Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door K1200GT »

Lichtjes off topic :oops: maar een buitenstaander die even kennis wil maken met dit forum en toevalligerwijze (of gedreven door het noodlot? :cry: ) dit topic aanklikt, kan alleen maar schrikken van het soort (ik ga geen krachttermen gebruiken) discussies dat zich hier ontspint over een toch wel heel banaal iets als een stickertje van enkele Euro... :roll: Enfin, psychologen kunnen hier waarschijnlijk veel meer over vertellen.
Een gratis tip: als je het B'tje nergens kan plakken, stop het in het mapje met je boorddocumenten en toon het (incl probleem van geen ruimte om het te plakken) als je erom wordt gevraagd. Zo simpel is dat :wink:

PS: het probleem van Pascal is een heel andere situatie.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door xantingo »

JH. schreef:Alle anekdotes ten spijt gaat het telkens om de vierwielerkoekendoosblik...
... maar specifiek voor onze tweewielerkes..., wat de vraag van Isabelleke was eigenlijk...
Hoe zit het daarmee?
De wettekst die ik citeerde gaat over een "voertuig".
Alle voormelde voertuigen moeten bovendien op de achterzijde de letter of letters voeren...
2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.
pascal schreef:Ik heb de Belgische nationaliteit maar verblijf in het buitenland (ik heb het statuut belg verblijvend in het buitenland), in Belgie heb ik alleen een tweede verblijf ,dat is geen domiciele adres M.A.W mijn domiciele adres en fiscaal adres is de VS
In dat geval is het misschien wel mogelijk om de geldigheid van uw transitplaten te laten verlengen; ik hoef natuurlijk niet alle details te weten, maar je kan het altijd opzoeken in de wettekst waarvan ik je de link gaf.
K1200GT schreef:Een gratis tip: als je het B'tje nergens kan plakken, stop het in het mapje met je boorddocumenten en toon het (incl probleem van geen ruimte om het te plakken) als je erom wordt gevraagd. Zo simpel is dat :wink:
Een gratis tip die toch geld kan kosten... vergeet niet dat bv een leerling bestuurder die zonder L op zijn voertuig rijdt, daar een serieuze boete voor kan krijgen. Ook al ligt ze op de hoedenplank (van de ruit gevallen...).
De wettekst stelt duidelijk dat de voertuigen het landkenteken op de achterzijde moeten voeren; niet tussen de boorddocumenten.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door JH. »

En hier dan de integrale wettekst dat het inderdaad verplicht is in elk vreemd land als buitenlander...



Verdrag van 8 november 1968 inzake het wegverkeer

Art. 37. Het onderscheidingsteken van de Staat waarin het voertuig is ingeschreven.


1. Op elke auto in het internationale verkeer moet aan de achterzijde, behalve zijn kenteken, het onderscheidingsteken zijn aangebracht van de Staat waarin het is ingeschreven.
2. Op elke aanhangwagen die aan een auto is gekoppeld en waarop, ingevolge artikel 36 van dit Verdrag, aan de achterzijde een kenteken moet aangebracht zijn, moet aan de achterzijde tevens het onderscheidingsteken zijn aangebracht van de Staat waarin het kenteken werd afgegeven. De bepalingen van die paragraaf zijn zelfs van toepassing wanneer de aanhangwagen is ingeschreven in een andere Staat dan die waarin de auto waaraan de aanhangwagen is gekoppeld, is ingeschreven; indien de aanhangwagen niet is ingeschreven, moet deze aan de achterzijde het onderscheidingsteken dragen van de Staat waarin het trekkende voertuig is ingeschreven, behalve wanneer het in die Staat rijdt.
3. De samenstelling van het onderscheidingsteken als bedoeld in dit artikel, en de wijze waarop het moet worden bevestigd, moeten voldoen aan de eisen van bijlage 3 bij dit Verdrag.

BIJLAGE 3. - Nationaliteitsteken van motorvoertuigen en aanhangwagens in het internationale verkeer.


Art 1

Het onderscheidingsteken bedoeld in artikel 37 van dit Verdrag bestaat uit een, twee of drie Latijnse hoofdletters. De letters dienen ten minste 0,08 m (3,1 duim) hoog te zijn en een lijndikte te hebben van ten minste 0,01 m (0,4 duim). De letters dienen in zwart op een witte ovale achtergrond geschilderd te zijn, waarvan de langste as horizontaal is gericht.


