Deze avond op Volt, verbod off-road te Brakel
Moderator: GVN
Deze avond op Volt, verbod off-road te Brakel
Deze avond op TV1 programma, voorstel van Herman Decroo om verbod in te stellen op terreinwagen, quads etc.... op de landbouwwegen in Brakel.
Ik hoop dat ze iemand aan het woord krijgen die mondig genoeg is om de belangen van de Off-Road rijder te verdedigen.
Verwijten gooien naar het off-road gebeuren is niet zo moeilijk.
http://volt.een.be/2009/03/02/verbod-op ... in-brakel/
Frank
Ik hoop dat ze iemand aan het woord krijgen die mondig genoeg is om de belangen van de Off-Road rijder te verdedigen.
Verwijten gooien naar het off-road gebeuren is niet zo moeilijk.
http://volt.een.be/2009/03/02/verbod-op ... in-brakel/
Frank
-
mecapuet
Re: Deze avond op Volt, verbod off-road te Brakel
Paarden staan er niet bij...Meneer de Croo zal graag alleen met zijn paard over de veldwegen galopperen....
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Het is al jaren verboden om door bossen of veldwegen te rijden met gemotoriseerde voertuigen.
De enige voertuigen die er mogen komen zijn deze voor onderhoud en toezicht.
kijk even naar het Bos en veldwetboek. ( heb dat hier vorig jaar nog ergens gepost )
De Croo heeft zeker het warm water niet uitgevonden.
Er is hier vorig jaar ook een hele hetse ontstaan omdat de Burgemeester van Merchtem
met hetzelfde plan kwam opdraven.
Zelf georganseere evenementen krijgen hier geen toestemming meer om rond te trekken.
Het is een beetje de toll die we met z'n allen betalen voor al diegene die zich absoluut
willen laten gelden ( lees horen ) elke zondag voormiddag opnieuw.
reken daar nogééns al de niet verzekerde crossers bij, laat staan dat ze ingeschreven zijn.
Ik ken plaatsen waar ze elke zondag door de mensen hun voortuin kwamen gereden.
Kinderen moesten noodgedwongen binnen blijven
De enige voertuigen die er mogen komen zijn deze voor onderhoud en toezicht.
kijk even naar het Bos en veldwetboek. ( heb dat hier vorig jaar nog ergens gepost )
De Croo heeft zeker het warm water niet uitgevonden.
Er is hier vorig jaar ook een hele hetse ontstaan omdat de Burgemeester van Merchtem
met hetzelfde plan kwam opdraven.
Zelf georganseere evenementen krijgen hier geen toestemming meer om rond te trekken.
Het is een beetje de toll die we met z'n allen betalen voor al diegene die zich absoluut
willen laten gelden ( lees horen ) elke zondag voormiddag opnieuw.
reken daar nogééns al de niet verzekerde crossers bij, laat staan dat ze ingeschreven zijn.
Ik ken plaatsen waar ze elke zondag door de mensen hun voortuin kwamen gereden.
Kinderen moesten noodgedwongen binnen blijven
Het zal ongetwijfeld weer "goede" televisie opleveren 
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Het is iemand van CodeGroen die het tegen Decroo zal opnemen. Ik hoop dat deze persoon sterke argumenten heeft kunnen verzamelen.
http://www.codegroen.be/
http://www.codegroen.be/
BMW R1200GS Adventure (09/2011)
Vespa GTS 125ie Super - Montebianco (2010)
Inderdaad, hoe zou dat komenFrank17 schreef: Verwijten gooien naar het off-road gebeuren is niet zo moeilijk.
Frank
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Bij ons is het ook overal verboden om met niet-landbouwvoertuigen op de veldwegen te rijden....
Niets nieuws onder de zon..
Maar dat verbod wordt vaak geschonden, de quads laten dan ook redelijke sporen achter!
Ik doe dat ook soms met m'n Jeep, ik heb begrip voor beiden...
