Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Moderator: GVN
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Lichtjes off topic maar een buitenstaander die even kennis wil maken met dit forum en toevalligerwijze (of gedreven door het noodlot? ) dit topic aanklikt, kan alleen maar schrikken van het soort (ik ga geen krachttermen gebruiken) discussies dat zich hier ontspint over een toch wel heel banaal iets als een stickertje van enkele Euro... Enfin, psychologen kunnen hier waarschijnlijk veel meer over vertellen.
Een gratis tip: als je het B'tje nergens kan plakken, stop het in het mapje met je boorddocumenten en toon het (incl probleem van geen ruimte om het te plakken) als je erom wordt gevraagd. Zo simpel is dat
PS: het probleem van Pascal is een heel andere situatie.
Een gratis tip: als je het B'tje nergens kan plakken, stop het in het mapje met je boorddocumenten en toon het (incl probleem van geen ruimte om het te plakken) als je erom wordt gevraagd. Zo simpel is dat
PS: het probleem van Pascal is een heel andere situatie.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
-
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
De wettekst die ik citeerde gaat over een "voertuig".JH. schreef:Alle anekdotes ten spijt gaat het telkens om de vierwielerkoekendoosblik...
... maar specifiek voor onze tweewielerkes..., wat de vraag van Isabelleke was eigenlijk...
Hoe zit het daarmee?
Alle voormelde voertuigen moeten bovendien op de achterzijde de letter of letters voeren...
2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.
In dat geval is het misschien wel mogelijk om de geldigheid van uw transitplaten te laten verlengen; ik hoef natuurlijk niet alle details te weten, maar je kan het altijd opzoeken in de wettekst waarvan ik je de link gaf.pascal schreef:Ik heb de Belgische nationaliteit maar verblijf in het buitenland (ik heb het statuut belg verblijvend in het buitenland), in Belgie heb ik alleen een tweede verblijf ,dat is geen domiciele adres M.A.W mijn domiciele adres en fiscaal adres is de VS
Een gratis tip die toch geld kan kosten... vergeet niet dat bv een leerling bestuurder die zonder L op zijn voertuig rijdt, daar een serieuze boete voor kan krijgen. Ook al ligt ze op de hoedenplank (van de ruit gevallen...).K1200GT schreef:Een gratis tip: als je het B'tje nergens kan plakken, stop het in het mapje met je boorddocumenten en toon het (incl probleem van geen ruimte om het te plakken) als je erom wordt gevraagd. Zo simpel is dat
De wettekst stelt duidelijk dat de voertuigen het landkenteken op de achterzijde moeten voeren; niet tussen de boorddocumenten.
...R1200RT... .....
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
En hier dan de integrale wettekst dat het inderdaad verplicht is in elk vreemd land als buitenlander...
Verdrag van 8 november 1968 inzake het wegverkeer
Art. 37. Het onderscheidingsteken van de Staat waarin het voertuig is ingeschreven.
1. Op elke auto in het internationale verkeer moet aan de achterzijde, behalve zijn kenteken, het onderscheidingsteken zijn aangebracht van de Staat waarin het is ingeschreven.
2. Op elke aanhangwagen die aan een auto is gekoppeld en waarop, ingevolge artikel 36 van dit Verdrag, aan de achterzijde een kenteken moet aangebracht zijn, moet aan de achterzijde tevens het onderscheidingsteken zijn aangebracht van de Staat waarin het kenteken werd afgegeven. De bepalingen van die paragraaf zijn zelfs van toepassing wanneer de aanhangwagen is ingeschreven in een andere Staat dan die waarin de auto waaraan de aanhangwagen is gekoppeld, is ingeschreven; indien de aanhangwagen niet is ingeschreven, moet deze aan de achterzijde het onderscheidingsteken dragen van de Staat waarin het trekkende voertuig is ingeschreven, behalve wanneer het in die Staat rijdt.
3. De samenstelling van het onderscheidingsteken als bedoeld in dit artikel, en de wijze waarop het moet worden bevestigd, moeten voldoen aan de eisen van bijlage 3 bij dit Verdrag.
