te hoog verbruik
Moderator: GVN
te hoog verbruik
Heb occasie GS 1200 van 2004 aangekocht. Stel vast dat het verbruik zeer hoog is. Na 150 km staat de aanduiding bezine op 1/3 en op 200 km moet al opnieuw tanken.
Wat is hier de oorzaak en is dit te verhelpen?
Wat is hier de oorzaak en is dit te verhelpen?
Re: te hoog verbruik
Altijd iets langer wachten en verbruik over een iets langere periode bekijken.
Nu heb je de kans om de tank volledig vol te doen en leeg te rijden en echt te kijken wat je verbruik nu is.
Meten is weten maar wel met betrouwbare gegevens (zoals, hoeveel liter zit/zat er in mijn tank en hoeveel kan ik er terug in doen)
We zijn nieuwsgierig, laat ons weten hoeveel hij de volgende ritten verbruikt.
Nu heb je de kans om de tank volledig vol te doen en leeg te rijden en echt te kijken wat je verbruik nu is.
Meten is weten maar wel met betrouwbare gegevens (zoals, hoeveel liter zit/zat er in mijn tank en hoeveel kan ik er terug in doen)
We zijn nieuwsgierig, laat ons weten hoeveel hij de volgende ritten verbruikt.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Heb ik al verschillende keren gedaan, kom niet verder dan mijn 200 km
Na 200 km rijden kan ik er dan een max 14l bij tanken
-
®win
- Contacteer:
14 liter op 200 km -> 7 liter op 100 km (1 liter op 14,3 km) is ietwat hoog. Kan ook aan een rappe hand op het gashandle liggen.
Boordcomputer is niet echt accuraat te noemen. Zodra de BC aangeeft leeg te zijn kun je dus nog verder rijden.
Hoe tank je, overigens? Vulpistool geheel in de tankopening gestoken? Zo ja, dan mis je een heleboel bruikbare tankinhoud....
Boordcomputer is niet echt accuraat te noemen. Zodra de BC aangeeft leeg te zijn kun je dus nog verder rijden.
Hoe tank je, overigens? Vulpistool geheel in de tankopening gestoken? Zo ja, dan mis je een heleboel bruikbare tankinhoud....
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
6 liter is normaal , toch bij woon-werkverkeer), lager gaat ook op langere ritten.
Brandstofmeter van GS1200 is niets waard!! Verder fantasische moto!!
Brandstofmeter van GS1200 is niets waard!! Verder fantasische moto!!
I like my bike!!
YOO
Woon-werkverkeer op m'n 1200 was toch ook altijd rond de 7l hoor, 140 op d'autostrade vindt hij niet zo leuk, en zuinig.
In de bergen zat ik is op 5,1l, dus de motor op zich was niet gulzig, gewoon 't feit dat autostradekm's niet zo zuinig zijn.
Grtz, Philip!
Woon-werkverkeer op m'n 1200 was toch ook altijd rond de 7l hoor, 140 op d'autostrade vindt hij niet zo leuk, en zuinig.
In de bergen zat ik is op 5,1l, dus de motor op zich was niet gulzig, gewoon 't feit dat autostradekm's niet zo zuinig zijn.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
Beste manier om te testen!! Vul de tank nokvol en neem een busje van 5 liter naft mee! dan volledig leeg rijden. Hoe kun je nu anders zeker weten hoeveel er nog in de tank zit. Met mijn R1100R gaat het lampje branden op 240 km, maar ik ben zeker dat ik dan nog minstens 90 km kan rijden. Niet afgaan op meters die kunnen liegen maar op km. 
Maar dan wel rijden gelijk ge anders rijdt hé!! Uw eigen rijstijl blijven houden.
Maar dan wel rijden gelijk ge anders rijdt hé!! Uw eigen rijstijl blijven houden.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black

heb ik met mijne gsa 1150 ook, buzze geven op kleine baantjes lager verbruik dan op snelweg aan 140Koppel!! schreef:YOO
Grtz, Philip!
en de kilometerteller is ook niet juist maar dat is niet zo erg..