Indertijd reden we met meer dan 50 jeeps avondlijke toertochten, ze hebben de volgende dag een mountainbike-toerrit moeten afgelasten wegens onbererijdbare wegen!....

Niets nieuws onder de zon..
Maar dat verbod wordt vaak geschonden, de quads laten dan ook redelijke sporen achter!
Ik doe dat ook soms met m'n Jeep, ik heb begrip voor beiden...
Indertijd reden we met meer dan 50 jeeps avondlijke toertochten, ze hebben de volgende dag een mountainbike-toerrit moeten afgelasten wegens onbererijdbare wegen!....
I like my bike!!
-
Shulty
Volgende link heeft er misschien niet rechtstreek mee te maken, maar het gaat over het principe........ieder z'n hobby zeker
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 022000_023
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 022000_023
R1150GSA '04
R1200GSA '10
R1200GSA '10
En wat te doen indien de ene z'n hobby die van de andere onmogelijk maakt zoals in het verhaal van Den Dirk?
In ieder geval geen makkelijke keuze dan!
In ieder geval geen makkelijke keuze dan!
Wanneer ik ga offroaden doe ik dat met uiterst respekt voor de anderen:
zijn er paarden in de buurt => traag rijden en desnoods stoppen en de motor afleggen als de paarden tekenen van angst vertonen.
Bij wandelaars en fietsers opnieuw traag rijden en een vriendelijke glimlach (en een hand opsteken, wat meestal beantwoord wordt)
En nooit of te nimmer van het pad gaan
Ook niet te veel dezelfde route volgen, kwestie van de buurtbewoners niet te veel te storen
Jammer genoeg zijn er ook hier cowboys die erin slagen om door hun onverantwoord gedrag (terechte) onverdraagzaamheid te kweken bij de anderen.
zijn er paarden in de buurt => traag rijden en desnoods stoppen en de motor afleggen als de paarden tekenen van angst vertonen.
Bij wandelaars en fietsers opnieuw traag rijden en een vriendelijke glimlach (en een hand opsteken, wat meestal beantwoord wordt)
Ook niet te veel dezelfde route volgen, kwestie van de buurtbewoners niet te veel te storen
Jammer genoeg zijn er ook hier cowboys die erin slagen om door hun onverantwoord gedrag (terechte) onverdraagzaamheid te kweken bij de anderen.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...
Lid BMW MC VL
Lid BMW MC VL
Doe ik ook niet als ik in 't bos wandel, mijn hond ook niet trouwens.GStephen schreef:En nooit of te nimmer van het pad gaan
We proberen wel om dat wat stiller te doen
Ben zowel motorrijder, als MTB'er,
En inderdaad de mooi 'beschermde' holle wegen in het Limburgse Haspengouw worden kapotgereden door quads en motoren, die bovendien niet het minste respect tonen voor de mede weggebruikers. Zelf als herhaalde malen nagenoeg de berm ingereden door deze terroristen.
Dus crossen doe je op een gesloten circuit, net zoals autoracen en motorracen. De openbare weg is niet de geschikte plaats om dergelijke praktijken te openbaren.
Het kleine beetje natuur dat Vlaanderen nog rijk is, moeten we toch met z'n allen trachten te bewaren, nietwaar?
En inderdaad de mooi 'beschermde' holle wegen in het Limburgse Haspengouw worden kapotgereden door quads en motoren, die bovendien niet het minste respect tonen voor de mede weggebruikers. Zelf als herhaalde malen nagenoeg de berm ingereden door deze terroristen.
Dus crossen doe je op een gesloten circuit, net zoals autoracen en motorracen. De openbare weg is niet de geschikte plaats om dergelijke praktijken te openbaren.
Het kleine beetje natuur dat Vlaanderen nog rijk is, moeten we toch met z'n allen trachten te bewaren, nietwaar?
X2GStephen schreef:Wanneer ik ga offroaden doe ik dat met uiterst respekt voor de anderen:
Volledig mee oneensNepal schreef:Ben zowel motorrijder, als MTB'er,
Ik vrees dat U veralgemeent en iedere 4x4 of quad gebruiker over dezelfde kam scheert. En dat moeten wij nu al jaren horen.
