Nieuwe GS enkele bedenkingen
Moderator: GVN
Nieuwe GS enkele bedenkingen
Ik kocht vorig jaar in de zomer een nieuwe GS en reed ondertussen een goeie 8000 km bij elkaar.
Desondanks ik een normale schoenmaat heb (43) kwam ik maar juist met de tip van mijn voet aan de schakelpedaal.
In de garage had men nooit van dat probleem gehoord maar wist men toch dat men bij Wunderlich (schrijf ik dat wel goed) een instelbaar, dus korter pedaal kon bestellen, wat ik dan ook gedaan heb. Ik denk nu toch niet dat schoenmaat 43 een extreem kleine voet is. Is er nog iemand met hetzelfde probleem of hebben jullie allemaal een maatje 47.
En dan natuurlijk het olieverbruik.Na 3000 km verscheen het symbool voor tekort aan olie. Ondertussen is er 2,3 liter bijgevoegd en ik schat dat er binnen 1000km weer al eens 0,5 liter bij moet. In de garage stelt men mij gerust en beweert men dat ik geen rekening moet houden als dat (te kort aan ) oliesymbool verschijnt. Dit dient volgens hen gewoon als controle.
Dit is mijn derde BMW,bij de eerste (R 850 R) heb ik nooit één druppel hoeven bij te vullen.De tweede (R 1150 RT) was gulzig maar niet in deze mate. Hopelijk is dit probleem van voorbijgaande aard. Zijn er nog mensen met dit probleem ? Graag respons. Alvast bedankt.
Desondanks ik een normale schoenmaat heb (43) kwam ik maar juist met de tip van mijn voet aan de schakelpedaal.
In de garage had men nooit van dat probleem gehoord maar wist men toch dat men bij Wunderlich (schrijf ik dat wel goed) een instelbaar, dus korter pedaal kon bestellen, wat ik dan ook gedaan heb. Ik denk nu toch niet dat schoenmaat 43 een extreem kleine voet is. Is er nog iemand met hetzelfde probleem of hebben jullie allemaal een maatje 47.
En dan natuurlijk het olieverbruik.Na 3000 km verscheen het symbool voor tekort aan olie. Ondertussen is er 2,3 liter bijgevoegd en ik schat dat er binnen 1000km weer al eens 0,5 liter bij moet. In de garage stelt men mij gerust en beweert men dat ik geen rekening moet houden als dat (te kort aan ) oliesymbool verschijnt. Dit dient volgens hen gewoon als controle.
Dit is mijn derde BMW,bij de eerste (R 850 R) heb ik nooit één druppel hoeven bij te vullen.De tweede (R 1150 RT) was gulzig maar niet in deze mate. Hopelijk is dit probleem van voorbijgaande aard. Zijn er nog mensen met dit probleem ? Graag respons. Alvast bedankt.
Re: Nieuwe GS enkele bedenkingen
Heb zelf een RT1200 van 2008 en heb ondertussen bijna 13000 km gereden en het olieverbruik is minimaal.
Heb ongeveer 250ml bijgegoten na ongeveer 8500 km en vanaf het onderhoud van 10000km is het oliepeil
nog normaal. Het hangt natuurlijk ook van je rijstijl af, ik ben een niet zo sportieve rijder en waarschijnlijk
heeft de rijstijl er dan ook wel mee te maken.
ps mijn schoenmaat is 42 en ik heb totaal geen probleem met het schakelen. Maar zijn de schakelpedalen op
de RT en de GS hetzelfde ?
Heb ongeveer 250ml bijgegoten na ongeveer 8500 km en vanaf het onderhoud van 10000km is het oliepeil
nog normaal. Het hangt natuurlijk ook van je rijstijl af, ik ben een niet zo sportieve rijder en waarschijnlijk
heeft de rijstijl er dan ook wel mee te maken.
ps mijn schoenmaat is 42 en ik heb totaal geen probleem met het schakelen. Maar zijn de schakelpedalen op
de RT en de GS hetzelfde ?
-
- Contacteer:
@ optgemac,
Mijn vorige moto (nog te koop trouwens http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 12&t=22842) was ook een GS1200.
Ik heb maat 43/44, nooit geen problemen gehad, ook zeker niet qua olieverbruik.
Hoop het nu met mijnen GSA ook niet te hebben, het olieverbruik dan.
Hasta la pasta j.
Mijn vorige moto (nog te koop trouwens http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 12&t=22842) was ook een GS1200.
Ik heb maat 43/44, nooit geen problemen gehad, ook zeker niet qua olieverbruik.
Hoop het nu met mijnen GSA ook niet te hebben, het olieverbruik dan.
Hasta la pasta j.
Laatst gewijzigd door janneman op 27 feb 2009, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
-
- Contacteer:

