Twee vraagjes:
1. Na een fijne rit van een 100-tal km iets vreemds opgemerkt aan de R1150RT. Als ik rem, stilstaand, hoor ik achteraan een soort geknars dat er vroeger niet was, ik heb de indruk dat dit zowel met de handrem als voetrem gebeurt, telkens achteraan ergens, het klinkt een beetje als metaal op metaal-ish. De motor lijkt goed te remmen, abs lijkt zijn werk te doen, iemand een verklaring ?
2. VOlgend op voorgaande vraag, de motor is nog maar een kleine maand in mijn bezit en ik merk dat het geluid van de motor de laatste tijd wat veranderd is (klinkt goed, maar een soort "ttttttttttttt" aan de rechterkant vd motor, geen id hoe het anders te omschrijven, niet dat er iets los zit, maar de motor klinkt "iets scherper"...), qua rijgedrag geen probleem, integendeel lijkt het, maar kan het zijn dat de motor zich aanpast aan het rijgedrag van de bestuurder ?
geknars in ABS
Moderator: GVN
Re: geknars in ABS
nee, hoe zou die moto dat dan doen ? Jij wordt 'm waarschijnlijk meer gewoon en vandaar dat je de indruk hebt dat alles beter loopt.maar kan het zijn dat de motor zich aanpast aan het rijgedrag van de bestuurder ?
Wat betreft de remmen, misschien aangeven van welk jaar de moto is, evo-remmen of niet ?
Motor is van 2003, 44000 km +-, en of dat EVO remmen zijn, no idea, ben nogal leek op het technische vlak, ik zie alvast niet direct ergens EVO staan, enkel BMW op de zwart kap).
Ik begrijp de gewenning van de motor.
Ik begrijp de gewenning van de motor.
BMW R1150RT
EVO? even uit het hoofd:
Als er Brembo op je remklauwen staat, heb geen EVO remmen, en de aanwezige ABS(optie) is dan ABSII.(zonder servo)
Staat er iets anders op,geen Brembo dus, bv, bmw dan is het EVO (ietsje grotere remschijf) en heb je ABS dan is het een ABSIII (met servo:Rembekrachtiging, de abs-servo-pomp zoemt als je de remhendel inknijpt dacht ik)Als de ABSIII in panne is, of je duwt de moto niet draaiend, vooruit, heb je dus geen servo, en moet je harder knijpen op de remhendel).
Verder is er Deel-integral, en vol-integraal:
Deel-integraal: remhendel voor, bedient ook remklauw achter.
Volintegraal : voetrem achter bedient ook (gedeeltelijk) de voorrem, dacht ik .
Men mag me uiteraard corrigeren (graag zelfs) indien ik het fout neerpen.temeer omdat ik , R1100RT rijder nog de "oude" ABSII heb, en dus de ABSIII, EVO enz. niet goed ken.
(zonder servo, dat is voor auto's van 1500kg of vrachtwagens)
Maar bouwjaar 2003 is sowieso ABSIII ( dus met rembekrachtiging, servo of Brems-Kraft-Verstarker BKV ).Ik dacht zelfs dat de R1150RT altijd ABSIII (en EVO) heeft.
Als er Brembo op je remklauwen staat, heb geen EVO remmen, en de aanwezige ABS(optie) is dan ABSII.(zonder servo)
Staat er iets anders op,geen Brembo dus, bv, bmw dan is het EVO (ietsje grotere remschijf) en heb je ABS dan is het een ABSIII (met servo:Rembekrachtiging, de abs-servo-pomp zoemt als je de remhendel inknijpt dacht ik)Als de ABSIII in panne is, of je duwt de moto niet draaiend, vooruit, heb je dus geen servo, en moet je harder knijpen op de remhendel).
Verder is er Deel-integral, en vol-integraal:
Deel-integraal: remhendel voor, bedient ook remklauw achter.
Volintegraal : voetrem achter bedient ook (gedeeltelijk) de voorrem, dacht ik .
Men mag me uiteraard corrigeren (graag zelfs) indien ik het fout neerpen.temeer omdat ik , R1100RT rijder nog de "oude" ABSII heb, en dus de ABSIII, EVO enz. niet goed ken.
(zonder servo, dat is voor auto's van 1500kg of vrachtwagens)
Maar bouwjaar 2003 is sowieso ABSIII ( dus met rembekrachtiging, servo of Brems-Kraft-Verstarker BKV ).Ik dacht zelfs dat de R1150RT altijd ABSIII (en EVO) heeft.