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
Dan zuipen die nog al
Haal met mijne K1100rs 395km en dan gaat ut lampje pas aan
Er gaat dan 18liter brandstof in, en heb dus nog reserve genoeg
'n Enkele keer gaat het ook al aan bij 375 met veel autobaan, ja dan gebruikt die ietje meer.
mvg Nico
Er gaat dan 18liter brandstof in, en heb dus nog reserve genoeg
'n Enkele keer gaat het ook al aan bij 375 met veel autobaan, ja dan gebruikt die ietje meer.
mvg Nico
MG Breva 850
-
Jo De Paepe
Troost U mijn K1200RS 220km met 19liter , sportief gereden op gewone wegDan zuipen die nog al
R1150GSA ca 7liter op snelweg en 6,2 sportief gereden op binnenbaan
Zoals hierboven al gezegd , tank langzaam vullen tot aan de boord .
Pistool nooit volledig in de tank steken en nooit volledig inknijpen .
PS moto op middensteun plaatsen bij het tanken
-
TonTon
deed ik ook altijd als ik een andere motor kocht ( met zo'n busje van 5 liter in de koffer ).jakke schreef:Beste manier om te testen!! Vul de tank nokvol en neem een busje van 5 liter naft mee! dan volledig leeg rijden. Hoe kun je nu anders zeker weten hoeveel er nog in de tank zit. Met mijn R1100R gaat het lampje branden op 240 km, maar ik ben zeker dat ik dan nog minstens 90 km kan rijden. Niet afgaan op meters die kunnen liegen maar op km.
ik heb ook een R1100R en net als bij U ook op ongeveer 230/240 km reserve lampje.....ben er eens mee doorgereden tot 332 km maar dan was ie zo goed als leeg.
Amai zeg............7 l per 100 km vinden jullie dat normaal ?????????? eeuh ......... ikke nie zulle ........
-
Bertiebertie1
Yow gasten,
Als je geen sportieve rijstijl hebt is 7 liter en meer toch wel wat aan de hoge kant (of ge zou 200 kg moeten wegen en een kast van ne vent zijn). Misschien de injectie is laten controleren en laten uitmeten???? Anders luchtfilterelement, bougies, etc ook es bekijken en indien nodig vervangen. Al die zaken kunnen leiden toch een iets minder goede verbranding waardoor je meer gas moet geven en hierdoor een hoger verbruik krijgt.
Groeten,
Bert
Als je geen sportieve rijstijl hebt is 7 liter en meer toch wel wat aan de hoge kant (of ge zou 200 kg moeten wegen en een kast van ne vent zijn). Misschien de injectie is laten controleren en laten uitmeten???? Anders luchtfilterelement, bougies, etc ook es bekijken en indien nodig vervangen. Al die zaken kunnen leiden toch een iets minder goede verbranding waardoor je meer gas moet geven en hierdoor een hoger verbruik krijgt.
Groeten,
Bert
a)Niet dat ik weet, maar is wel een indicatie om te gaan tanken en om niet in mijn broek te doen dat ik niet tijdig een pomp vindt.bigfoot46 schreef:a)En Jakke zijn die BMW km dan echt??Beste manier om te testen!! Vul de tank nokvol en neem een busje van 5 liter naft mee! dan volledig leeg rijden. Hoe kun je nu anders zeker weten hoeveel er nog in de tank zit. Met mijn R1100R gaat het lampje branden op 240 km, maar ik ben zeker dat ik dan nog minstens 90 km kan rijden. Niet afgaan op meters die kunnen liegen maar op km.
b)was er hier vroeger niet een draadje over? Ik zoek het eens op. Ik heb dan ook de leegrij test gedaan.
c)en wat dat verbruik betreft. Gemiddeld 6.5l ( zuinig rijden 5l) en bij een dagje de hooligan uithangen dat vul ik de tank gewoon op. Op zulke dagen heb ik geen zin om te rekenen.
b) Klopt! Maar ik weet verdomd niet waar!!
c)Rekenen doe ik op zo'n momenten ook niet!!
Ge zou goe zot zijn.
Gr, Jakke.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black

YOO
Stel je gewoon is de situatie voor, vierkante koffers langs beide kanten, topkoffer en achter de piloot nog een rollbag met gerief, ikzelf weeg naar de 90Kg, en die combinatie gedurende km's aan snelheden tussen de 140 en 150km/u. Da's dus constant tussen de 5000 tot 5800Rpm draaien. Denk je dan niet dat 't ietwat normaal is dat die motor begint te zuipen.