Art2.

Wanneer het onderscheidingsteken slechts uit één letter bestaat, kan de langste as van het ovaal ook vertiaal zijn gericht.


Art. 3

Het onderscheidingsteken mag niet worden verwerkt in het kenteken, of op zodanige wijze worden aangebracht, dat het met dit kenteken zou kunnen worden verward, of dat het de leesbaarheid van dit kenteken zou kunnen verminderen.

Art. 4

Op motorfietsen en hun aanhangwagens dienen de afmetingen van de assen van het ovaal ten minste 0,175 m (6,9 duim) en 0,115 m (4,5 duim) te zijn. Op andere motorvoertuigen en hun aanhangwagens dienen de afmetingen van de assen van het ovaal ten minste te zijn :


a) 0,24 m (9,4 duim) en 0,145 m (5,7 duim) wanneer het onderscheidingsteken drie letters omvat;

b) 0,175 m (6,9 duim) en 0,115 m (4,5 duim) wanneer het onderscheidingsteken minder dan drie letters omvat. [/list]


Art 5.

De bepalingen van paragraaf 3 van bijlage 2 zijn ook van toepassing op het aanbrengen van het onderscheidingsteken op voertuigen
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door K1200GT »

Een gratis tip die toch geld kan kosten... vergeet niet dat bv een leerling bestuurder die zonder L op zijn voertuig rijdt, daar een serieuze boete voor kan krijgen. Ook al ligt ze op de hoedenplank (van de ruit gevallen...).
De wettekst stelt duidelijk dat de voertuigen het landkenteken op de achterzijde moeten voeren; niet tussen de boorddocumenten.
Akkoord, maar laat ons aub on topic blijven (we hebben het niet over een L; lijkt me toch wel een andere situatie). Als er geen ruimte is op de motorfiets om die B te plakken, dan durf ik hopen dat diegene die mij in het buitenland controleert, geen robot is die alleen maar zwart-wit denkt, maar iemand is die ook zijn verstandelijke vermogens gebruikt... Tot nu toe heb ik hiermee in Europa nog nooit een probleem gehad...(omdat ze bij de Guzzi duidelijk kunnen zien dat er geen plaats is tenzij onder de Nr plaat, dus onleesbaar).

Art 3 van Bijl 3 van het door JH geciteerde verdrag is achterhaald, want in de meeste Europese landen is het nationaliteitskenteken in het kenteken (nummerplaat) verwerkt. Waarom nog niet bij ons?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door JH. »

K1200GT schreef: Art 3 van Bijl 3 van het door JH geciteerde verdrag is achterhaald, want in de meeste Europese landen is het nationaliteitskenteken in het kenteken (nummerplaat) verwerkt. Waarom nog niet bij ons?

Omdat er waarschijnlijk nog geen politieker is van wie zijn dicht familie of kennissenkring een alleenrecht heeft om deze nummerplaten te fabriceren zeker?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door WimLT »

K1200GT schreef:een buitenstaander die even kennis wil maken met dit forum en toevalligerwijze dit topic aanklikt, kan alleen maar schrikken van het soort discussies dat zich hier ontspint over een toch wel heel banaal iets als een stickertje van enkele Euro... :roll: Enfin, psychologen kunnen hier waarschijnlijk veel meer over vertellen.
Zat mij dat hier ook af te vragen :-? Puuuuuur uit verveling, denk ik (slecht weer, hé) :shock:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
pascal
Berichten: 196
Lid geworden op: 14 dec 2004, 00:11

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door pascal »

xantingo schreef:
JH. schreef:Alle anekdotes ten spijt gaat het telkens om de vierwielerkoekendoosblik...
... maar specifiek voor onze tweewielerkes..., wat de vraag van Isabelleke was eigenlijk...
Hoe zit het daarmee?
De wettekst die ik citeerde gaat over een "voertuig".
Alle voormelde voertuigen moeten bovendien op de achterzijde de letter of letters voeren...
2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.
pascal schreef:Ik heb de Belgische nationaliteit maar verblijf in het buitenland (ik heb het statuut belg verblijvend in het buitenland), in Belgie heb ik alleen een tweede verblijf ,dat is geen domiciele adres M.A.W mijn domiciele adres en fiscaal adres is de VS
In dat geval is het misschien wel mogelijk om de geldigheid van uw transitplaten te laten verlengen; ik hoef natuurlijk niet alle details te weten, maar je kan het altijd opzoeken in de wettekst waarvan ik je de link gaf.
K1200GT schreef:Een gratis tip: als je het B'tje nergens kan plakken, stop het in het mapje met je boorddocumenten en toon het (incl probleem van geen ruimte om het te plakken) als je erom wordt gevraagd. Zo simpel is dat :wink:
Een gratis tip die toch geld kan kosten... vergeet niet dat bv een leerling bestuurder die zonder L op zijn voertuig rijdt, daar een serieuze boete voor kan krijgen. Ook al ligt ze op de hoedenplank (van de ruit gevallen...).
De wettekst stelt duidelijk dat de voertuigen het landkenteken op de achterzijde moeten voeren; niet tussen de boorddocumenten.
Dat is het probleem niet ,ik rij reeds 14 jaar met transitplaten,mijn vraag Is alleen maar welk landteken moet ik plakken op mijn motorfiets en wagen
Voor de Fransen met het het USA sticker zijn, voor de Zwitsers moet het het B stickers zijn en de Belgen weten het gewoon niet
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door pvde »

Yep,
Uw transit plaat is uitgereikt door België, dus een B :idea:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Isabelle
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 aug 2006, 13:27
Locatie: De Panne
Contacteer:

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door Isabelle »

Nou, geen idee meer op wie ik allemaal moet reageren (op de offtopicberichten na), maar ik vroeg het uit informatie, niet omdat ik het niet wil plakken. Ik maak er absoluut geen probleem van. Ik ben ook niet beschaamd om belg te zijn. En ik zal mijne vent om zo'n plakkerke sturen. :-)
Bedankt om te antwoorden. :grin:
BMW K1200LT, bj1999
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door John »

Isabelle schreef:Nou, geen idee meer op wie ik allemaal moet reageren (op de offtopicberichten na), maar ik vroeg het uit informatie, niet omdat ik het niet wil plakken. Ik maak er absoluut geen probleem van. Ik ben ook niet beschaamd om belg te zijn. En ik zal mijne vent om zo'n plakkerke sturen. :-)
Bedankt om te antwoorden. :grin:
Voila sé! Hou het simpel en plak gewoon dat Beeke op uwen moto. Of je mag zoals ik met véél gebaren die blauwbloes proberen wijs te maken dat Belgen boven de wet staan en door onze simpele politiek vrijgesteld zijn van die sticker/nummerplaat zonder herkomst.
Het is spijtig dat het hier altijd moet escaleren (of hoe schrijf je dat) omdat er hier ne pipo rondsurft én ook nog eens moderator is die steeds alle wijsheid in pacht heeft.
En ja, OK, sommigen denken dan dat ik graag de boel op stelten zet maar ik krijg het vliegend sch**t van mensen die niet willen inzien dat ze niet goed bezig zijn. Door op alles en nog wat te reageren, ook al weten ze de oplossing niet of tot foute info te geven. Maar we zijn weer met bloempotten aan het gooien zekers? :twisted:
Isabelle
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 aug 2006, 13:27
Locatie: De Panne
Contacteer:

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door Isabelle »

Ik lig daar niet wakker van. Ik lees wat ik wil lezen en daarmee uit.
BMW K1200LT, bj1999
pascal
Berichten: 196
Lid geworden op: 14 dec 2004, 00:11

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door pascal »

pvde schreef:Yep,
Uw transit plaat is uitgereikt door België, dus een B :idea:
Houdoe
OK, akkoord maar voor de Belgische politie ben ik vreemdeling alsook voor sommige prive firmas,als hier BMW Belux die mij ook beschouwt als vreemdeling en zich niet verplicht voelt om een BMW service kaart te leveren,niettegenstaande dit niet vermeld staat in de verkoopovereenkomst;
en dat de wetgever mij verplicht te rijden op mijn buitenlands rijbewijs
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door Iron Gonzo »