Wat is crossen? Ik cross nooit met mijn 4x4. Waar U deels gelijk in hebt is het feit dat deze weggebruikers misschien beter zich kunnnen uitleven op afgesloten circuits of terreinen. Hier is men echter ook steeds tegen wegens "geluidsoverlast"
Verdraagzaamheid is een mooie deugd...
Ik probeer af en toe ook eens een toerke met de MTB te doen en idd, als de paden dan kapotgereden zijn door moto's, quads, en paarden, dan is dat lastiger rijden. Daar kan ik nog mee leven, dan moete maar wa harder stampen. Wat ik persoonlijk lastiger vind is dat je kromgebogen over je stuur tegen de wind recht door een hoopke achtergelaten paardestront rijdt, dat vervolgens door de middelpuntslingerende waterkracht recht in je gezicht gekatapulteerd wordt. Meestal is dat dan nog op de lastigere stukken, dus ben je zwaar aan het hijgen met je mond open... Ik moet er verder geen tekeningetje bij maken zeker...albatros schreef:Volledig mee oneensNepal schreef:Ben zowel motorrijder, als MTB'er,
Het kleine beetje natuur dat Vlaanderen nog rijk is, moeten we toch met z'n allen trachten te bewaren, nietwaar?![]()
Ik vrees dat U veralgemeent en iedere 4x4 of quad gebruiker over dezelfde kam scheert. En dat moeten wij nu al jaren horen.
Wat is crossen? Ik cross nooit met mijn 4x4. Waar U deels gelijk in hebt is het feit dat deze weggebruikers misschien beter zich kunnnen uitleven op afgesloten circuits of terreinen. Hier is men echter ook steeds tegen wegens "geluidsoverlast"![]()
Verdraagzaamheid is een mooie deugd...
Maar het gaat verboden worden, dat rijden in bossen met gemotoriseerde voertuigen... Dat is in onze maatschappij onvermijdelijk... Er lopen gewoon te veel mensen rond die een arm pakken als er een hand aangeboden wordt... Mensen die altijd overdrijven in wat ze doen. We mogen in de bossen rijden, dus doen we dat op een roekeloze manier en met open uitlaten.
Gevolg: niemand mag nog in het bos met ne moto/quad en wss ook binnenkort met paard/mtb, frisdrank is terug te betalen, aantal kms met bedrijfswagen worden beperkt of bedrijfswagens worden niet meer gegeven en niemand brengt nog iets mee voor zijn verjaardag, want er komt toch alleen maar gezever van.
Het zijn dat soort egocentrische klootzakken die alles verbrodden voor diegenen die het wel goed voorhebben... Zij die durven, geen rekening houden met anderen en er plezier in scheppen om een ander te kloten zullen verder geraken dan nen brave mens die naast zichzelf ook anderen wil helpen... Zo is het leven nu eenmaal blijkbaar (ik heb er mij ook moeten bij neerleggen)... Ik zal dus nooit echt ver geraken...
GS staat voor geil speelgoed
-
Dirk Pauwels
Bij de GS off road ritten die ik (jaren geleden weliswaar) heb meegereden waren we telkens met een grote groep, maar ik kan me niet herrinneren dat er wandelaars, MTBk'ers of ruiters last hadden van ons. Natuurlijk lag het pad er iets slechter bij na onze doortocht, met links of rechts een afgebroken spiegel
maar uiteraard enkel als het echt drassig was.
Enduro/off road is iets heel anders dan crossen en kun je niet op een afgesloten omloop, maar dat zullen de tegenstanders wel nooit beseffen. Het is als MTBK op een afgesloten cross omloop, dat begint ook te vervelen na een tijdje hé....
