Bochtentechniek-ritje

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WimLT
Contacteer:

Bochtentechniek-ritje

Bericht door WimLT »

't Zal waarschijnlijk wel aan de lente liggen, maar mijn mailboksken steekt vol cursussen bochtentechniek van allerlei organisaties. Ik heb eigenlijk geen benul wat deze cursussen juist inhouden en of dat nog wel nuttig is voor iemand die al wat Alpenreizen achter de kiezen heeft. Nu dacht ik ter aanvulling van het kegeltjes rijden: zou het ook niet eens nuttig kunnen zijn om een ritje in elkaar te boksen (Ardennen bijvoorbeeld) met het doel om door iemand (of meerdere mensen) eens gewezen te worden op onze mogelijke fouten en/of een betere bochtentechniek aan te leren. Zo'n rit is dan niet alleen leuk, maar heeft tevens nog een educatief aspect ook. Er zijn hier toch gasten genoeg die niet alleen heel goed rijden, maar het ook nog een beetje kunnen overbrengen/uitleggen :idea:

Wadenkte :scratch:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
J-P
Contacteer:

Re: Bochtentechniek-ritje

Bericht door J-P »

Je kunt natuurlijk ook een professional inhuren, daar zitten er hier meerdere van op het forum. heb je niet liever dat iemand ziet wat je goed en fout doet en daar simpel en educatief iets aan doet? Kan heel veel meer opleveren dan dat het kost.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

J-P schreef:Je kunt natuurlijk ook een professional inhuren
Natuurlijk, maar das niet de bedoeling. Doen ze toch ook niet met kegeltjes rijden :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Nogmaals, het is leuk pielen maar van weinig waarde. Bij dat kegeltjesrijden zie ik zoveel verbeterpunten alleen al op foto maar niemand die daar wat van zegt of er iets aan kan doen. Het is leuk om het in ieder geval te oefenen maar je wordt er niet significant beter van als niemand je wijst op wat er fout gaat, waarom dat is en hoe je het beter kan doen.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

professional
Awel jp, wat houd er u tegen om eens een gezellig dagje met ons in de ardennen te gaan oefenen :wink:

Ik ben alvast kandidaat en altijd bereid om bij te leren!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Harald

Bericht door Harald »

WimLT schreef:. Ik heb eigenlijk geen benul wat deze cursussen juist inhouden en of dat nog wel nuttig is voor iemand die al wat Alpenreizen achter de kiezen heeft.
Wadenkte :scratch:
Ik kocht onlangs nogeens een M&T, omdat er een testverslag van de K1300GT in stond.
Ingesloten zat er ook een boekje over begeleide motorreizen.
Op de foto's staan heel wat Alpen en andere reizigers, die tot mijn grote verbazing een zeer eigenaardige bochtentechniek hebben.
Op de cover is de laatste motard een ( engelsman ) denk ik.
op pg18 zie je de éérste motard die een stuurfout maakt ( hangt op het linker vak )en de anderen die blindelings volgen.
Pg 21, klein fotoke, "geleerd om binnenkant bocht te blijven" ook al rij je een buitenbocht.
Pg 56, de2 de motard gebruikt de stippelijnen om op de ban te blijven .
Er zijn nog meer van die zaken te zien in dat boekje.
Ik wil die motards of de Alpenreizigers onder ons zeker geen steen werpen,
maar reizen is niet hetzelfde als iets leren.
Je kan er wel uw geleerde stof omzetten in de praktijk.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
luc boxer

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Harald schreef:Ik kocht onlangs nogeens een M&T. Ingesloten zat er ook een boekje over begeleide motorreizen.
Op de foto's staan heel wat Alpen en andere reizigers, die tot mijn grote verbazing een zeer eigenaardige bochtentechniek hebben.
Yep, was mij ook allemaal opgevallen. Verschrikkelijk zoals die rijden. En dan nét zulke foto's publiceren. Een motormagazine onwaardig eigenlijk. Dié dingen doe ik écht allemaal niet. Dat wéét ik, maar wat doe ik eventueel wel verkeerd dat ik NIET weet ? Daar het het om, hé. Och, misschien rij ik wel perfect :pig:

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

tweecilinderke schreef:
professional
Awel jp, wat houd er u tegen om eens een gezellig dagje met ons in de ardennen te gaan oefenen :wink:

Ik ben alvast kandidaat en altijd bereid om bij te leren!
Wat mij tegen houdt is de algemene instelling van de mensen die wel iets willen leren maar te beroerd zijn in zichzelf te investeren.
J-P

BMW-4-Ever

Bericht door BMW-4-Ever »

Wim,
ik heb de discussie met veel interesse gelezen, maar sluit me toch aan bij Harald als het gaat om toch de professional in te huren. Zeker als je nu zegt dat je erachter wilt komen waar er nog verbeterpunten in je rijgedrag kunnen zitten.
Dat hoeft niet eens veel te kosten overigens. . . . . .

