Stilvallen R1200RT
Moderator: GVN
Stilvallen R1200RT
IK zit met een probleem namelijk dat de motor regelmatig stilvalt bij elke stopbeweging,telkens ik het gashendel terugdraai valt de motor uit.Als ik terug start blijft de motor stationair draaien, maar eventjes aan de hendel draaien en hij valt terug stil.Dit euvel is toevallig of niet begonnen na de onderhoudsbeurt van 10000km hij is dan 4 dagen terug in de garage geweest het is dan een tijd goed geweest,maar het euvel keert steeds terug een dag goed en dan weer een dag slecht.Motor nieuw gekocht en nog garantie tot 04/2009.Zijn er nog mensen met hetzelfde probleem?
-
bmwfreakske
Re: Stilvallen R1200RT
Yep,bij mij pas opgelost na het vervangen van stiftbobijnen,stappenmotors en nog een hoop electronica!
Laatst gewijzigd door bmwfreakske op 12 sep 2008, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Andalousie 09/2018
Dan ben ik benieuwd wat bij mij de oorzaak zal zijn van het stilvallen in Oostenrijk.
Dit is zo'n 3 tot 5 maal voor gekomen, telkens tijdens het stoppen bij het maken van 'n lange rit. De motor bleef niet stationair lopen.
Daarmee denk ik dat het te maken heeft met de temperatuur van het motorblok...
Heeft de motorzaak bij jullie de oorzaak kunnen achterhalen d.m.v. het uitlezen van de boordelectronica?
Groet, Henk
Dit is zo'n 3 tot 5 maal voor gekomen, telkens tijdens het stoppen bij het maken van 'n lange rit. De motor bleef niet stationair lopen.
Daarmee denk ik dat het te maken heeft met de temperatuur van het motorblok...
Heeft de motorzaak bij jullie de oorzaak kunnen achterhalen d.m.v. het uitlezen van de boordelectronica?
Groet, Henk
CB350 -> CB550 -> CM400T -> ST1100 -> ST1100 ABS-TCS-D-CBS -> R1200RT
-
bmwfreakske
De enigste oplossing die echt resultaat heeft gegeven was de vervanging van de stappenmotors.Deze regelen het stationair toerental.
Andalousie 09/2018
De mijne valt ook soms (nog steeds) stil.
bij het laatste onderhoud (mei/08) update gedaan met de recentste motormagagement software, maar helaas, in de dolomieten
nog een paar keer stil gevallen. het viel mij wel op dat ik toen met super 98 reed, terwijl ik met 95 geen problemen had
Mijn moto is nu terug binnen, en er zou weer een nieuwere versie zijn van het motormanagement.
dus voor mij nog geen oplossing
(
Bart
bij het laatste onderhoud (mei/08) update gedaan met de recentste motormagagement software, maar helaas, in de dolomieten
nog een paar keer stil gevallen. het viel mij wel op dat ik toen met super 98 reed, terwijl ik met 95 geen problemen had
Mijn moto is nu terug binnen, en er zou weer een nieuwere versie zijn van het motormanagement.
dus voor mij nog geen oplossing
Bart
-
BeemerBert
Op de r1200gs zijn er problemen met het relais van het brandstofsysteem zie:
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =2&t=21374
Zou natuurlijk ook een oorzaak kunnen zijn.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =2&t=21374
Zou natuurlijk ook een oorzaak kunnen zijn.
-
kruppguido
hallo,
het zelfde probleem stelt zich ook bij mijn rt 1200,
is op dit moment binnen voor een oplossing.
heb ook een probleem gehad in Zwitserland met de ring antenne,die vervangen is.
het stilvallen is begonnen na het 10000km nazicht.
groetjes,
krulle
het zelfde probleem stelt zich ook bij mijn rt 1200,
is op dit moment binnen voor een oplossing.
heb ook een probleem gehad in Zwitserland met de ring antenne,die vervangen is.
het stilvallen is begonnen na het 10000km nazicht.
groetjes,
krulle
Dit probleem heb ik al twee keer gehad. Erg vervelend als je aan ieder kruispunt stilvalt.