BIJLAGE 3. - Nationaliteitsteken van motorvoertuigen en aanhangwagens in het internationale verkeer.
Art 1
Het onderscheidingsteken bedoeld in artikel 37 van dit Verdrag bestaat uit een, twee of drie Latijnse hoofdletters. De letters dienen ten minste 0,08 m (3,1 duim) hoog te zijn en een lijndikte te hebben van ten minste 0,01 m (0,4 duim). De letters dienen in zwart op een witte ovale achtergrond geschilderd te zijn, waarvan de langste as horizontaal is gericht.
Art2.
Wanneer het onderscheidingsteken slechts uit één letter bestaat, kan de langste as van het ovaal ook vertiaal zijn gericht.
Art. 3
Het onderscheidingsteken mag niet worden verwerkt in het kenteken, of op zodanige wijze worden aangebracht, dat het met dit kenteken zou kunnen worden verward, of dat het de leesbaarheid van dit kenteken zou kunnen verminderen.
Art. 4
Op motorfietsen en hun aanhangwagens dienen de afmetingen van de assen van het ovaal ten minste 0,175 m (6,9 duim) en 0,115 m (4,5 duim) te zijn. Op andere motorvoertuigen en hun aanhangwagens dienen de afmetingen van de assen van het ovaal ten minste te zijn :
a) 0,24 m (9,4 duim) en 0,145 m (5,7 duim) wanneer het onderscheidingsteken drie letters omvat;
b) 0,175 m (6,9 duim) en 0,115 m (4,5 duim) wanneer het onderscheidingsteken minder dan drie letters omvat. [/list]
Art 5.
De bepalingen van paragraaf 3 van bijlage 2 zijn ook van toepassing op het aanbrengen van het onderscheidingsteken op voertuigen
Verdrag van 8 november 1968 inzake het wegverkeer
Art. 37. Het onderscheidingsteken van de Staat waarin het voertuig is ingeschreven.
1. Op elke auto in het internationale verkeer moet aan de achterzijde, behalve zijn kenteken, het onderscheidingsteken zijn aangebracht van de Staat waarin het is ingeschreven.
2. Op elke aanhangwagen die aan een auto is gekoppeld en waarop, ingevolge artikel 36 van dit Verdrag, aan de achterzijde een kenteken moet aangebracht zijn, moet aan de achterzijde tevens het onderscheidingsteken zijn aangebracht van de Staat waarin het kenteken werd afgegeven. De bepalingen van die paragraaf zijn zelfs van toepassing wanneer de aanhangwagen is ingeschreven in een andere Staat dan die waarin de auto waaraan de aanhangwagen is gekoppeld, is ingeschreven; indien de aanhangwagen niet is ingeschreven, moet deze aan de achterzijde het onderscheidingsteken dragen van de Staat waarin het trekkende voertuig is ingeschreven, behalve wanneer het in die Staat rijdt.
3. De samenstelling van het onderscheidingsteken als bedoeld in dit artikel, en de wijze waarop het moet worden bevestigd, moeten voldoen aan de eisen van bijlage 3 bij dit Verdrag.
BIJLAGE 3. - Nationaliteitsteken van motorvoertuigen en aanhangwagens in het internationale verkeer.
Art 1
Het onderscheidingsteken bedoeld in artikel 37 van dit Verdrag bestaat uit een, twee of drie Latijnse hoofdletters. De letters dienen ten minste 0,08 m (3,1 duim) hoog te zijn en een lijndikte te hebben van ten minste 0,01 m (0,4 duim). De letters dienen in zwart op een witte ovale achtergrond geschilderd te zijn, waarvan de langste as horizontaal is gericht.
Art2.
Wanneer het onderscheidingsteken slechts uit één letter bestaat, kan de langste as van het ovaal ook vertiaal zijn gericht.
