Dat je links hoeft te rijden was me al eerder bekend,
maar hoe zit het met de Voorrangsregels?
Moderator: GVN
Ik zie dat nu ook... nochthans mijn kameraad in Liverpool vertelde mij dat er een voorrang van rechts geld. Wie heeft er nu gelijk???Stappen schreef:Je leest verschillende tegenstrijdigheden:
Op de site http://www.verkeersregels.eu lees het volgende over Engeland:
Voorrangsregels
Er bestaan geen wettelijke voorrangsregels.
Het verkeer op de 'Major Road Ahead' (de belangrijkste weg), op rotondes en als het rechtdoor rijdt op T-aansluitingen heeft voorrang.
Ik heb dat idd ook ondervonden toen ik een auto huurde in Schotland... In 't begin een beetje zoeken , zeker ook omdat je een rond punt "in de verkeerder richting" moet oprijden en de mensen er daar echt regels op nahouden over op welk baanvak je moet rijden bij welke afslag je gaat nemen... Ik probeer dat hier in Belgie nu ook, maar dat lukt niet. Dat werkt alleen als iedereen zich daaraan houdt en dat is hier jammer genoeg niet zo. Nu doe ik die moeite bijna nooit meer omdat je dan meer hindert en gehinderd wordt dan dat je het verkeer vlotter laat verlopen...Chris Wils schreef:Die voorrang van rechts is van toepassing op de rotondes, want als ge er op komt komt het andere verkeer (dat al op de rotonde zit) van rechts,dus die hebben voorrang, dus voorrang van rechts. Ge moet wel oppassen op die grote rotondes, elke afrit heeft meestal twee rijvakken, als men de eerste afrit neemt blijft men aan de buitenkant rijden,en neemt men het linkse rijvak,neemt men de tweede, derde of vierde afrit rij dan direct naar de binnenkant van de rotonde,en neem bij de afslag het rechtse rijvak,zo gaat het snel vooruit, en zo word er niemand¨gesneden¨op een afrit. Het is misschien moeilijk uit te leggen maar het werkt wel.( eigen ondervinding)
Salu.
Chris.
Dat is inderdaad zo & ge voelt au ook veel veiliger op de rotondes dan hier in Belgenland.Chris Wils schreef:Ik moet er wel bij zetten dat in Engeland de rotondes VEEL groter zijn dan in Belgie.

Soms ja, maar dat zijn dan de saaie rotondes, deze is een veel leukereCeesBmw schreef:een rotonde is soms een witte stip met 3 pijlen er om heen.

Ha, ik dacht dat er zo in totaal 5 waren in de UK...CeesBmw schreef:Er zijn er btw nog 2 in de UK...