Na vervanging van de stappenmotors (onder garantie
) was het opgelost.
Na vervanging van de stappenmotors (onder garantie
BMW Motor Club Vlaanderen
R1200RT
R1200RT
-
frederik
Iemand een idee wat zo een onderdeel kost ? (voor het geval dat het buiten waarborg valt ?)
Frederik
Frederik
-
Iron Gonzo
probleem is dat de eindtrap van de benzine pomp te warm wordt en in veiligheid slaat.
is nu ook opgelost bij mijn ST, plaatsing nieuw onderdeel in garantie.
en nieuwe update software.
bij mij begon het na een update op zijn 10000km onderhoud.
is nu ook opgelost bij mijn ST, plaatsing nieuw onderdeel in garantie.
en nieuwe update software.
bij mij begon het na een update op zijn 10000km onderhoud.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Bij mij het zelfde probleem onder de zelfde omstandigheden na 10.000 beurt.
Ik weet niet of de getankte benzine ook een oorzaak is ik heb nl. Vpower van shell getankt,en heb het idee dat het toen begonnen is. Daarvoor altijd 98.
Er is een module bovenop de tank vervangen bij het uitlezen op computer kwam er niets uit.
1200rt sinds mei 2007 in bezit en 14000 km mee gereden
Wie weet meer?
Ik weet niet of de getankte benzine ook een oorzaak is ik heb nl. Vpower van shell getankt,en heb het idee dat het toen begonnen is. Daarvoor altijd 98.
Er is een module bovenop de tank vervangen bij het uitlezen op computer kwam er niets uit.
1200rt sinds mei 2007 in bezit en 14000 km mee gereden
Wie weet meer?
Laatst gewijzigd door wiebesat op 07 nov 2008, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
p.raaymakers1
Mijn RT is na de 10000 beurt ook slechter stationair gaan lopen. Valt echter niet stil. Wel een erg onregelmatige loop als hij koud is, staat dan echt te stampen.
Bij de mijne is bij de 10000 beurt een software update gedaan. hierna is het dus begonnen. Volgens de dealer is er niets aan te doen. Karakter van de motor, bla bla bla. Ik persoonlijk vind het schandalig bij een motor van die prijsklasse.
Maar goed. Mijn vraag is nu, is er bij diegene die nu ook last hebben van stilvallen mogelijk bij de 10000 beurt ook een software update gedaan? Dan zou de oorzaak daar in gezocht kunnen worden.
Bij de mijne is bij de 10000 beurt een software update gedaan. hierna is het dus begonnen. Volgens de dealer is er niets aan te doen. Karakter van de motor, bla bla bla. Ik persoonlijk vind het schandalig bij een motor van die prijsklasse.
Maar goed. Mijn vraag is nu, is er bij diegene die nu ook last hebben van stilvallen mogelijk bij de 10000 beurt ook een software update gedaan? Dan zou de oorzaak daar in gezocht kunnen worden.
Bij mij is het ook begonnen na een onderhoud (10.00km denk ik )
ondertussen is hij opnieuw in onderhoud geweest, terug met update van de software, maar het is nog steeds niet in orde.
En over motorkarakter moet men niet zeveren : mijn vorige had er geen last van (en volgens mij geen enkele RT van 2005).
Het is omdat men continue zit te foefelen (om de kostprijs naar beneden te halen ?) dat dit gebeurt
Bart
ondertussen is hij opnieuw in onderhoud geweest, terug met update van de software, maar het is nog steeds niet in orde.
En over motorkarakter moet men niet zeveren : mijn vorige had er geen last van (en volgens mij geen enkele RT van 2005).
Het is omdat men continue zit te foefelen (om de kostprijs naar beneden te halen ?) dat dit gebeurt
Bart
Yep , bij mijn R1200RT van 5/2008 hetzelfde.
De motor draaide tijdens een lange rit niet meer stationair en viel telkens op een kuispunt of voor het verkeerlicht stil. Dus terug starten maar en hem bij het volgende kruispunt aan de praat houden door met het gashendel het motortoerental op ongeveer 2000 t/m te houden zoniet viel de motor uit.
