Opletten met wat je koopt , ook bij een garage.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
boxertje03

Opletten met wat je koopt , ook bij een garage.

Bericht door boxertje03 »

7 maanden geleden mijn Boxer gekocht in een garage. Stond te blinken in de toonzaal en ik was direkt verkocht . Mijn Deauville ingeruild voor de boxer en ik was de trotse eigenaar van een BMW R1150RT. Totaal niet wetende dat ik eigenlijk met een motor reed die niet in orde was door mijn gebrek aan ervaring. Nu na 7 maanden en 10000km verder weet ik beter. Motor ging binnen voor een onderhoud. Komt terug en alles was weer in orde. Ik had al wat startproblemen gehad en had dat ook gezegd , geen enkel probleem zei hij, ook over het zware sturen werd niets meer gezegd.
Ik vertrouwde het zaakje niet en heb de motor laten nakijken ergens anders. Ik werd bleek bij het verdict. Voorband was geen band voor deze machine(eenmaal hard in de remmen en de band kon ontploffen) , remschijf vanachter was op (niet vervangen op onderhoud 600000km), remolie was choco geworden, kleppen waren zogezegd geregeld maar de vijzen zaten vast en konden dus niet worden bijgesteld. Dit was nog de grootste schok niet . Bij het volledig ontmantelen van de motor bleek dat het een samenraapsel is van 3 motoren (1100RT,1150RT en GS). Mijn voorvork was geplooid en de batterijhouder is gelast. De uitlaat heeft een deuk gehad en zat los. Bij de aankoop werd met geen woord gerept van een ongeval of zware val. Mijn voorvork kon ook zo worden losgedraaid (heb een goeie engelbewaarder dat ze niet is losgekomen). Nu is de motor volledig in orde gezet en draait eindelijk als een boxer , een geluid dat ik niet kende daarvoor. heeft me wel een fortuin gekost . Had ik het geweten dan had ik een hele andere motor gekocht. Voor een motor van 2003 waar ik 8900 euro heb voor betaald had ik toch veel meer verwacht. U ziet dus dat er dikke klootzakken bestaan die niets om het leven van mensen geven.

Een teleurgestelde boxerrijder.
cooper

Re: Opletten met wat je koopt , ook bij een garage.

Bericht door cooper »

En hoe zit het dan met je jaar garantie?
Wat zei de verkoper nadat zoiets allemaal aan het licht kwam?
Afbeelding
gino1972

Bericht door gino1972 »

En wat met het verplichte jaar garantie dat de dealer moet geven?? Wat was zijne commentaar daarop??
2005-2007 R 850 R
2007- 2009 R 1150 RT
2009-............. K 1200 LT

Garmin Streetpilot 2720
boxertje03

Bericht door boxertje03 »

Geen poot om op te staat met de garantie. Ik rij er al zeven maanden mee rond he , hij kan vanalles inbrengen dat ik een val heb gedaan of ergens ben tegen gereden. het enig wat ik kan doen is een rechtzaak beginnen en nog meer geld verliezen. Die mannen zijn tegen alles voorzien.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Voor 8900 euro mag (moet) je een RT hebben die in orde is...Vergeet niet dat sommige garagehouders graag mekaar de duvel aan doen met "hun" uitleg.
BV: Band ontploffen, remschijf op 60.000 vervangen, Vijzen die te vast zitten en daardoor de kleppen niet meer kunnen stellen, zijn ze dan nu gesteld?
Samenraapsel enz...
Het kan dus erger in de oren klinken dan het in werkelijkheid is. Goed voor u dat hij nu in orde is en wens je veel plezier met je boxer. :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
kneedown

Bericht door kneedown »

met de documenten die je hebt eens een mailke sturen naar testaankoop en touring.
je moet het daar niet bij laten. Zeker een klacht in dienen bij de flikken
je mag een brave burger zijn, in 't zak gezet worden voor 9000 euro is wat van goede te veel
Laatst gewijzigd door kneedown op 15 mar 2009, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaby

Bericht door Gaby »

Een band die kan ontploffen bij een hard remmanoeuvre, hoe kan dat komen?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
ludo V E

Bericht door ludo V E »

ik zou naar de politie gegaan zijn met het bewijs van aankoop en van de conclusie van de andere garage , er bestaat nog zoiets van onzichtbare gebreken bij een aankoop die niet vermeld zijn op het aankoop factuur . en toch zeker nadat u hem hebt teug gebracht voor een onderhoud . tevens zou ik ook zoals voorgaande al is vermeld test aankoop hierover hebben ingelicht . op voorwaarde dat die andere garage u ook een attest meegeeft van hun vastgestelde gebreken , hierbij moet u ook opletten dat die andere garage ook de kennis heeft van uw motor ( officiele dealer ) .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Voor burgerlijke zaken zoals dergelijke aankopen kunt ge bij de politie niets gaan doen ...

Voor dergelijke handelsgeschillen is de vrederechter bevoegd :wink:
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Hou er ook rekening mee dat bij dergelijke gevallen de 2de dealer die geconsulteerd wordt het gegeven kan aangrijpen om een concurrent zo zwart als kolen te maken. Waar ik niet mee wil gezegd hebben dat bepaalde zaken idd niet heel erg lijken.
Zo vraag ik me bijvoorbeeld concreet al af welke voorband erop lag om tot de uitspraak "kan ontploffen bij een stevige noodstop" te komen.
Nil volentibus arduum
Gaby

Bericht door Gaby »

Raketman schreef: Zo vraag ik me bijvoorbeeld concreet al af welke voorband erop lag om tot de uitspraak "kan ontploffen bij een stevige noodstop" te komen.
Met die vraag zat ik dus ook, ben benieuwd naar 't antwoord (als het al komt) :-?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Ulrich

Bericht door Ulrich »

Eenvoudige oplossing, testaankoop aanspreken, ze plegen een telefoontje met de dealer of gaan eens langs.
En geloof mij,ik weet het uit ervaring. De dealer piept dan wel anders!!!

Je mag het er zeker niet bij laten!!!
Gr Ulrich
dirkske

Bericht door dirkske »

Ulrich schreef:Eenvoudige oplossing, testaankoop aanspreken, ze plegen een telefoontje met de dealer of gaan eens langs.
En geloof mij,ik weet het uit ervaring. De dealer piept dan wel anders!!!Gr Ulrich
Je zal uiteraard lid dienen te zijn van testaankoop,
zoniet, sorry .......... trek uw plan....... maar dan beleefder uitgesproken en met meer woorden.
de Ron

Bericht door de Ron »

Johan heeft gelijk,
betreft hier een handelsgeschil en een burgerlijke zaak. Ga eens je licht opsteken bij de griffier van het Vredegerecht over wat de mogelijkheden en de kosten zijn. Indien de tweede dealer een lijst wil opstellen met de vastgestelde gebreken heb je misschien al wel iets in de hand om verder te kunnen...
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
lucS

Bericht door lucS »

Heb ongeveer het zelfde voorgehad. Ik had een moto (ex demo zogezegt) nog nooit ingeschreven maar met km erop gekocht als eerste officiele eigenaar.
Na discutie over een pietlullig garantiegeval na enkele maanden en 8000 km maar bij een officiele dealer binnen geweest. Verdict moto was samenraapsel van verschillende moto's van verschillende leeftijd. Op die basis korting geeist wegens bedrog. De garage weigerde en heb dan via claim verwijzend naar het wetboek de koop ongedaan laten maken en de volledige prijs plus inschrijving cash ontvangen.
Laat chacheraars niet met uw centen goed weer spelen en sta op je rechten! Een garage is een vakman en is als dusdanig aansprakelijk voor de rommel die hij leverd!

Veel succes!

Groetjes,

Luc
Motorrijden is dansen op de maat van de weg
CROW

Bericht door CROW »

problemen met voorste band
door rudyvc » 10/03/09 10:32

Toen ik gisteren van Brussel terugkeerde over de E40, merkte ik op toen ik aan de afrit van Helecine was dat mijn beide handen sliepen van de trillingen in mijn stuur. Dat was de eerste keer dat ik trillingen in mijn stuur opmerkte. Toen ik vertraagde tot 40 à 50 km per uur op de afrit werd mijn R1200 ST echt bokkig, bijna onbestuurbaar.
Toch maar gekozen om laatste paar km naar huis door te rijden en niet onmiddellijk mijn bmw card te gebruiken, omdat ik eigenlijk niks mis vond, niet aan remmen, niet aan wiel of vork... Maar 't was in mobylette-style tegen 40 naar huis, heel voorzichtig.
Opgekrikt en voorwiel geinspecteerd, blijkt dat er een grote uitstulping op de band zit op ongeveer een kwart van het loopvlak, uitstulping is vrij zacht, kan ingeduwd worden, rest van band is nog steenhard.

Een interne klapband? De lucht tussen het metaal en het rubber naar buiten door geglipt? Veel geluk gehad...
rudyvc

blablabla he er kan dus niets gebeuren met de voorband goe bezig mannen
jan_s

Bericht door jan_s »

beste Boxertje03.

