Bijna stukken en brokken door eigenzinnige gaskabel
Moderator: GVN
Bijna stukken en brokken door eigenzinnige gaskabel
Hoi,
R1100RT
Maandagmorgen rij ik na een rit van 40 km (in ’t zonneke, 4°C) een ondergrondse parking
van ons bedrijf in Gent binnen.
Koppelingshendel aangetrokken en in 1e, remmend op het voorwiel bol ik zachtjes naar beneden.
Ik zie een parkeerplaats en wil me op 90° zetten zodat ik er achteruit in kan.
Ik geef een klein beetje gas en plots geeft mijn beemer een volle 4000 toeren, terwijl ik de gas terug los.
Ik rem met het voorwiel en direct begint het achterwiel te patineren op de gladde garagevloer.
Na een uithaal met mijn duim naar de noodstop wordt na het Duitse gehuil het heel stil in de garage.
RT opgebokt en, in neutraal, opnieuw gestart.
Direct 4000 toeren zonder dat ik aan de gashendel kom en niet lager te krijgen.
Wanneer ik aan de gashendel draai kan ik wel naar 6000 toeren maar bij het terugdraaien
(handvat volledig terug) blijft de motor 4000 toeren geven.
Wegens geen tijd om tupperware open te vijzen (vergaderingen en afspraken, weet je wel) heb ik Ethias gebeld.
Het leek me een simpel mechanisch kabel-probleem
Weggetakeld naar de garage in Melsele. Vandaag na een uurtje hersteld.
Gaskabel zat blijkbaar vast ter hoogte van motor,
vergelijkbaar met de choke kabel die soms blijft hangen, zei de zaakvoerder.
Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt of ben ik weer de enige gelukkige.
Hoe te voorkomen in de toekomst ?
Cheers,
Dim
R1100RT
Maandagmorgen rij ik na een rit van 40 km (in ’t zonneke, 4°C) een ondergrondse parking
van ons bedrijf in Gent binnen.
Koppelingshendel aangetrokken en in 1e, remmend op het voorwiel bol ik zachtjes naar beneden.
Ik zie een parkeerplaats en wil me op 90° zetten zodat ik er achteruit in kan.
Ik geef een klein beetje gas en plots geeft mijn beemer een volle 4000 toeren, terwijl ik de gas terug los.
Ik rem met het voorwiel en direct begint het achterwiel te patineren op de gladde garagevloer.
Na een uithaal met mijn duim naar de noodstop wordt na het Duitse gehuil het heel stil in de garage.
RT opgebokt en, in neutraal, opnieuw gestart.
Direct 4000 toeren zonder dat ik aan de gashendel kom en niet lager te krijgen.
Wanneer ik aan de gashendel draai kan ik wel naar 6000 toeren maar bij het terugdraaien
(handvat volledig terug) blijft de motor 4000 toeren geven.
Wegens geen tijd om tupperware open te vijzen (vergaderingen en afspraken, weet je wel) heb ik Ethias gebeld.
Het leek me een simpel mechanisch kabel-probleem
Weggetakeld naar de garage in Melsele. Vandaag na een uurtje hersteld.
Gaskabel zat blijkbaar vast ter hoogte van motor,
vergelijkbaar met de choke kabel die soms blijft hangen, zei de zaakvoerder.
Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt of ben ik weer de enige gelukkige.
Hoe te voorkomen in de toekomst ?
Cheers,
Dim
Ride like the wind
-
Jan en Greet
Re: Bijna stukken en brokken door eigenzinnige gaskabel
Oók al eens meegemaakt met mijn 1150Rt
Er zat wat vuil in de 'gaine' van de gaskabel waardoor,na verloop van tijd, de kabel op 'n bepaald punt bleef hangen
Was wel even schrikken,maar uiteindelijk een werkje van niks om terug in orde te brengen...volgens mijn garagist dan toch:-?
Baai de weey...óók in Melsele...Geert Van Mol
Er zat wat vuil in de 'gaine' van de gaskabel waardoor,na verloop van tijd, de kabel op 'n bepaald punt bleef hangen
Was wel even schrikken,maar uiteindelijk een werkje van niks om terug in orde te brengen...volgens mijn garagist dan toch:-?
Baai de weey...óók in Melsele...Geert Van Mol
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550 en XT
Lid,natuurlijk !
DomDom RiderI & II
Zümo 550 en XT
Lid,natuurlijk !
Met mijn duc op circuit om deze reden het asfalt al eens van heel dicht gezien. Op natte baan, een ferme stoot tussengas, toerental vliegt omhoog, wielspin en vanachter wile onderuit. Oorzaak: knik in mijn gaskabel die op een bepaald punt bleef hangen in de geine. Nieuwe geine en kabel en probleem was opgelost. Banaal probleem dat ernstige gevolgen kan hebben. Zo snel mogelijk iets aan doen !! 