Art. 3
Het onderscheidingsteken mag niet worden verwerkt in het kenteken, of op zodanige wijze worden aangebracht, dat het met dit kenteken zou kunnen worden verward, of dat het de leesbaarheid van dit kenteken zou kunnen verminderen.
Art. 4
Op motorfietsen en hun aanhangwagens dienen de afmetingen van de assen van het ovaal ten minste 0,175 m (6,9 duim) en 0,115 m (4,5 duim) te zijn. Op andere motorvoertuigen en hun aanhangwagens dienen de afmetingen van de assen van het ovaal ten minste te zijn :
a) 0,24 m (9,4 duim) en 0,145 m (5,7 duim) wanneer het onderscheidingsteken drie letters omvat;
b) 0,175 m (6,9 duim) en 0,115 m (4,5 duim) wanneer het onderscheidingsteken minder dan drie letters omvat. [/list]
Art 5.
De bepalingen van paragraaf 3 van bijlage 2 zijn ook van toepassing op het aanbrengen van het onderscheidingsteken op voertuigen
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Akkoord, maar laat ons aub on topic blijven (we hebben het niet over een L; lijkt me toch wel een andere situatie). Als er geen ruimte is op de motorfiets om die B te plakken, dan durf ik hopen dat diegene die mij in het buitenland controleert, geen robot is die alleen maar zwart-wit denkt, maar iemand is die ook zijn verstandelijke vermogens gebruikt... Tot nu toe heb ik hiermee in Europa nog nooit een probleem gehad...(omdat ze bij de Guzzi duidelijk kunnen zien dat er geen plaats is tenzij onder de Nr plaat, dus onleesbaar).Een gratis tip die toch geld kan kosten... vergeet niet dat bv een leerling bestuurder die zonder L op zijn voertuig rijdt, daar een serieuze boete voor kan krijgen. Ook al ligt ze op de hoedenplank (van de ruit gevallen...).
De wettekst stelt duidelijk dat de voertuigen het landkenteken op de achterzijde moeten voeren; niet tussen de boorddocumenten.
Art 3 van Bijl 3 van het door JH geciteerde verdrag is achterhaald, want in de meeste Europese landen is het nationaliteitskenteken in het kenteken (nummerplaat) verwerkt. Waarom nog niet bij ons?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
K1200GT schreef: Art 3 van Bijl 3 van het door JH geciteerde verdrag is achterhaald, want in de meeste Europese landen is het nationaliteitskenteken in het kenteken (nummerplaat) verwerkt. Waarom nog niet bij ons?
Omdat er waarschijnlijk nog geen politieker is van wie zijn dicht familie of kennissenkring een alleenrecht heeft om deze nummerplaten te fabriceren zeker?
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Zat mij dat hier ook af te vragen Puuuuuur uit verveling, denk ik (slecht weer, hé)K1200GT schreef:een buitenstaander die even kennis wil maken met dit forum en toevalligerwijze dit topic aanklikt, kan alleen maar schrikken van het soort discussies dat zich hier ontspint over een toch wel heel banaal iets als een stickertje van enkele Euro... Enfin, psychologen kunnen hier waarschijnlijk veel meer over vertellen.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Dat is het probleem niet ,ik rij reeds 14 jaar met transitplaten,mijn vraag Is alleen maar welk landteken moet ik plakken op mijn motorfiets en wagenxantingo schreef:De wettekst die ik citeerde gaat over een "voertuig".JH. schreef:Alle anekdotes ten spijt gaat het telkens om de vierwielerkoekendoosblik...
... maar specifiek voor onze tweewielerkes..., wat de vraag van Isabelleke was eigenlijk...
Hoe zit het daarmee?
Alle voormelde voertuigen moeten bovendien op de achterzijde de letter of letters voeren...
2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.
