Zinvolle optie(s)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Gaby

Re: Zinvolle optie(s)

Bericht door Gaby »

Klinkt goed! En het is uiteraard juist gesteld dat het soms kan lijken of zo'n optie
totaal niet nodig is tot die ene keer dat je toch iets doet wat niet kan. Als er een
systeem is wat dan de meubelen redt dan is de investering er in een klap uit!
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Ik neem altijd een jiffy, retehandig dat ding !
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Toedel

Bericht door Toedel »

Over de opties heeft elk een mening, dus hier de mijne :

ABS : zonder meer nemen.
ASC : heb ik niet genomen, maar zou ik een volgende keer wel doen. Eén keer uitglijden op zebrastrepen of bitumen, en je investering is eruit.
ESA : is bijzonder handig, maar ik heb geen vertrouwen in de langeduur betrouwbaarheid (en de vervangingskost is dan ERG hoog), heb ik dus niet.
Handvatverwarming : nemen als je in koud weer gaat rijden.
Chroom uitlaat : nemen omdat de andere (= edelstaal of roestvrijstaal) uitlaat er quasi altijd roestbruin uitziet (tenzij je roestbruin onder de moto geen bezwaar vindt). Voor meer info over onderhoud zoekfunctie gebruiken.
RDC (bandenspanningcontrole) : te duur naar mijn mening.
Boordcomputer : heb ik, gebruik alleen T° aanduiding en verbruik, maar ben wel al eens gewaarschuwd over lage oliedruk. Op die manier wel handig. Vermoed dat dit een leuk argument is bij de herverkoop.
Alarm : heb ik, geeft gemoedsrust als je bike in de buurt (niet aan de ketting) geparkeerd staat. Overigens is het niet het alarm dat problemen geeft, maar de Electronische Wegfahr Sperre, en dat heeft elke BMW (chip in sleutel in combinatie met ringantenne). Voor meer info zie zoekfunctie.

In het algemeen neem ik een 'optiepakket' alleen maar als ik al die opties anders ook had genomen.
Ten slotte : als je opties leuk vindt, gewoon doen (afh. van de portefeuille natuurlijk).
Voilà !! Succes en veel plezier met de aankoop ! :grin:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Gaby

Bericht door Gaby »

Dat laatste lijstje komt zo ongeveer overeen met wat ik ook zou kiezen.
Bij de accessoires zou ik ook een spatbordverlenging achteraan plaatsen denk ik.
Pads om de zijaknten van de tank te beschermen ter hoogte van de knieën,
is dat zinvol? Kunnne niet bij BMW gekocht worden denk ik maar wel elders.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

ABS : Altijd doen als je de keus hebt
ASC : onnodig voor mijn gevoel, de situaties die ik kan verzinnen om het nodig te hebben probeer ik bij voorbaat te voorkomen
ESA : lijkt me handig in sommige situaties (wisselende omstandigheden ondergrond en belasting) maar ik investeer liever in een paar goede aftermarketschokbrekers. Het blijft BMW spul (showa) en dat betekent snel kapot en dure vervanging. Dan liever gelijk goed.
Handvatverwarming : zou ik niet meer doen. Liever gerbing verwarmde handschoenen, verwarmen ook de bovenkant van je handen
Chroom uitlaat : zou ik m`n geld niet aan hangen. Motor wordt gebruikt, mag je ook zien.
RDC (bandenspanningcontrole) : ik heb thuis iets handigs en veel veelzijdiger: een compressor met goede bandenspanningsmeter.
Boordcomputer : zit er bij mij op, gebruik alleen de klok en de triptellers. De aanduiding dat het bijna vriest irriteert me mateloos omdat het te pas en te onpas in plaats van het klokje komt als het koud is en omdat ik zo ook wel voel dat het koud is.
Alarm : zit er bij mij op (en is ook al onder garantie vervangen) en dat vind ik op zich wel een prettige gedachte. Zonder een deugdelijk slot is het echter waardeloos gezien de moderne motorfietsdieven...

Bottom line voor mij zijn er een aantal opties die ik liever niet neem en iets langer op vakantie gaan :pirat: [/quote]
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Gaby

Bericht door Gaby »

Ook eerder een accessoire, maar ik denk dat ik me iets geruster zou voelen als er een
of andere soort valbescherming op zou zitten. Op een RT zie ik om estetische redenen
eerder de smalle bescherming van BMW zelf zitten, maar misschien dat de echte
"valbaren" zoals die van Toeratech of Wünderlich wel beter zijn.
En nog iets dat ik vast wel overweeg: de smalle kofferdeksels (neem maar 3 boterhammen
mee naar 't werk, vandaar :-? )
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

J-P schreef:...
ESA : lijkt me handig in sommige situaties (wisselende omstandigheden ondergrond en belasting) maar ik investeer liever in een paar goede aftermarketschokbrekers. Het blijft BMW spul (showa) en dat betekent snel kapot en dure vervanging. Dan liever gelijk goed.
...
Als je opteert voor ESA, dan zijn de veren van WP Suspension.
Anders idd Showa.