In de antwerpse haven (Linker oever, Kallo - doel etc) mag je al jaren niet meer off road, zogezegd omwille van natuurgebied, vogelreservaat etc....wel ik kan jullie zeggen dat er momenteel van dat natuurreservaat bijna niets meer overblijft want de staat is er druk bezig om een spoorweg tunnel en waarschijnlijk nog wel wat leuks (voor aannemers dan) te bouwen, geschatte werkduur 5jaar. De eendjes zwemmen nu naast de bouwwerf in een vuil plaske....... Hadden ze evengoed wel gecontroleerde off road kunnen toelaten in een bepaald gebied, (geen crosscircuit maar wel wat groter) dan vrijwaar je de andere, echte natuurgebieden
Belgie is al zo klein, en we moeten er allemaal ons hobby kunnen uitvoeren, dus een beetje wederzijds respect heeft nog nooit iemand kwaad gedaan.
Enduro/off road is iets heel anders dan crossen en kun je niet op een afgesloten omloop, maar dat zullen de tegenstanders wel nooit beseffen. Het is als MTBK op een afgesloten cross omloop, dat begint ook te vervelen na een tijdje hé....
In de antwerpse haven (Linker oever, Kallo - doel etc) mag je al jaren niet meer off road, zogezegd omwille van natuurgebied, vogelreservaat etc....wel ik kan jullie zeggen dat er momenteel van dat natuurreservaat bijna niets meer overblijft want de staat is er druk bezig om een spoorweg tunnel en waarschijnlijk nog wel wat leuks (voor aannemers dan) te bouwen, geschatte werkduur 5jaar. De eendjes zwemmen nu naast de bouwwerf in een vuil plaske....... Hadden ze evengoed wel gecontroleerde off road kunnen toelaten in een bepaald gebied, (geen crosscircuit maar wel wat groter) dan vrijwaar je de andere, echte natuurgebieden
Belgie is al zo klein, en we moeten er allemaal ons hobby kunnen uitvoeren, dus een beetje wederzijds respect heeft nog nooit iemand kwaad gedaan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Volledig mee eens,Nepal schreef:Ben zowel motorrijder, als MTB'er,
Het uitgangspunt van de vele recreanten die men in de natuur tegenkomt is verkeerd. Men eigent zich elk mooi (zeldzaam) plaatsje toe onder het motto: "De natuur is er voor ons". Of het te voet ,de fiets,auto,moto...is maakt niet uit.
Waar men niet aan denkt is de fauna die in één of ander uithoekje van het bos bang zit te wachten tot de avond valt om weer voor de dag te komen.
Te veel is te veel mensen, of je nu te voet bent of niet.
Allez tot in den draai hé!
Als je je kont verbrandt heb je geluk dat je niet andersom stond!
-
Iron Gonzo
ik heb het programma niet gezien, kan het ergens herbeken worden?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Aub Gonzo. klik => http://www.codegroen.be/node/47IRON GONZO schreef:ik heb het programma niet gezien, kan het ergens herbeken worden?
-
Iron Gonzo
thx.

TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Ik ben zowel MTB-ker als occasioneel GS-offroader.
Als ik zot wil trappen op de MTB zonder vooruit te komen, dan zoek ik een zand-paardeweg op in bos: rijdt voor geen meter, lekker afzien.
Als ik daarna merk dat mijn fiets niet vuil genoeg is, dan zoek ik modderbaantjes op (naast het bos, in het veld), waar ik met mijn GS ook soms kom. Goeie diepe sporen en veel modder, mijn plezier kan niet meer op.
En als ik dan nog altijd met een glimlach rondbol, dan zoek ik van die harde onverharde MTB baantjes op, kwestie van mijn benen volledig in de verzuring te rijden.
Jaren geleden mocht je overal MTBen, dat is nu gereguleerd, wat een goede zaak is mijn mening. Een duidelijke regulering zou echter ook voor het endurorijden moeten bestaan. Bloso is een sportvereniging, Endurorijden is een sport. Dat ze ook eens werk maken van een verzameling uitgestippelde routes voor enduristen, net zoals voor de mtb: http://www.mtbroutes.be/kaart.aspx
Voor de paden die niet op deze routes liggen, kunnen ze dan (conform met alle andere borden voor wandelaars, MTB en paarden) deze bordjes ophangen:

Als ik zot wil trappen op de MTB zonder vooruit te komen, dan zoek ik een zand-paardeweg op in bos: rijdt voor geen meter, lekker afzien.