Grtz, Philip!
Dat is 't juist, ik heb een redelijk sportieve rijstijl. M'n verbruik is dan ook ietwat navenant, maar da's toch maar doodnormaal. Als ge paarden nodig hebt, moet ge ze eten gevenBertiebertie1 schreef:Als je geen sportieve rijstijl hebt is 7 liter en meer toch wel wat aan de hoge kant (of ge zou 200 kg moeten wegen en een kast van ne vent zijn).
Mijn 1200 vertrok op Alplutsersreis met hoogstens 2 à 3000km nà z'n onderhoud. Sowieso bespaar ik nooit op onderhoud, daar zal 't dus zeker niet aan liggen.Bertiebertie1 schreef:Misschien de injectie is laten controleren en laten uitmeten???? Anders luchtfilterelement, bougies, etc ook es bekijken en indien nodig vervangen. Al die zaken kunnen leiden toch een iets minder goede verbranding waardoor je meer gas moet geven en hierdoor een hoger verbruik krijgt.
Stel je gewoon is de situatie voor, vierkante koffers langs beide kanten, topkoffer en achter de piloot nog een rollbag met gerief, ikzelf weeg naar de 90Kg, en die combinatie gedurende km's aan snelheden tussen de 140 en 150km/u. Da's dus constant tussen de 5000 tot 5800Rpm draaien. Denk je dan niet dat 't ietwat normaal is dat die motor begint te zuipen.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
Philz picz are here!
-
Flat Twin Power
Ik begrijp echt niet hoe veel van jullie aan zo'n hoog verbruik komen. Met mijn RT 1200 met twee zijkoffers en topkoffer komt ik nooit of te nimmer boven de 5.6l en dat is dan nog wanneer ik echt het zwijn uithang.
Vandaag bijvoorbeeld hebben wij toch een redelijke sportieve rit van 560 km in het noorden van Frankrijk gedaan en mijn verbruik was 4.7.
Vandaag bijvoorbeeld hebben wij toch een redelijke sportieve rit van 560 km in het noorden van Frankrijk gedaan en mijn verbruik was 4.7.
YOO
Grtz, Philip!
Hélla, ik kom toe met m'n 2l in m'n Camelbag voor een dagske, mijne moto, die daarentegen niet. Spijtig genoegFlat Twin Power schreef:Ik begrijp echt niet hoe veel van jullie aan zo'n hoog verbruik komen.
Grtz, Philip!
Philz picz are here!
Philz picz are here!
Toch een paar bedenkingen :Flat Twin Power schreef:Ik begrijp echt niet hoe veel van jullie aan zo'n hoog verbruik komen. Met mijn RT 1200 met twee zijkoffers en topkoffer komt ik nooit of te nimmer boven de 5.6l en dat is dan nog wanneer ik echt het zwijn uithang.
1) De vraagsteller rijdt niet met een RT maar met een GS. Da's dus - ondanks het grotendeels identieke motorblok - appelen met peren vergelijken. 'k Ben een jaar of acht geleden met een vriend eens in Zuid-Duitsland gaan toeren. Hij met een 1150GS, ik met een 1100RT. Tijdens de autosnelwegrit Antwerpen-München kwam ik aan een verbruik van 4,5 liter per 100 Km. Mijn vriend - identiek dezelfde rit tegen dezelfde snelheid - reed aan ruim 5,8 liter per 100 Km. Stroomlijn, overbrengingsverhoudingen : 't zijn maar twee verschilfactoren die me direct te binnen schieten, maar die zijn onmiskenbaar mee bepalend.
2) Ik rij ook met een 1200RT, met grote topkoffer maar doorgaans zonder zijkoffers en ik vind van mezelf dat ik wat rijstijl betreft mijn testosteron al heel wat beter onder controle kan houden dan toen ik 18 was. Gemiddeld verbruik ligt op 5,5 liter per 100 Km, globaal genomen. Ieder van ons geeft allicht een andere benaming aan zijn rijstijl, maar met een gemiddelde van 5,6 liter vermoed ik dat het bij jou naar mijn normen toch een vrij klein zwijntje is dat je uithangt.