Dit mankement heeft zich die dag 5 maal herhaald.
Bij het einde van de rit alles weer normaal , tot op heden niet meer voorgevallen.
Mijn motor moet volgende week nog zijn 10.000 km onderhoud krijgen.
Voorlopig heeft het zichzelf opgelost en hopelijk komt dit soms toch wel gevaarlijk uitvallen van de motor nooit meer terug.
De motor draaide tijdens een lange rit niet meer stationair en viel telkens op een kuispunt of voor het verkeerlicht stil. Dus terug starten maar en hem bij het volgende kruispunt aan de praat houden door met het gashendel het motortoerental op ongeveer 2000 t/m te houden zoniet viel de motor uit.
Dit mankement heeft zich die dag 5 maal herhaald.
Bij het einde van de rit alles weer normaal , tot op heden niet meer voorgevallen.
Mijn motor moet volgende week nog zijn 10.000 km onderhoud krijgen.
Voorlopig heeft het zichzelf opgelost en hopelijk komt dit soms toch wel gevaarlijk uitvallen van de motor nooit meer terug.
Laatst gewijzigd door WJS op 10 nov 2008, 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
de Ron
Ik denk dat men bij BMW hoe langer hoe meer onderdelen laat maken in de zogenaamde "lage loonlanden", met vermoedelijk een aanzienlijk kwaliteitsverlies als resultaat. De motoren worden er echter zeker niet goedkoper op, als bedrijf zo veel mogelijk winst maken is blijkbaar belangrijker. Ik kan me voorstellen dat je bij aankoop van zulk een dure machine aanhoudende problemen blijft hebben dat je het buitengooit en nooit meer een BMW koopt. Misschien dat men dit binnen enkele jaren eens eindelijk zal beginnen inzien wanneer de verkoopscijfers dalen. Ikzelf kan gelukkig met mijn 1200RT van 2006 nog niet klagen ....
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
-
Herman1200RT
Hem bij mijn onderhoud 10000 KM ook een update voor pingeldetektie gehad.Motor draait nod altijd hetzelfde.
Verbruik is ook niet gewijzigd.
Herman
Verbruik is ook niet gewijzigd.
Herman
dit is zeker zoIk denk dat men bij BMW hoe langer hoe meer onderdelen laat maken in de zogenaamde "lage loonlanden"
heb al eens gezien waar je dure BMW kledij gemaakt wordt ? (in China)
Maar is de kledij de laatste jaren daarom goedkoper geworden ? neen dus
Bart
Vandaag onderhoudsbeurt 10.000 km gehad aan mijn R1200RT , aankgekocht April 2008
Het mankement uitvoerig aan de technieker uitgelegd en het stilvallen aan kruispunten en verkeerslichten zou met deze nieuwe update moeten opgelost zijn.
Het zou volgens de technieker een software-porbleem zijn. Mijn motor heeft een nieuwe software-update ontvangen.
Indien het toch nog sporadisch zou voorvallen gaf de technieker mij de raad het kontakt uit te zetten zodat de stappenmotors zich in de neutrale positie terugzetten, vervolgens het motorkontakt terug aan en dan starten maar. De motor zou dan in vrijloop normaal draaien. Dus niet onmiddellijk terug starten maar eerst het kontakt afzetten, kontakt terug aan en dan pas starten.
Dus voor zij die nog last hebben van een stilvallende motor, ga te werk zoals hierboven beschreven .
Mijn motor is nog tot hiertoe niet meer stilgevallen (en wil het ook zo houden ) en weet momenteel niet of het werkelijk helpt.
Daarom zou het zou wenselijk zijn te laten weten of deze werkwijze inderdaad het probleem gedeeltelijk ,geheel oplost of helemaal geen enkel effect heeft. !!!!!!!
Het mankement uitvoerig aan de technieker uitgelegd en het stilvallen aan kruispunten en verkeerslichten zou met deze nieuwe update moeten opgelost zijn.
Het zou volgens de technieker een software-porbleem zijn. Mijn motor heeft een nieuwe software-update ontvangen.
