt altijd zoveel verteld...natuurlijk heeft hij geen directe koeling, maar je moet je temperatuurmeting nauwlettend in het oog houden!!
Wat als je tijdens een broeiend hete zomerdag (bv.30 graden) in de file staat op een snelweg en je kunt maar stapvoets vooruit rijden?
Dat is ook niet echt bevorderlijk voor ons boxerke, hoor! :!: Voel dan maar eens aan dat motorke qua temperatuur. Ge zult hem nogal zien stijgen, die temperatuurmeting. Maar geloof mij, die dingen zijn wel gemaakt om tegen een stootje te kunnen en als er iets ijzersterk is, dan is het wel nen enige
echte beemer-boxer!
Maar zoals ik al eerder aanhaalde, volgende keer...toerke gaan rijden!! :wink:
Gaby

Bericht door Gaby »

Jo De Paepe schreef:

"niet erg snel" staat er, gelieve deftig te lezen wat er geschreven is, dan kan een cynisch antwoord ivm met
bijleren wellicht achterwege blijven.
Bart VR

Bericht door Bart VR »

Van cynische antwoorden trek ik mij niets aan. 'Zalig de armen van geest...' :lol:
Voilà, juist een ritje achter de rug van ong. 30km, motor startte direct en ik ben haast zeker
dus dat mijn batterij op het nippertje aan de dood ontsnapt is en maw gered is!!! :grin:
Hij stond stil sinds donderdagavond, test geslaagd dus!!
leslie

Bericht door leslie »

Bart VR schreef:een ritje achter de rug van ong. 30km, motor startte direct en ik ben haast zeker
dus dat mijn batterij op het nippertje aan de dood ontsnapt is en maw gered is!!! :grin:
Heb net een ritje van 200 km gedaan, dan zal mijn batterij zeker goed opgeladen zijn :grin: :grin: :grin:
Gaby

Bericht door Gaby »

Verdorie, die mannen laden hier allemaal hun batterijen op (en die van hun motor ook een beetje)
en ik zit maar te wachten tot ze in Berlijn mijne nieuwe in elkaar willen vijzen, 't is niet eerlijk :scratch:
Plaats reactie