Het is 1 van de BMW ongemakken die we er maar zullen bijnemen zeker.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
-
Geen probleem met mijne 44optgemac schreef:Ik kocht vorig jaar in de zomer een nieuwe GS en reed ondertussen een goeie 8000 km bij elkaar.
Rare dealer heb jij.....Olie op minimum is nog geen probleem, maar tegen dat dat symbool aangaat staat ze al onder minimum...er zit dan nog wel een kleine 3 liter in, maar bijvullen is dan toch wel aangewezen.optgemac schreef:...In de garage stelt men mij gerust en beweert men dat ik geen rekening moet houden als dat (te kort aan ) oliesymbool verschijnt. Dit dient volgens hen gewoon als controle.
De mijne had 50.000km, is goed gerodeerd en had altijd een verbruik van +/- 1l op 10.000km, nooit verbeterd....maar op zich geen probleem, olie kun je in bijna elk benzine station kopen hé...Mee leren leven denk ik.
Ik ken er wel een paar die weinig olieverbruik hebben, maar die moto staat dan ook meer bij de dealer dan dat hij rijdt, dus kan hij geen olie verstoken hé....

Zolang je het een beetje in de gaten houdt, geen zorgen maken en af en toe bijvullen tot aan 't bolleke.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Mijn 12RT verbruikte over de eerste 10000 km (onderhoud op + 11000 km) net 1 liter gewone olie. Ik heb een gewoon vlotte rijstijl en rij over lange afstand (autosnelweg) steeds tussen 130 en 140 km/uur op de teller, meestal met duo en volle bagage. Vanaf nu draait het blok op half synthetische vloeistof.
Mijn GS verbruikte destijds ongeveer tussen 1,5 en 2,0 liter per tienduizend kilometers tot aan ongeveer 40000 km. Daarna daalde het verbruik tot nog maximum 0,5 liter over een volledige onderhoudsinterval.
Voor de rest, om eens af te wijken van de gangbare trends, niets anders dan positieve ervaringen. Een bandensensor die al eens nukkig doet is wel eventjes rillen doch met mijn oosterse machines waren er ook al wel eens verrassingen, dus...
Mijn GS verbruikte destijds ongeveer tussen 1,5 en 2,0 liter per tienduizend kilometers tot aan ongeveer 40000 km. Daarna daalde het verbruik tot nog maximum 0,5 liter over een volledige onderhoudsinterval.
Voor de rest, om eens af te wijken van de gangbare trends, niets anders dan positieve ervaringen. Een bandensensor die al eens nukkig doet is wel eventjes rillen doch met mijn oosterse machines waren er ook al wel eens verrassingen, dus...