Indien het toch nog sporadisch zou voorvallen gaf de technieker mij de raad het kontakt uit te zetten zodat de stappenmotors zich in de neutrale positie terugzetten, vervolgens het motorkontakt terug aan en dan starten maar. De motor zou dan in vrijloop normaal draaien. Dus niet onmiddellijk terug starten maar eerst het kontakt afzetten, kontakt terug aan en dan pas starten.
Dus voor zij die nog last hebben van een stilvallende motor, ga te werk zoals hierboven beschreven .
Mijn motor is nog tot hiertoe niet meer stilgevallen (en wil het ook zo houden ) en weet momenteel niet of het werkelijk helpt.
Daarom zou het zou wenselijk zijn te laten weten of deze werkwijze inderdaad het probleem gedeeltelijk ,geheel oplost of helemaal geen enkel effect heeft. !!!!!!!
-
moh_fan
- Contacteer:
Ligt dat dan niet aan de software-update?WJS schreef:... Mijn motor is nog tot hiertoe niet meer stilgevallen ...
Wellicht is in deze update wel iets veranderd in het motormanagement en loopt de motor nu beter stationair...
-
Iron Gonzo
bij mij lag het aan de software.
en ook bij vele anderen, alleen was het voor de dealers zoekwerk naar het probleem.
nu is er andere software en geen problemen meer
en ook bij vele anderen, alleen was het voor de dealers zoekwerk naar het probleem.
nu is er andere software en geen problemen meer
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Dat van die kledij kan ik niet bevestigen, mijn BMW pak is in Europa gemaakt!MHV642 schreef:dit is zeker zoIk denk dat men bij BMW hoe langer hoe meer onderdelen laat maken in de zogenaamde "lage loonlanden"![]()
![]()
heb al eens gezien waar je dure BMW kledij gemaakt wordt ? (in China)
Maar is de kledij de laatste jaren daarom goedkoper geworden ? neen dus
Bart
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Naar aanleiding van het antwoord op mijn vorig bericht door Moh_fan , hier een betere omschrijving van de feiten.
1- R1200RT van 4/2008
2- Bij kilometerstand 9000 km tijdens een lange rit is de motor ongeveer vijf maal stilgevallen wanneer de motor onder de 2000 t/m kwam, aan het einde van diezelfde rit echter was het mankement tot mijn grote verbazing plots verdwenen en draaide de motor normaal in vrijloop en is sindsdien niet meer stilgevallen. De motor had toen dus nog geen software-update ontvangen.
4- op 19/11/2008 onderhoud 10.000 km en technieker in kennis gesteld van het voorval bij 9000 km tellerstand en dat dit nadien niet meer is voorgevallen. Technieker had reeds gelijkaardige klachten ontvangen en deed een software-update.
Volgens technieker zou de zaak nu opgelost moeten zijn, mocht het stilvallen alsnog zeer uitzonderlijk voorkomen , dan raadde de technieker me aan het kontakt uit te zetten, vervolgens terug aan te zetten en dan pas de motor starten, de reden hiervoor zou zijn dat de stappenmotors zich in hun beginstand zouden kunnen plaaten.
Maar gezien mijn motor een nieuwe software update heeft gehad en de kommentaren op het forum , heb ik begrepen dat het stilvallen zou verholpen zijn.
Ik zal niet nalaten mijn ervaring na de software-update op het forum te plaatsen.
1- R1200RT van 4/2008
2- Bij kilometerstand 9000 km tijdens een lange rit is de motor ongeveer vijf maal stilgevallen wanneer de motor onder de 2000 t/m kwam, aan het einde van diezelfde rit echter was het mankement tot mijn grote verbazing plots verdwenen en draaide de motor normaal in vrijloop en is sindsdien niet meer stilgevallen. De motor had toen dus nog geen software-update ontvangen.
4- op 19/11/2008 onderhoud 10.000 km en technieker in kennis gesteld van het voorval bij 9000 km tellerstand en dat dit nadien niet meer is voorgevallen. Technieker had reeds gelijkaardige klachten ontvangen en deed een software-update.
