sensor bandendruk

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Brummie

sensor bandendruk

Bericht door Brummie »

Hi all,

Ben sinds begin april trotse eigenaar van gloednieuwe RT Blackline. Onmiddellijk een driedaagse Engeland gedaan. In het terugkomen heb ik 2x een geel alarm gehad ivm mijn bandendruk sensor met de melding --/-- wat volgens het boekje betekend "sensor defect of systeemstoring".

Aangezien ik niet zo een groot licht ben op het vlak van electronica en mechaniek hebben ze mij in de garage verteld dat dit zou liggen omdat deze sensor bluetooth gestuurd is en dat het waarschijnlijk aan het feit lag dat ik naast een auto reeds welke zijn bluetooth de mijne ontregelde.

Zijn er hier nog mensen met zulke ervaring en wat mag ik van deze uitleg denken ?

Alvast bedankt op voorhand !!

:afro:
MHV642
Contacteer:

Re: sensor bandendruk

Bericht door MHV642 »

Ik heb ook bandendruk sensoren, en heb het ook 1 of 2 maal meegemaakt dat er een warning gegeven werd.
Maar enkele minuten erna was het weer normaal.
Dit in een tijdspanne van 1,5 jaar
Daar uw moto spiksplinternieuw is, denk ik dat er toch een probleemje is met de sensoren (of het systeem in het algemeen).
Ik zou zeggen opvolgen, en u niet laten doen door uwen dealer ...

Bart
costerke

Bericht door costerke »

hallokes, heb dat de zondag tijdens de rit "kom op tegen kanker" ook voor gehad.
Stond stil aan het rood licht in Bornem en ineens geel driehoekje en weergave bandenspanning achterwiel 1,8kg.
Ik beginnen te miljaarden :mrgreen: :mrgreen: .Toen ik vertrok beginnen uit te kijken naar een benzinestation, maar na 250 a300 meter alles terug normaal. Ik moet wel zeggen dat de rit naar St.Niklaas op bepaalde plaatsen
nogal modderig was. Dus volgens mij als de motor heel vuil is heb je meer kans op storingen :roll: :roll:
Voor de rest HEEL tevreden van mijne Black line :grin: :grin:
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ok dit betoog heb ik al eens gechreven. Die sensoren maken gebruik van een draadloze verbinding die op zogenaamde non interference basis gebruik maken van frequentie ruimte.
In dit geval de 70 cm band 430-440 MHZ.
Volgens het nationale frequentie plan hebben radio zendamateurs (nee geen 27 MC) maar een officiele dienst waarvoor je examen moet doen.. een zogenaamde primaire status. Dat betekend dat ze niet gestoord mogen worden en dat alle gebruikers met een lagere status storing moeten accepteren. Dus de gebruikers met een secundaire status en die met non interference status moeten de storingen accepteren.

Dus is er een gebruiker in de buurt dan kan het zijn dat de ontvanger van de draadloze sensor het signaal niet of zwaar verwvormd waarneemt.
Met als gevolg dat de waarschuwingen ontstaat.

Zo ook mijn buren, die hebben een draadloze garage opener echter die werkt niet zodra ik op 70 cM mijn zenders gebruik....

Uitleggen is wat dat aangaat soms moeilijk Het werkt als jij niet zend....... dus ik ben de oorzaak...

Daarom zie je nu een migratie van dit soort zooi naar andere frequentie ruimet 860MHz.

Tot zover deze korte explicatie
mvg
pf0emc (zoals op mijn licentie staat)
Brummie

Bericht door Brummie »

thanks all voor de info !

Het heeft inderdaad met de frequentie te maken. Bevestigd door mijn broer (technicus belgian army ;o) ).

:cheers:
Pacman

Bericht door Pacman »

Als ik deze verhalen lees en hoor wat er allemaal mis kan gaan met de RT durf ik straks nog niet meer op vakantie te gaan :-( :-(
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Zolang de bougie vonkt, er benzine druk is en de injectie ventielen inspuiten.
De banden vol lucht zitten, de remmen werken. En de aandrijving werkt.

Kunt u gaan en staan waar u wilt.
De rest is overbodig.
Radio, banden druk meters, abs, verwarmde zetel, koffers verstelbaar ruit verwarmde handvatten.
Plaats reactie