ik heb een R1150GS
Bizarre motorgeluiden R1150GS
Moderator: GVN
Bizarre motorgeluiden R1150GS
Hallo,
ik heb een R1150GS
met 33.000km. Na de poetsbeurt gisteren maakte mijn zoon (student auto-mechanica) de opmerking dat de motor niet echt mooi rond draait. Zelf hoor ik niks speciaals, het oliepijl staat tot halverwege het pijlglas. Wat ik wel al zelf heb ondervonden : als ik tijdens een rit even stop, motor op de zijpikkel en daarna terug start hoor ik soms (1 keer op 100) eerst een harde klik
(precies 2 metaaldelen die tegen elkaar slaan ergens in de richter cilinderkop) en dan start hij normaal. Een ander fenomeen : als ik met duo rij en ik trek het gas behoorlijk open om bvb een stevige helling op te rijden dan hoor ik eerst (gedurende 1 a 2 sec) een geratel in het motorblok (alsof alle olie zoek is)
, dan verdwijnt dan en de motor sleurt ons naar boven. Volgens de dealer is dit laatste normaal, mij geeft dat een onaangenaam gevoel, de boxer zo te horen ratelen. Verder, ik rij rustig, heb de motor misschien te rustig ingereden, olieverbruik van 1l op 10.000km ongeveer. Iemand een tip wat er loos kan zijn ?
ik heb een R1150GS
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ik heb eerder op dit forum gelezen dat het een paar omwentelingen van de motor duurt om de smeerkring op gang te brengen. Zelf ondervind ik een getik bij het wegrijden met koude motor. Het duurt maar een paar tientallen meter en na advies van een mee-GSer ga ik niet boven de 3000 tpm tot de thermometer 3 blokjes aangeeft. Lekker ouderwets opwarmen, maar ik heb het er wel voor over uit respect voor deze fantastische machine. Jouw harde metalen tik bij het opstarten lijk ik ook ergens als normaal gelezen te hebben. Ik ben toch blij dat het mij (nog) niet overkwam...
Bij het optrekken onder belasting kan het zijn dat je aan 't pingelen bent. We belanden dan in het brandstof/bougie debat en dat hebben we ook al gehad. Aangezien dat we niet direkt het ontstekingstijdstip kunnen regelen (wegens het Motronic motor management) tast ik hier in het duister. Zitten je kleppen goed, zitten de bougies goed, zit je synchronisatie goed, zit de motortemperatuur goed ? Dan zou ik mij niet te veel zorgen maken.
Tiens, wat is je stationair toerental met warme motor ? Is het constant ?
Bij mij net boven de 1000 warm (en net onder de 1000 koud); in beide gevallen constant.
Keep the faith,
Bob
Bij het optrekken onder belasting kan het zijn dat je aan 't pingelen bent. We belanden dan in het brandstof/bougie debat en dat hebben we ook al gehad. Aangezien dat we niet direkt het ontstekingstijdstip kunnen regelen (wegens het Motronic motor management) tast ik hier in het duister. Zitten je kleppen goed, zitten de bougies goed, zit je synchronisatie goed, zit de motortemperatuur goed ? Dan zou ik mij niet te veel zorgen maken.
Tiens, wat is je stationair toerental met warme motor ? Is het constant ?
Bij mij net boven de 1000 warm (en net onder de 1000 koud); in beide gevallen constant.
Keep the faith,
Bob
-
WALTER GSAdventure
dbr
er zijn mijns inziens geen problemen. Die metalen tik zul je af en toe eens horen bij koude motor als je start. Ik dacht dat het een klep was die in zijn ligplaats gestuurd wordt en omdat daar nog geen olie aanwezig is hoor je die metaalklank. Is wel luid maar je hoort het maar één keer. Hoop ik toch.
Het overige is volgens mij pingelen. Iets meer octaan in de benzine en dat probleem zou ook opgelost moeten zijn.
Opwarmen op uw gemak tot drie blokjes en dan boven de 3000 t/min lijkt me een goede deal.