Groeten,
Erik
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Inderdaad, het hoeft niet veel te kosten. Maar wat vindt je niet veel? 1 _goede_ cursus bochtentechniek kost je minder dan ik noem maar wat, een kapotte spegel van een RT en een kras op de koffer...
J-P

moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Ook ik ben van mening dat zelf iets organiseren helemaal niets oplevert.
"Ieder zijn vak" is mijn gedachte. Ook ik kan u prima leren "gas" te geven... in een hospitaal dan wel-te-verstaan.
Natuurlijk zijn er mensen die hun gevolgde cursus prima kunnen herbeleven en deze herbeleving heel goed kunnen over brengen op anderen.
Ik kies dan toch liever voor iemand die van het lesgeven in motorrijtechnieken zijn professie heeft gemaakt.
M.a.w. ik betaal zonder blikken of blozen een paar honderd euro aan een instantie die mij een bewezen betere motorrijder maakt.
Daarom moet ik ook steeds weer een beetje lachen om die hele discussie over de financiele kant van het verhaal.
Kom op... de Belgische staat zorgt voor een geweldige subsidieregeling! Wat wil je dan nog meer?
Een gratis professional die dat op zijn vrije dag komt doen? Ik lijk wel een Hollander...
Laatst gewijzigd door moh_fan op 03 mar 2009, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
one-one

Bericht door one-one »

Wim, k'was mijne tekst kwijt en zal hem proberen te herschrijven....
doe even een cursus RECE van M&T (rij-ervaring door circuit-ervaring) en NEEN die is geen race!!!
het voordeel van een circuit is dat je geen verkeer hebt of tegenliggers en als iets fout mocht gaan je zonder probleem de grintbak kan inrijden ZONDER schade....
de curcisten leggen uit wat een goede lijn is om de bocht te nemen daarna ga je rijden...eerst volg je de curcist en daarna rij je zelf terwijl hij achter jou aan rijdt en je nadien corrigeert indien nodig...
verder leer je rem- en ontwijkingtechnieken die je van pas kunnen komen in het dagelijks verkeer...je zult er verstomd van staan als je aan 50 km/u in een bocht een hinder moet ontwijken hoe moeilijk dit is zonder techniek....
's namiddags kan je vrij rijden mits het volgen van strikte veiligheidsregels en afspraken...
maw een dagje om "U" tegen te zeggen........
kijk naar Aktief M&T en ga bij voorkeur naar Croix...het circuit is technisch en niet zo snel als Folembray...
opleidingscheques zijn een aanrader en te bekomen via VDAB....
en weet je , die mannen die enkel snel rijden op rechte stukken en wheelings doen zie je er niet want die kennen dat allemaal hé!!!
ride with pride
one-one
gsa 1150
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Oké dan. Begrepen. Dan niet, hé. Raar dat dat stomme kegeltjesrijden blijkbaar wel kan en dit niet. 'k Dacht gewoon: we maken zoveel ritten. Waarom niet eens ééntje die leuk én misschien een beetje leerrijk is tegelijk. Maar goed - geen man overboord. 't Was maar een idee :-?

tweecilinderke

't Was maar een idee
En een goed idee ook ,word zeker vervolgd, ik ken misschien wel iemand die dit wel wil doen met een kleine groep!
Zal het eens lief vragen ,hij geeft ook lessen in zijne vrije tijd als bij jobke :mrgreen: bij een officiele rijschool ,dus .... :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Dus het mag toch geld kosten?
J-P

J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

WimLT schreef:Oké dan. Begrepen. Dan niet, hé. Raar dat dat stomme kegeltjesrijden blijkbaar wel kan en dit niet. 'k Dacht gewoon: we maken zoveel ritten. Waarom niet eens ééntje die leuk én misschien een beetje leerrijk is tegelijk. Maar goed - geen man overboord. 't Was maar een idee :-?
Als ik een dag bochtentraining doe dan doe ik dat met maximaal 4 mensen omdat iedereen een persoonlijke benadering moet krijgen. Zo`n toer meer deelnemers is leuk voor het tijdverdrijf maar echt heel veel leer je er niet van. Iedereen maakt andere fouten en erger nog, niet iedereen leert op dezelfde manier. Wil je dan waar voor je geld moet je met 3 of 4 personen gewoon een hele dag een instrukteur huren.