Volgens technieker zou de zaak nu opgelost moeten zijn, mocht het stilvallen alsnog zeer uitzonderlijk voorkomen , dan raadde de technieker me aan het kontakt uit te zetten, vervolgens terug aan te zetten en dan pas de motor starten, de reden hiervoor zou zijn dat de stappenmotors zich in hun beginstand zouden kunnen plaaten.
Maar gezien mijn motor een nieuwe software update heeft gehad en de kommentaren op het forum , heb ik begrepen dat het stilvallen zou verholpen zijn.
Ik zal niet nalaten mijn ervaring na de software-update op het forum te plaatsen.
-
bikeropa
Ook in het Nederlandse komen deze perikelen voor. Ik dacht dat ik de enigste hier was.
Jullie spreken allemaal over een 10.000Km. beurt
maar als ik mijn instruktieboekje kijkt zie ik dat deze machin pas na 20.000Km terug verwacht word.
Dit even terzijde.
Ik heb de machin in maart 2007 gekocht en in de buurt van de 10.000Km (toeval?), in mijn geval na ong 7mnd, kreeg ik een bericht van BMW voor de motorupdate ook de mijne ging belabbert draaien en heb bij de dealer mijn beklag gedaan, deze speelde het weer door naar BMW en toen moest ik terug komen en heeft men, op aangeven van BMW, alle parameters op "0" gezet.
Hiermee was het probleem eigenlijk getackelt.
(Met het uitzetten sleutel er uit en weer erin en starten doe je eigelijk een reset en natturlijk draait de bezine pomp een keer extra bij het aanzetten van het contact, dat kun je ook horen).
Het enige wat overbleef is het schokkerige rijden onder de 2000 toeren
maar ik had hiervoor een 1300ST van Honda en die kon je op stationair in zijn 1 lekker laten hobbellen, ik denk dat langzaam rijden moeilijk blijft bij de boxer ivm het karakter.
Belanrijk is wel dat dealer altijd een melding maakt naar BMW dan zoekt BMW naar oplossingen en kunnen andere dealers en gebruikers hiervan profiteren.
Ik zou zeggen Belgische vrienden, doe er je voordeel mee.
Jullie spreken allemaal over een 10.000Km. beurt
Dit even terzijde.
Ik heb de machin in maart 2007 gekocht en in de buurt van de 10.000Km (toeval?), in mijn geval na ong 7mnd, kreeg ik een bericht van BMW voor de motorupdate ook de mijne ging belabbert draaien en heb bij de dealer mijn beklag gedaan, deze speelde het weer door naar BMW en toen moest ik terug komen en heeft men, op aangeven van BMW, alle parameters op "0" gezet.
Hiermee was het probleem eigenlijk getackelt.
(Met het uitzetten sleutel er uit en weer erin en starten doe je eigelijk een reset en natturlijk draait de bezine pomp een keer extra bij het aanzetten van het contact, dat kun je ook horen).
Het enige wat overbleef is het schokkerige rijden onder de 2000 toeren
Belanrijk is wel dat dealer altijd een melding maakt naar BMW dan zoekt BMW naar oplossingen en kunnen andere dealers en gebruikers hiervan profiteren.
Ik zou zeggen Belgische vrienden, doe er je voordeel mee.
Beter een bike onder je kont dan 10 op een plaatje
-
Gorky-GSA
- Contacteer:
Deze morgen stilgevallen, was juist vertrokken 400meter van de deur.
Heb nu 11000KM en de ringantenne was bij laaste onderhoud vervangen, zojuist geprobeerd op te starten (op middenbok) njet !!!
daarna op zijpoot gezet en dan starte hij onmiddelijk (raar)
Gaat wel om 1200GSA
groeten
Heb nu 11000KM en de ringantenne was bij laaste onderhoud vervangen, zojuist geprobeerd op te starten (op middenbok) njet !!!
daarna op zijpoot gezet en dan starte hij onmiddelijk (raar)
Gaat wel om 1200GSA
groeten
-
frederik
Gorky, je moet tanken, en binnen 500 km opnieuw