In dat geval is het misschien wel mogelijk om de geldigheid van uw transitplaten te laten verlengen; ik hoef natuurlijk niet alle details te weten, maar je kan het altijd opzoeken in de wettekst waarvan ik je de link gaf.pascal schreef:Ik heb de Belgische nationaliteit maar verblijf in het buitenland (ik heb het statuut belg verblijvend in het buitenland), in Belgie heb ik alleen een tweede verblijf ,dat is geen domiciele adres M.A.W mijn domiciele adres en fiscaal adres is de VS
Een gratis tip die toch geld kan kosten... vergeet niet dat bv een leerling bestuurder die zonder L op zijn voertuig rijdt, daar een serieuze boete voor kan krijgen. Ook al ligt ze op de hoedenplank (van de ruit gevallen...).K1200GT schreef:Een gratis tip: als je het B'tje nergens kan plakken, stop het in het mapje met je boorddocumenten en toon het (incl probleem van geen ruimte om het te plakken) als je erom wordt gevraagd. Zo simpel is dat
De wettekst stelt duidelijk dat de voertuigen het landkenteken op de achterzijde moeten voeren; niet tussen de boorddocumenten.
Voor de Fransen met het het USA sticker zijn, voor de Zwitsers moet het het B stickers zijn en de Belgen weten het gewoon niet
-
- Berichten: 2652
- Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
- Woonplaats: Essen -Wildert
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Yep,
Uw transit plaat is uitgereikt door België, dus een B
Houdoe
Uw transit plaat is uitgereikt door België, dus een B
Houdoe
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
BMW F800GS
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Nou, geen idee meer op wie ik allemaal moet reageren (op de offtopicberichten na), maar ik vroeg het uit informatie, niet omdat ik het niet wil plakken. Ik maak er absoluut geen probleem van. Ik ben ook niet beschaamd om belg te zijn. En ik zal mijne vent om zo'n plakkerke sturen.
Bedankt om te antwoorden.
Bedankt om te antwoorden.
BMW K1200LT, bj1999
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Voila sé! Hou het simpel en plak gewoon dat Beeke op uwen moto. Of je mag zoals ik met véél gebaren die blauwbloes proberen wijs te maken dat Belgen boven de wet staan en door onze simpele politiek vrijgesteld zijn van die sticker/nummerplaat zonder herkomst.Isabelle schreef:Nou, geen idee meer op wie ik allemaal moet reageren (op de offtopicberichten na), maar ik vroeg het uit informatie, niet omdat ik het niet wil plakken. Ik maak er absoluut geen probleem van. Ik ben ook niet beschaamd om belg te zijn. En ik zal mijne vent om zo'n plakkerke sturen.
Bedankt om te antwoorden.
Het is spijtig dat het hier altijd moet escaleren (of hoe schrijf je dat) omdat er hier ne pipo rondsurft én ook nog eens moderator is die steeds alle wijsheid in pacht heeft.
En ja, OK, sommigen denken dan dat ik graag de boel op stelten zet maar ik krijg het vliegend sch**t van mensen die niet willen inzien dat ze niet goed bezig zijn. Door op alles en nog wat te reageren, ook al weten ze de oplossing niet of tot foute info te geven. Maar we zijn weer met bloempotten aan het gooien zekers?
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Ik lig daar niet wakker van. Ik lees wat ik wil lezen en daarmee uit.
BMW K1200LT, bj1999
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
OK, akkoord maar voor de Belgische politie ben ik vreemdeling alsook voor sommige prive firmas,als hier BMW Belux die mij ook beschouwt als vreemdeling en zich niet verplicht voelt om een BMW service kaart te leveren,niettegenstaande dit niet vermeld staat in de verkoopovereenkomst;pvde schreef:Yep,
Uw transit plaat is uitgereikt door België, dus een B
Houdoe
en dat de wetgever mij verplicht te rijden op mijn buitenlands rijbewijs
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Isabelle schreef:Ik lig daar niet wakker van. Ik lees wat ik wil lezen en daarmee uit.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Die vraag had ik gisteren nochtans al beantwoord :pascal schreef:Dat is het probleem niet ,ik rij reeds 14 jaar met transitplaten,mijn vraag Is alleen maar welk landteken moet ik plakken op mijn motorfiets en wagen
Voor de Fransen met het het USA sticker zijn, voor de Zwitsers moet het het B stickers zijn en de Belgen weten het gewoon niet
xantingo schreef:Aangezien uw voertuig in België is ingeschreven moet je in België geen B kleven.pascal schreef:IK HEB DE BELGISCHE nationaliteit,EN DE NUMMERPLAAT IS EEN BELGISCHE TRANSITPLAAT
Ga je naar het buitenland, kleef je een B want je voertuig is ingeschreven in Belgïë.
