R 60/5 C 1972

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Erik GS
Contacteer:

R 60/5 C 1972

Bericht door Erik GS »

hallo allen,

ben een nieuweling in oldtimerland,
ik heb al een 1100R en een 1200GS achter en onder me,
nu ben ik voorzichtig aan het uitkijken naar iets ouder

ik kwam een 60/5 uit 72 tegen, met minder dan 20.000kms dacht ik
zwart en op het eerste zicht zeer goed onderhouden,
vraagprijs 3000euro

nu wil ik eens vergelijken met 'het net' en ik vind allerlei zaken, maar vooral dat de /5 (jaren 70) zeer goed scoort zowel bij verzamelaars als bij actieve rijders (hoewel het ene het andere uiteraard niet uitsluit)

maar ik vind nergens een C (cruiser of chopper) versie ??
heeft iemand hier meer zicht op of waar vind ik een vergelijking voor die "C"
of gaat het om een zelfbouwkit of iets anders ?

ik ga het beestje binnenkort zelf eens van dichterbij bekijken en vraag ook papieren op + onderhoudsbewijzen etc...

maar kan er iemand wat wegwijzer maken ?

alvast hartelijk bedankt en graag tot op een oldtimer of andere rit, maar zeker tot een volgende post !

groeten,

erik
1100R '97
1200GS '07 & zumo
Provence - Alpen - Vogezen - Zw Woud - Schotland - Slovenië
www.tigos.be
Synchro Bob
Contacteer:

Re: R 60/5 C 1972

Bericht door Synchro Bob »

Dag Erik,

Ik heb ook nog nooit gehoord van een C-versie van de /5. Het is zeker geen Chopper of Cruiser...
Qua versies bestaan er de SWB en de LWB (short en long wheel based) en dan ook de (amerikaanse) Toaster, met chromen flensen op de benzinetank. Misschien komt die C wel van Chroom.
20.000 Km voor een motor van '72 is toch weinig waarschijnlijk, maar het kan. Enfin dat is gemakkelijk te controleren. Als ie compleet origineel is, dan is 3000 € een goede prijs.
Ik ben benieuwd om de foto's te zien. De /5 is de overgang van oud naar nieuw. Hij is een erfgenaam van de classieke BMW's en is er ondertussen zelf één geworden. Bovendien is ie betrouwbaar, veilig en gemakkelijk (en goedkoop) om te onderhouden. Alle onderdelen zijn nog te vinden.

Op dit forum, http://autos.groups.yahoo.com/group/bmwcycles/ , zit je goed met al je vragen over "echte" boxers.

Je mag altijd mijn 60/5 van '73 testrijden om je een gevoel te geven van wat je te wachten staat.
Afbeelding
Origineel, met uitzondering van kickpedaal en zadelovertrek.

Veel plezier met je project.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

20.000 Km voor een motor van '72 is toch weinig waarschijnlijk
Is ook zo mijn mening op het eerste gedacht!
Ik kan er nog altijd niet bij dat iemand een motor koopt om er op 27jaar maar 20000km mee te bollen,zeker rekening gehouden met het feit dat in de jaren 70 een motor echt wel luxe was die volgens mij moest renderen! (uitzonderingen zijn altijd mogelijk)
Zeker kijken naar de slijtsporen van de voetsteuntjes,handvatten,waarschijnlijk nog een oud type band als hij lang heeft stilgestaan (dot code)deze zaken kan alleen de km stand bevestiggen naar mijn bescheiden mening.

maar in elk geval veel suc6 met de verdere verloop en een foto mag je altijd plaatsen he dan hebben we er ook nog iets aan :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ewel mijn 60/5 had ook maar 11000km toen ik hem kocht
bouwjaar 1973 ik zelf van bouwjaar 1971 heb hem gekocht toen ik 20 jaar oud was.
1 jaar later en 100000km rijker stondt hij nu nog te pronken in mijn garage en nu nog doet alles het nog perfect.
wel is de koppeling aan vervanging toe.

de 60/5 stond ook goed wegestoken onder een basche in een hoekje in een loods.
eigenaar wist zelfs niet meer dat hij die motor had :-? (hoe ik het dan wel wist...heeft met mijn andere hobby te maken... :clown: )

anecdote en die van bob en mij hebben op dezelfde band gestaan achter elkaar :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Erik GS
Contacteer:

Bericht door Erik GS »

hoi bob, 2cyl, gonzo (en stefaan)

alvast merci voor de reacties, de link kreeg ik ook al via pb v stefaan
ik neem alle info mee naar mijn "eerste date" en bekijk het eens kritisch
als blijkt dat het niet echt zuiver is, ga 'k er ook niet aan beginnen,
sowieso ga ik foto's nemen en krijg je 't beestje nog te zien !

bob, 't is zoals met mijne 1100 en 1200, eens ik er mee gereden heb ga 'k geen objectief oordeel meer kunnen vellen, een testrit zal zeker en vast resulteren in ofwel een snelle aankoop ofwel een efficiënte verderzetting vd zoektocht naar een 60 of 75/5, graag bouwjaar '72, zoals deze man... dus, ik ga later graag op je aanbod in, of we doen samen een oldtimerritje

tot in den draai !
1100R '97
1200GS '07 & zumo
www.tigos.be
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

als je gaat kijken:
let vooral op de staat van de rubbers = handvaten, voetsteunen, versnelingspookje, de beschermbalgen over de voorvork.
bij 20000km moeten die er nog als nieuw uitzien.

verder letten op zweten van het blok aan de naden. de naad tussen versnellingsbak en motor is belangerijk, daar kan eventueel de keering van de krukas of versnellingsbak stuk zijn.

leg u zeker eens op uw pens.

de speling op de zijstaander aan de bevestigingbout en de middenbok. veel speling wil dus ook zeggen dat hij meer of 20000km zal gelopen hebben.
de speling moet hier ook nihil zijn.

verder heb je nog de alu kappen op de achtervering. let ook op slijtage strepen. en schud eens met de veren. daar mag geen speling zitten op de bevestigingsplaatsen onder en boven.

zelfde met de wielen:
van de grond en de axiale speling kontroleren.

remmen zijn normaal trommels; let hier op de regeling. ver uit gedraaid of niet
bij ver uit gedraaid kan het zijn dat de blokken aan vervanging toe zijn.

als je het zadel openklapt kijk vooral naar de bevestiging en roest. De verf pelt daar gemakkelijk af bij origineel

hopelijk heb je iets aan die tips.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

let vooral op de staat van de rubbers = handvaten, voetsteunen, versnelingspookje, de beschermbalgen over de voorvork.
bij 20000km moeten die er nog als nieuw uitzien.
Met veel kentjes of compleet verduurd van stil te staan en inwerking van UV stralen.
De biesjes op de tank ter hoogte van de knieen zijn ook een goede slijtage indicator.
Bemerk ook dat de tellers van de /5 , /6 , /7 bij 99.999,9 km gewoon terug opnieuw begonnen op 0
Het aan tal km kan dus gerust voorafgegaan zijn door een 1 of zelfs een 2 dit zal natuurlijk de prijs belangrijk beinvloeden .
Alhoewel ik 3000 euro zeer stevig aan de prijs vind voor een 60/5 . Een 75/5 in perfecte staat haalt dit met moeite.
Erik GS
Contacteer:

Bericht door Erik GS »

Dag allemaal, hier ben ik terug

om te beginnen, ik vroeg wat hulp aan moderator Jürgen om foto's te plaatsen, want dat lukt me precies niet...
geen nood, ze komen er aan, don't worry

even feedback over het bezoek...

het gaat idd over een 60/5 met zelfde frame en motor nr, papieren zijn aanwezig
geen cruiser, dat was een vergissing van de huidige eigenaar...
maar hij heeft er veel aangesleuteld om het een cruiser te laten zijn, helaas...

er staat 20K op de teller, maar die is teruggezet bij de laatste aankoop, in 2001, echte kms ???

er is dus ook heel veel aan veranderd, dus om die fiets in originele staat terug te krijgen, vraagt wat sleutelwerk... (zie foto's)

er staat een 'amerikaans' stuur op, dit zou langer zijn dan het standaard en met een grotere krul...