Epica rocks my world
Af en toe eens de kabels uit de geine halen en uitspuiten met cable spray, dan wat wd40 doorjagen en nog wat synthetisch vet aan de kabel bij het monteren
Het synthetische vet zal vooral het vastvriezen van de kabels in de winter voorkomen.
-
tazdevil
Carlito schreef:Af en toe eens de kabels uit de geine halen en uitspuiten met cable spray, dan wat wd40 doorjagen en nog wat synthetisch vet aan de kabel bij het monterenHet synthetische vet zal vooral het vastvriezen van de kabels in de winter voorkomen.
Hoe ga ge uw kabels uit uw geine halen??
kabel er in op schroeft.In dat blokje is dan een opening voorzien waar het spuitstuk van een een buske WD 40 op past.
En zo kunde dan uw volledige gein doorspuiten.
Maar de kabels er uit halen zonder over te knippen.....
Het kan ook zijn dat ik verkeerd ben maar dan mag men mij het altijd laten weten.
groeten Gerry
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Ok ok ik ben ollander wat betekend in hemelsnaam "Geine"
-
Jo De Paepe
BMW kabels ,nooit of te nooit smeren!!!
Het omhulsel waar de stalen kabel in glijdt (gaine voor de noorderburen
) is binnenin bekleed met een soort Tefloncoating om gemakkelijker te glijden.
Wanneer er olie of vet of een ander smeermiddel aan komt begint die laag op te lossen en vermeerderd daardoor de wrijving met stroef lopen tot gevolg.
Smeren is een zeer kortstondige oplossing en bovendien komt het probleem erger terug na zeer korte tijd.
Gewoon vervangen.
Carlito, BMW kabels zijn met gaine en kabel uit 1 stuk, beide kanten zijn er tonnetjes aan
Het omhulsel waar de stalen kabel in glijdt (gaine voor de noorderburen
Wanneer er olie of vet of een ander smeermiddel aan komt begint die laag op te lossen en vermeerderd daardoor de wrijving met stroef lopen tot gevolg.
Smeren is een zeer kortstondige oplossing en bovendien komt het probleem erger terug na zeer korte tijd.
Gewoon vervangen.
Carlito, BMW kabels zijn met gaine en kabel uit 1 stuk, beide kanten zijn er tonnetjes aan
Allen dank voor de uiteg.CeesBmw schreef:Ok ok ik ben ollander wat betekend in hemelsnaam "Geine"
Preventief onderhoud dus.
Ik maak er werk van.
Aan CeesBMW:
Het hangt er dan ook nog van af in welke Vlaamse contreien je zit om het woord "geine" te interpreteren.
"Ne Gein*" is eigenlijk een elastische buikband die 'bebuikte' dames en
heren gebruiken (eerder ouderwets) om hun HORECA-gezwel te camoufleren.
Ik heb dus de gein van mijn schoonmoeder doorgespoten met WD40 nadat ik de tang had gebruikt om de kabel door te knippen
yep, ze hebben ze hier gelijk: ze blokkeert niet meer.
Nu nog mijn RT-machien een beurt geven.
* PS. Niet te vergelijken met de Nederlandse "Gein". Als die zuur is
(en dat zal vandaag op verschillende plaatsen het geval zijn) blijkt het om een mislukte grap te gaan.
Cheers,
Dim
Ride like the wind
Jo De Paepe schreef:BMW kabels ,nooit of te nooit smeren!!!
Het omhulsel waar de stalen kabel in glijdt (gaine voor de noorderburen) is binnenin bekleed met een soort Tefloncoating om gemakkelijker te glijden.
Gewoon vervangen.
OK, niet smeren dus (schoonmoeder hangt er aan voor de moeite)
Zal worden vervangen bij het volgende onderhoud.
Cheers,
Dim
Ride like the wind
-
Dirk Pauwels
Met die teflon coated spullen mag het dus niet, zoals Jo zegt maar als je andere kabels wil smeren zonder de tonnetjes eraf te knippen of 1 of ander raar spul op de kabel te schroeven, gebruik volgende tip:
1 eind (bij voorkeur het hoogste punt
) losmaken, Papiertje oprollen tot trechter, zodat die net over het tonnetje past en in de gain valt, beetje tape errond om alles op zijn plaats te houden, kabel omhoog bevestigen en olie in trechtertje kappen, nachtje laten trekken en alles loopt gesmeerd.
1 eind (bij voorkeur het hoogste punt
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project