olieaanduiding boordcomputer

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ludo V

olieaanduiding boordcomputer

Bericht door ludo V »

Hallo Motards:

Ik sta op het punt een r 1200rt aan te kopen bij een particulier.

Het lijkt een toffe motor en heeft me bekoord tijdens de proefrit.

Op mijn vraag hoe ik kon zien hoe het oliepijl stond ,vertelde de verkopeer me dat men dat kon zien op de boordcomputer, maar wist niet hoe de aanduidingen moesten zijn.

We hebben dan samen met opgezet contact naar de aanduiding gekeken en ik zag 3 schuine streepjes.

Toen we de motor lieten draaien bleven die streepjes en we kregen geen andere aanduiding.

Wie kan aub spoedig zeggen hoe de aanduiding moet zijn bij voldoende en bij te weinig olie.

als ik dit weet kan ik morgen evt zonder zorgen de motor aankopen en ik zou niet graag eentje aanschaffen die veel olie verbruikt.

Maar wat is eigenlijk een normaal verbruik per 1000km voor het bwj 2005 en 50.000km?

Ludo
Gaby

Re: olieaanduiding boordcomputer

Bericht door Gaby »

De peilaanduiding geeft een "V" als het ok is. Er zijn echter een aantal voorwaarden opdat de aanduiding (correct) zou werken:
- motor op bedrijfstemperatuur
- motor draait minstens 30 sec. stationair
- zijstandaard ingeklapt
- motor staat verticaal.
als de condities niet vervuld zijn geeft de boordcomputer de 3 streepjes.
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Heeft die verkoper dan zijn boekje niet meer ?

Je moet er eerst enkele meters mee rijden vooraleer ie OIL "OK" zegt...bovendien is de accuraatheid van de BC nogal ehhhh twijfelachtig, best is gewoon het peilglas lezen...wel eerst op je knieën gaan, motor op middenbok (na een ritje) en eerst een tas koffie drinken.

Daarenboven zegt de stand van het olieniveau je niets of ie nou veel verbruikt of niet (de verkoper kan er wat olie hebben bijgedaan als ie van slechte wil is, weet jij veel...)

Op gebied van olieverbruik zit 't met de 12RT wel snor, zeker als ie goed is ingereden

Vorig jaar op vakantie geweest en een goede 3400km gereden (Eiffelgebergte, Tsjechië en Vogezen, Luxemburg) en ik schat een goei 200cc bijgekapt, na het 10K onderhoud is de semi-syntheet vervangen door volledig syntheet en verbruikt hij omzeggens niets meer.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
dikken
Contacteer:

Bericht door dikken »

Als je oliepeil het minimum bereikt krijg je ook dit "<!>" te zien op je BC!
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

dikken schreef:Als je oliepeil het minimum bereikt krijg je ook dit "<!>" te zien op je BC!
Dat was het idee.
Maar op de oudere modellen begint de computer al te zeuren als je olie rond de helft van het peilglas komt te staan.
Verder geen last van :wink:
Plaats reactie