Ik koos als optie oa de kleine topkoffer.
In de file tijdens woon-werk, rijdt dat toch net wat 'zekerder', daar anders de zijkoffers het breedste punt van de RT zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ik koos als optie oa de kleine topkoffer.
In de file tijdens woon-werk, rijdt dat toch net wat 'zekerder', daar anders de zijkoffers het breedste punt van de RT zijn.
:?: :?: :wink:
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Al die moderne dingen als ESA, ASC, RDC, BC, CC, DWA, daar kan ik mijn geld niet aan geven.
Wat ik wel altijd wil hebben aan mijn motorfiets, buiten HVV en ABS, is ook LBS en RBS. Wreed handig vind ik dat...
linkerbuitenspiegel en rechterbuitenspiegel
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Gaby

Bericht door Gaby »

R1200RT is 904mm breed ter hoogte van de spiegels en 980mm achteraan
ter hoogte van de koffers. Ik vind dat eigenlijk ook geen geruststellend
idee, ik heb liefst dat als ik met de kop doorgeraak, de rest dat ook kan :wink:
Maar de plaats in mijn garage is ook een probleem, auto en motor moeten
naast mekaar en dan zijn de koffers wellicht te breed (of ze zullen rap vol
krassen staan want dat gedoe in de kleur is wel mooi maar voor mij zijn de
gewone zwarte praktischer) Die Nedplex deksels lijken wel wat, als er ook
nog voor gezorgd kan worden dat de deksels kunnen verwisseld worden
zonder boormachine te gebruiken, dan is dat misschien het beste van 2 werelden!
cooper

Bericht door cooper »

Wat betreft de breedte van de koffers kan misschien wel een probleem zijn in de garage maar niet in de file .
Koffers komen onder de autospiegels :-) , gisteren nog links-rechts tegen autospiegels getikt omdat een e*kel het vertikte een beetje plaats te maken. Zijkoffers geen krasje te bespeuren.
Afbeelding
K1200GT

Bericht door K1200GT »

@ Gaby
:idea: :wink: 980 mm minus 904 mm is 76 mm, oftewel 7.6 cm. Dat lijkt veel wanneer je stilstaat, of, ja inderdaad, wanneer je die net iets te smalle garage in moet. Maar, als je tussen de files zoeft, denk ik dat het wel zal meevallen: 3.8 cm per kant :silent: .... diegene die dat verschil kan aantonen, wil ik graag als rij-instructeur (los van de terechte opmerkingen die cooper reeds maakte inzake de achteruitkijkspiegels).
Laatst gewijzigd door K1200GT op 02 feb 2009, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Voor die brede koffers is er een mooi alternatief, de platte kofferdeksels van Futurmoto (franse leverancier) en Nedplex (NL leverancier). Ik heb die van Nedplex gekocht en deze laten spuiten. Beide bedrijven leveren standaard zwarte deksels.

Afbeelding <- erop klikken voor een grotere versie

Hier met reflectie van Motorvizi zichtbaar:

En nog maar amper breder dan de kuip van de GT:

Zal in de breedte aan elke zijde zo'n 9 cm schelen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Gaby

Bericht door Gaby »

Klopt, die stonden al op mijn lijstje :-)
En die breedte, dat zit misschien meer tussen mijn oren dan tussen de kofferdeksels :clown:
Laatst gewijzigd door Gaby op 02 feb 2009, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
De Jempy

Bericht door De Jempy »

ZINVOLLE OPTIE(S)
Mannekes mannekes, ieder zijn ding natuurlijk.
Maar 'k ben al content dat er nen elektrische starter op mijne R80RT staat.
Alhoewel ik liever een kickstarter zou gehad hebben.

Hetgeen ik zeker niet wil missen zijn mijn spiegels en mijn achterlicht.

Al de rest is (naar mijn mening) pure luxe en verkoopsargument. Er zijn inderdaad fijne hebbedingetjes bij.
En als ik zo'n moto zie staan met alles er op en aan, dan zal ik daar zeker naar kijken want het is ten slotte toch de moeite en het wordt waarschijnlijk altijd maar beter.