Als ik daarna merk dat mijn fiets niet vuil genoeg is, dan zoek ik modderbaantjes op (naast het bos, in het veld), waar ik met mijn GS ook soms kom. Goeie diepe sporen en veel modder, mijn plezier kan niet meer op.
En als ik dan nog altijd met een glimlach rondbol, dan zoek ik van die harde onverharde MTB baantjes op, kwestie van mijn benen volledig in de verzuring te rijden.
Jaren geleden mocht je overal MTBen, dat is nu gereguleerd, wat een goede zaak is mijn mening. Een duidelijke regulering zou echter ook voor het endurorijden moeten bestaan. Bloso is een sportvereniging, Endurorijden is een sport. Dat ze ook eens werk maken van een verzameling uitgestippelde routes voor enduristen, net zoals voor de mtb: http://www.mtbroutes.be/kaart.aspx
Voor de paden die niet op deze routes liggen, kunnen ze dan (conform met alle andere borden voor wandelaars, MTB en paarden) deze bordjes ophangen:

R 1200 GS - yippie, weeral verdwaald!
WR426 - yippie
WR426 - yippie
Enkele bijkomende regels (geluid bv) en gedragsregels (codegroen) zijn natuurlijk wenselijk.
Net zoals bij het MTB-en trouwens: dat er nu eens eindelijk iemand de helm verplicht maakt bij het MTB-en...
w
Net zoals bij het MTB-en trouwens: dat er nu eens eindelijk iemand de helm verplicht maakt bij het MTB-en...
w
WR426 - yippie
WR426 - yippie
-
Iron Gonzo
ze spreken hier enkel over 4 wielers, ik hoor ze niets zeggen over een 2 wieler.WouterFr schreef:Enkele bijkomende regels (geluid bv) en gedragsregels (codegroen) zijn natuurlijk wenselijk.
w
en een helm verplichten op een MTB no-way
dat wil dus zeggen dat iedere keer ik met de fiets weg ben, ik een helm moet opzetten
als ik via een MTB club een ritje doe, zet ik de helm wel op.
ga ik individueel op stap of rij ik naar mijn werk met de MTB is er geen sprake van helm.
mijn hoofd heeft iedere dag een helm op en dat is al meer dan voldoende.
als ik een vizier op mijn oren bevestig ziet mijn hoofd er precies uit gelijk een echte helm
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
er was een kleine nuance in mijn statement: helm op bij het mountainbiken. niet (noodzakelijk) bij het fietsen op een mountainbike. 
Al wordt het weer moeilijk om hier een onderscheid te maken natuurlijk
w
Al wordt het weer moeilijk om hier een onderscheid te maken natuurlijk
w
WR426 - yippie
WR426 - yippie
Waar trek je dan de grens? Wat is een MTB en wat niet? Ziede dat aan de vitessen of aan de dikke banden of aan het feit dat het geen spatborden heeft en geen bagagedrager? Of wil je het ineens voor alle fietsers verplichten? Lijkt me ook wat vergezocht...WouterFr schreef:Enkele bijkomende regels (geluid bv) en gedragsregels (codegroen) zijn natuurlijk wenselijk.
w
Ik draag ook altijd een helm als ik echt ga MTBen. Als ik ermee naar mijn werk rij, dan niet... Laat dat nu eens gewoon de verantwoordelijkheid van de fietser zelf zijn... Niet voor ALLES moeten er regeltjes en wetten komen waar weer over gezaagd kan worden... Net als die gekken die zonder beschermende kledij rijden (vest EN broek EN motobotten EN gepaste handschoenen)... Daar zijn veel verschillende meningen rond he... Wat voor den ene nodig is voor bescherming is voor den andere te warm...
GS staat voor geil speelgoed