Wat betreft de inschrijving van uw voertuig verschilt er niets van de inschrijving door iemand die in België woont.
Euh, Gonzo... Isabelle bedoelt wel dat ze mijn posts gelezen heeft...IRON GONZO schreef:Isabelle schreef:Ik lig daar niet wakker van. Ik lees wat ik wil lezen en daarmee uit.
...R1200RT... .....
-
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Het probeem voor firma's als BMW zal wellicht meer te maken hebben met je domicilie en de eventuele kleine letters in een contract die voor onduidelijkheid kunnen zorgen...pascal schreef:OK, akkoord maar voor de Belgische politie ben ik vreemdeling alsook voor sommige prive firmas,als hier BMW Belux die mij ook beschouwt als vreemdeling en zich niet verplicht voelt om een BMW service kaart te leveren,niettegenstaande dit niet vermeld staat in de verkoopovereenkomst;
en dat de wetgever mij verplicht te rijden op mijn buitenlands rijbewijs
Ik kan me voorstellen dat een bedrijf als Touring geen contract aanbiedt waarin ze beloven het voertuig bij panne naar uw thuisadres te brengen, wanneer dat officieel adres zich ergens aan de andere kant van de wereld bevindt...
Voor de politie kan ik me iets soortgelijks voorstellen: in België hebben ze meer mogelijkheden om een bv boete te innen dan wanneer de overtreder zich ergens in het buitenland bevindt.
Let wel: dit zijn mijn persoonlijke bedenkingen, waarmee ik niet wil zeggen dat ik het al dan niet een correcte manier van handelen vind...
...R1200RT... .....
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
dikken schreef:Een B achterop kan ook zo zijn voordelen hebben. Ooit eens tegengehouden in kroatie voor een banale wegcontrole. Door onze blonde manen werden we direkt als Duitsers aanzien en deden ze wat moeilijk. toen we er de aandacht op vestigden dat we uit belgie kwamen en wezen op het B-teken werden wij vriendelijk behandeld en konden we in een "mummie" van tijd verder gaan.
ook meegemaakt, maar dan in Noorwegen
daar dacht de politie eerst ook dat we duitsers waren
heeft mijne maat en mij een boete van 900€ bespaard (2x 450 voor 90 waar 70 mocht)
groeten
andré
R 1200 GS '2011 TRIPLE BLACK
K 100 basic '84
K 100 basic '84
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
het is inderdaad ook belangrijk voor politiediensten maar ook voor de weggebruikers in geval van een ongeval met buitenlanders of buitenlandse nummerplaten....
want in geval van niet verzekering is het land van uitgifte van de nummerplaat verantwoordelijk en gaat men er van uit dat de overheid tussen komt voor de schadevergoeding.
want in geval van niet verzekering is het land van uitgifte van de nummerplaat verantwoordelijk en gaat men er van uit dat de overheid tussen komt voor de schadevergoeding.
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Onze motoplaten lijken sterk op de Nederlandse (alhoewel die al een 'NL' erop hebben). Als je in Duitsland rondrijdt denken ze snel dat je dus een Nederlander bent (zelf meegemaakt). Die 'B' voorkomt verwarring.
Vorige zomer aan de grens van Andorra naar Frankrijk geen controle omdat ik geen Fransman ben.
Die 'B' zal daar ook wel geholpen hebben.
Vorige zomer aan de grens van Andorra naar Frankrijk geen controle omdat ik geen Fransman ben.
Die 'B' zal daar ook wel geholpen hebben.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
En da's nu net het grappige aan je ganse verhaal.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop