BMW R1200GS Special !!!
Moderator: GVN
-
GSrijder
- Contacteer:
Re: BMW R1200GS Special !!!
Ik wil jullie niet jaloers maken maar met deze bike heb ik een drietal weken geleden eens mogen proefrijden van de dealer.
Het is door deze motor dat ik besloten had een K&N te plaatsen.
NOOT:
De spiegels vind ik misstaan op een GS.
Het zadel was wel heel comfortabel en bied extra ondersteuning.
Het is door deze motor dat ik besloten had een K&N te plaatsen.
NOOT:
De spiegels vind ik misstaan op een GS.
Het zadel was wel heel comfortabel en bied extra ondersteuning.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
-
TonTon
heb zonet de test gelezen in Motoren & Toerisme en het motorkarakter is toch wel significant veranderd , lees minder toegankelijk....als men zelf al aangeeft dat men bij nat wegdek "als op eieren" reed
en de motor niet meer voor doetjes is......
ik weet dat ik nog van de "oude stempel" ben maar ik begrijp niet waarom men een "GS" (voor wat staat GS) zonodig moet gaan "pimpen" om er als het ware een racemotor of supermoto van te maken....er zijn hedendaags toch alternatieven genoeg ?
ik neem als voorbeeld de deze :

ik vind dit afschuwelijk
, EIGEN mening hé
"schoenmaker blijf bij uw leest" zou ik zeggen (maar misschien geldt dit ook voor mij)
ik weet dat ik nog van de "oude stempel" ben maar ik begrijp niet waarom men een "GS" (voor wat staat GS) zonodig moet gaan "pimpen" om er als het ware een racemotor of supermoto van te maken....er zijn hedendaags toch alternatieven genoeg ?
ik neem als voorbeeld de deze :

ik vind dit afschuwelijk
"schoenmaker blijf bij uw leest" zou ik zeggen (maar misschien geldt dit ook voor mij)
Ieder zijn mening he, Arnold.
Feit is wel dat hier vrijwel enkel functionele zaken verbeterd werden. Over de spiegels zwijgen we even. 
Feit is wel dat er maar bitter weinig originele GS'en rondrijden en accessoires (niet zozeer pimpstuff) erg populair zijn voor deze motor. Ik vind dat M&T nagels met koppen slaat. Origineel is alles al goed, maar BMW remschijven blijven een probleem (garantiegevallen), zoals ook in M&T erkend wordt. Ze steken hun lof voor de Moto-Master Flame schijven niet onder stoelen of banken. Over extra vermogen kan natuurlijk gediscussieerd worden, maar meer power is altijd fijn en ze zeggen dat ook in het middengebied (waar je dus in de praktijk het vaakst) rijdt een flinke boost zit ten opzichte van origineel. Het originele zadel werd door M&T te zacht bevonden en ze stoefen dan ook over het Top Sellerie zadel dat op deze GS zit.
Weinig pimping, veel functionele verbeteringen.
Feit is wel dat er maar bitter weinig originele GS'en rondrijden en accessoires (niet zozeer pimpstuff) erg populair zijn voor deze motor. Ik vind dat M&T nagels met koppen slaat. Origineel is alles al goed, maar BMW remschijven blijven een probleem (garantiegevallen), zoals ook in M&T erkend wordt. Ze steken hun lof voor de Moto-Master Flame schijven niet onder stoelen of banken. Over extra vermogen kan natuurlijk gediscussieerd worden, maar meer power is altijd fijn en ze zeggen dat ook in het middengebied (waar je dus in de praktijk het vaakst) rijdt een flinke boost zit ten opzichte van origineel. Het originele zadel werd door M&T te zacht bevonden en ze stoefen dan ook over het Top Sellerie zadel dat op deze GS zit.
Weinig pimping, veel functionele verbeteringen.
Ik heb deze M&T gekocht om meer te weten dan ik in producentenfolders kon lezen.
Maar het is alleen reclamepraat, werkelijk niets qua cijfermateriaal (nu ja, de prijzen staan erbij).
Over de rapid bike : waarom geen vergelijkende koppel- en vermogenskromme ?
Over het K&N filter : meer luchtdebiet, maar geen vermelding dat dit minder goed filtert.
Over het zadel, scherm, spiegels : verschilt van mens tot mens.
Over de Laser uitlaat : 'zou 4 pk meer moeten opleveren'. Ja zég, laat dat dan eens zien, hè.
Over de remmen : de producent wordt geciteerd, maar niet gecontroleerd : er wordt geen enkel vergelijkend remmanoeuvre gemaakt. Duh! En BMW heeft de bevestiging van z'n remschijven recent veranderd, dus kromtrekken is er niet meer bij.
Kortom, er valt meer info te halen op de relevante websites.
Effe voor de duidelijkheid : dit is kritiek op M&T, ik versta iets anders onder journalistiek.
Maar het is alleen reclamepraat, werkelijk niets qua cijfermateriaal (nu ja, de prijzen staan erbij).
Over de rapid bike : waarom geen vergelijkende koppel- en vermogenskromme ?
Over het K&N filter : meer luchtdebiet, maar geen vermelding dat dit minder goed filtert.
Over het zadel, scherm, spiegels : verschilt van mens tot mens.
Over de Laser uitlaat : 'zou 4 pk meer moeten opleveren'. Ja zég, laat dat dan eens zien, hè.
Over de remmen : de producent wordt geciteerd, maar niet gecontroleerd : er wordt geen enkel vergelijkend remmanoeuvre gemaakt. Duh! En BMW heeft de bevestiging van z'n remschijven recent veranderd, dus kromtrekken is er niet meer bij.
Kortom, er valt meer info te halen op de relevante websites.
Effe voor de duidelijkheid : dit is kritiek op M&T, ik versta iets anders onder journalistiek.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Je zal de nieuwe Motorwereld moeten afwachten.
Daarin komt een vergelijk met een standaard exemplaar.
Reclamepraat? We hebben hen niet betaald om met die motor te gaan rijden hoor.
We hebben de tekst ook niet eerst eens bij ons gekregen ter goedkeuring... De journalist heeft zijn eigen ding gedaan en geschreven. We zijn zijn handje niet gaan vasthouden. 
Over de vermogenscurve: die staat niet in M&T omdat ze die met Motorwereld op de bank gaan zetten. Dat van die vergelijkende remmanoeuvers zie je dus ook binnenkort wel.
Sorry hoor, maar dat de K&N minder goed filtert is zever... Hij filtert gewoon op een heel andere manier: door het vuil in zijn olie te vangen in plaats van de lucht door poreus karton te trekken. Daardoor heeft hij een grotere flow en kan hij zoveel langer zonder onderhoud/wisselen.
Over de vermogenscurve: die staat niet in M&T omdat ze die met Motorwereld op de bank gaan zetten. Dat van die vergelijkende remmanoeuvers zie je dus ook binnenkort wel.
Sorry hoor, maar dat de K&N minder goed filtert is zever... Hij filtert gewoon op een heel andere manier: door het vuil in zijn olie te vangen in plaats van de lucht door poreus karton te trekken. Daardoor heeft hij een grotere flow en kan hij zoveel langer zonder onderhoud/wisselen.
-
Dirk Pauwels
De "test" in motoren en toerisme is nietszeggend, geen harde feiten, enkel "gevoel" indruk. Hadden ze bij Raf ook een standaard moeten meegeven om te vergelijken. Deze test had M&T evengoed niet kunnen printen....Mijne standaard GS (enkel Remus) ging ook op het achterwiel, remde ook als een Leopard in achteruit,,,Als de journalist daarvoor op een CB500 had gereden is elke GS een kanon....Meten is weten, dus motorwereld afwachten. Zou ook interessant zijn om het verbruik te meten, toch ook niet onbelangrijk....
Uiteraard doet de combinatie van RB 1, K&N en Laser uitlaat iets, de motor krijgt meer lucht, en meer benzine (door de luchtdebietmeter te misleiden, dus ook meer verbruik wss) dus zal allicht beter op de gas reageren en iets sterker zijn in hogere middentoeren (tussen 5 en 6000 tpm). ik verwacht echter een beetje verlies onderin, weinig of geen verbetering in koppel curve. Nokkenassen, verbrandingskamer, klephoek, inlaat kanalen, diameter gaskleppen zijn immers niet gewijzigd...
Voor wie een agressievere gasrespons verwacht is de investering nog te doen, wie echt pk winst wil zal dieper in de buidel moeten tasten vrees ik
Uiteraard doet de combinatie van RB 1, K&N en Laser uitlaat iets, de motor krijgt meer lucht, en meer benzine (door de luchtdebietmeter te misleiden, dus ook meer verbruik wss) dus zal allicht beter op de gas reageren en iets sterker zijn in hogere middentoeren (tussen 5 en 6000 tpm). ik verwacht echter een beetje verlies onderin, weinig of geen verbetering in koppel curve. Nokkenassen, verbrandingskamer, klephoek, inlaat kanalen, diameter gaskleppen zijn immers niet gewijzigd...
Voor wie een agressievere gasrespons verwacht is de investering nog te doen, wie echt pk winst wil zal dieper in de buidel moeten tasten vrees ik
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
@ Coké : was die
nodig ?
Ik had geen enkel commentaar op jullie, maar op het artikel in M&T.
Over de produkten : wat M&T niet deed doet Motorwereld hopelijk beter : testen.
Maar daar moet je niet op wachten: 'K&N test' googelen levert immens veel info op
(als je commerciële sites buiten beschouwing laat
).
Een amateurtest levert dit op : http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest3.htm
En een ISO test dit : http://www.duramax-diesel.com/spicer/index.htm
Lees en huiver.
Ik had geen enkel commentaar op jullie, maar op het artikel in M&T.
Over de produkten : wat M&T niet deed doet Motorwereld hopelijk beter : testen.
Maar daar moet je niet op wachten: 'K&N test' googelen levert immens veel info op
(als je commerciële sites buiten beschouwing laat
Een amateurtest levert dit op : http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest3.htm
En een ISO test dit : http://www.duramax-diesel.com/spicer/index.htm
Lees en huiver.
Laatst gewijzigd door Toedel op 09 mar 2009, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Hey Toedel, trek je dan gewoon niets aan van die ":-P", da's gewoon mijn stijl van typen.
Zit niet per sé iets achter hoor.
Ik wou eigenlijk zelfs
ipv
maja... 
Nuttig artikel over die K&N, thx.
Komt er goed uit... 
Ik wil nog even mee geven dat de R1200GS OEM vs R1200GS Bike Design niet in de volgende Motorwereld zal staan.
Ze kunnen in Bornem pas begin april een standaard exemplaar leveren... Even geduld dus...
Nuttig artikel over die K&N, thx.
Ik wil nog even mee geven dat de R1200GS OEM vs R1200GS Bike Design niet in de volgende Motorwereld zal staan.
Geen probleem, geschreven tekst is altijd 'gevoeliger' dan gesproken.
Heb aan bovenstaande post net de ISO test toegevoegd.
Beide tests geven zelfde resultaat.
Ik zou niet zeggen dat de K&N er goed uitkomt, maar misschien lees ik het niet goed.
Heb aan bovenstaande post net de ISO test toegevoegd.
Beide tests geven zelfde resultaat.
Ik zou niet zeggen dat de K&N er goed uitkomt, maar misschien lees ik het niet goed.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Bwa, twee opmerkelijke quotes:
The K&N doesn't filter nearly as bad as the horror stories say, and again the Amsoil was a disappointment.
I've used high performance filters in the past, and I might again in the future.
Anywho, naast de kwestie...
The K&N doesn't filter nearly as bad as the horror stories say, and again the Amsoil was a disappointment.
I've used high performance filters in the past, and I might again in the future.
Anywho, naast de kwestie...
-
Dirk Pauwels
Een filter dat veel vuil tegenhoudt ook ook veel flow tegen, en vice versa. Geen filter, geen flow restrictie, maar veel slijtage en slechte performantie bij regen. Filters blijven een compromis. Op mijnen Bonneville zitten K&N's zonder luchtfilterkast, dus in de "open air". Blootgesteld aan opspattend water, straatvuil, stof etc....Maar het ding doet met moeite 3-4000km per jaar, heeft een speciaal oliefilter en ik wissel om de 3-4000km van olie. Bij een BMW die 40.000km doet zou ik het niet zien zitten zo'n K&N, vooral niet omdat enkel zo'n filter niet veel uithaalt, er is meer nodig om winst op te leveren.
Mijn advies aan FutureGSrijder (ge moet uw alias eens veranderen, is achterhaald nu
) is als je ooit beroep moet doen op garantie mbt de motor, haal die K&N eruit en steek het origineel er in. anders kun je naar je garantie fluiten, geplaatst door een dealer of niet.
Mijn advies aan FutureGSrijder (ge moet uw alias eens veranderen, is achterhaald nu
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project