plaatsing Zumo

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
mandello

plaatsing Zumo

Bericht door mandello »

ik ben een week de nieuwe eigenaar van een R1150RT , de garagist ( geen BMW dealer ) heeft mijn Zumo 550 op een zekeringsdoos onder het bagagekoffertje linksvoor ( waar de radio kan ingebouwd worden ) aangeschakeld .
Als ik nu een stop doe en de Zumo van de moto neem springt de tijdsklok op nul . Wanneer ik bij thuiskomst de optimate-druppellader in het contact stak , brandt enkel de eerste groene lamp van het contact van de lader , het tweede lampje ( oranje of groen van contact moto) brandt niet .
Mijn scherm kan ik ook niet meer op en neer doen als ik het contact van de moto aanleg .....foute zekering ?
Weten jullie waar de oorzaak en de oplossing liggen ?
Waar hebben jullie de Zumo op aangesloten ?
Bedankt alvast voor jullie reacties ,
Pollt

Re: plaatsing Zumo

Bericht door Pollt »

sluit die aan op uwen accu en het is op gelost rood op rood zwart op zwart
jakke

Bericht door jakke »

mandello schreef:ik ben een week de nieuwe eigenaar van een R1150RT , de garagist ( geen BMW dealer ) heeft mijn Zumo 550 op een zekeringsdoos onder het bagagekoffertje linksvoor ( waar de radio kan ingebouwd worden ) aangeschakeld .
Als ik nu een stop doe en de Zumo van de moto neem springt de tijdsklok op nul . Wanneer ik bij thuiskomst de optimate-druppellader in het contact stak , brandt enkel de eerste groene lamp van het contact van de lader , het tweede lampje ( oranje of groen van contact moto) brandt niet .
Mijn scherm kan ik ook niet meer op en neer doen als ik het contact van de moto aanleg .....foute zekering ?
Weten jullie waar de oorzaak en de oplossing liggen ?
Waar hebben jullie de Zumo op aangesloten ?
Bedankt alvast voor jullie reacties ,
Het is meestal zo dit deel geen stroom krijgt als het contact af staat. Sluit de plug van de druppellader aan op het contact aan de zijkant van de moto. als ik mij niet vergis staat deze altijd onder stroom, ook al staat het contact niet aan.
En bedoel je de klok van de GPS?? Die wordt toch gestuurd door de sateliet D8 ik. :-?
Als je electrische ruiten in de koekblik hebt, werken die toch ook niet als het contact af staat??
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
mandello

Bericht door mandello »

de druppellader is effectief opzij aangeschakeld op het niveau van de batterij ; met de klok bedoel ik die onder de meter benzine en temperatuur . En om het windscherm te bewegen had ik het contact aangezet Jakke ...
Waarschijnlijk zal de aansluiting naar de accu moeten , van mijn vorige moto werd de stroom van de koplamp genomen , het voordeel daarvan was dat er enkel verbruikt werd bij het rijden...
Nog iemand die wil vertellen waar hij z'n Zumo aangeschakeld heeft ?
Nahoj

Bericht door Nahoj »

ja kheb dat ook al eens voorgehad bij een niet bmw daeler!

deze had de stroom genomen op de schakelaar van men voorrem!
en bij de negatieve pool had hij niet beter gevonden om een gaatje te boren in men kroonplaat! (de eikel)
en er dan in te tappen met een tap, om zo de kabel met behulp van een boutje vast te zetten!

ten 1ste da trok op geen KL.....
ten 2de als ik het kontakt wou aan/uit zetten moest ik opletten dat ik men kabel niet afrukte!

ge kunt het beter zelf doen dan!!!!
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
jakke

Bericht door jakke »

Ik opteer om de Zumo rechtstreeks op de batterij aan te sluiten!!
De andere problemen zal je aan uw garagist moeten voorleggen vrees ik. Er bestaat nog zoiets als garantie of dienst na verkoop als je hem via een garage gekocht hebt!! :wink:
Afbeelding
mandello

Bericht door mandello »

ben vanmiddag terug naar de garage geweest , was een onnozele oorzaak : een gesprongen zekering :oops:
'k had al zo'n blauw vermoeden omdat er ineens drie functie uitgevallen waren , de aansluiting van de Garmin onder de voorkuip was dus goed geplaatst ; hij heeft wel een zwaardere zekering geplaatst onder het zadel.
Ondertussen deze morgen mijn nieuwe Givi flip-on geplaatst : maakt toch wel degelijk een verschil hoor , voor 98 euro thuisgeleverd door RAD , 4 boutjes los en andere ruit paste perfect , 5' werk....rij nu gewoon 100 met open vizier , 't zal leuk worden deze zomer.....
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

een zwaardere zekering geplaatst onder het zadel
Waar is dat goed voor ???
Het enige dat je daarmee kan bereiken is je kabelboom grilleren :roll:
jakke

Bericht door jakke »

Jo De Paepe schreef:
een zwaardere zekering geplaatst onder het zadel
Waar is dat goed voor ???
Het enige dat je daarmee kan bereiken is je kabelboom grilleren :roll:
Zonder een echte techneut te zijn, heb ik mij dat ook afgevraagd! :-?
Afbeelding
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Hey,

Lang geleden maar dit herinner ik er mij nog van :

Weerstand = spanning / stroomsterkte.

Dit betekent dat een toestel van 1000 W op 220 Volt ongeveer 4,55 Ampere vraagt van het net.
Als er op dat zelfde circuit een 2de toestel bijkomt van 1000 W dan is de totale vraag voor dat circuit ongeveer 9,1 Ampere.

Ditzelfde geldt voor de motor maar dan bij lagere spanning en met lagere verbruikers. Door een extra toestel aan te sluiten op een circuit vraag je meer stroomsterkte.

De zekering is een beveiliging voor het doorbranden van het circuit en is dus het zwakste punt. Hij kan het minste Ampere of stroomsterkte verdragen.
Meestal staat er op de zekering hoeveel hij kan verdragen. in huis is dat meestal 16 Ampere voor toestellen en 10 Ampere voor lichtpunten.

In de motor weet ik het niet juist maar er zitten verschillende zekeringen in. (15, 25, ...)
De kabelboom zal zeker de hoogste stroomsterkte kunnen verdragen maar binnen het circuit zou het kunnen dat een (ander) toestel nu de zwakste schakel wordt in plaats van de versterkte zekering. Dit kan, maar hoeft niet noodzakleijk, dat op termijn dingen stuk gaan omdat de zekering niet meer goed beveiligt.

Hopelijk was dit duidelijk :wink:
Iemand met electriciteitsopleiding zal dit zeker kunnen aanvullen, verbeteren en/of beter uitleggen

Groetjes
Nascar
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Nascar schreef: Weerstand = spanning / stroomsterkte.
Ooit heb ik deze webpagina (klikken) gevonden.
Gewoon gegevens invoeren en laten berekenen.
Volgens Garmin verbruikt een Zumo max 15W bij 13,8V, geeft dus 1,09 A
Plaats reactie