Isabelle schreef:Ik lig daar niet wakker van. Ik lees wat ik wil lezen en daarmee uit.
:cheers: :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door xantingo »

pascal schreef:Dat is het probleem niet ,ik rij reeds 14 jaar met transitplaten,mijn vraag Is alleen maar welk landteken moet ik plakken op mijn motorfiets en wagen
Voor de Fransen met het het USA sticker zijn, voor de Zwitsers moet het het B stickers zijn en de Belgen weten het gewoon niet
Die vraag had ik gisteren nochtans al beantwoord :wink::
xantingo schreef:
pascal schreef:IK HEB DE BELGISCHE nationaliteit,EN DE NUMMERPLAAT IS EEN BELGISCHE TRANSITPLAAT
Aangezien uw voertuig in België is ingeschreven moet je in België geen B kleven.
Ga je naar het buitenland, kleef je een B want je voertuig is ingeschreven in Belgïë.
Wat betreft de inschrijving van uw voertuig verschilt er niets van de inschrijving door iemand die in België woont
.
IRON GONZO schreef:
Isabelle schreef:Ik lig daar niet wakker van. Ik lees wat ik wil lezen en daarmee uit.
:cheers: :wink:
Euh, Gonzo... Isabelle bedoelt wel dat ze mijn posts gelezen heeft... :twisted:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door xantingo »

pascal schreef:OK, akkoord maar voor de Belgische politie ben ik vreemdeling alsook voor sommige prive firmas,als hier BMW Belux die mij ook beschouwt als vreemdeling en zich niet verplicht voelt om een BMW service kaart te leveren,niettegenstaande dit niet vermeld staat in de verkoopovereenkomst;
en dat de wetgever mij verplicht te rijden op mijn buitenlands rijbewijs
Het probeem voor firma's als BMW zal wellicht meer te maken hebben met je domicilie en de eventuele kleine letters in een contract die voor onduidelijkheid kunnen zorgen...
Ik kan me voorstellen dat een bedrijf als Touring geen contract aanbiedt waarin ze beloven het voertuig bij panne naar uw thuisadres te brengen, wanneer dat officieel adres zich ergens aan de andere kant van de wereld bevindt...

Voor de politie kan ik me iets soortgelijks voorstellen: in België hebben ze meer mogelijkheden om een bv boete te innen dan wanneer de overtreder zich ergens in het buitenland bevindt.

Let wel: dit zijn mijn persoonlijke bedenkingen, waarmee ik niet wil zeggen dat ik het al dan niet een correcte manier van handelen vind... :wink:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
andrevh
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 nov 2005, 23:34
Locatie: RAVELS-EEL

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door andrevh »

dikken schreef:Een B achterop kan ook zo zijn voordelen hebben. Ooit eens tegengehouden in kroatie voor een banale wegcontrole. Door onze blonde manen werden we direkt als Duitsers aanzien :-( en deden ze wat moeilijk. toen we er de aandacht op vestigden dat we uit belgie kwamen en wezen op het B-teken werden wij vriendelijk behandeld en konden we in een "mummie" :wink: van tijd verder gaan.

ook meegemaakt, maar dan in Noorwegen
daar dacht de politie eerst ook dat we duitsers waren
heeft mijne maat en mij een boete van 900€ bespaard (2x 450 voor 90 waar 70 mocht)


groeten

andré
R 1200 GS '2011 TRIPLE BLACK
K 100 basic '84
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door one-one »

het is inderdaad ook belangrijk voor politiediensten maar ook voor de weggebruikers in geval van een ongeval met buitenlanders of buitenlandse nummerplaten....
want in geval van niet verzekering is het land van uitgifte van de nummerplaat verantwoordelijk en gaat men er van uit dat de overheid tussen komt voor de schadevergoeding. :wink:
ride with pride
one-one
gsa 1150
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door Toedel »

Onze motoplaten lijken sterk op de Nederlandse (alhoewel die al een 'NL' erop hebben). Als je in Duitsland rondrijdt denken ze snel dat je dus een Nederlander bent (zelf meegemaakt). Die 'B' voorkomt verwarring.
Vorige zomer aan de grens van Andorra naar Frankrijk geen controle omdat ik geen Fransman ben.
Die 'B' zal daar ook wel geholpen hebben.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door Relax »

En da's nu net het grappige aan je ganse verhaal.
I respect your opinion. But I don't give shit.
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Moet de motor een landkenmerk dragne ?

Bericht door WimLT »

:bsstupid: :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Plaats reactie