Ik zal mijn voorbeeld geven: ik koop als beginneling bij een Honda-dealer (rij ondertussen R1150RT) een Deauville. Na een maand of zo gaat het al eens wat sneller en moet een keer stevig in de remmen bij +/- 100 km/u. Ik voel een seconde of zo stevige trillingen en dan verdwijnen die. De volgende dagen test ik dat uit: tot +/- 80 km/u trillingen bij stevig remmen en dan gedaan. Ik naar de dealer, hij doet een proefrit en zegt mij dat daar niets aan te doen is. Als leek weet ik niet beter maar vraag mijn ervaren collega (42 jaar moto) om mijn machine eens te testen. Hij is zeer tevreden behalve bij stevig remmen: waarschijnlijk de schijven. Dan heb ik een stevige mail naar de dealer gestuurd en dan kon hij het probleem ineens wel oplossen onder garantie.

Dus niet berusten en stevig reageren of laten reageren als je dat niet ligt want mensen op commerciele diensten hebben me dat bevestigd: de grootste ambetanterikken die blijven doordrammen worden eerst geholpen om er van af te zijn!!

Succes

Jan
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

CROW schreef:problemen met voorste band
door rudyvc » 10/03/09 10:32

Toen ik gisteren van Brussel terugkeerde over de E40, merkte ik op toen ik aan de afrit van Helecine was dat mijn beide handen sliepen van de trillingen in mijn stuur. Dat was de eerste keer dat ik trillingen in mijn stuur opmerkte. Toen ik vertraagde tot 40 à 50 km per uur op de afrit werd mijn R1200 ST echt bokkig, bijna onbestuurbaar.
Toch maar gekozen om laatste paar km naar huis door te rijden en niet onmiddellijk mijn bmw card te gebruiken, omdat ik eigenlijk niks mis vond, niet aan remmen, niet aan wiel of vork... Maar 't was in mobylette-style tegen 40 naar huis, heel voorzichtig.
Opgekrikt en voorwiel geinspecteerd, blijkt dat er een grote uitstulping op de band zit op ongeveer een kwart van het loopvlak, uitstulping is vrij zacht, kan ingeduwd worden, rest van band is nog steenhard.

Een interne klapband? De lucht tussen het metaal en het rubber naar buiten door geglipt? Veel geluk gehad...
rudyvc

blablabla he er kan dus niets gebeuren met de voorband goe bezig mannen
:lol:
Die heeft de essentie te pakken se... :clown: En ineens ook in de juiste topic en de juiste quote gebruikend, zonder quote te gebruiken...

Gij wordt altijd snel geholpen zeker op commerciële diensten? :pig: :pig:
GS staat voor geil speelgoed
Gert-1967

Bericht door Gert-1967 »

lucS schreef:Heb ongeveer het zelfde voorgehad. Ik had een moto (ex demo zogezegt) nog nooit ingeschreven maar met km erop gekocht als eerste officiele eigenaar.
Na discutie over een pietlullig garantiegeval na enkele maanden en 8000 km maar bij een officiele dealer binnen geweest. Verdict moto was samenraapsel van verschillende moto's van verschillende leeftijd. Op die basis korting geeist wegens bedrog. De garage weigerde en heb dan via claim verwijzend naar het wetboek de koop ongedaan laten maken en de volledige prijs plus inschrijving cash ontvangen.
Laat chacheraars niet met uw centen goed weer spelen en sta op je rechten! Een garage is een vakman en is als dusdanig aansprakelijk voor de rommel die hij leverd!

Veel succes!

Groetjes,

Luc
Inderdaad, in mijn ogen heeft deze dealer geen poot om op te staan. Er is hier duidelijk sprake van dwaling. Een professionele verkoper, en dat is een dealer of handelaar per definitie, wordt aansprakelijk gesteld voor verborgen gebreken. Bij een aankoop van een partikulier is dit niet het geval. Vandaar dat een partikulier meestal in zijn verkoopsovereenkomst vermeld "...in de staat waarin hij zich bevindt en gekend door de koper..." een prof. verkoper kan dit niet.
Ik vind het verschrikkelijk als je iets dergelijks voorkrijgt. Ik vind in ieder geval 9.000€ de moeite en zou zeker een advocaat onder de arm nemen en de zaak winnen. Centen terug en voor dat bedrag een degelijke 1150 RT kopen. Die zal je zeker vinden.

Groetjes en succes ermee.
2008 R 1100 RT
2005 Honda Deauville
1996 Honda Goldwing
1992 Kawazaki ZXR 750
Plaats reactie