Ik verbruik ook 1liter op 10 000 km wat wijst op goed ingereden.
er zijn mijns inziens geen problemen. Die metalen tik zul je af en toe eens horen bij koude motor als je start. Ik dacht dat het een klep was die in zijn ligplaats gestuurd wordt en omdat daar nog geen olie aanwezig is hoor je die metaalklank. Is wel luid maar je hoort het maar één keer. Hoop ik toch.
Het overige is volgens mij pingelen. Iets meer octaan in de benzine en dat probleem zou ook opgelost moeten zijn.
Opwarmen op uw gemak tot drie blokjes en dan boven de 3000 t/min lijkt me een goede deal.
Ik verbruik ook 1liter op 10 000 km wat wijst op goed ingereden.
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Bedankt mannen voor de antwoorden/tips. Blijkbaar geen reden tot ongerustheid
want de dingen die ik ervaar (metalen klik is éénmalig, ik tank 'slechts' 95, zeker nooit boven 3000 toeren indien niet volledig warm gereden) zijn blijkbaar normaal. Danny, ik neem binnenkort terug contact op om eens te luisteren naar mijn boxertje.
Groeten !
Groeten !
Re: Bizarre motorgeluiden R1150GS
dbr schreef:Hallo,
ik heb een R1150GSmet 33.000km. Na de poetsbeurt gisteren maakte mijn zoon (student auto-mechanica) de opmerking dat de motor niet echt mooi rond draait. Zelf hoor ik niks speciaals, het oliepijl staat tot halverwege het pijlglas. Wat ik wel al zelf heb ondervonden : als ik tijdens een rit even stop, motor op de zijpikkel en daarna terug start hoor ik soms (1 keer op 100) eerst een harde klik
(precies 2 metaaldelen die tegen elkaar slaan ergens in de richter cilinderkop) en dan start hij normaal. Een ander fenomeen : als ik met duo rij en ik trek het gas behoorlijk open om bvb een stevige helling op te rijden dan hoor ik eerst (gedurende 1 a 2 sec) een geratel in het motorblok (alsof alle olie zoek is)
, dan verdwijnt dan en de motor sleurt ons naar boven. Volgens de dealer is dit laatste normaal, mij geeft dat een onaangenaam gevoel, de boxer zo te horen ratelen. Verder, ik rij rustig, heb de motor misschien te rustig ingereden, olieverbruik van 1l op 10.000km ongeveer. Iemand een tip wat er loos kan zijn ?
Het geratel bij koude start is dat de linker kettingspanner de olie er uit loopt ,die zit van boven in de cilinder ,de rechter ketting spanner zit van onder in de cilinder en behoud zijn druk .Maar ik heb de linker ketting spanner vervangen door er ééne te steken van een S die behoud zijn druk en geen geratel meer bij koude start, een must.Van het gepingel dat komt meer voor mijn kameraad heeft dat probleem ook en heb ergens vernomen dat de ontsteking tocht niet 100 % staat maar ik ben niet zeker kan dat spijtig genoeg niet zelf meer nakijken,ik had zijn motor dan wel is aan comp. gehangen.
Voor het eerst in 5 weken weer kunnen rijden
: probleem van precies vierkant draaien is er niet meer
! Zal misschien tussen de oren
geweest zijn ipv in de motor
!
Hij starte ook bij de eerste poging zonder zorg besteed te hebben aan de batterij (niks afkoppelen, geen druppellader). Hij staat altijd in een afgesloten onverwarmde garage.
Hij starte ook bij de eerste poging zonder zorg besteed te hebben aan de batterij (niks afkoppelen, geen druppellader). Hij staat altijd in een afgesloten onverwarmde garage.
R1200RT (2007) / Zumo 350
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Danny,
Fijn te horen dat je weer kan rijden
Wees voorzichtig, want vanmorgen was er weer nogal een behoorlijke hoeveelheid pekel gestrooid.... bwak, en ik moest juist naar de garage om mijn telelever veer te vervangen.
MotoRgroeten
Fijn te horen dat je weer kan rijden
Wees voorzichtig, want vanmorgen was er weer nogal een behoorlijke hoeveelheid pekel gestrooid.... bwak, en ik moest juist naar de garage om mijn telelever veer te vervangen.
MotoRgroeten
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum