Engelse Verkeersreglement

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Stappen

Engelse Verkeersreglement

Bericht door Stappen »

Waarin verschilt het Engelse Verkeersreglement van het onze?
Dat je links hoeft te rijden was me al eerder bekend, :grin:
maar hoe zit het met de Voorrangsregels?
Geniet vandaag, het is later dan je denkt
RUSOR

Re: Engelse Verkeersreglement

Bericht door RUSOR »

Hoi,
In Engeland geld net dezelfde voorrangsregels als hier.... Van rechts dus....

GRTS Danny
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Kijk hier eens....

http://www.verkeersregels.eu/index.asp?Land=10

GRTS Danny
Stappen

Bericht door Stappen »

Je leest verschillende tegenstrijdigheden:

Op de site http://www.verkeersregels.eu lees het volgende over Engeland:

Voorrangsregels

Er bestaan geen wettelijke voorrangsregels.
Het verkeer op de 'Major Road Ahead' (de belangrijkste weg), op rotondes en als het rechtdoor rijdt op T-aansluitingen heeft voorrang.
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Stappen schreef:Je leest verschillende tegenstrijdigheden:

Op de site http://www.verkeersregels.eu lees het volgende over Engeland:

Voorrangsregels

Er bestaan geen wettelijke voorrangsregels.
Het verkeer op de 'Major Road Ahead' (de belangrijkste weg), op rotondes en als het rechtdoor rijdt op T-aansluitingen heeft voorrang.
Ik zie dat nu ook... nochthans mijn kameraad in Liverpool vertelde mij dat er een voorrang van rechts geld. Wie heeft er nu gelijk???

GRTS Danny
In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Wie er gelijk heeft .... Danny en zijne vriend in Liverpool.

Wel degelijke een logischer voorrang van rechts, daar over het water.

.... anders heb ik al jaren sjans gehad. :lol:

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
Chris Wils

Bericht door Chris Wils »

Die voorrang van rechts is van toepassing op de rotondes, want als ge er op komt komt het andere verkeer (dat al op de rotonde zit) van rechts,dus die hebben voorrang, dus voorrang van rechts. Ge moet wel oppassen op die grote rotondes, elke afrit heeft meestal twee rijvakken, als men de eerste afrit neemt blijft men aan de buitenkant rijden,en neemt men het linkse rijvak,neemt men de tweede, derde of vierde afrit rij dan direct naar de binnenkant van de rotonde,en neem bij de afslag het rechtse rijvak,zo gaat het snel vooruit, en zo word er niemand¨gesneden¨op een afrit. Het is misschien moeilijk uit te leggen maar het werkt wel.( eigen ondervinding)
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Chris Wils schreef:Die voorrang van rechts is van toepassing op de rotondes, want als ge er op komt komt het andere verkeer (dat al op de rotonde zit) van rechts,dus die hebben voorrang, dus voorrang van rechts. Ge moet wel oppassen op die grote rotondes, elke afrit heeft meestal twee rijvakken, als men de eerste afrit neemt blijft men aan de buitenkant rijden,en neemt men het linkse rijvak,neemt men de tweede, derde of vierde afrit rij dan direct naar de binnenkant van de rotonde,en neem bij de afslag het rechtse rijvak,zo gaat het snel vooruit, en zo word er niemand¨gesneden¨op een afrit. Het is misschien moeilijk uit te leggen maar het werkt wel.( eigen ondervinding)
Salu.
Chris.
Ik heb dat idd ook ondervonden toen ik een auto huurde in Schotland... In 't begin een beetje zoeken , zeker ook omdat je een rond punt "in de verkeerder richting" moet oprijden en de mensen er daar echt regels op nahouden over op welk baanvak je moet rijden bij welke afslag je gaat nemen... Ik probeer dat hier in Belgie nu ook, maar dat lukt niet. Dat werkt alleen als iedereen zich daaraan houdt en dat is hier jammer genoeg niet zo. Nu doe ik die moeite bijna nooit meer omdat je dan meer hindert en gehinderd wordt dan dat je het verkeer vlotter laat verlopen... :roll:
GS staat voor geil speelgoed
Chris Wils

Bericht door Chris Wils »