Maar...
Wat blijft er op de duur nog over van het echte motorrijden?
Afbeelding
Afbeelding
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

De Jempy schreef:Al de rest is (naar mijn mening) pure luxe en verkoopsargument. Er zijn inderdaad fijne hebbedingetjes bij.
En als ik zo'n moto zie staan met alles er op en aan, dan zal ik daar zeker naar kijken want het is ten slotte toch de moeite en het wordt waarschijnlijk altijd maar beter.

Maar...
Wat blijft er op de duur nog over van het echte motorrijden?
Definieer eens 'het echte motorrijden'?

Ik vind dit eigenlijk een beetje een zinloze kreet, ins Blaue hinein....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
nonkel moto

Bericht door nonkel moto »

allemaal wel goed die smalle koffers maar daarna klagen datje je helm niet kwijt geraakt
en moto rijden doe je nog altijd met je stuur en lichaam niet met de luxe
alles is gemakkelijk als je het hebt er niets aan mankeert en er ook met kan werken
joehoe
Gaby

Bericht door Gaby »

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dwaas genoeg zijn om niet te beseffen dat
er geen helm in zo'n smallere koffer gaat, behalve als hij onder den tram gelegen
heeft (de helm, niet de koffer). Ik rijd motor met mijn helm op mijn kop, die hoeft
voor mij helemaal niet in een zijkoffer te kunnen. Geen geklaag nadien van hier dus!
BMW had vroeger ook citykoffers, en als het gebruik van de motor dusdanig is dat
die koffers beter geschikt zijn dan de grote "valiezen", waarom dan niet?
Een discussie over het al dan niet kunnen of willen missen van luxe is er een zonder
einde denk ik, je zou evengoed kunnen stellen dat een "kale" GS op zijn manier ook
een luxe motor is.
De Jempy

Bericht door De Jempy »

®win schreef:Definieer eens 'het echte motorrijden'?

Eerst en vooral wat is zinloos voor de één en wat is zinloos voor de ander.
Ik heb het wel degelijk over MIJN mening. Ze wordt hier gewoon gelezen of genegeerd.

Op je vraag wat is "het echte motorrijden" kan ik je ook maar mijn visie geven; en ik denk dat daar ook zo wat de meningen verschillen naargelang de persoon en de motor welke er onder zit.

Als iemand met een shopper door de Ardennen rijdt zal die niet raar opkijken wanneer hij voorbijgereden wordt door een collegamottard met een racer. Omgekeerd daarentegen zie ik die met zijn racer zijn wenkbrauwen al optrekken.

Enkele collega's van mij gaan racen op de omloop in Terlamen. Dat noemen zij "Zalig genieten".

Zelf reed ik in het verleden met een oldtimer. Tegen een gezapige snelheid genietend van de omgeving (rondgapen dus).
Soms moest er onderweg al eens gesleuteld worden (dat hoorde daarbij). Wel, dat was toen genieten.

Nu geniet ik op een totaal andere manier van het motorrijden en de oldtimer gun ik zijn rust.

Ik bedoel hier maar dat het "echte motorrijden" voor velen onder ons verschillend is. (En veranderlijk in tijd en ruimte) :wink:
Afbeelding
Afbeelding
K1200GT

Bericht door K1200GT »

De Jempy schreef:
®win schreef:Definieer eens 'het echte motorrijden'?

Eerst en vooral wat is zinloos voor de één en wat is zinloos voor de ander.
Ik heb het wel degelijk over MIJN mening. Ze wordt hier gewoon gelezen of genegeerd.

Op je vraag wat is "het echte motorrijden" kan ik je ook maar mijn visie geven; en ik denk dat daar ook zo wat de meningen verschillen naargelang de persoon en de motor welke er onder zit.

Als iemand met een shopper door de Ardennen rijdt zal die niet raar opkijken wanneer hij voorbijgereden wordt door een collegamottard met een racer. Omgekeerd daarentegen zie ik die met zijn racer zijn wenkbrauwen al optrekken.

Enkele collega's van mij gaan racen op de omloop in Terlamen. Dat noemen zij "Zalig genieten".

Zelf reed ik in het verleden met een oldtimer. Tegen een gezapige snelheid genietend van de omgeving (rondgapen dus).
Soms moest er onderweg al eens gesleuteld worden (dat hoorde daarbij). Wel, dat was toen genieten.

Nu geniet ik op een totaal andere manier van het motorrijden en de oldtimer gun ik zijn rust.

