vervangen van olie voorvork k75RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
YVESGILLIS
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2009, 18:16

vervangen van olie voorvork k75RT

Bericht door YVESGILLIS »

HOY K-RIJDERS
IK HEB DEZE MORGEN DE OLIE VAN MIJN K 75RT BWJ '90 VERVANGEN IN DE VOORVORK.IK WAS EERST WAT BANG OM AAN TE BEGINNEN MAAR HEB TOCH MIJN STOUTE SCHOENEN AANGETROKKEN EN HET RESULTAAT IS ECHT VERBLUFFEND.HET IS ECHT DOODSIMPEL EN OP EEN KLEIN UURTJE GEKLAARD.Ik PROBEER HET VOOR JULLIE EENS UIT TE LEGGEN .BIJ MIJN DEALER ACHTER VVORKOLIE GEWEEST KOSTPRIJS 8,30€ VOOR 500ML.(let wel 2busjes nodig voor de inhoud per vork 330cc).EVEN MOTOR OPBOKKEN.BINNEN BESCHERMING KUIP VERWIJDEREN.DAARNA PLASTIEK DOPJES VERWIJDEREN BOVENAAN VORK .DAN ZIE JE EEN INBUSVUIS, DIE LOSDRAAIEN (let wel op men moet de moer er onder tegen houden met een sleutel 22).
DAARNA MET SLEUTEL 10 ONDERAAN DE VORK ,HET AFLAAT VIJSJE VERWIJDEREN.DAN STROOMT DE VUILE OLIE UIT DE VORK.GOED LATEN LEEGLOPEN EN VIJSJE TERUG INDRAAIEN.DAARNA DE VORK OPGIETEN BOVENAAN VIA DE INBUSVIJS ,DIT DOE JE HET BEST MET EEN SPUITJE VAN bv. 100CC( vraag dit maar aan je dokter of ziekenhuis). DIT DOE JE TOT ALS JE 330 CC HEBT BIJGEVULD.DAARNA INBUSVIJS INDRAAIEN EN MOER TEGENHOUDEN MET DE SLEUTEL 22. DAARNA AAN DE ANDERE VORKBEEN BEGINNEN EN KLAAR IS KEES.___HET RESULTAAT IS ECHT VERBLUFFEND____ :lol: :lol: :lol:
groetjes en hulp nodig geef maar een seintje
yves
Fille
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 feb 2008, 20:01

Re: vervangen van olie voorvork k75RT

Bericht door Fille »

Zijn uw problemen nu van de baan?Heb met mijn K precies hetzelfde voor,zeker wat die klop betreft bij een slecht wegdek.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: vervangen van olie voorvork k75RT

Bericht door Gaby »

Als ik me niet vergis komt er wat meer olie uit als je de vork een aantal keren in en uitpompt.
Ik ben er niet geheel zeker van, ik had de gewoonte om de vorkbenen uit te bouwen. Verse olie
kan inderdaad een wereld van verschil maken, op den duur is het meer als kattepis, de dempende
werking is dan zo goed al weg (van de stank heb je geen last :lol: )
nog een tip: met de viscositeit kan je de hardheid van de demping serieus beïnvloeden, ik vond
10W in een S-vork wat aan de harde kant, ik had er liever 5W in.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Re: vervangen van olie voorvork k75RT

Bericht door naftje »

Gaby schreef:Als ik me niet vergis komt er wat meer olie uit als je de vork een aantal keren in en uitpompt ...
Klopt Gaby, en is zelfs aangeraden om alle oude olie eruit te pompen. Na het hervullen hetzelfde om de luchtbellen weg te pompen (dank aan den John, die me destijds deze tip gaf :wink: )
Greetz, JP
YVESGILLIS
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2009, 18:16

Re: vervangen van olie voorvork k75RT

Bericht door YVESGILLIS »

HOY K RIJDERS
VANMORGEN TOERTJE GEMAAKT EN DE VERING DOET HET UITSTEKEND DUS GEEN KLOP MEER OP DE SLECHTE BELGISCHE WEGEN.
DUS ZEKER EENS DOEN.
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: vervangen van olie voorvork k75RT

Bericht door Erik »

YVESGILLIS schreef:... ik zal ni meer roepen ...DUS ZEKER EENS DOEN
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: vervangen van olie voorvork k75RT

Bericht door Gaby »

YVESGILLIS schreef:HOY K RIJDERS
VANMORGEN TOERTJE GEMAAKT EN DE VERING DOET HET UITSTEKEND DUS GEEN KLOP MEER OP DE SLECHTE BELGISCHE WEGEN.
DUS ZEKER EENS DOEN.
Slechte wegen in België, waar dan? :lol:
Wat het pompen betreft, om zoveel mogelijk olie uit de vorken te krijgen demonteerde ik ze
uit het frame (bijv. als het wiel er toch uit was voor een nieuwe band) om ze een tijdje op hun
kop te zetten, eventueel het binnenbeen eruit.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Plaats reactie