Smullie, de Belg is, vergeleken met de Engelsman, een watje als het op rotondes rijden aankomt. De Engelse manier is:aankomen, rechts kijken en gaan, de Belgische manier is aankomen, links kijken,wachten, wachten,zou ik? nee nog wat wachten, en dan gaan. Het valt mij wel op dat er hier in Belgie aan een rotonde meestal een file staat terwijl er in Engeland aan een rotonde het verkeer wel vertraagd maar zelden stil staat. Ik moet er wel bij zetten dat in Engeland de rotondes VEEL groter zijn dan in Belgie.
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

Chris Wils schreef:Ik moet er wel bij zetten dat in Engeland de rotondes VEEL groter zijn dan in Belgie.
Dat is inderdaad zo & ge voelt au ook veel veiliger op de rotondes dan hier in Belgenland.
In Belgie moet ge gewoon soms vertrekken want anders blijft ge eeuwig te staan wachten :cry:
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Voorrang van rechts geldt op gelijkwaardige kruisingen, echter er zijn nauwelijks gelijkwaardige kruisingen.
Alle wegen in de UK bezijdens dual carriage en autosnelwegen zijn of een MAjor road of a Minor road.
Een major road wordt niet aangegeven, alleen op de kruisingen met een minor road staat haaks op de rijrichting een dubbele stippellijn voor het verkeer op de minor road. Dit om aan te geven dat ze moeten wachten op het verkeer van de major road,

Alleen in hele landelijke gebieden kom je nog gelijkwaardige kruisingen tegen en dan heeft rechts voorrang. Op rotondes heeft het verkeer op de rotonde voorrang, en een rotonde is soms een witte stip met 3 pijlen er om heen.
GStig

Bericht door GStig »

Inderdaad, eerste de "major road"-regel toepassen...
GStig & zOOn - (XL250R) - (CB900F) - (CX500GL) - (VF750F) - (CX500C 2x) - (KZ700) - (R60/6) - (CJ250) - (CBR1000F 2x) - (ST1100) - XLV650 - GSA1200 -
navi 75

Bericht door navi 75 »

@ stappen : follow me !!!!!!!!!!! :wink:
lid bmwmcvl
Stappen

Bericht door Stappen »

That's what I'am going to do, schatsie.
Alleen op dat traject voor GS-motoren zal je me eventjes moeten missen......
p@rick

Bericht door p@rick »

CeesBmw schreef:een rotonde is soms een witte stip met 3 pijlen er om heen.
Soms ja, maar dat zijn dan de saaie rotondes, deze is een veel leukere :wink:

Afbeelding
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Tazke en mezelf hebben verleden september in engeland aan het toeren geweest.
Kwa voorrangsregels valt dit best goed mee.

Zoals aangegeven al eerder in deze thread, grote banen hebben voorrang ten opzichte van kleinere. De voorrang van rechts is gelden bij gelijkwaardige banen (maar dit komt zeer zelden voor). Wij waren door een engelse collega op de hoogte gebracht van deze werkwijze.

Het enigste dat zeer vreemd overkwam naar mezel was dat men niet steeds kruispunten afzonderlijk op borden zet. In vele dorpen maakt men een overzicht van verschillende opeenvolgende kruispunten op 1 bord. dit ontcijferen kost soms wel wat moeite (vaak al omdat we het niet gewend zijn :wink:), maar eens ze gelezen zijn heb je wel door naar waar je moet rijden. eventjes wennen dus en daarna is het eenvoudig om te navigeren.

Als je niet over GPS beschikt, wat voor ons het geval was, dan is het best van de nummers van de wegen te kennen, die staan in engeland overal op genoteerd, zelfs voor het kleinst baantje.

Groetjes
Nascar
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Die magic round about heb ik meerdere malen vanuit diverse hoeken gereden.
Erg leuk, en geniaal om de binnen rotonde tegen strooms te laten draaien...
Werkt goed, op youtube staan er wel wat filmpjes over.
Er zijn er btw nog 2 in de UK...
p@rick

Bericht door p@rick »

CeesBmw schreef:Er zijn er btw nog 2 in de UK...
Ha, ik dacht dat er zo in totaal 5 waren in de UK...
Zullen we eens naar moeten googelen.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Plaats reactie