Ik bedoel hier maar dat het "echte motorrijden" voor velen onder ons verschillend is. (En veranderlijk in tijd en ruimte) :wink:

Dus, er kunnen ook motorrijders zijn die vinden dat je pas "echt" rijdt als je ook ABS, ESA, RDC, ASC, enz, aan boord hebt? Volledig mee eens :wink: (je eerste reactie in dit topic leek het tegendeel te suggereren)
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Bob

Bericht door Bob »

K1200GT schreef:Dus, er kunnen ook motorrijders zijn die vinden dat je pas "echt" rijdt als je ook ABS, ESA, RDC, ASC, enz, aan boord hebt? Volledig mee eens :wink:
Tja, dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk. Soms denk ik ook als ik hier op het forum klachten lees over turbulentie achter een windscherm of een tochtige helm : het blijft natuurlijk wel een moto waar je mee rijdt. Maar 't is niet aan mij om te bepalen wat voor een ander storend mag zijn en wat niet.

Met mijn eerste moto's moest ik - afhankelijk van de ondergrond - de voetrem mooi zien te doseren om te vermijden dat mijn achterkant me langs links of langs rechts wilde inhalen. Op een grindweg moest ik iets voorzichtiger omspringen met het gas of het achterwiel begon te spinnen. Nu zorgen ABS en ASC ervoor dat ik quasi naar hartelust op de rem kan duwen of aan het gashendel kan draaien. Voelde ik destijds mijn machine beter aan ? Ja, allicht wel en als je wil kan je dat als "echt motorijden" omschrijven. Heb ik nu minder plezier aan het rijden ? Neen, hoegenaamd niet. Da's nu eenmaal vooruitgang en dat telt net zo goed voor moto's als voor auto's, koffiezetapparaten, landbouwmachines, en vul maar aan.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
TonTon

Bericht door TonTon »

Bob schreef:
K1200GT schreef:Dus, er kunnen ook motorrijders zijn die vinden dat je pas "echt" rijdt als je ook ABS, ESA, RDC, ASC, enz, aan boord hebt? Volledig mee eens :wink:
Tja, dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk. Soms denk ik ook als ik hier op het forum klachten lees over turbulentie achter een windscherm of een tochtige helm : het blijft natuurlijk wel een moto waar je mee rijdt. Maar 't is niet aan mij om te bepalen wat voor een ander storend mag zijn en wat niet.

Met mijn eerste moto's moest ik - afhankelijk van de ondergrond - de voetrem mooi zien te doseren om te vermijden dat mijn achterkant me langs links of langs rechts wilde inhalen. Op een grindweg moest ik iets voorzichtiger omspringen met het gas of het achterwiel begon te spinnen. Nu zorgen ABS en ASC ervoor dat ik quasi naar hartelust op de rem kan duwen of aan het gashendel kan draaien. Voelde ik destijds mijn machine beter aan ? Ja, allicht wel en als je wil kan je dat als "echt motorijden" omschrijven. Heb ik nu minder plezier aan het rijden ? Neen, hoegenaamd niet. Da's nu eenmaal vooruitgang en dat telt net zo goed voor moto's als voor auto's, koffiezetapparaten, landbouwmachines, en vul maar aan.
volledig mee eens Bob,ieder moet voor zich uitmaken wat het "echte motorrijden" voor hem betekent en daar dan z'n motor naar kopen.
en anderen moeten daar dan niet moeilijk over doen...........we zijn allemaal motorrijders al dan niet "èchte" :wink:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Bob schreef:Soms denk ik ook als ik hier op het forum klachten lees over turbulentie achter een windscherm of een tochtige helm : het blijft natuurlijk wel een moto waar je mee rijdt.
Ja, grappig hé ! Sommigen schijnen dat blijkbaar echt te vergeten en hoor mij praten: ik rijd begot met een LT = salon op wielen :-P , maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo graag met een motor gereden als met dezen boot 8-) :wink:

Trouwens: waarom zou een optie altijd zinvol moeten zijn :-? :mrgreen:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

Ik denk dat mijn claxon het slachtoffer geworden is van de geluidsnormen, zoniet is het ding ziek.
Het lijkt wel of ik op mijn badeendje trap, en 't kan niet van water zijn, de motor heeft nog geen
druppel gezien :roll:
Is dat bij alle R1200 motoren het geval? Zo ja, dan zal ik wellicht op zoek moeten naar iets beters,
zoals het nu is kan ik beter eens flink mijn keel openzetten, maakt gegarandeerd meer indruk :grin:
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ja, die van mij klinkt ook meer als "Kwaaaak" hahaBinnenkort een Stebel nautilus erin.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Plaats reactie