Lid BMW MC Vlaanderen...
-
- Contacteer:
Die boordcomputer dient enkel als motivatie omdat, nadat hij er je attent op maakt een "te laag oliepijl" te hebben, hij sowieso weet dat de Mensch dit gaat nakijken op het peilglas...
Gebruik het peilglas om je olieniveau te checken...als het je dan nog niet ok lijkt dien je een procedure* te volgen om juist te meten...
*Procedure : laat je motor 10' draaien, zet de motor af, zet je fiets om z'n middenbok (verkrijgbaar als optie op sommige modellen), drink een bakkie Douwe Egberts koffie -liefst Black Label-, tuureluur nu naar het peilglas.
Ach...het heeft z'n charme zeg ik maar...
Gebruik het peilglas om je olieniveau te checken...als het je dan nog niet ok lijkt dien je een procedure* te volgen om juist te meten...
*Procedure : laat je motor 10' draaien, zet de motor af, zet je fiets om z'n middenbok (verkrijgbaar als optie op sommige modellen), drink een bakkie Douwe Egberts koffie -liefst Black Label-, tuureluur nu naar het peilglas.
Ach...het heeft z'n charme zeg ik maar...

R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
futureGSrijder schreef:Volgens de dealer zou dit nu moeten gedaan zijn na de 10K beurt omdat er nu full synthetic oil inzit.

Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

Hoi,Dirk Pauwels schreef:Geen probleem met mijne 44optgemac schreef:Ik kocht vorig jaar in de zomer een nieuwe GS en reed ondertussen een goeie 8000 km bij elkaar.
.....
Hangt een beetje af van welke schoenen je draagt. Maar normaal is dat bij een gs toch geen probleem. Ik vermoed dat je wil zeggen dat de het schakelpedaal wat te diep staat. Je kan dat zelf toch een bijregelen en het schakelpedaal in een ander positie zetten. Gewoon even losdraaien aan het asje en het schakelpedaal wat verzetten. Ik heb dat bij de laatste GSA ook moeten doen
GRTS Danny
-
maatje 40 en geen probleem
en ook geen olie verbruik meer eerste 20000km wel maar niet zoveel als jij was te verwaaslozen
en ook geen olie verbruik meer eerste 20000km wel maar niet zoveel als jij was te verwaaslozen
Ik wil je zeker niet bekritiseren maar ik heb zo'n vermoeden dat je je voeten niet juist op de voetsteunen plaatst
Met mijn 43 is er nog geen enkel rem- of schakelpadeel waar ik niet bij geraakt ben

Met mijn 43 is er nog geen enkel rem- of schakelpadeel waar ik niet bij geraakt ben
Mijn R12GS heeft praktisch geen olieverbruik. Dus ben ik in de Pyreneëen wel geschrokken toen het oliedruklampje van de boordcomputer opeens aanging, alhoewel ik het oliepeil elke dag controleerde. Op reis heb ik altijd olie in een oude zeepflacon bij, dus meteen gestopt en bijgevuld. Je leest wel eens dat een boxer meer olie verbruikt in de bergen, maar ik had niet verwacht dat dat zo snel zou gaan. Na die reis is het olieverbruik weer gedaald naar bijna niets. 

Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel

(165.000km op R1200GS).
-
- Contacteer:
JohanDB schreef:Ik wil je zeker niet bekritiseren maar ik heb zo'n vermoeden dat je je voeten niet juist op de voetsteunen plaatst![]()
Inderdaad, en m`n meisje heeft schoenmaat 38, die heeft volgens mij ook nog nooit een probleem ermee gehad want ze vertrekt overal en kan ook overal weer stoppen (en daartussen kan ik haar amper bijhouden...)
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Toedel schreef:Mijn R12GS heeft praktisch geen olieverbruik. Dus ben ik in de Pyreneëen wel geschrokken toen het oliedruklampje van de boordcomputer opeens aanging, alhoewel ik het oliepeil elke dag controleerde. Op reis heb ik altijd olie in een oude zeepflacon bij, dus meteen gestopt en bijgevuld. Je leest wel eens dat een boxer meer olie verbruikt in de bergen, maar ik had niet verwacht dat dat zo snel zou gaan. Na die reis is het olieverbruik weer gedaald naar bijna niets.
Bij mij idem : boven op de Stelvio zei de boordcomputer dat hij olie nodig had!

Bij een andere RT-rijder olie gekregen, ikke blij!
Eerste 10.000 km 0.5 L bijgedaan.
Nu op 14000 nog niets bijgedaan (GS1200 '07)
I like my bike!!
ivm olieverbruik....
als je motor op de zijpikkel staat en onmiddellijk daarna start je..heb je een blauwe rookpluim?
Weet dat het beter is dat hij op de middenbok staat zodat de olie niet aan 1 zit want als je dan start vliegt ze d'er zo uit...
als je motor op de zijpikkel staat en onmiddellijk daarna start je..heb je een blauwe rookpluim?
Weet dat het beter is dat hij op de middenbok staat zodat de olie niet aan 1 zit want als je dan start vliegt ze d'er zo uit...
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
-
- Contacteer:
Mijne staat altijd op de middenbok, desalnietemin is het een halve 2tact lijkt het wel, eerste blok verbruikt 3 liter op 10.000 km, dit blok doet het niet beter....
J-P
Betreffende het olieverbruik in de bergen kan ik hetvolgende vertellen. Eerder op verlof stelde ik een hoger olieverbruik vast dan tijdens mijn gewone woon- werkverplaatsingen. Nadat ik meer op mijn gereden verloftrajecten begon te letten stelde ik vast dat hoe meer ik 'bergaf' reed hoe meer olieverbruik er was. Dus ik vermoed dat voor een nog niet volledig ingereden machine (voor mij - 40000 km) door de onderdruk in de cilinders, tijdens de afdalingen met gashendel meermaals toe, een merkelijk hoger verbruik kan genoteerd worden. Volgens mij wordt de olie gewoon via het uitlaatsysteem geloosd in de afdaling, getuige de oliereuk wanneer je in groep een ruime afdaling geniet.
Andere uitleg kan ik niet verzinnen daar met de verhoogde kilometerstanden bij mij steeds het olieverbruik verminderde, tenzij ik veel bergaf fietste (geen 5 km uiteraard)...
Andere uitleg kan ik niet verzinnen daar met de verhoogde kilometerstanden bij mij steeds het olieverbruik verminderde, tenzij ik veel bergaf fietste (geen 5 km uiteraard)...

Lid BMW MC Vlaanderen...
Het valt mij op dat niemand oog heeft voor het detail van dit bericht. Toedel heeft zijn olie in een oude zeepflacon. Nu vraag ik mij af, waarom doet iemand olie in een zeepflacon terwijl het toch al in een handige bus zit? Over welke zeepflacon gaat het hier. Welke zeep heeft erin gezeten. Spreken we over zeep of over een detergent? Indien zeep, is het "natuurlijke" zeep op basis van lijnolie zoals Ecover er maakt. Of is het een detergent gewonnen uit aardolie of uit kokosolie. Zoals jullie zien kan er achter dat flacon een heel verhaal zitten wat meer over de mens vertelt. Laten we daar even bij stilstaan i.p.v. bij onze problemen met onze geweldige motoren.Toedel schreef:Mijn R12GS heeft praktisch geen olieverbruik. Dus ben ik in de Pyreneëen wel geschrokken toen het oliedruklampje van de boordcomputer opeens aanging, alhoewel ik het oliepeil elke dag controleerde. Op reis heb ik altijd olie in een oude zeepflacon bij, dus meteen gestopt en bijgevuld. Je leest wel eens dat een boxer meer olie verbruikt in de bergen, maar ik had niet verwacht dat dat zo snel zou gaan. Na die reis is het olieverbruik weer gedaald naar bijna niets.