3) Wat is een redelijk sportieve rit ? 560 Km op een dag, daar zullen dan allicht wel wat langere trajecten over grote wegen (of althans weinig stop-and-go aan verkeerslichten, noch illegaal snelle autosnelwegkilometers en dergelijke) bij geweest zijn vermoed ik ? Dan kan het natuurlijk wel om aan een gemiddelde van 4,7 uit te komen.
Ik wil maar zeggen : verbruikscijfers zijn van zoveel factoren afhankelijk (kilometerstand, hoe is de motor ingereden, welke olie gebruik je, in welke omgeving rij je, hoe warm is het buiten, welke banden liggen er op je machine, hoe ziet het wegdek eruit, heb je wind mee of wind op kop, ...) dat het quasi niet te doen is om via dit forum (ieder geeft zijn eigen interpretatie van de rijstijl, de omstandigheden waarin gereden wordt kunnen maar lichtjes geschetst worden, ...) een degelijke, betrouwbare vergelijking te maken tussen motorfiets X en motorfiets Y. Daarvoor zouden nauwkeurig vastgelegde "laboratoriumtestnormen" vereist zijn.
Mijn slotsom is evenwel : je mag je uit financieel oogpunt én uit milieubewustheid gelukkig prijzen dat je een zuinig exemplaar te pakken gekregen hebt
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Mee eens Bob
Of je doe normaal en geleid lekker met verkeer mee.
Of je gaat met 120 door de durpkes, al die mensen laten schrikken
Bij mij gaat het lampje meestal aan bij 380km en heb dan nog 5l reserve, 21l tank.
En nee, met die supereure injectie en motronic, rijden we toch al optimaal
Ja ook de rs heeft 270kg de gs al bijna 400kg, is dâ verschil merkbaar ?
Zie ut als 'n boot die moet remmen, en de schroef moet andersom draaien.
mvg Nico
Of je doe normaal en geleid lekker met verkeer mee.
Of je gaat met 120 door de durpkes, al die mensen laten schrikken
Bij mij gaat het lampje meestal aan bij 380km en heb dan nog 5l reserve, 21l tank.
En nee, met die supereure injectie en motronic, rijden we toch al optimaal
Ja ook de rs heeft 270kg de gs al bijna 400kg, is dâ verschil merkbaar ?
Zie ut als 'n boot die moet remmen, en de schroef moet andersom draaien.
mvg Nico
MG Breva 850
Om maar even te melden dat je misschien zelfs geen 2 peren met elkaar mag vergelijken: mijn 1150GS heeft een overdrive versnelling (E) ......... had die 1150 dat ook ? Op een autosnelwegrit zou dat wel eens een heel verschil kunnen uit maken.Hij met een 1150GS, ik met een 1100RT. Tijdens de autosnelwegrit Antwerpen-München kwam ik aan een verbruik van 4,5 liter per 100 Km. Mijn vriend - identiek dezelfde rit tegen dezelfde snelheid - reed aan ruim 5,8 liter per 100 Km.
En nog verder: als je samen rijdt dan rijdt iemand op kop maar die zal normaal minder verbruiken dan diegene die 'm achtervolgt. De eerste schiet 'm in een gaatje, de tweede kan dat misschien niet, er valt een gaatje en hij is op achtervolgen aangewezen .......... en dat kost benzine.
Tot slot nog: mijn vorige 1100 GS kreeg ik ook op minder dan 5 liter bij vrij vlot rijden.
Ik krijg mijn 'koekblik'-BMW 320d, ook onder de 5L/100! Wel tegen 100/u ( maar het blijft 1400 kg auto...,150 pk).
Dat vind ik zuinig ( tegen gemiddelde van 145 , 6,5 L)
Dat vind ik zuinig ( tegen gemiddelde van 145 , 6,5 L)
I like my bike!!
Het is mogelijk dat je injektiesysteem vervuild is in de handel is Forte Motopower 1 en 2 .
1 maakt het injektiesyteem schoon en 2 verwijdert koolaanslag in de verbrandingsruimte en kleppen.
m.v.g.
Willem.
1 maakt het injektiesyteem schoon en 2 verwijdert koolaanslag in de verbrandingsruimte en kleppen.
m.v.g.
Willem.
hier met een 12GS '04 : gemiddeld 5.7L/100km. Zopas nog gereden tot 325km uit één tank (berekend uit tankbeurten, niet van een booordcomputer). Toen had 'm wel serieuze dorst....