nieuwe oliecarter, grotere batterij (voor de), extra koplampen genre harley, nieuwe banden, ok staat vd rubber balgen, geen ax-speling, links en rechts een beetje roest, nieuwe luchtfilters,... ik laat het oordeel aan jullie... ook beetje lekkende olie en (redelijk veel) lekkende benzine kraantjes + leidingen

de prijs v 3000 lijkt veel, gezien er een 75/5 met chroom in NL te koop staat voor 2750 euro, en in orde en origineel...
dus is de vraag hoeveel dit exemplaar mogelijks kan en mag kosten

oh ja, de huidige eigenaar kocht hem bij Lievens en heeft er op 7 jaar dus 20K mee gereden
het is een liefhebber van zelf sleutelen, vooral aan zijn oude harley... en ziet er bona fide uit, maar ja...

zo, even wachten dus op de foto's ... tot binnenkort !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's geplaatst door Sprint
1100R '97
1200GS '07 & zumo
www.tigos.be
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

heb je gemailde foto's eens bekeken . :-(
Dit is een oude politiemotor .
De tank heeft een opbergvakje bovenaan en de valbaren zijn voorzien van bevestigingen voor blauwe lampen.
De houders op de zijkant zijn houders voor lederen tassen.
De originele luchtfilter ontbreekt ook en de motor heeft diverse lekkages
Volgens mij heeft dit beestje dik 200.000km achter de wielen in die toestand
Ik heb enkele jaren geleden ook zo eentje gekocht voor toen 20.000BFR en er het drievoudige aan gespendeerd om hem 80% ok te krijgen.
Persoonlijk zou ik er maar maximum 1000 of 1200 euro aan geven ;
Hou rekening met redelijk wat kosten aan de mechaniek , ander dichtingen aan de cilindervoeten , carter , koppen en terwijl alles toch open ligt misschien nieuwe schelpjes op de krukas en eventueel een nieuwe distributie ketting. Al bij al geen dure dingen als onderdeel maar de werkuren zullen aardig oplopen tenzij je alles in eigen beheer kan doen.
Over de cosmetische kant , daar hangt vanaf wat je wil showroom-old timer of gewoon een oude motor om te toeren
Synchro Bob
Contacteer:

Na inspectie van de foto's sluit ik mij helemaal aan bij het commentaar van Jo.
Had ik het allemaal niet eens meegemaakt zou ik dit een tof project vinden.
Zie maar wat ik ooit heb gerealiseerd voor veel minder dan 3000 €:
Afbeelding
Afbeelding
Het is lekker sleutelen aan zo'n oude boxer. De stukken zijn niet duur en het resultaat is erkentelijk.
Maar met twee linkerhanden, zoals Erik GS beweert te hebben, zou ik er afblijven. Tenzij je echt zin hebt om te leren. Zelfs lelijk en vettig is zo'n /5 toch sexy. Niet ?
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Erik GS
Contacteer:

Bericht door Erik GS »

dat wordt inderdaad de keuze :

kopen en zo laten, sexy genoeg (de airhead rijdt nog steeds)
of
kopen en oplappen (maar idd k heb 2 linkerhanden, ben gen technische hoogvlieger)
of
verder uitkijken naar iets meer in orde (en wie kan hierbij helpen ?)

of
opknappen op 't moment dat hij er de brui aan geeft

damn, de voor- en nadelen van het forum : veel contacten, veel (verschillende) info...
maar zoals in life : de keuze maak je zelf

wordt vervolgd...

groeten !
1100R '97
1200GS '07 & zumo
www.tigos.be
Synchro Bob
Contacteer:

Erik,

Je kan die vettige politie moto laten zoals hij is en zo genieten van het échte boxerplezier. Hij zal je niet gauw in de steek laten. Maar hij is zeker geen 3000€ waard.
Hier is een alternatief. http://www.kapaza.be/Motoren/Oldtimers/ ... _5_mp.html
Waarachtig, het is de mijne die opnieuw verkocht wordt...
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
den Bullet

Bericht door den Bullet »

Erik GS schreef:...
of
kopen en oplappen (maar idd k heb 2 linkerhanden, ben gen technische hoogvlieger)
of
...
Tip: schrijf u in voor het avondonderwijs mechaniek bij het PCVO-Ninove (toch ni zo ver van D'leeuw :wink: ).

Daar kunt ge uw eigen restauratieproject opstarten en afmaken.
Plaats reactie