Da's toch een rare stelling voor een dealer, BMW raadt specifiek aan om gedurende de eerste 10.000KmfutureGSrijder schreef:Tja, de mijne slikt ook olie, redelijk gulzig zelfs. Volgens de dealer zou dit nu moeten gedaan zijn na de 10K beurt omdat er nu full synthetic oil inzit. Eerst zien en dan geloven
![]()
Het is 1 van de BMW ongemakken die we er maar zullen bijnemen zeker.
geen volsynthetische olie te gebruiken, het staat letterlijk zo in de handleiding die bij de R1200RT geleverd wordt.
Op p.139 staat: "BMW Motorrad adviseert de eerste 10.000Km geen synthetische oliën te gebruiken"
Als je dat letterlijk neemt dan gaat er in 't begin best minerale olie in (het zou te maken hebben met beter inslijten
waardoor het olieverbruik achteraf daalt).
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
@ blaft : Goeie
! LOL !
Ik heb echt effe dubbelgelegen !
Allez, voor de psychologen onder ons (zwansmodus AAN) :
Welke flacons ? Van die bijvulflacons voor vloeibare zeep met pompje. Palmolive of Nivea bvb.
Waarom ? D'as nogal duidelijk zeker, met een beetje restzeep hou ik m'n moto van binnen ook schoon.
En waarom geen normale oliebus van 1liter gebruiken ? Dat zou nogal wat veel zeep zijn zeker ?
't Is makkelijker olie bij de zeep te gieten dan andersom.
Zwansmodus UIT : de 300ml flacon kan ik makkelijk wegsteken, en meer olie heb ik op reis nog niet nodig gehad.

Ik heb echt effe dubbelgelegen !
Allez, voor de psychologen onder ons (zwansmodus AAN) :
Welke flacons ? Van die bijvulflacons voor vloeibare zeep met pompje. Palmolive of Nivea bvb.
Waarom ? D'as nogal duidelijk zeker, met een beetje restzeep hou ik m'n moto van binnen ook schoon.

En waarom geen normale oliebus van 1liter gebruiken ? Dat zou nogal wat veel zeep zijn zeker ?

't Is makkelijker olie bij de zeep te gieten dan andersom.

Zwansmodus UIT : de 300ml flacon kan ik makkelijk wegsteken, en meer olie heb ik op reis nog niet nodig gehad.

Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Toedel

(165.000km op R1200GS).
Bedankt Toedel voor je toelichting. 

-
Een goede motor mag wat olie verbruiken 1l op 10000 km is normaal
mijn vorige motor vfr800 had geen verbruik
de jappen zij gewoon beter geef dat maar toe
mijn vorige motor vfr800 had geen verbruik
de jappen zij gewoon beter geef dat maar toe
dank u
ga er maar van uit dat een bmw motor altijd wat olie verbruikt ,hoeveel t'ja bmw is hiervoor een beetje bekent maar da doet geen afbraak aan de kwaliteid van de motor en km vreter ,ik heb voor men werk vroeger behoorlijk wat bmw gereden en allemaal verbruikte ze olie en bolde ze toch behoorlijk vele honderduizende km bijeen zonder problemen aan het motorblok , de jappen heb er ook al verschillende versleten die verbruiken minder olie ,de kawa gtr 1400 die ik nu rij voor het werk verbruikt bijna geen olie op de 12000km en heeft toch al 133000 km of dit nu beter is voor het motorblok zou ik niet zeggen maar tis wel makkelijker je hoeft er zo niet naar om te kijken en olie mee te sleuren op de lange afstanden
en maar klagen over bmw en toch mijn grote liefde! maar het is wel de laaste bucht met wielen
ik heb een gsa 1200 en geen olie verbruik , maar zet mijne moto wel altijd op de midden bok en niet op de zij standaard en dat zou volgens vele boxker rijders wel invloed hebben op het olie verbruik , want de olie zou naar de linker cilinder zakken en zo in de verbrandings kamer komen , maar dat is dan alleen bij stilstand , je moet maar eens kijken als men s'morgens start er zullen er bij zijn met een blauwe walm