Wat circuittraining betreft; heel leuk MAAR de openbare weg is geen circuit. Circuit is een ideale omstandigheid die op de weg nauwelijks of niet te reproduceren is.
J-P

luc boxer

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
edargpu

Bericht door edargpu »

Wel J-P ik ben de eerste om cursus te krijgen van u.Ik veronderstel dat hier nog wel een kandidaat of 2-3 instemt die met plezier de opleiding wil volgen.
Via PB geraken we er wel uit wat dit mag kosten.
Grtz
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
BMW-4-Ever

Bericht door BMW-4-Ever »

Wim,
ik ken in NL een stel instructeurs die naast het "kegeltjesrijden" ook bergtraining doen.
Ik bedoel alleen maar dat de professionals niet alleen de standaardtrainingen af hoeven te werken.

Ik heb vorig jaar bij deze mannen een "normale" rijvaardigheidstraining gedaan en al heel veel bijgeleerd. Ondanks dat ik elke dag rij met mijn LT nog nooit erveren dat het ding zo wendbaar is. :shock:

't was bij deze mannen Op de site staan een aantal mogelijkheden, maar ze kunnen je in overleg alles op maat aanbieden.

Succes en de groeten,
Erik
Bob

Bericht door Bob »

edargpu schreef:Ik veronderstel dat hier nog wel een kandidaat of 2-3 instemt die met plezier de opleiding wil volgen.
Inderdaad, ik ben ook geïnteresseerd ! 'k Rij al véél te lang rond met het idee "ik zou dat eens moeten doen", 't wordt nu hoog tijd om de daad bij het woord te voegen. 'k Heb enige tijd geleden nog info gevraagd aan Chocoladepitje na het zien van het Youtube-filmpje op haar site. Mocht dit voorstel van edargpu concrete vormen aannemen mag je het me altijd laten weten, als het in mijn agenda past ben ik heel graag van de partij.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
tweecilinderke

Dus het mag toch geld kosten?
Het tegendeel heb ik nooit gezegd, vorig jaar heb ik ook een curcus meegedaan en is me goed bevallen.
Er worden zoveel dingen via het forum gratis en door velen opgelost, dus waarom zou dit niet kunnen?

Natuurlijk moet een lesgever worden betaald en zeker als het tijdens de werkuren is maar daarbuiten...............,
Hoeft het niet direct de volle pot te zijn (mijn mening) en zeker niet als we op die manier, iedereen op gebied van behendigheid en veiligheid iets kunnen bijleren ! Zoals one-one reeds aanhaalde is een dikke portemonee niet voor iedereen weggelegd maar moeten die personen daarom minder veilig op de baan?
Vind het zelf altijd leuk om kennis (ervaring) in bepaalde zaken te kunnen doorgeven zelfs als er geen centen in de plaats komen ,iedereen heeft zijn talenten en die kunnen mij misschien ook nog van pas komen als wederdienst!

Maar enfin dit gezegd zijnde terug on-topic zeker?
We klappen er wel eens over in de oase tussen pot en cola (want jij drinkt geen alcohol he :wink: )

clublid
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

edargpu schreef:Ik veronderstel dat hier nog wel een kandidaat of 2-3 instemt die met plezier de opleiding wil volgen.
Ik wil best nummer drie zijn.
edargpu ik stuurde u een PB.
R1200RT LC
RUSOR

Bericht door RUSOR »

luc boxer schreef:Tips :idea:
http://www.fan.tv/motor/toontext.asp?id=4244
bekijk video
He Luc,
Heb je dat in dat artikel eronder ook gelezen....
Een andere tip is zeker niet achter de locale motorrijders aangaan. Deze pakken de bochten vaak hard omdat ze de bocht kennen. Wij als toeristen niet, dus ons risico is veel groter.
Allee... nu mag ik dat ook al niet meer doen :drunken:
Dat is juist de fun

GRTS Danny
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

WimLT schreef:Oké dan. Begrepen. Dan niet, hé. Raar dat dat stomme kegeltjesrijden blijkbaar wel kan en dit niet. 'k Dacht gewoon: we maken zoveel ritten. Waarom niet eens ééntje die leuk én misschien een beetje leerrijk is tegelijk. Maar goed - geen man overboord. 't Was maar een idee :-?
Kegeltjes rijden is niet stom!
Het is een goede manier om eigen vaardigheid bij te houden.
Leren doe ik er echter niets mee, omdat er niet iemand naarst me staat die me kan vertellen hoe ik die bepaalde draaicirkel wel kan halen.
Iemand die me een bepaalde techniek laat zien, beleven en aanleert.
Daarom ben ik van mening dat je beter kunt trainen onder leiding van een ervaren en erkende instructeur.
R1200RT LC
Plaats reactie